دریاچه تار و هویر دماوند

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

دریاچه های تار و هویر یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری در شهر دماوند و در نزدیکی های تهران می باشد. شاید کمتر کسی پیدا شود که بتواند تصور کند در اطراف و نزدیکی های تهران این همه زیبایی های طبیعی را بتوان یافت کرد. این دریاچه ها دارای آب شیرین می باشند که گردشگران می توانند از آب آن برای آشامیدن استفاده کنند. همچنین نزدیکی آن ها به استان تهران توانسته یکی از دلایل خوب برای این جاذبه های طبیعی به شمار آید. اگر قصد دارید در نیمه اول سال به منظور دوری از گرما و شلوغی شهر تهران، جایی را برای آرامش و گردشگری انتخاب کنید، قطعا این دو دریاچه می توانند گزینه های بسیار مناسبی باشند. در این مطلب قصد داریم با این دریاچه بیشتر آشنا شویم.

معرفی دریاچه تار و هویر دماوند

دریاچه های تار و هویر در روستایی به همین نام یعنی روستای هویر واقع شده است که در 30 کیلومتری شهر طالقان می باشد و یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری زیبا در این شهر محسوب می شوند. دریاچه تار و هویر با یک دیگر حدود 500 متر فاصله دارند و از نظر پدیده زمین شناسی در اثر لغزش زمین پدید آمده اند.

کسانی که به بازدید از این منطقه و این دو دریاچه رفته اند، آن را به گونه ای توصیف می کنند که تکه ای بهش روی زمین را مشاهده کرده اند. اگر به بازدید از این جاذبه طبیعی بروید، احساس آرامش سراسر وجودتان را فرا می گرد و شما را محو زیبایی های خود می کنند. در این منطقه می توانید هوایی بسیار تمیز و پاک را استشمام کنید و از این همه زیبایی لذت ببرید. این دو دریاچه در میان کوه های بلند محاصره شده اند که باعث زیبایی دو چندان منطقه شده است.

دریاچه تار و هویر دماوند

دریاچه تار

هنگامی که به سمت این دو دریاچه می روید، اولین دریاچه که پیش روی شما قرار می گیرد، دریاچه تار است که در دل کوه بوده و در ارتفاع 2500 متر از سطح دریا واقع شده است. دریاچه هویر وسعتی بالغ بر 46 هکتار دارد و شکل آن به صورت لوزی می باشد که از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده است. عمق ایندریاچه در فصل های که بارندگی زیاد است به 50 متر می رسد و در فصل هایی که بارندگی کم باشد با 40 متر می رسد.

طول این دریاچه به 1.3 کیلو متر و عرض آن به 400 متر می رسد. این دریاچه باعث شده داستان های عجیب و غریبی از زبان اهالی این منطقه شنیده شود، به گونه ای که برخی معتقدند که در شب و در تاریکی هوا موجوداتی عجیب در این منطقه رفت و آمد دارند و همچنین گنج های با ارزش و قیمتی و کشتی دزدان درایی در سطح کف دریاچه وجود دارد. اما تاکنون هیچکدام از این روایت ها به اثبات نرسیده اند و در حد افسانه و قصه باقی مانده اند.

دریاچه هویر

از دریاچه تار برای رسیدن به دریاچه هویر حدود 500 متر فاصله دارد و نیم ساعت پیاده روی در پیش دارید. دریاچه هویر هم عمق کمتری نسبت به دریاچه تار دارد و هم وسعت آن کمتر می باشد. عمق این دریاچه به 15 متر و وسعت آن 13 هکتار برآورد شده است. دریاچه هویر دارای طولی حدود 900 متر و 150 متر عرض می باشد که از شمال تا جنوب کشیده شده است.

دریاچه تار و هویر دماوند

منبع تامین آب دریاچه تار و هویر

دریاچه های تار و هویر جزو دریاچه های آب شیرین کوهستانی به شمار می روند و اطراف آن توسط چندین کوه محاصره شده است. رشته کوه های قره داغ که کوه دوبرار نیز جزوی از آن به حساب می آید در بخش شمالی و کوه زرین در بخش جنوب این دو دریاچه قرار گرفته است.

آبی که وارد این دریاچه ها می شود از ذوب شدن برف ها از روی کوه ها و یا بهمن های زمستانی می باشند. به صورتی که 70 درصد از آب این دو دریاچه از کوه و رشته کوه های بخش شمالی تامین می شود. یکی دیگر از مهمترین منابع تامین آب دریاچه تار و هویر چشمه هایی هستند که در کف دریاچه ها قرار دارند که آب زلال و گوارایی را از اعماق زمین وارد این دو دریاچه می کنند.

کوه های سیاه چال و شاه نشین نیز در تامین آب دریاچه تار و هویر نقش دارند. بهتر است بدانیم که سطح آب دریاچه های تار و هویر در تمام طول سال متغیر می باشد. آب این دو دریاچه مملو از منیزیم، کلسیم و کربنات می باشد و همچنین در آب های شیرین کشور دسته بندی می شوند.

علت به وجود آمدن تار و هویر

علت پدید آمدن دو دریاچه تار و هویر در کنار یکدیگر، بر اثر لغزش کوه زرین کوه و رانش مشا – فشم می باشند. زمین شناسان معتقدند که در دوران کواترنری باعث رانش زرین کوه شده که در اثر آن نیز پشته ای با ارتفاع 50 متر به عنوان سد به وجود آمده و آب های سطحی پشت آن انباشته می شوند. جاهای دیدنی دماوند تنها به این دو دریاچه منتهی نمی شوند و جاذبه های دیدنی و گردشگری دیگری در این منطقه وجود دارند.

دریاچه تار و هویر دماوند

پوشش گیاهی و جانوری اطراف دریاچه تار و هویر

در اطراف دریاچه ها هیچگونه درخت، گیاه و یا بوته ای رشد نکرده اما در زمان های گذشته در این منطقه آویشن وجود داشت. به علت فرسایش خاک منطقه و چرای دام ها پوشش گیاهی تراکم خودرا از دست داده اند. البته درون دریاچه ها، گیاهانی می رویند که از گیاهان منطقه به شمار می روند.

پوشش جانوری منطقه از جانورانی نظیر میش البرزی، کل بز و قوچ تشکیل شده است. همچنین ماهی ها و آبزیان داخل دریاچه مانند ماهی قزل آلای خال قرمز، ماهی قزل آلای رنگین کمان زرد پر و ماهی زردکش می باشند. چندین نوع ماهی دیگر توسط اداره حفاظت محیط زیست دماوند به آب این دریاچه اضافه شده اند. علاوه بر بازدید از دریاچه های زیبای تار و هویر می توانید به بازدید از یکی دیگر جاذبه های طبیعی دماوند که آبشار آینه رود نام دارد دیدن کنید.

امکانات تفریحی در تار و هویر

منطقه تار و هویر نیز مانند دیگر جاذبه های طبیعی و گردشگری از امکانات تفریحی متنوعی برخوردار است. از همین رو بسیاری از گردشگران آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند. در این منطقه می توان از امکانات تفریحی متنوعی همچون شنا و آب تنی، ماهیگیری، قایقرانی، کوهنوردی و… نام برد که در این بخش با آن ها بیشتر آشنا می شویم:

شنا و آب تنی: با رفتن به منطقه ی تفریحی که در آن دریاچه، رودخانه، دریا و… دارد اولین گزینه ای که برای تفریح به ذهنمان می رسد شنا و آب تنی می باشد. اگر در فصل تابستان راهی این منطقه شده باشید می توانید با شنا و آب تنی جسم و روح خود را سرشار از آرامش کنید و از گرمای شهرها فرار کنید و به این منطقه خوش آب و هوا پناه ببرید.

ماهیگیری: یکی از تفریحاتی که می توانید در این منطقه به آن بپردازید، ماهیگیری می باشد. اما اگر می خواهید از این دریاچه ها ماهی صید کنید می بایست از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز دریافت کنید. پس از دریافت مجوز اگر با امکانات ماهیگیری به سمت این دریاچه ها بروید می توانید از ماهی های تازه ای که در این دریاچه ها زندگی می کنند صید کنید. همچنین می توانید از ماهی هایی که صید کرده اید در همین منطقه کباب کنید و برای یک وعده غذایی میل کنید.

کوهنوردی: کسانی که اهل کوهوردی هستند می توانند با تمام تجهیزات کوهنوردی به این منطقه بروند و به کوهنوردی در رشته کوه قره داغ که ارتفاع آن به 4080 می رسد و کوه زرین نیز با ارتفاع 3835 بپردازند. این کوه ها می توانند برای علاقمندان به کوهنوردی مقصد خوبی باشند.

دوچرخه سواری: طبیعت اطراف دو دریاچه گردشگران را وسوسه می کند تا در این طبیعت به دوچرخه سواری بپردازند. پیشنهاد می شود اگر اهل دوچرخه سواری هستید، حتما پیش از سفر دوچرخه خود را همراهتان ببرید.

کمپینگ: اگر به صورت تور به این منطقه سفر کردید و یا با دوستان خود، می توانید در این طبیعت بی نظیر کمپینگ خود را برپا کنید و در کنار عزیزانتان از طبیعت اطراف لذت ببرید.

تفریحات اطراف دریاچه تار و هویر تنها به این موارد ختم نمی شوند و می توانید در صورت رفتن به این منطقه از سایر تفریحات مورد علاقه خود در طبیعت لذت ببرید.

دریاچه تار و هویر دماوند

آب و هوای منطقه دریاچه تار و هویر دماوند

از آنجایی که دریاچه های تار و هویر در منطقه ای کوهستانی و در میان چندین کوه محاصره شده اند، دارای آب و هوایی خنک و کوهستانی می باشد. در این منطقه طی آمار و اطلاعات به دست آمده، میانگین 760 میلی لیتر باران می بارد. گرم ترین حالت این منطقه به 18 درجه سانتی گراد و در اوایل فصل تابستان یعنی تیر ماه می باشد.

بهترین زمان سفر به تار و هویر

باتوجه به موقعیت قرارگیری این دو دریاچه در منطقه کوهستانی، آب و هوای نسبتا سردی دارد و به گونه ای است که حتی آب دریاچه ها در فصل زمستان یخ می زنند. در این فصل تقریبا تمام کوه های اطراف دریاچه پوشیده از برف می شوند و چهره زیبایی را برای این منطقه پدید می آورند.

بنابراین بهترین زمان برای رفتن به این منطقه می تواند نیمه اول سال به خصوص ماه اردیبهشت تا اواخر تابستان باشد. در فصل تابستان گرمای هوا اصلا اذیت کننده نیست و حتی هوایی بسیار لطیف و دلپذیر دارد.

گردشگری در روستای هویر

اگر به این منطقه سفر کردید تنها گردش و بازدیدتان را محدود به دریاچه تار و هویر نکنید و به بازدید از سایر مناطق دیدنی بپردازید. روستای هویر یکی از روستاهای کوهپایه ای به شمار می رود و جاذبه های دیدنی و گردشگری متعددی در آن وجود دارند. از این دو دریاچه تا روستای هویر حدود 10 کیلومتر فاصله می باشد.

دریاچه تار و هویر دماوند

دریاچه های تار و هویر کجاست و مسیر دسترسی به آن

دریاچه تار و هویر در نزدیکی های تهران و در فاصله 30 کیلومتری شرق شهر دماوند واقع شده اند. از آنجایی که این دو دریاچه در فاصله 500 متری از یکدیگر قرار دارند می توانید به راحتی و در مدت زمان بسیار کمی به هردوی آن ها دسترسی پیدا کنید.

برای دسترسی به این دو دریاچه زیبا چند مسیر وجود دارد که می توانید راحت ترین آن ها را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که فاصله تهران تا دریاچه تار و هویر دماوند 112 کیلومتر می باشد.

مسیر اول: اگر از تهران قصد سفر به این منطقه را دارید ابتدا باید خود را به شهر دماوند برسانید. از آنجا مسیر روستا چنار عرب ها را پیش بگیرید و خود را به جاده معدن برسانید. در آخر این جاده خاکی به دو دریاچه دسترسی پیدا خواهید کرد.

مسیر دوم: برای استفاده از این مسیر باید خود را به جاده دماوند برسانید. روستای چنار شرق را پشت سر گذاشته و در جاده ای خاکی قرار می گیرید. این مسیر برای ماشین های سواری معمولی مناسب نبوده و برای استفاده از این مسیر باید از ماشین های آفرود استفاده کنید.

مسیر سوم: اگر می خواهید از طریق این مسیر خود را به تار و هویر برسانید باید ابتدا به جاده دماوند- فیروزکوه بروید. از روستای دلیچای عبور کرده و دیگر روستاها را به نام های روستای یهر، مومج، دهنا و هویر می رسید. پس از این روستاها ابتدا به دریاچه هویر و بعد از آن به دریاچه تار دسترسی پیدا خواهید کرد.

آدرس دریاچه تار و هویر دماوند: استان تهران، شهرستان دماوند، چنار شرق، جاده دریاچه تار، دریاچه تار و هویر دماوند

دریاچه تار و هویر دماوند

فاصله دریاچه های زیبای تار و هویر از مرکز شهرهای اطراف

تهران: 112 کیلومتر

فیروزکوه: 62 کیلومتر

دماوند: 32 کیلومتر

اقامت در دماوند

اگر جزو گردشگرانی هستید که اهل کمپینگ و چادر زدن در طبیعت هستید، اطراف دو دریاچه تار و هویر بهترین محل برای برپایی چادر می باشد. البته مکانی به صورت خصوصی از طرف حفاظت محیط زیست دماوند و امنیت منطقه چادرهایی را در اختیار گردشگران قرار میدهند تا شب را در طبیعتی زیبا بگذرانند.

اما اگر اهل شب خوابیدن در طبیعت نیستید و به دنبال اقامتگاهی به منظور اقامت در دماوند هستید، می توانید با اجاره روزانه ویلا در دماوند، اقامتگاه بسیار مناسب به همراه تمام امکانات را برای خود اجاره کنید

دریاچه تار و هویر دماوند

مطالب مشابه