دره ستارگان قشم

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

هرمزگان به عنوان یکی از مکان های توریستی با داشتن جاذبه های خود توانسته عده زیادی از افراد را در طول سال جذب کند. دره ستارگان قشم یکی از محبوب ترین پدیده های زمین شناسی به حساب می آید که در فهرست عجایب هفت گانه این جزیره قرار گرفته و موضوع مقاله ما نیز می باشد.

همه چیز درباره دره ستارگان قشم

دره ستارگان که بین مردم محلی استار افتیده به معنی ستاره افتاده نیز نامیده می شود، به این دلیل است که بومیان معتقدند برخورد شهاب سنگ به زمین سبب به هوا رفتن خاک و سنگ شده و درنتیجه این جریان، این دره پدید آمده است و نام ستاره افتاده به آن نهاده اند ولی در واقعیت این دره به دلیل عوامل مختلف مثل فشار های وزنی بر طبقات مختلف پدیدار گشته است. البته تاثیر گذاشتن عوامل فرسایشی در بخش هایی که مقاومت بیشتری داشته اند کمتر بوده و این مناطق بسیار پایدار باقی مانده اند و قسمت های دیگر که مقاومتشان نسبت به این بخش ها کمتر بوده با همان عوامل فرسایشی منهدم شده اند. این دره به عنوان پر طرفدارترین ژئوسایت قشم به حساب می آید.

دره ستارگان قشم

این دره بسیار قدیمی بوده و سن آن چیزی در حدود 2 میلیون سال می باشد و در واقع به دوره سنوزوئیک تعلق دارد. جنس تمام بخش هایی که در آن مشاهده می کنید از ماسه، سنگ و سیمان بوده و این منطقه شباهت زیادی به مریخ دارد. هر دیواره ای که در این دره مشاهده می کنید دو لایه دارد که جنس این لایه ها با هم فرق دارند. لایه نازک جنس سختی دارد و به رنگ سفید تا خاکستری تیره بر روی لایه قطور تر قرار گرفته که این لایه قطور جنس نرمی دارد و رنگ آن کرم تا خاکستری روشن می باشد.

لایه قطور به دلیل جنس نرم خود در مقابل عوامل فرسایش ضعیف بوده و به سرعت منهدم می شود. این در حالی است که لایه روی آن که جنس سخت تر دارد همانند یک سپر بوده و در برابر این عوامل بسیار محکم می باشد. در برخی نقاط فرسایش بسیار بیشتر اتفاق افتاده و تنها دلیل آن می تواند از بین رفتن لایه مقاوم رویی باشد که همین موضوع باعث به وجود آمدن دره های کوچک گشته است. در قسمت هایی از این دره مریخی می توانید ستون هایی را ببینید که به شکل سوزن و بسیار باریک می باشند و علت این موضوع حرکات سیلابی آب باران های فصلی در اطراف این ستون هاست. دوروبر ستون ها به دلیل نابود شدن لایه مقاوم رویی، باعث شده تا این قسمت ها به شکل ستون بمانند.

نتیجه ای که می توان از این ماجرا داشت این است که مقاومت لایه ها بسیار کم بوده تا جایی که حتی عنوان شده راه رفتن بر روی این لایه ها سبب آسیب رسیدن به آن ها و باعث ریختن ناگهانی لایه ها می شود. دره ستارگان به عنوان یک میراث ملی و طبیعی زمین شناختی محسوب می شود که حتی قدم گذاشتن بر روی آن باعث تاثیر مخرب بر آن خواهد شد.

دره ستارگان هرمزگان

احتمال دیگری نیز وارد است که در اثر بارندگی شدید این لایه ها که مقاومت کمی دارند تغییرات مختلفی خواهند کرد. به این دلیل به آن دره مریخی گفته می شود که از نظر رنگ خاک و ریخت صخره ها و ستون های موجود در آن بسیار شبیه به زمین های مریخ می باشد. بسیاری از کسانی که به این دره می روند نیز برای منتقل کردن این حس به خود می باشد. جالب است بدانید که گفته شده در گذشته های بسیار دور صخره های موجود زیر آب بوده اند چرا که در قسمت های سخت ماسه ای و صخره ای صدف هایی پیدا شده و وجود این صدف ها این حکایت را عنوان می کند.

وجود اجنه و ارواح در دره ستارگان

افسانه هایی درباره این دره وجود دارد که یک سری از آن ها عنوان می کند در گذشته اجنه و ارواح در استار افتیده زندگی و شب ها در آن عبور و مرور می کرده اند. یکی از دلایلی که برای مطرح کردن این افسانه ها به آن اشاره می کنند صداهای عجیبی است که شب ها از این دره شنیده میشده است. آن ها می گویند اگر قصد تماشای دره را دارید بهتر است شب را برای این منظور انتخاب نکنید. اما این حرف ها فقط افسانه و خیالات بوده است و از نظر علمی و زمین شناسی ثابت شده که صداهای عجیب و غریب به دلیل پیچیدن باد در حفره های صخره ها و سپس عبور آن از میان ستون های موجود در دره می باشد. پس شما می توانید با خیال راحت در هر تایمی که خواستید برای بازدید از دره اقدام نمایید.

شب های زیبای دره ستارگان قشم

یکی از دلایلی که نباید دیدن دره را در شب از دست بدهید، وجود آرامش و سکوت موجود این منطقه در نیمه های شب می باشد. حسی که می توانید در این منطقه در بامداد تجربه کنید همانند حس بودن در کویر است و همان سکوت و زیبایی نصیبتان خواهد شد. اگر می خواهید هم زمان آرامش کویر و دیدن این دره را تجربه نمایید، آسمان شب پر ستاره ی دره ستارگان قشم را از دست ندهید. البته سعی کنید در شب هایی که هوا ابر دارد یا غبار آلود است به این دره نروید که ستاره ها و منظره زیبای آسمان شب را بتوانید تماشا کنید. بر خلاف اعتقاد مردم بومی این منطقه که پیش تر گفته شد، گردشگران بسیاری شب را برای تماشای بخش های مختلف دره ستارگان قشم انتخاب می کنند.

شب های دره ستارگان

انواع تفریحات در دره ستارگان هرمزگان

اگر قصد دارید به جزیره قشم سفر کنید، بهتر است قبل از رفتن به دره ستارگان از دیگر جاذبه های استان هرمزگان مانند جنگل حرا قشم نیز دیدن نمایید. این جنگل با خودرو تنها نیم ساعت با این دره فاصله دارد. بعد از رسیدن به استار افتیده می توانید از انواع تفریحات موجود در این ناحیه استفاده کرده و لحظات خود را زیباتر نمایید. در این جا ما چند نمونه از تفریحات موجود در دره ستارگان را برای شما عنوان کردیم که می توانید با کسب اطلاعات درباره موارد موجود در زمان مراجعه از آن ها استفاده نمایید.

  • صنایع دستی: یکی از کار هایی که می توانید در زمان بازدید از دره از آن استفاده نمایید، خرید صنایع دستی همانند صدف، گوش ماهی، لوازم جالب تزیینی و دیگر موارد موجود می باشد که همه آن ها قابلیت تهیه به عنوان سوغات برای عزیزانتان را دارند.
  • تماشای روستای برکه خلف: در نزدیکی استار افتیده روستای برکه خلف واقع شده که به عنوان تمیز ترین روستای قشم معروف شده است. دلیل پاکیزگی این روستا نیز این است که زنان در روستا هفته ای یک تا دو بار مشغول به تمیز کردن این منطقه می شوند. از موراد جالب روستا می توان به لباس های رنگی و محلی بسیار زیبایی نام برد که توسط زنان دوخته و سپس به فروش رسیده و یا اجاره داده می شوند. هم چنین در این روستا می توانید تزییناتی که با حنا بر روی بدن می کشند را نیز امتحان کنید.
  • شتر سواری: این مورد به عنوان یکی از تفریحات جالب در این دره یاد می شود. گردشگران معمولا با پرداخت هزینه برای شتر سواری اقدام می کنند.
  • موزه سنگ: شما می توانید در هنگام بازدید از دره برای دیدن موزه سنگ که در ساختمان پذیرمان قرار گرفته اقدام نمایید. شما با بازدید از این موزه اطلاعات خوبی از سنگ ها و کانی های جزیره های هرمز، هنگام و قشم به دست خواهید آورد. تعداد سنگ و کانی و سنگواره موجود در این موزه به 50 نمونه می رسد.

روستای برکه خلف

بهترین زمان سفر به دره ستارگان قشم

از آن جا که جزیره قشم آب و هوایی گرم دارد، بهتر است زمانی را برای رفتن به آن انتخاب نمایید که به دلیل تابش داغ آفتاب دچار سوختگی نشوید و هوای گرم این ناحیه شما را اذیت نکند. بنابراین می توان گفت که پاییز و زمستان فصول مناسبی برای سفر به جزیره و بازدید از دره ستارگان می باشد. هم چنین در ماه های فروردین و اردیبشهت نیز هوا معتدل بوده و برای کسانی که می خواهند در نیمه اول سال به تماشای جاذبه های گردشگری قشم بروند، مناسب می باشد.

مسیر قدم زدن در دره ستارگان قشم

در هنگام تردد در دره ستارگان که از جاهای ترسناک ایران می باشد، مسیر ها با سنگ ریزه هایی مشخص شده اند. این مسیر های سنگ چین را اگر دنبال کنید می توانید به صخره هایی بزرگ در ورودی برسید که شبیه به دروازه می باشند. هم چنین تندیس های موجود در این دره شبیه به شکل های مختلفی بوده که از بین آن ها می توان به فیل، عقاب و تمساح اشاره نمود. اگر بیشتر دقت کنید می توانید فرسایش را بر روی ستون ها و تیغه ها ببینید. همان طور که گفته شد، فرسایش لایه ها زیاد است و حتی با قدم گذاشتن روی آن ها فرسایش بیشتر خواهد شد.

بهتر است از قبل بپرسید که در کدام مناطق دره نباید قدم بگذارید. از جمله بخش هایی که در هنگام عبور و مرور از مسیر های دره می توانید ببینید، بام دره است که همان طور که از نام آن معلوم است نمایی از کل دره پیش رویتان قرار خواهد داشت. در این قسمت عکس های زیبایی را می توانید ثبت کنید.

دره ستارگان

دره ستارگان قشم کجاست و مسیر دسترسی

اگر قصد دارید برای تماشای دره ستارگان به استان هرمزگان سفر کنید، بعد از رسیدن به قشم به طرف بزرگراه خلیج فارس رفته و هلر را دنبال کنید. بعد از تقریبا بیست دقیقه به راست پیچیده و از پمپ بنزین که در سمت راستتان قرار گرفته گذر نمایید. به طرف برکه خلف برانید و تا رسیدن به مقصد به راهتان ادامه دهید. این یک مسیر نیم ساعته بوده و 32 کیلومتر می باشد. اگر می خواهید از تهران خود را به دره ستارگان برسانید، هم می توانید به صورت زمینی به آن برسید و هم هوایی. برای مسیر زمینی چیزی در حدود 19 ساعت از مسیر جاده شیراز-جهرم-لارستان پیش روی شماست.

آدرس دره ستارگان قشم: استان هرمزگان، جزیره قشم، دره ستارگان قشم

رزرو ویلا در قشم

قشم یکی از جزایر پر بازدید در بین مردم است که همه ساله و به خصوص در فصول پاییز و زمستان عده ی زیادی از گردشگران را به خود جذب می کند. اگر قصد سفر به استان هرمزگان و جزیره قشم را دارید، بهتر است قبل از ورود به آن به فکر اقامتگاه خود باشید. برای این منظور می توانید به سایت لوکس ویلا رفته و از بین گزینه های پیش رویتان برای اجاره ویلا در قشم ارزان قیمت اقدام نمایید. سعی کنید بهترین مورد را برای خود انتخاب نمایید تا در سفر دچار هیچ مشکلی نشوید. سفر به این جزیره یکی از بهترین تجربه های شما خواهد بود که با یک اقامتگاه خوب می توانید آن را تکمیل کنید.

راهنما سایت

آدرس

استان هرمزگان، جزیره قشم، دره ستارگان قشم

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه