دریاچه مهارلو شیراز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

دریاچه مهارلو شیراز از جاذبه های دیدنی و معرف این شهر می باشد و با رنگ صورتی توانسته طبیعتی زیبا، تماشایی و منحصر به فرد را برای خود به وجود آورد. شهر شیراز از جمله شهرهای پرجاذبه و زیبا در ایران به شمار می رود که انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری را در خود جای داده و هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به سمت خود دعوت می کند. شهرهای جنوبی ایران انواع متنوعی از زیباترین جاهای دیدنی و گردشگری را در خود جای داده اند. دیدنی های شیراز تنها به آثار باستانی و بناهای تاریخی محدود نمی شود، بلکه انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری متعدد و متنوعی در طبیعت آن وجود دارند. دریاچه مهارلو یکی از انواع جاذبه های طبیعی شیراز است که با رنگ صورتی دیده می شود و در فاصله 18 کیلومتری از جنوب شرق شیراز واقع شده است. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با این جاذبه زیبا و تماشایی بیشتر آشنا شویم؛ شاید پس از آشنایی با این دریاچه صورتی، تصمیم بگیرید این بار کوله بار سفرتان را به سمت مقصد گردشگری شیراز ببنید و حرکت کنید.

دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه مهارلو شیراز کجاست و مسیر دسترسی به آن

دریاچه مهارلو شیراز که جزء جاذبه های گردشگری شیراز به حساب می آید، در فاصله حدود 18 کیلومتر از جنوب شرق شهر شیراز و حدود 60 کیلومتر از جاده شیراز – فسا قرار دارد. این دریاچه در نزدیکی روستای مهارلو قرار داشته و برای دسترسی به آن بایستی خود را به شهر شیراز برسانید و وارد جاده شیراز – فسا شده و به مسیر خود ادامه دهید. حدود 60 کیلومتر که در این مسیر پیش بروید، وارد روستای مهارلو یا دشت گل شوید. از آنجایی که دریاچه صورتی در نزدیکی روستای مهارلو قرار دارد، می توانید به راحتی پس از رسیدن به روستای مهارلو به آن دسترسی پیدا کرده و از این دریاچه زیبا و مناطق اطراف آن دیدن کنید.

آدرس دریاچه مهارلو شیراز: استان فارس، شیراز، جنوب شرقی شیراز، در فاصله حدود 60 کیلومتری جاده شیراز – فسا، نزدیک روستای مهارلو

فاصله شیراز تا دریاچه مهارلو شیراز

همانطور که می دانیم، دریاچه مهارلو از دیدنی های شیراز به شمار می رود و برای دسترسی به این دریاچه باید ابتدا خود را به شیراز برسانیم و سپس راهی دریاچه شویم. از شهر شیراز تا دریاچه صورتی شیراز حدود 57 تا 60 کیلومتر مسافت وجود دارد که بایستی آن را طی نمایید.

دریاچه مهارلو شیراز

آشنایی با دریاچه مهارلو شیراز

در بسیاری از مواقع پیش آمده که تصویری از یک دریاچه صورتی را مشاهده کرده باشید؛ اما باورتان نمی شود که جاذبه ای به این رنگ و به این زیبایی در طبیعت وجود داشته باشد. اما باید بگوییم که درست دیده اید! دریاچه ای به رنگ صورتی و بسیار زیبا در طبیعت کشورمان و در شهر شیراز جای خوش کرده و هر ساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی می باشد. شهر شیراز شهری پر آوازه و سرشار از جاهای دیدنی و گردشگری می باشد که توانسته با داشتن این همه زیبایی های شگفت انگیز، به عنوان مقصد گردشگری گردشگران زیادی قرار گیرد. جالب است بدانید در رنگ متفاوت دریاچه مهارلو شیراز هیچ انسانی دخلی نداشته و کاملا به صورت طبیعی، صورتی رنگ می باشد. دریاچه مهارلو با نام تالاب مهارلو نیز شناخته می شود و منطقه ای که این دریاچه در آن قرار گرفته، منطقه شکار ممنوع به شمار می رود. مساحت دریاچه مهارلو شیراز با طول 31 کیلومتر و عرض 11 کیلومتر، به 24 هزار هکتار می رسد و در ارتفاع 1.560 متری از سطح دریا واقع شده است. دریاچه مهارلو شیراز دارای عمق 50 سانتی متر بوده و عمیق ترین نقطه آن به 3 متر می رسد. دریاچه مهارلو به عنوان دریاچه فصلی بوده و پرآب ترین حالت آن در فصل های پاییز و زمستان می باشد که بارندگی زیاد است و معمولا در تابستان ها خشک می شود. منبع تأمین آب تالاب مهارلو از طریق بارش ها و رودخانه های چنار راه، خشک شیراز و سلطان آباد می باشند. همچنین چندین چشمه در بخش حوزه آبریز این دریاچه وجود دارند و به داخل این دریاچه تخلیه می شوند. دریاچه مهارلو با رنگ صورتی و متفاوتی که دارد، جزء زیباترین دریاچه های کشور محسوب می شود و طبیعتی بی نظیر را پدید آورده است. از آنجایی که این دریاچه دارای آب نوع کلرید سدیم – منزیم و سولفات سدیم می باشد، در فصل های خشکی مانند تابستان، به عنوان یکی از بزرگترین کانسارهای نمک در ایران شناخته می شود.

تاریخچه دریاچه مهارلو شیراز

اکنون که قصد داریم با این دریاچه صورتی و زیبا آشنا شویم، خوب است نگاهی هم به پیشینه و تاریخچه آن بیاندازیم و در طبیعت تالاب مهارلو شیراز چه گذشته است. بر اساس اسناد و مدارکی که به دست آمده، دریافته ایم که حدود 20 هزار سال گذشته این دریاچه پدید آمده است و در قرن 4 هجری قمری شخصی به نام اصطخری این دریاچه را دریاچه جنکان به معنی دریاچه نمک معرفی نمود. کمی پیش تر از آن که نام مهارلو برای این دریاچه انتخاب شود، آن را با نام دریاچه نمک شیراز می شناختند؛ چرا که در حدود 1 میلیون سال گذشته محلی برای انباشته شدن نمک بوده است. رودخانه هایی همچون رودخانه سروستان، رودخانه خشک شیراز، رودخانه سلطان آباد و همچنین آب های زیرزمینی به داخل آن سرریز می شوند. صورتی بودن این دریاچه باعث شده جزء عجایب طبیعت ایران شناخته شود.

دریاچه مهارلو شیراز

دلیل نام گذاری دریاچه مهارلو

در قرن 4 هجری قمری، جغرافی دانی به نام اصطخری این دریاچه را دریاچه جنکان نامگذاری کرد. در پی آن ابن بطوطه و ابوالفدا نام جمکان را برای برگزیدند و با همین نام معرفی کردند. جنکان به معنای دریاچه نمک می باشد و از آنجایی که در زمان های گذشته این دریاچه محلی برای انباشته شدن نمک ها بوده، این نام را برای آن انتخاب کرده اند. اگر به فارسنامه ابن بلخی و جغرافیای حمدالله مستوفی مراجعه کنیم، می بینیم که از این دریاچه با نام دریاچه ماهلویه یاد کرده اند. در حال حاضر دریاچه مهارلو با نام های دیگری نظیر مهلویه، مهلو و ماهلویه شناخته می شوند. برخی هم بر این اعتقادند که روستایی به نام مهارلو در نزدیکی این دریاچه قرار دارد و به همین علت نام مهارلو را برای این دریاچه صورتی انتخاب کرده اند. بسیاری از مردم محلی هم دریاچه مهارلو شیراز را با نام دریاچه صورتی می خوانند.

محیط زیست دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه مهارلو یا همان دریاچه صورتی علاوه بر آن که به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی شیراز به شمار رود، به عنوان زیستگاه پرندگان مهاجر و پناهگاه حیات وحش نیز محسوب می شود. از آنجایی که آب دریاچه مهارلو شور و نمکی است، می تواند با شرایط زیستی بسیاری از پرندگان سازگار باشد. موجودی شور پسند به نام آرتیما در این دریاچه زندگی می کنند که فلامینگوها از آن ها تغذیه می کنند؛ لذا هر سال شاهد مهاجرت فلامینگوهایی هستیم که به این دریاچه مهاجرت می کنند. پرندگان مهاجری که به این دریاچه مهاجرت می کنند، در صورتی که شرایط جوی و زیستی مناسب باشد تا اواسط فصل پاییز در این دریاچه اتراق می کنند. پرندگان زیادی از جمله تنجه، سلیم کوچک، اردک سرسبز، مرغابی، گیلانشاه بزرگ، حواصیل، چوکا، آنقوت، انواع کاکایی، انواع آبچلیک ها، انواع پرندگان آبزی و غیره تالاب مهارلو شیراز را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده و در آن زندگی می کنند. علاوه بر موجوداتی که نام برده شد، دو زیستانی نظیر قورباغه، مارمولک، لاک پشت، سوسمار و مار آبی نیز در این دریاچه زندگی می کنند. محیط زیست دریاچه تنها به داخل آن محدود نمی شود و در اطراف دریاچه نیز انواع جانورانی نظیر کفتار، شغال، گربه وحشی، روباه و غیره وجود دارند و به همین جهت هنگامی که می خواهید در اطراف دریاچه گشت و گذار داشته باشید حتما مراقب باشید.

دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه مهارلو شیراز در حال حاضر در چه وضعیتی است؟

دریاچه مهارلو را با رنگ صورتی آن می شناسیم، اما خوب است بدانیم که رنگ این دریاچه به مقدار شوری و نمک داخل آن ارتباط داشته و در مواقع مختلف آن را در رنگ های آبی، صورتی و سفید مشاهده خواهیم کرد. رنگی که در این تالاب وجود داشته در صورت استفاده هیچ ضرری برای بدن انسان نداشته و تنها به دلیل شور بودن و نمک فراوان موجود در آن، بایستی از نوشیدن آن خودداری کنید. همچنین به دلیل وجود نمک فراوان آن، استان فارس در صنعت تهیه نمک نیز از این دریاچه استفاده می کند. وجود عناصر مفیدی نظیر سولفات سدیم و کلرید منیزیم در آب تالاب مهارلو سبب گردیده موقعیتی مناسب برای رشد جلبک ها و گیاهانی خاص را فراهم آورد. دریاچه مهارلو می تواند تأثیر به سزایی در تعادل سازی آب و هوای شهر شیراز داشته باشد؛ به گونه ای که در تابستان ها از گرمای بیش از حد و در زمستان ها از سرمای طاقت فرسا جلوگیری خواهد کرد. اما متأسفانه در حال حاضر به دلیل خشکسالی و کاهش باران در تمام فصل های سال، منبع ریزگردها شده و به همین جهت سبب آلودگی هوای منطقه اطراف خود می شود. در سال های اخیر که شاهد خشکسالی های فراوان بوده ایم، تاثیر منفی آن را در کشاورزی نیز شاهده هستیم. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا خشک شدن دریاچه مهارلو شیراز بر کشاورزی تأثیر منفی دارد؟ در صورتی که آب دریاچه کاملا خشک شود و وزش باد صورت گیرد، نمک هایی که در بستر و کف دریاچه وجود دارند، بر اثر وزش باد در هوا پراکنده می شوند و وارد محیط ها و زمین های کشاورزی می شوند و با شور کردن زمین های کشاورزی موجب خسارت به کشاورزان می گردند. همچنین فلزات سنگین و آلاینده هایی هستند که توسط آب رودخانه هایی که به داخل دریاچه سرازیر می شوند و فاضلاب، سبب آلودگی آب دریاچه صورتی شیراز می گردند. علاوه بر آلوده نمودن آب دریاچه، باعث تبخیر بیش از حد آن نیز می شوند.

اهمیت دریاچه مهارلو شیراز در صنعت

دریاچه مهارلو شیراز علاوه بر آن جاذبه ای دیدنی و گردشگری در استان فارس به شمار رود و در طبیعت از اهمیت بالایی بهره مند باشد، در صنعت و تجارت نیز اهمیت دارد. یکی از مهمترین ویژگی های تالاب مهارلو شیراز این است که به عنوان منبع تأمین نمک خوراکی و صنعتی در این استان شناخته می شود. همچنین وجود جلبک هایی خاص که با نام دونالیلا سالینا شناخته می شوند، به وفور در این دریاچه زندگی می کنند و همین ها باعث می شوند دریاچه به رنگ صورتی دیده شود. از همین رو یکی دیگر از اهمیت های صنعتی دریاچه مهارلو شیراز در تهیه و تولید انواع داروها و لوازم آرایشی به شمار می رود که از رنگ دانه های آن ها استفاده می کنند. نوع خاصی از میگوها به نام آرتیما در دریاچه صورتی شیراز زندگی می کنند که از جلبک دونالیلا سالینا تغذیه می کنند. میگوهای آرتیما علاوه بر دریاچه مهارلو، در آب های شور دیگر نیز زندگی می کنند. آرتیماها نیز خود به عنوان غذای فلامینگوهای مهاجر در این دریاچه می باشند. از دیگر اهمیت های صنعتی دریاچه مهارلو شیراز به دلیل وجود آرتیما می باشد که از آن ها در صنعت پرورش ماهی، ماهی های زینتی، میگو و ماهی های خاویاری استفاده می کنند و صادر می شوند.

دریاچه مهارلو شیراز

دلیل رنگ صورتی دریاچه مهارلو شیراز

مهمترین ویژگی که سبب گردیده دریاچه مهارلو شیراز در ایران و جهان شهرت یابد، رنگ صورتی آن است که به شکل طبیعی به رنگ صورتی دیده می شود. از آنجایی که تالاب مهارلو دارای آب شور و نمک فراوان بوده و نور آفتاب زیادی به روی آن می تابد، زمینه را برای رشد نوعی جلبک سبز بی خطر و تک سلولی مهیا نموده است. این جلبک ها دونالیلا سالینا نام داشته و نوعی میگو به نام آرتیما که در این دریاچه وجود دارند، از آن تغذیه می کنند. در صورت بالا رفتن دما و افزایش غلظت نمک موجود در آب دریاچه، نوعی ماده به نام بتاکارتن از این جلبک ها تولید شده و این ماده باعث می شوند آب دریاچه به رنگ صورتی تبدیل شود. لازم به ذکر است که ماده بتاکارتن که از دونالیلا سالینا تولید می شوند، هیچ گونه خطری برای محیط زیست و اکولوژیک ایجاد نمی کند. همچنین از آنجایی که این دریاچه جزء دریاچه های فصلی کشور محسوب می شود، در فصل تابستان بیشتر آب آن تبخیر شده و بستر این دریاچه را می توانیم مشاهده کنیم که به رنگ سفید و نمکی می باشد.

بهترین زمان بازدید از دریاچه مهارلو شیراز

همانطور که گفته شد، دریاچه مهارلو شیراز دریاچه ای فصلی بوده و در فصل های گرم سال و به خصوص تابستان، بیشتر آب آن تبخیر می شود. وضعیت این دریاچه در هر فصلی از سال متغیر بوده و پیشنهاد می شود برای بازدید از آن، فصلی را در نظر بگیرید که دریاچه پر آب باشد و بتوانید از زیبایی آن لذت ببرید. از بهترین زمان های بازدید از دریاچه مهارلو شیراز فصل پاییز تا اواسط فصل بهار می باشد. در این بازه زمانی شاهد بارندگی خواهیم بود و این باران ها سبب می شوند دریاچه صورتی پر آب شود و به زیباترین حالت ممکن خود دست یابد. همچنین هوای منطقه خنک و بسیار دلنشین می باشد. اگر فصل بهار را برای سفر به شیراز و بازدید از دریاچه صورتی رنگ انتخاب کنید، می توانید آن را به رنگ صورتی و تقریبا مایل به رنگ بنفش مشاهده کنید که یکی از زیباترین حالت های ممکن آن می باشد.

علاوه بر دریاچه مهارلو شیراز در فصل بهار، بسیاری از جاهای دیدنی شیراز همچون باغ ارم شیراز نیز بسیار زیبا و تماشایی خواهند بود و گشت و گذار در شیراز بسیار لذت بخش می باشد. اگر بخواهید فصل تابستان را برای سفر به شیراز و بازدید از این دریاچه صورتی انتخاب نمایید، دریاچه مهارلو را به رنگ صورتی و تقریبا مایل به قرمز مشاهده خواهید کرد. اما توجه داشته باشید پیش از سفر مطلع شوید که آب دریاچه خشک نشده باشد؛ چرا که در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا، آب دریاچه تبخیر می شود و بستر سفید و نمکی آن قابل مشاهده می شود. فصل پاییز هم همانند فصل بهار که بارندگی های پی در پی رخ می دهد، دریاچه مملو از آب خواهد بود و زیبایی های خود را در اختیار شما قرار خواهد داد.

هوای شیراز نیز در اوایل فصل پاییز بسیار دلچسب خواهد بود. مهاجرت پرندگان مهاجر در فصل های پاییز و زمستان آغاز می شود و اگر در فصل زمستان به سراغ این دریاچه بروید، می توانید صحنه های بسیار زیبا و تکرار نشدنی را مشاهده کنید. در فصل زمستان نیز دریاچه مهارلو شیراز پر آب بوده و وجود فلامینگوها و دیگر پرندگان مهاجر می تواند بر زیبایی دریاچه تأثیر به سزایی داشته باشد.

تفریحات دریاچه مهارلو شیراز

اگر تا به حال به بازدید از دریاچه صورتی شیراز اقدام نکرده باشید و تنها تماشای تصاویر آن نصیبتان شده باشد، حتما دوست دارید به این شهر سفر کنید و به بازدید از این دریاچه صورتی رنگ و زیبا بروید. هنگامی که به این دریاچه برسید و رنگ صورتی و دلنشین آن را مشاهده کنید، محو تماشای آن می شوید و دوست دارید ساعت ها به تماشای آن بپردازید. منطقه ای که دریاچه مهارلو شیراز در آن قرار داشته، منطقه ای دور از شهر و شلوغی های شهری بوده و آرامش بی نظیری در آن حاکم است و می توانید از آرامش آن بهره مند شوید. عکاسی در این فضای بی نظیر و لذت بخش را فراموش نکنید! این دریاچه به قدری زیبا و منحصر به فرد بوده که می توانید انواع عکس های زیبا و به یاد ماندنی را در آن ثبت کنید.

دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه فصلی مهارلو

دریاچه مهارلو شیراز دریاچه فصلی بوده و در تابستان ها به دلیل گرمای هوا، بیشترین میزان آب داخل دریاچه خشک می شود و بستر سفید رنگ و نمکی آن را می توان مشاهده نمود. در فصل های بهار، پاییز و زمستان که بارندگی به میزان زیاد رخ می دهد، دریاجه پر آب می شود و زیبایی های خود را به رخ می کشاند. جلبک هایی که در این دریاچه زندگی می کنند، سبب گردیده اند آب دریاچه به رنگ صورتی دیده شود؛ اما دریاچه در تمام طول سال صورتی نبوده و اگر بخواهید رنگ صورتی آن را از نزدیک مشاهده کنید، بهتر است اواسط فصل بهار و اواسط فصل تابستان را برای سفر خود انتخاب نمایید.

اقامت در شیراز

شیراز شهری پر از جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوع و فراوان می باشد که در تمام طول سال هزاران گردشگر را به سمت خود دعوت می کند. گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، قصد دارند به بازدید از بسیاری از دیدنی های شیراز اقدام نمایند. از همین رو به چند روز اقامت در این شهر نیاز دارند و لذا بایستی اقامتگاهی را برای اقامت خود در شیراز انتخاب نمایند. از آنجایی که شیراز مقصد گردشگری گردشگران داخلی و خارجی زیادی می باشد، انواع اقامتگاه ها در آن وجود دارند تا گردشگران بتوانند هر نوع اقامتگاهی را با توجه به بودجه، سلیقه و تعداد نفرات خود بخواهند انتخاب و رزرو کنند. یکی از انواع اقامتگاه های شیراز که گردشگران زیادی برای اقامت خود به سراغ آن می روند، اجاره سوئیت در شیراز می باشد. شما نیز اگر به دنبال اقامتگاهی با امکانات و قیمت مناسب هستید، می توانید به سراغ اجاره سوئیت در شیراز بروید و در مقابل تجهیزات و امکانات کامل آن ها، هزینه ای مناسب را پرداخت نمایید.

دریاچه مهارلو شیراز

سوالات متداول

دریاچه مهارلو شیراز کجاست؟

دریاچه مهارلو شیراز در فاصله 18 کیلومتری از جنوب شرق شیراز و حدود 60 کیلومتری جاده فسا - شیراز واقع شده است.

بهترین زمان بازدید از دریاچه مهارلو شیراز چه فصلی است؟

فصل بهار و پاییز از بهترین زمان های بازدید از دریاچه مهارلو شیراز می باشند.

چرا دریاچه مهارلو شیراز صورتی رنگ است؟

نوعی جلبک به نام دونالیلا سالینا در این دریاچه رشد می کنند و زمانی که دمای آب دریاچه افزایش میابد، ماده ای به نام بتاکرتن از آن ها تولید می شود که سبب صورتی رنگ شدن دریاچه مهارلو می شود.

از شیراز تا دریاچه مهارلو شیراز چقدر فاصله وجود دارد؟

از شهر شیراز تا دریاچه مهارلو شیراز حدود 60 کیلومتر مسافت وجود دارد.

[html_block id=”66625″]

راهنما سایت

آدرس

استان فارس، شیراز، جنوب شرقی شیراز، در فاصله حدود 60 کیلومتری جاده شیراز – فسا، نزدیک روستای مهارلو

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه