روستای زشک مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

همان طور  که می دانید استان خراسان رضوی و شهر مشهد به عنوان پایتخت  معنوی ایران شناخته می شود. اما لازم است بدانید که این شهر علاوه اینکه بارگاه امام هشتم شیعیان است، دارای جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیاری است که روستای زشک یکی از مناطق دیدنی و زیبای این شهر محسوب می شود.در این مقاله قصد داریم تا شما را با این روستای دیدنی و بکر آشنا کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید تا از زیبایی های این منطقه اطلاعاتی مفید کسب کنید.

روستای-زشک-مشهد

 

معرفی روستای زشک مشهد

همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم، شهر مشهد علاوه بر اینکه پایتخت معنوی ایران محسوب می شود، همواره از جاذبه های طبیعی و دیدنی بسیاری برخوردار است. از جمله جاذبه های دیدنی مشهد، روستای زشک از توابع شاندیز است. اغلب ما هنگامی که نام شاندیز مشهد را می شنویم، یه یاد مجموعه تفریحی و گردشگری این منطقه میافتیم. لازم است بدانید که این مجموعه به دلیل قرار گیری در این منطقه زیبا دارای همچین نامی است.

در واقع  روستای زیبای زشک در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و شهر شاندیز مشهد واقع شده و دلیل اصلی محبوبیت این روستای ییلاقی در بین گردشگران، زیبایی و چشم اندازه خارق العاده آن است. از دیگر مواردی که به زیبایی و محبوبیت این منطقه افزوده است، باغات سر سبز، آب و هوای مطبوع و دلچسب، رودخانه و چشمه های خروشان، طبیعت بکر و دست نخورده آن است. هم چنین از دیگر مواردی که گفتنش خالی از لطف نیست، این است که این روستا به دلیل باغات سر سبزی که دارد از محصولات متنوعی برخودار است که گردشگران می توانند علاوه بر بازدید از طبیعت زیبا این منطقه، در روستای زشک به تهیه محصولات طبیعی و ارگانیک بپردازند و از آن لذت ببرند.

جالب است بدانید طبق آخرین آمار سرشماری، جمعیت روستای زشک حدود 2 هزار نفر تخمین زده شده است که به دلیل ییلاقی بودن این منطقه جمعیت آن در تابستان ها افزایش پیدا می کند و در فصول سرد سال کاهش پیدا می کند. به دلیل قرار گیری روستای زشک در رشته کوه بینالود و در قسمت کوهستانی، این منطقه یکی از مقاصد مناسب و زیبا برای کوهنوردی و دوست داران کوهنوردی است. شما می توانید از تله کابین این منطقه که جز مجهزترین تله کابین های کشور محسوب می شود نیز استفاده کنید و از زیبایی های این منطقه دوچندان لذت ببرید.

روستای زشک کجاست و مسیر دسترسی به آن

همانطور که گفتیم روستای زیبای زشک در منطقه شاندیز و در جنوب شرقی رشته کوه بینالود با فاصله حدود 20 کیلومتری از شهر مشهد قرار گرفته است.

برای رسیدن به این روستای ییلاقی زیبا، ابتدا باید به سمت شهر شاندیز حرکت کنید و پس از رسیدن به پارک وکیل آباد و طی نمودن فاصله ای یک ساعته به رشته کوه بینالود برسید و از آن طریق به روستای زیبا و خوش آب و هوای زشک بروید. در واقع پس از طی نمودن جاده شاندیز و رسیدن به این شهر، شما با طی نمودن مسیری کوتاه و گذر از روستای ابرده، به روستای زشک می رسید. فاصله کوتاه این روستا تا شهر مشهد موجب دسترسی آسان گردشگران به روستای زشک شده، و گردشگران علاوه می توانند علاوه بازدید از شهر معنوی و زیبای مشهد با طی نمودن فاصله 20 کیلومتری به این روستای خوش آب و هوا برسید.

آدرس روستای زشک مشهد: ایران – استان خراسان رضوی، 20 کیلومتری شهر مشهد – روستای زشک

روستای-زشک-کجاست

چرا این روستا زشک نام گرفته؟

شاید این سوال برای پیش بیاید که چرا نام این روستای ییلاقی زشک است؟ می توان این گونه بیان کرد که کلمه زشک تشکیل شده از کلمات زو و اشک است که این لغات در زبان محلی آن منطقه به معنای چشمه های جوشان است. در واقع هنگامی که به این روستا سفر می کنید، در طول مسیر به رودخانه ای خشک و عاری از آب که موجب خشکی رودخانه دیگر شده است را مشاهده می کنید. اما قسمت جالب این مسئله این است که شما پس از طی نمودن چند صد متر، چشمه های خروشان و پر آبی را مشاهده می کنید که از دل زمین می جوشند. تمامی این موارد موجب شده است که نام این روستا زو اشک یا همان چشمه های جوشان نام گذاری شود.

لازم به ذکر است که وجود این چشمه های جوشان متعدد این روستا موجب شده است که آب کافی برای کاشت انواع محصولات باغی باشد و این منطقه از تنوع محصولات برخوردار باشد.

چرا باید از روستای زشک دیدن کنیم؟

ممکن است این سوال ذهن شما را درگیر کند که چرا باید از این روستا دیدن کنیم؟ خب در ابتدا می توان این  گونه بیان کرد که شما در این روستا میتوانید مجموعه ای از زیبایی ها را در یک مکان و در بهترین حالت آن مشاهده نمایید.

هم چنین آب و هوای بی نظیر و پاک این روستا به محبوبیت آن اضافه نموده. در واقع شما در این روستا می توانید به طور همزمان از کوه و ارتفاعات زیبا، چشمه های جوشان، باغات سرسبز و منظره ای  طیبعی پوشیده از گیاهان بی نظیر را مشاهده نمایید و از آن لذت ببرید.

هم چنین همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم، شما می توانید برای تماشای تمام این زیبایی ها از تله کابینی که در این منطقه وجود داد نیز استفاده کنید و ساعاتی را به دور از شلوغی، در این مکان به آرامش برسید.

لازم است بدانید که این روستا به دلیل ییلاقی بودن در فصل زمستان بسیار سرد است و سفر به این منطقه در این فصل پیشنهاد نمی شود. اما گفتنش خالی از لطف نیست که بدانید این منطقه برای گردشگرانی که دوست دار فصل پاییز و زمستان هستند می تواند گزینه خوبی باشد. زیرا که در فصل پاییز با تغییر رنگ درختان، این منطقه چشم اندازی بی نظیر و جذابی پیدا می کند که توصیف زیبایی آن واقعا امری دشوار است. اما می توان گفت که بهترین فصل برای بازدید این روستا، فصل تابستان و بهار است زیرا که در این فصل این منطقه سر سبز تر شده و آب و هوای این روستا بسیار دلپذیر و مطبوع می شود.

روستای زشک از معدود روستا های ییلاقی اطراف شهر مشهد است که با وجود نفوذ جامعه شهری توانسته طبیعت و هویت خود را حفظ کند و یک مکان بکر و دست نخورده باقی بماند.

روستای زشک مشهد چه محصولاتی دارد؟

روستای زشک به دلیل محیط کوهستانی و چشمه های  جوشان متعددی، دارای باغات بسیاری است و این شرایط موجب شده که درختان بسیاری در این منطقه رشد کنند که در آن میوه هایی مانند گیلاس، گلابی، زردآلو، گردو، آلوقرمز، سیب و هلو مشاهده می شود. و شما می توانید از مردم محلی که این محصولات طبیعی و ارگانیک را می فروشند، آنها را تهیه نمایید. هم چنین لازم است بدانید که مردم محلی این روستا علاوه بر باغ داری، به پرورش طیور و دام و ساخت صنایع دستی می پردازند. از دیگر مواردی در این روستا علاوه بر میوه های رنگا رنگش دیده می شود، نان محلی است که در بین گردشگران از محبوبیت بسیاری برخودار است و طرفدارن بسیاری دارد.

مناطق دیدنی روستای زشک مشهد

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد روستای زشک به دلیل جاذبه های دیدنی متنوعی که دارد، در بین گردشگران بسیار محبوب است.

از جمله جاذبه های دیدنی این روستا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1.چشمه قلقلی زشک

2. قله شیرباد

3. قله چمن

4. دره نهل

جاذبه های روستای زشک

نکات ضروری برای بازدید از این روستا

پیش از آنکه به این روستا سفر کنید  لازم است بدانید در این روستا امکانات رفاهی و خدماتی وجود ندارد به همین دلیل پیشنهاد می شود که پیش از رسیدن به روستای زشک و در مسیر تمامی وسایل مورد نیاز خود را تهیه نمایید تا دچار مشکل نشوید هم چنین می توانید از بقالی های کوچک این روستا، وسایل مورد نیازتان را تهیه کنید.

خوب است بدانید که در این مکان برای گردشگران مساجد و سرویس های بهداشتی متعددی قرار دارد که گردشگران می توانند از آنها استفاده کنند. همچنین در این روستا آنتن دهی موبایل بسیار خوب است و شما می توانید با خیالی آسوده به این منطقه سفر کنید.

هم چنین شما برای سفر به این منطقه نیازمند برخی از وسایل ضروری هستید که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1.موبایل

2. پول نقد

3. بطری آب

4. لباس گرم

5. لباس اضافه

6. عصای پیاده روی

7. جعبه کمک های اولیه

8. کوله پشتی

9. کفش مخصوص پیاده روی

10. پاوربانک

رزرو سوئیت در مشهد

ممکن است پس از خواندن این مقاله و آشنا شدن با این روستای ییلاقی زیبا، مشتاق باشید که در سفرتان به این استان مدت زمانی را برای بازدید از این جاذبه های دیدنی در شهر مشهد اقامت داشته باشید. شما می توانید با اجاره روزانه آپارتمان مبله در مشهد علاوه بر گشت و گذار در شهر، از جاذبه های دیدنی اطراف این شهر نیز دیدن کنید. توصیه می شود که پیش از شروع سفرتان با مراجعه به سایت لوکس ویلا مکان مورد نطرتان را جهت اقامت انتخاب کرده و آن را رزرو کنید تا زمانی که به این شهر میرسید برای اقامتتان دچار هیچ مشکلی نشوید.

راهنما سایت

آدرس

ایران - استان خراسان رضوی، 20 کیلومتری شهر مشهد - روستای زشک

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه