دشت ارغوان مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

در استان مشهد مقدس علاوه بر حرم مطهر امام رضا (ع) جاذبه های دیدنی و تفریحی دیگری از جمله دشت ارغوان مشهد وجود دارد که مسافران و گردشگران علاوه بر زیارت حرم مطهر، می توانند به این اماکن دیدنی هم سری بزنند.

سفری به دشت ارغوان مشهد

دشت ارغوان مشهد در فاصله 4 کیلومتری از شهر طرقبه و مسیر طرقدر که به روستای کلاته آهن می رود قرار گرفته است. پیش از آن که به روستای کلاته آهن برسید، جاده ی آسفالته ای پیش روی شما است که دشت ارغوان یا دره ارغوان قرار دارد. دشت ارغوان به دلیل قرار گیری در دامنه کوهستانی، شرایط جوی و آب و هوای خنک تری نسبت به مشهد دارد و همچنین فصل بهار دیر تر از مشهد در اینجا شروع می شود.

ارغوان های زیبا و دلفریب در ماه اردیبهشت مهمان این دشت بکر و زیبا می شوند که همین باعث می شود در ماه اردیبهشت گردشگران زیادی که به دنبال طبیعت های زیبا و بکر هستند به سمت این دشت راهی شوند تا این زیبایی ها را از نزدیک مشاهده کنند. به وجود آمدن این بهشت زیبا و چشم نواز یکی از لطف های خداوند است که در شهر مشهد قرار گرفته است. گردشگران می توانند با قدم زدن در این بهشت بی نظیر حال و هوای تازه ای را تجربه کنند.

از زیبایی های دیگر دشت ارغوان می توان به درخت های ارغوان که به تعداد زیاد در این دشت رشد کرده اند اشاره کرد. این درخت به درخت عشق نیز معروف است و دلیل نام گذاری آن به درخت عشق این است که برگ هایی سبز رنگ و به شکل قلب دارد. این درخت ها پیش از آنکه برگ هایشان رشد کنند، خوشه های گل ارغوان از تمام قسمت های آن حتی تنه، رشد کرده و آویزان می شوند که تمام دشت، رنگ ارغوان به خود می گیرد.

منحصر به فرد بودن این دشت بخاطر وجود درختان ارغوان آن است که چهره این منطقه را زیبا و چشم نواز کرده است و در هیچ نقطه ای کشور نمی توان مانند آن را پیدا کرد. همچنین این زیبایی تنها یک بار در سال قابل مشاهده است. می توانید با رفتن به این دشت و قدم زدن در میان درختان ارغوان که برگ هایی به شکل قلب دارند، روح شما را جلا می بخشد و حس تازه ای در شما به وجود می آورد.

دشت ارغوان مشهد

درخت ارغوان

درختان ارغوان یا همان درختان عشق که دارای برگ های به شکل قلب هستند، دارای ارتفاعی بین 3 تا 10 متر می باشند. هنگامی که از فاصله دور به این دشت نگاه می کنید، آن را به صورت یکپارچه ارغوانی رنگ می بینید.

ارغوان با نام علمی Cercis ailiquasturm شناخته می شود و به نور زیاد نیاز دارد. به همین دلیل است که در فصل سرما به شدت مقاومت دارد. این درختان در فصل بهار پر از گل می شوند و جلوه زیباتری به دشت می بخشند. زمان شکوفه دادن این درخت از شروع فروردین و تا اواسط فروردین ماه می باشد.

دشت ارغوان مشهد

پیاده روی در دشت ارغوان مشهد

هنگامی که محله طرقدر در طرقبه را پشت سر گذاشتید، تازه وارد مسیری می شوید که به روستای کلاته آهن منتهی می شود. مسیری که به روستای کلاته آهن می رسد مسیری آسفالته و فرعی بوده که در انتهایش دشتی پهن و وسیع وجود دارد. تابلوهای راهنما شما را به دشت پهناور و زیبای دشت ارغوان خواهد رساند.

ابتدا که وارد مسیر آسفالته می شوید تنها تعداد کمی درخت ارغوان مقابل شما ظاهر خواهند شد. اما این همه زیبایی های دره ارغوان نیست. با کمی پیاده روی می توانید تازه به زیبایی های اصلی که در انتظار شماست برسید. با پیاده روی اکنون به دره ارغوان خواهید رسید که زیبایی هایی مانند دشتی پر از درخت ارغوان و چشمه ای خروشان و پرآب که با رفتن به سمت آب، متوجه تازه تر شدن هوای منطقه می شوید.

مسیری که شما را به سمت دره ارغوان می برد دارای شیب ملایمی بوده که شما باید بر خلاف جریان آب حرکت کنید. به این دلیل باید کفش های مناسب پیاده روی به پا داشته باشید تا در طول مسیر که در آب است اذیت نشوید و به راحتی بتوانید مسیر را طی کنید. هنگامی که در طول این مسیر قرار گرفتید در بالای صخره ها و بالای دره، درختان ارغوان را می توانید مشاهده کنید. در طول مسیر هوای دره بسیار دلچسب خواهد بود و دلیل اصلی آن وجود همین چشمه خروشان است.

اگر به شهر مشهد مقدس سفر کردید و چنان چه به دیدن این مکان زیبا و چشم نواز رفتید، یکی از سفرهای به یاد ماندنی برای خود و همراهانتان خواهد بود.

دشت ارغوان مشهد

سوغات و صنایع دستی دره ارغوان مشهد

اهالی شهر طرقبه از شاخته های درختان ارغوان صنایع دستی های بسیار زیبایی درست می کنند که با نام سبد بافی یا ارغوان بافی شهرت پیدا کرده است. اگر به این منطقه سفر کردید می توانید این صنایع دستی زیبا را به عنوان سوغات تهیه کنید.

بهترین زمان سفر به دشت ارغوان

زیبایی این دشت به دلیل وجود و رشد درختان ارغوان آن می باشد که زمان شکوفه دهی و گل دهی درخت ارغوان اوایل فصل بهار و ماه فروردین می باشد، که البته این تاریخ بسته به میزان گرمای هوا متغیر است. بهتر است بدانیم که شروع شدن شکوفه دادن این درختان تا کامل شدن گل دهی آن ها یک هفته زمان می برد. پس اگر می خواهید از این دشت زیبا دیدن کنید بهتر است سفر خود را به اوایل بهار موکول کنید تا بتوانید از زیبایی های بیشتر این طبیعت استفاده کنید.

دشت ارغوان مشهد کجاست

در فاصله 4 کیلومتری از طرقبه که در مسیر طرقدر به سمت روستای کلاته آهن قرار دارد منطقه ای به نام دشت ارغوان وجود دارد. به انتهای طرقدر که برسید در مسیری قرار خواهید گرفت که شما را به روستای کلاته آهن می رساند. برای رفتن به دشت ارغوان نیز باید مسیر روستای کلاته آهن را پیش بگیرید. همچنین قبل از این که به روستای کلاته آهن برسید با منطقه وسیع و پهناور رو به رو خواهید شد که همان دشت ارغوان است.

دشت ارغوان

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، ۳۰ کیلومتری غرب مشهد، هفت کیلومتری منطقه توریستی طرقبه، جاده روستای کلاته آهن، دره ارغوان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه