درخت سبز کیش

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین مناطق موجود در کشور که می وانید برای سفر به آن اقدام نمایید، جزیره زیبای کیش می باشد. این جزیره توانسته در بین مردم ایران به شهرت برسد چرا که دارای جاذبه ها و مناطق مختلفی دیدنی متعدد می باشد. یکی از جاذبه های جزیره درخت سبز کیش بوده که در این مقاله به سراغ معرفی این جاذبه معروف رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن را به دست آورید پس بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

درخت سبز کیش کجاست و مسیر دسترسی به آن

درخت سبز کیش در کنار دهکده المپیک جزیره قرار گرفته و برای رسیدن به آن می توانید از بلوار میرمهنا کمک بگیرید. بدین منظور ابتدا باید خود را به شرق بلوار میرمهنا برسانید. کمی بعد به میدان کیش خواهید رسید که از طریق آن می توانید از خروجی دوم استفاده کنید و به سمت درخت سبز بروید. بعد از ورود به درخت سبز کافیست راه را ادامه دهید تا به مقصد مورد نظر برسید. لازم به ذکر است که یکی لوکیشن برایتان قرار گرفته تا از طریق آن بتوانید به راحتی از هر جای جزیره خود را به درخت سبز برسانید. مسیر گفته شده از بلوار میرمهنا تا مقصد 3.3 کیلومتر بوده و تنها 5 دقیقه طول می کشد تا با خودرو آن را طی کنید.

آدرس درخت سبز: هرمزگان، جزیره کیش، بلوار میرمهنا، میدان المپیک، میدان حریره، خیابان درخت سبز

درخت سبز کیش

درباره درخت انجیر معابد

درخت سبز درواقع نام درختی به نام انجیر معابد می باشد که به این نام معروف شده است. این درخت به عنوان یکی از بهترین گنج های موجود در جزیره می باشد که توانسته عده زیادی از افراد را که به کیش سفر می کنند به سمت خود بکشاند. قدمت این درخت به بیش از 550 سال پیش برمی گردد و هنوز هم به عنوان یکی از سرسبز ترین درختان کیش معرفی می شود.

این درخت را عده زیادی از افراد به عنوان یک نماد برای گرفتن حاجت می شناسند و در نزد مردم بومی تقدس دارد تا جایی که برای گرفتن حاجت به سراغ آن می روند. درخت انجیر معابد کیش در قسمت شمالی جزیره و بین آب انبار کیش و شهر باستان حریره واقع شده است. درخت سبز در نواحی سر سبز دره پرتغالی ها واقع شده و به همین دلیل بیش از پیش به شهرت رسیده است.

قدمت درخت سبز کیش

درباره تاریخ دقیق سن و سال این درخت اطلاعات دقیقی وجود ندارد ولی با توجه به بررسی های انجام شده قدمت درخت انجیر معابد کیش را به دوره ایلخانان مغول یا پادشاهی تیموریان ربط داده اند. درختانی مثل این درخت را لور نیز می نامند و کارشناسان معتقدند که درختان لور از مناطق جنوب شرقی آسیا و به خصوص از هند و چین به کشور آورده شده اند و محل رشد و زیستگاه آن ها در مناطق گرمسیری همانند بندر چابهار، بندر عباس، جزیره های قشم و کیش می باشد. به طور کلی گفته شده که درخت سبز کیش که جزو درختان لور بوده قدمتی بالغ بر 5 قرن دارد و حتی برخی این درخت را متعلق به 700 سال قبل می دانند.

درخت سبز کیش

حکایات و افسانه های درخت انجیر معابد

درخت انجیر معابد دارای افسانه ها و حکایت های مختلفی می باشد که از زبان مردم درباره آن نقل شده و نسل به نسل منتقل گشته است. باور مردم درباره درخت لور این است که قدرتی زیاد دارد و تبدیل به یک توتم شده. همان طور که گفته شد در گویش مردم بومی این منطقه، درخت سبز کیش با نام لور خوانده می شود و در واقع این واژه از افراد قدیمی تر که در گذشته می زیسته اند به نسل فعلی رسیده است.

مردم محلی معتقدند که این درخت وعی خوش یمنی برای افراد دارد و به همین دلیل است که حاجات خود را این درخت طلب می کنند. بدین منظور برای رفع حاجت های خود پارچه ای را به درخت گره می زنند و آن چه می خواهند را عنوان می نمایند. شاید دلیل این که درخت سبز را به عنوان یک منشا برای تقدیس یاد می کنند همین دلبستگی مردم به آن باشد. یکی از نویسندگان معروف ایرانی به نام احمد محمود که روحش شاد باشد، در رمان دو جلدی خویش به نام درخت انجیر معابد، به اعتقاد مردم که از نسل های قبل راجع به این درخت بوده است نیز اشاره می کند.

کافیست این دو جلدی را تهیه کنید و داستان زیبای آن را مطالعه نمایید. شایان ذکر است که در حال حاضر تمامی پارچه و ریسمان هایی که به قصد حاجت به در درخت بسته بودند باز شده تا سلامت آن به خطر نیفتد و دورتا دور آن را نیز حصار کشیده اند تا مورد اصابت انواع خطرات و آسیب ها قرار نگیرد.

ویژگی های درخت سبز کیش

این درخت یکی از درختان لور می باشد که عمر زیادی دارد و به عنوان درختی زینتی در بین درختان انجیر به حساب می آید که به انجیر هندی معروف می باشد. البته در برخی از نواحی به آن انجیر پرتغالی نیز گفته می شود. این درخت به عنوان گونه ای از درختان بوده که در زمره قدیمی ترین ها بر روی زمین در نظر گرفته می شوند. این درختان مربوط به جنگل های نواحی گرمسیری و بارانی کره زمین می شوند که به ایران آورده شده اند و در بخش هی گرم ایران همانند جزیره کیش کاشته شده اند. درخت سبز کیش به عنوان یکی از بلند ترین درختان در در این جنگل ها به حساب می آید و تا ارتفاع سی متر می تواند رشد داشته باشد.

این نوع درخت به دلیل تمایل به ازدیاد شاخه و حجم، در نهایت تبدیل به یک درخت پر شاخ و برگ می شود. یکی از ویژگی های عجیب و البته خوب درباره درخت انجیر معابد این است که در برابر مریضی ها و آفت های مختلف می تواند مقاومت کند و تنه یک ماه درگیر فصل خزان می شود. این درخت یک میوه نارنجی رنگ و به اندازه فندق دارد که به عنوان سوغات در نظر گرفته می شود و به کشور های نزدیک و اطراف کیش صادر می گردد. این میوه را به دلیل که در گویش درخت را لور می نامند، رطب لور معرفی می کنند.

فصل چیدن این میوه مثل خرما بوده و همزمان با آن انجام می گردد ولی خواص دارویی متعددی دارد که برای این منظور از شاخه، برگ، میوه و… آن استفاده می گردد. از دیگر خصوصیات و ویژگی های مهم مربوط به درخت انجیر معابد چرخه زندگی آن ها می باشد چرا که پرندگان از میوه لور می خورند و بعد از باقی ماندن دانه هایی در فضله آن ها، هنگام پروازشان روی باقی درخت ها می افتد. حال این دانه ها بعد از مدتی جوانه می زنند و ریشه هایشان به سمت زمین می رود. علاوه بر این مورد می توان به روش قلمه زدن نیز درخت سبز کیش را زیاد کرد.

ریشه های این درخت بیرون از خاک به نظر می رسد و در نواحی دارای رطوبت قطر ریشه ها بیشتر از مناطق دیگر می شوند و به همین دلیل به طرف زمین خم می شوند. عده ای می گویند درخت در این حالت همانند یک چتر می شود و می توان از آن به عنوان یک سایبان استفاده نمود. اگر به دیدن این درخت رفته باشید می دانید که چه ظاهر جذابی را به نمایش می گذارد. جالب است بدانید از دیگر ویژها و خصیصه های مربوط به این درخت می توان به عدم انتشار آلودگی صوتی اشاره نمود. در واقع درخت انجیر معابد با دارا بودن برگ های شفاف، ریشه های هوایی آویزان و گل های در حصار میوه ها سبب این ماجرا شده اند.

گفته شده اگر این درخت را در اطراف نیروگاه ها یا نواحی که باد زیاد می وزد باید بکارند تا بتواند درباره صوت به بهترین شکل اثر نماید. از دیگر خصایص و ویژگی های مثبت درخت سبز کیش می توان به این مورد اشاره کرد که دانه های گرده گیاه در محیط اطراف منتشر نمی شود و به همین دلیل آلرژی زا نیست. این مورد باعث شده تا از این درخت بتوان در فضاهای شهری نیز استفاده کرد تا هم برای کاهش آلودگی صوتی و هم ایجاد نکردن حساسیت برای مردم مفید واقع شود.

درخت انجیر معابد

علت نام گذاری درخت سبز کیش

نام علمی این درخت Ficus religiosa می باشد که از نواحی خاصی از آسیا به خصوص هند برای ایران آورده شد. این درخت همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم در بخش هایی مشخصی از ایران همانند قشم، کیش، سیستان و بلوچستان، بندر عباس، چابهار و… کاشته شده است. درخت سبز کیش در کنار دیگر درختان هم خانواده خود لور یا لول خوانده می شوند که در بین تمامی این درختان، درخت انجیر معابد به عنوان زیبا ترین و کهن ترین شناخته می شود.

علت نام گذاری این درخت به زمان بودا برمی گردد که معتقد بودند که این درخت مقدس بوده است. به اعتقاد بوداییان سیذارتا گواتاما که بنایان گذار این دین بود، وی توانست بعد از شش سال تحقیق به رمز های بیداری زندگی دست یابد که عنوان کرده این اتفاق در یک مکان به نام بودگایا رخ داده که ایشان به زیر درختی به نام بدی نشسته بود که به این روشنی دست یافت.

یک درخت انجیر که در حدود 300 سال پیش کاشته شده بود در معبد ماهابودی هند قرار دارد که مستقیما از درخت اصلی قلمه زده شده و در بین هندوها مقدس می باشد. به همین دلیل عنوان شده که درخت انجیر معابد در بین آن ها تقدیس شده و در بین خودشان با برگ های قلب مانند شناخته می شوند. البته این قضیه تنها در بین هندوها نبوده و در بین مردم بومی جنوب ایران نیز برقرار می باشد و درخت انجیر معابد نزد آن ها نیز مقدس شمرده می شود تا جایی که سالیان زیاد برای حاجت گرفتن به سراغ درخت می رفتند و حتی به آن دخیل می بستند.

جاذبه های دیدنی اطراف درخت سبز

اگر به کیش سفر کردید بهتر است علاوه بر درخت سبز به تماشای دیدنی های دیگر نیز که در اطراف آن واقع شده اند بروید تا بتوانید تجربه جذاب تری را برای خود رقم بزنید. بدین منظور می توانید به جاذبه های دیدنی کیش همانند آب انبار سنتی، خانه اعیانی کیش، شهر باستانی حریره و… سری بزنید که البته موارد گفته شد در نزدیکی درخت سبز می باشند و به همین دلیل مسیر دسترسی شما به آن آسان خواهد بود. بنابراین بهتر است اگر به کیش رفتید حتما به دیدن جاذبه های مختلف درون جزیره نیز بروید تا سفرتان را پربارتر از قبل نمایید و خاطره ای ماندگار در ذهنتان ثبت شود.

درخت لور

چه زمانی از درخت سبز کیش دیدن کنیم؟

اگر قصد دارید به جزیره کیش برای تماشای جاذبه های آن سفر کنید، بهتر است یک زمان درست از نظر آب و هوایی را انتخاب کنید تا بتوانید نهایت لذت را از سفرتان ببرید. بدین منظور نباید در تابستان یا به طور کلی نیمه اول سال به این جزیره بروید. هوای بسیار گرم در کنار شرجی بودن شما را بسیار آزار خواهد داد و نخواهید توانست از جاذبه های درون جزیره دیدن کنید. بهترین زمان دیدن درخت سبز کیش زمستان و اواخر پاییز می باشد که هوا خنک شده و این خنکی، دمای هوای منطقه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

البته این نکته را نباید فراموش کنید که تقریبا تمامی کسانی که قصد سفر به کیش را دارند در همین فصل زمستان به جزیره می روند به همین دلیل جمعیت زیادی به این سمت خواهند رفت و باید خود را آماده تحمل جمعیت نمایید. درخت سبز کیش یکی از جاذبه های این جزیره بوده و دیدن آن می تواند به یکی از بهترین تجربه های شما تبدیل شود.

رزرو آپارتمان روزانه در جزیره کیش

اگر تمایل داشتید به کیش بروید هم می توانید با تور اقدام کنید تا توسط تور انتخابی خودتان به هتل بروید و هم این که خودتان برای رفتن به این جزیره اقدام نمایید. در این صورت باید قبل از رسیدن به جزیره فکری برای محل اقامت خود داشته باشید و اقامتگاهتان را پیش از ورودتان رزرو نمایید. بدین منظور کافیست به سایت لوکس ویلا رفته و از پنل اجاره ویلا و سوئیت وارد استان هرمزگان شوید تا بتوانید به صفحه مربوط به ویلا ها و سوئیت های جزیره کیش وارد شوید.

حالا در این صفحه می توانید هر کدام از موارد را که خواستید انتخاب کرده و برای رزرو آن ها با مشاورین لوکس ویلا تماس بگیرید. آپارتمان ها در کیش بیشترین درخواست را از جانب متقاضیان دارند و به همین دلیل بهتر است شما نیز برای اجاره آپارتمان مبله در کیش اقدام نمایید تا در قیمت های مختلف بتوانید هر کدام را که خواستید رزرو کنید.

سوالات متداول

درخت سبز کیش کجاست؟

این درخت در بلوار میرمهنا جزیره کیش واقع شده است.

نام های دیگر درخت سبز کیش چیست؟

از دیگر نام های این درخت می توان به لور، انجیر معابد و لول اشاره نمود.

قدمت درخت سبز کیش چند سال است؟

این درخت بالغ بر 600 سال قدمت دارد و به زمان ایلخانان مغول برمی گردد.

درخت سبز کیش از کدام کشور به ایران آورده شده؟

این درخت از کشورهای چین و هند به ایران وارد شده است.

[html_block id=”69032″]

راهنما سایت

آدرس

هرمزگان، جزیره کیش، بلوار میرمهنا، میدان المپیک، میدان حریره، خیابان درخت سبز

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه