سی و سه پل اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

بسیاری از ما شهر اصفهان را با آثار باستانی، اماکن تاریخی، صنایع دستی و سنتی و… می شناسیم. این استان در تمام طول سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. یکی از شاهکارهای معماری و معروف ترین اماکن تاریخی استان اصفهان، سی و سه پل اصفهان بوده که همیشه باعث جلب نظر بسیاری از افراد در تمام دنیا شده است. در این مقاله قصد داریم تمام راز و رمزهای این مکان تاریخی را مورد بررسی قرار دهیم و با آن بیشتر آشنا شویم، با ما همراه باشید.

سی و سه پل اصفهان

معرفی سی و سه پل اصفهان

هنگامی که نام شهر اصفهان را می شنویم به صورت ناخودآگاه سی و سه پل در ذهن ما نقش می بندد. با وجود خشک شدن آب رود زاینده رود، سی و سه پل همچنان توانسته شهرت و محبوبیت خود را در میان مردم حفظ کند و یکی از نمادهای اصلی این استان به شمار بیاید. جالب است بدانیم که این مکان در طول تاریخ با نام های مختلفی همچون پل الله وردی خان، پل چهل چشمه، پل شاه عباسی، پل جلفا و همچنین پل سی و سه چشمه خوانده می شد. 33 پل در تاریخ 15 دی ماه سال 1310 با شماره 110 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

این پل طولانی ترین پل روی رود زاینده رود می باشد. پل 33 پل با طول 295 متر و عرض 14 متر، دارای 33 دهانه بوده که در اثر بازتاب تصویر آن داخل آب رود زاینده رود، بر زیبایی آن افزوده شده و همین سبب شهرت بیشتر آن شده است. علت نام گذاری این پل به نام پل جلفا این بود که محل عبور و رفت و آمد مردم به جلفا بوده است. سی و سه پل یکی از شاهکارهای معماری و پل سازی کشور ایران و حتی جهان به شمار می آید. هدف ساخت این پل متصل کردن خیابان چهارباغ کهنه عباسی به خیابان چهارباغ بالا و همچنین باغ هزار جریب و عباس آباد بود.

نظر جهانگردان درباره سی و سه پل

سی و سه پل از جمله مهمترین جاذبه های دیدنی ایران در شهر اصفهان می باشد که با تاریخچه مهمی که در پشت خود پنهان کرده، در میان جهانیان شهرت پیدا کرده است. از همین رو علاوه بر گردشگران داخلی، جهانگردان زیادی نیز برای بازدید از سی و سه پل راهی اصفهان شده اند. برخی از جهانگردان نظرهای مهمی درباره این شاهکار ایرانی داشته اند که در این بخش به آن می پردازیم.

نظر پیترو دلاواله درباره سی و سه پل

شخصی به نام پیتر دلاواله جهانگرد ایتالیایی در رابطه با پل تاریخی اصفهان اینگونه نوشت: روی رودخانه زاینده رود، پلی از جنس آجر ساخته شده که دارای عرض بسیار زیادی است و از تمام پل های ساخته شده در رم عرض آن بیشتر است و همجنین طول آن 3 الی 4 برابر این پل ها می باشد. برای معماری این پل از سبک بسیار عجیبی استفاده شده و به گونه ای است که افراد می توانند هم از بالای آن و هم از زیر آن عبور کنند و دو طرف آن طاق نما قرار داده شده است. چیزی که بیشتر از همه نظر من را جلب خود کرده است، راهروهای پل می باشد که به صورت هم سطح ساخته شده است و صدای آب در طبقه پایین پل به خوبی طنین انداز می باشد.

سی و سه پل اصفهان

تاریخچه سی و سه پل اصفهان

قدمت سی و سه پل اصفهان، مربوط به دوران حکومت شاه عباس اول صفوی می باشد. این بنای تاریخی با نظارت و سرمایه سرداری مشهور از دوران صفوی به نام الله وردی خان صورت پذیرفت. طرح ساخت این پل در سال 1008 هجری که دوازدهمین سال پادشاهی شاه عباس اول بود، در دستور کار قرار گرفت و در سال 1011 توسط الله وردی خان اوندیلادزه گرجی، به پایان رسید. همچنین یکی از شعرای زمان شاه عباس صفوی که شیخ علی نقی کمره ای نام داشت در یکی از اشعار خود، تاریخ ساخت این پل را سال 1005 هجری گفته است.

معماری این پل تاریخی توسط استاد حسین بنا اصفهانی و پسرش که خالق آثاری نظیر مسجد شیخ لطف الله بود، انجام شد. زمان حکومت شاه عباس، اصلی ترین ضلع استان اصفهان مربوط به چهارباغ بود. این ضلع از دو محور عمود بر هم تشکیل شده بود. در بخشی از تاریخ آمده است که در ساخت پل الله وردی خان و آبادانی خیابان چهارباغ در سال 1005 هجری قمری پایان یافته و تکیه های چهارباغ در سال 1011 هجری قمری ساخته شده اند و در نهایت تمام آن ها مراحل پایان ساختشان در سال 1025 بوده است. این پل در ابتدا دارای 40 دهانه بود که بر اثر گذشت زمان، انحراف آب در اثر کاشت درختان، مسیر آب منحرف شده بود و برخی از دهانه های پل را به حالت متروک درآورد.

سرانجام در سال 1330 شخصی به نام مصطفی خان مستوفی که شهردار اصفهان در آن دوران بود، زمین های که در آن حوالی بود را آزاد کرد و پس از باز کردن مسیر عبوری آب، دیواری را از جنس سنگ در بخش شمالی این پل ساخت. اگر به بازدید از سی و سه پل بروید، بقایای آن هنوز هم قابل مشاهده است. در آن زمان نیز یک مجسمه مجاور پل ساخته شده بود که رضا شاه روی اسبی سوار بود و 5 متر ارتفاع داست. اما امروزه دیگر اثری از آن وجود ندارد.

سی و سه پل اصفهان

معماری سی و سه پل

این اثر تاریخی که از دوران صفوی به جا مانده است، یکی از شاهکارهای معماری دوره صفوی به شمار می آید. سی و سه پل که یکی از مهمترین جاهای دیدنی اصفهان به شمار می رود دارای طول 295 متر، عرض 14 متر و 33 دهانه می باشد که در ساخت آن از مصالحی همچون آجر، گچ، سنگ و ملات ساروج به کار برده اند. طبق نظر کارشناسان زمین شناسی و میراث فرهنگی می گویند که پایه و اساس این پل به گونه ای ساخته شده که رطوبت باعث افزایش استحکام و دوام این بنا می شود. به همین علت است که تاکنون نیز آب رود زاینده رود به آن آسیبی نرسانده است. این پل تاریخی در دو طبقه ساخته شده و در زمان های قدیم، با وسایل نقلیه از روی آن عبور می کردند. اما با گذشت زمان و دریافتن ارزش بالای این پل، از عبور وسایل نقلیه و اسب و درشکه از روی پل جلوگیری شد و تنها مردم می توانستند برای تردد از آن استفاده کنند. مصالحی که برای ساخت این پل به کار رفته، آنقدر قوی و مستحکم هستند که در طول تمام این سال ها، پایه های آن که در آب رودخانه زاینده روی قرار دارد، با هیچ مشکلی مواجه نشده است.

اگر به دو طرف پل نگاه کنید طاق های سرپوشیده را خواهید دید که یک طرف آن به رودخانه و طرف دیگر آن به بخش میانی این پل اشراف دارد و قابل مشاهده است. همین سبک معماری باعث شده یک مسیر عبوری باریک و سرپوشیده در دو طرف پل به وجود بیاید. بخش پیاده رو این پل زیبا 99 طاقچه دارد که در گذشته تابلوهای نقاشی متعددی در آن وجود داشت. اما امروزه همانند مجسمه رضا شاه خبری از آن ها نیست. این اثر تاریخی در تاریخ 15 دی سال 1310 با شماره 110 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. از دیگر نمونه های شاهکار معماران ایرانی در ساختن پل های مستحکم و تاریخی می توان از پل خواجو که آن هم در اصفهان قرار دارد نام برد.

نام های سی و سه پل

بنای سی و سه پل که از قدیمی ترین و تاریخی ترین جاذبه های دیدنی اصفهان به شمار می رود، در زمان های گذشته با نام های دیگری شناخته می شد. ابتدا این پل با نام پل شاه عباسی شناخته می شد؛ چرا که دستور ساخت آن را شاه عباس صادر نموده بود. پس از مدتی به دلیل آن که الله وردی خان نظارت بر آن را به عهده داشت، نام پل الله وردی خان را برای آن برگزیدند و با این نام شناخته می شد.

پل تاریخی سی و سه پل در زمانی دارای تعداد 40 چشمه بود که از آن می تراوید، اما پس از چندی تعداد 7 دهانه از آن گرفته شد و تعداد چشمه ها به 33 چشمه رسید و همین سبب گردید پل را با نام 33 چشمه بشناسند. نام دیگری هم که برای آن قرار داده بودند، پل جلفا بود. از آنجایی که مردم جلفا از این پل برای عبور و مرور خود استفاده می کردند، آن را پل جلفا نامیدند.

سی و سه پل اصفهان

رویدادهای تاریخی در سی و سه پل

در ایام گذشته در سی و سه پل مراسم های مختلف مانند جشن ها را برگزار می کردند و محل مناسبی برای اجتماع افرادی همچون: بزرگان، شاعران، رجال و… بود. برخی از مراسم های مهمی که در این پل تاریخی برگزار شده عبارتند از: مراسم خاج شویان که این مراسم مخصوص ارامنه اصفهان بود و در دوران صفوی برگزار می شد.

جشن نوروز: در این مراسم پل را چراغانی و گل ریزان می کردند و به مدت هفت شبانه روز جشن نوروزی برگزار می شد که این مراسم هم مربوط به دوران صفوی بود.

جشن آب ریزان یا آب پاشان: هر ساله در روز سیزدهم تیر ماه، مردم در این مکان جمع می شدند و روی یکدیگر آب و گلاب می ریختند. در زمان برگزاری مراسم آب ریزان، این پل محلی برای اجتماع شاه به همراه بزرگان و شعرای زمانه بود.

مراسم خاج شویان: ارامنه جلفا مراسم خاج شویان را در همین مکان برگزار می کردند. خاج شویان مراسمی بود که به مناسبت غسل تعمید حضرت مسیح برگزار می کردند. در آن زمان ارامنه حق این را داشتند که در میدان ابتدای پل بیایند و به تبادل کالا با اهالی اصفهان بپردازند اما اجازه عبور از پل به آن ها داده نمی شد.

سی و سه پل اصفهان

علت نام گذاری این پل به 33 پل

از ابتدای ساخت سی و سه پل تا کنون نقل قول های زیادی درباده عدد 33 در این پل وجود دارد. اولین نظریه از نقل قول ها مربوط به میان تبار گرجی الله وردی خان و الفبای 33 حرفی گرجی می باشد. برخی به علت داشتن 40 دهانه سی و سه پل در ابتدا، با این نظریه کاملا مخالف بودند و آن را رد کرده اند. یکی دیگر از نظریه مربوط به آناهیتا می باشد که به عدد 33 ارتباط دارد. آناهیتا الهه آب بوده و برخی سه و سه پل را به آن ربط داده اند. اگر علاقه مند به بازدید از جاذبه های تاریخی دیگری که در اصفهان وجود دارند هستید، می توانید به یکی از خارق العاده ترین جاذبه ها که کاخ عالی قاپو نام دارد بروید و از آن دیدن کنید.

مشکلات به وجود آمده برای سی و سه پل اصفهان

خشک شدن آب زاینده رود و حفر تونل برای مترو در نزدیک سب و سه پل باعث ترک خوردن این پل شده است. همچنین نشست های سهر اصفهان و خشکسالی هایی که در آن به وجود آمد سبب شده تا این پل در معرض نشست قرار بگیرد. حفر زمین برای ایجاد مترو در اطراف این پل باعث سست شدن زمین شده و سبب ترک خوردن پل شده است. علاوه بر آن ها، علتی که امروزه باعث ترک خوردن سی و سه پل شده، عبور ماشین های سنگین در اطراف آن است اما پس از انقلاب عبور ماشین ها از روی این پل ممنوع شد.

سی و سه پل اصفهان

بهترین زمان بازدید از سی و سه پل اصفهان

از آنجایی که سی و سه پل روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است، بهتر است زمانی برای بازدید آن روانه استان اصفهان شوید که این رودخانه پرآب، خروشان و باشکوه باشد. اگر در ساعات روز به دیدن سی و سه پل می روید می توانید به راحتی جای جای این بنای تاریخی را مشاهده کنید. همچنین اگر در ساعات شب به بازدید از آن می روید به علت نورپردازی زیبایی که دارد تمام بخش های آن، درخشان بوده و زیبایی باشکوه و بی نظیری را در اختیار بازدیدکنندگان و گردشگران قرار می دهد. همچنین اگر می خواهید در این مکان تاریخی باشکوه عکاسی کنید به شما پیشنهاد می شود آن را به ساعات روز موکول کنید تا بتوانید عکس های باکیفیت و زیبایی را ثبت کنید. همچنین میدان نقش جهان که در فاصله نزدیکی از این مکان تاریخی قرار گرفته، یکی از مهمترین جاذبه های اصفهان است که در سفر به اصفهان باید از آن دیدن کنید.

امکانات تفریحی در سی و سه پل

این پل تاریخی که خود یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر زیبای اصفهان به شمار می رود و گردشگران زیادی در تمام طول سال به بازدید از آن راهی این شهر تاریخی می شوند، دارای امکاناتی است که می توانید تفریح خود را در آن تکمیل نمایید. در ادامه با امکانات تفریحی در سی و سه پل آشنا خواهیم شد.

پیاده روی

این پل زیبا دارای سطحی سنگفرش شده می باشد و هر گردشگری که به بازدید از آن می رود، به پیاده روی و قدم زدن بر روی آن وسوسه می شود. به خصوص قدم زدن به همراه دوست و یا خانواده روی این پل در شب ها که نورپردازی بسیار زیبایی در آن دیده می شود و تماشای آسمان سیاه رنگ و ستاره های درخشان در آن، بسیار لذت بخش خواهد بود.

عکاسی

معمولا هر گردشگری به هر نقطه ای از این کره خاکی سفر می کند، عکاسی از مناظر و ثبت لحظات دلنشین را فراموش نمی کند. این پل تاریخی نیز از همان مکان های زیبایی است که عکاسی در آن را نباید فراموش کرد. به خصوص هنگام شب که نورپردازی بسیار زیبایی در این پل دیده می شود، می توانید عکس های بسیار زیبا و به یاد ماندنی را ثبت کنید.

قایق سواری در زاینده رود

پایه های سی و سه پل زیبا در رودخانه زاینده رود قرار گرفته اند. امروزه متاسفانه رود زاینده رود خشک شده و دیگر امکان قایق سواری در آن وجود ندارد. اما سالیان گذشته که زاینده رود رودی پر آب در اصفهان بود، امکان قایق سواری در آن وجود داشت و گردشگران زیادی به استفاده این تفریح اقدام می کردند و از قایق سواری در کنار سی و سه پل لذت می بردند.

سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل اصفهان کجاست و مسیر دسترسی به آن

سی و سه پل در استان اصفهان و از یک طرف در بخش ابتدای جنوبی خیابان چهارباغ بالا و از طرف دیگر در ابتدای بخش شمالی خیابان چهارباغ عباسی یا همان میدان انقلاب قرار گرفته است. برای رسیدن به آن می توانید هم از ماشین شخصی خود و هم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید و خود را به آن برسانید. اگر می خواهید از وسیله نقلیه عمومی برای دسترسی به این پل زیبا استفاده کنید می توانید با مترو در ایستگاه سی و سه پل پیاده شده و با چند دقیقه پیاده روی به آن برسید.

علاوه بر مترو می توانید از اتوبوس نیز استفاده کنید، با استفاده از اتوبوس نیز می توانید در ایستگاه میدان انقلاب پیاده شده و به صورت پیاده در مدت زمان بسیار کمی به آن برسید. همچنین اگر قصد دارید با خودروی شخصی خود به سمت پل تاریخی اصفهان بروید، می بایست خود را میدان انقلاب رسانده و خوردوی خود را در جای مناسب پارک کنید و برای بازدید از سی و سه پل به سمت آن بروید.

آدرس سی و سه پل اصفهان: استان اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی

جاهای دیدنی اطراف سی و سه پل

سی و سه پل به عنوان یکی از اصلی ترین، مهمترین و معروف ترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود. محلی که این پل زیبا و تاریخی در آن جای گرفته است، جاذبه های دیدنی دیگری در اطراف آن وجود دارند و همین سبب گردیده گردشگران بتوانند با یک تیر چند نشان بزنند و با رفتن به سی و سه پل بتوانند از جاذبه های دیگری که در اطراف و نزدیکی های آن وجود دارند دیدن کنند. در ادامه این بخش به معرفی برخی از دیدنی های اطراف سی و سه پل می پردازیم.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان یا میدان امام از معروف ترین جاهای دیدنی اصفهان است که در میان جهانیان از شهرت بالایی برخوردار است. این میدان یکی از زیباترین میدان های ایران به شمار می رود و حتی در لیست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. پیش از آن که میدان نقش جهان در این محل جای بگیرد، یک باغ زیبا به نام باغ نقش جهان در آن قرار داشت. پس از آن که به دستور شاه عباس صفوی، پایتخت ایران از قزوین به اصفهان منتقل شد بناهای تاریخی متعددی را در این میدان بنا نمود و نام میدان را میدان نو نامگذاری کرد. با روی کار آمدن شاه عباس دوم و گسترش شهر، این میدان به نام نقش جهان تغییر نام داد. ابعاد میدان نقش جهان برابر با طول بالغ بر 500 متر و عرض 160 متر می باشد و از بزرگترین میادین کشور محسوب می شود. محال است گردشگری به اصفهان برود و از میدان نقش جهان دیدن نکند. هرچه زمان رو جلو پیشرفت، بر وسعت و زیبایی های این میدان افزوده شد و تا کنون که به شکل امروزی درآمده است. میدان نقش جهان در شمال اصفهان جای گرفته است.

کاخ عالی قاپو اصفهان

کاخ عالی قاپو جزء جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود و در میدان نقش جهان جای گرفته است. این عمارت به تنهایی می تواند شاهکار هنر و معماری ایرانی را به رخ جهانیان بکشد و گردشگران زیادی را به بازدید از خود دعوت نماید. قدمت این بنای تاریخی به دوران صفویان باز می گردد و دستور ساخت آن را شاه عباس اول در حدود سال 1504 هجری قمری صادر نموده بود. کاخ عالی قاپو اصفهان دارای مساحت 1.800 متر مربع بوده و 6 طبقه را در خود جای داده است. در زمان شاه عباس اول صفوی این بنا از احترام و توجه ویژه ای برخوردار بود و تمام مردم اجازه ورود به آن را نداشتند. این کاخ در دوره صفوی به عنوان مرتفع ترین بنا شناخته می شد و برای دسترسی به طبقات بالای آن، مسیر پلکانی باریکی در نظر گرفته شده بود که می توانستند از طریق آن به طبقات بالا برسند. تزئینات بسیار زیبا و جالب توجهی در این بنای تاریخی به کار رفته که همواره از گذشته تا به امروز از زیباترین و معروف ترین بناهای تاریخی اصفهان شمرده می شود.

اجاره روزانه خانه در اصفهان

اصفهان که شهری گردشگری در ایران می باشد، جاذبه های دیدنی و گردشگری متعدد و متنوعی در خود جای داده که بازدید از آن ها در یک روز تمام نمی شود. بنابراین گردشگرانی که به اصفهان سفر می کنند، چند روزی را در این شهر سپری می کنند که از همین رو به دنبال اقامتگاهی برای اقامت خود در این شهر هستند. بسیاری از گردشگران برای اقامت خود در اصفهان به دنبال اقامتگاهی با قیمت مناسب هستند تا بتوانند هزینه های اقامتی خود را تا حد چشمگیری کاهش دهند. لذا می توانند به سراغ اجاره خانه مبله در اصفهان بروند. در این صورت علاوه بر کاهش هزینه های اقامتی خود، در اقامتگاهی مناسب زمان سفر خود را می گذرانند.

سی و سه پل اصفهان

سوالات متداول

سی و سه پل کجاست؟

سی و سه پل در شهر اصفهان و روی رودخانه زاینده روز قرار دارد و دارای دو مسیر دسترسی می باشد. این پل در ابتدای جنوبی خیابان چهارباغ بالا از یک طرف و ابتدای شمالی خیابان چهارباغ عباسی (میدان انقلاب) در طرف دیگر واقع شده است.

عجایب سی و سه پل چیست؟

یکی از عجایب سی و سه پل اصفهان این است که مردم می توانند از روی آن و هم از زیر آن عبور کنند. همانطور که می دانیم پایه های این پل داخل آب بوده و از زمان ساخت تا به امروز پوسیده نشده، چرا که رطوبت باعث افزایش استحکام و دوام این بنا می شود.

علت نامگذاری سی و سه پل چیست؟

یک روایت وجود دارد که می گوید 33 به آناهیتا ارتباط داشته و آناهیتا الهه آب می باشد. نظریه دیگری وجود دارد که تعداد دهانه های این پل 33 عدد بوده و بر همین اساس آن را سی و سه پل نامگذاری کرده اند.

سی و سه پل در چه دوره ای ساخته شده است؟

قدمت سی و سه پل به دوره صفوی و در دوازدهمین سال سلطنت شاه عباس اول می رسد.

راهنما سایت

آدرس

استان اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه