خانه منطقی نژاد (موزه موسیقی شیراز)

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

خانه منطقی نژاد یکی از اماکن تاریخی بازمانده از دوران قاجار است و با نامه موزه موسیقی شیراز نیز شناخته می شود. موزه موسیقی شیراز، بنا به صلاحدید سازمان میراث فرهنگی در یکی خانه های تاریخی شیراز که از دوران قاجار برجای مانده دایر گردیده است. این خانه تاریخی با وجود آنکه تبدیل به یک موزه بسیار زیبا و پویا شده با سهل انگاری های فراوان در خصوص نگهداری اش از سوی مسئولین مواجه است. زیبایی و صفای این بنا به حدی زیاد است که در همان گام های نخست نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند. در موزه موسیقی شیراز می توان یکی از بی نظیرترین جلوه های معماری اصیل ایرانی را دید.خانه منطقی نژاد

موزه موسیقی شیراز کجاست و مسیر دسترسی به آن

این موزه در یکی محله های اصیل، قدیمی و اعیان نشین شیراز واقع شده است. در نزدیکی این موزه بازار سنتی شیراز قرار دارد. کمی آن طرف تر نیز حرم شاهچراغ واقع شده است. برای رفتن به موزه موسیقی شیراز باید ابتدا به خیابان احمدی بروید و از آن جا خود را به کوچه ای که در پشت مسجد نو قرار دارد برسانید. در آنجا با نمای بسیار زیبا و خیره کننده خانه منطقی نژاد که موزه در آن قرار دارد رو به رو خواهید شد.

آدرس موزه موسیقی شیراز: استان فارس، شهر شیراز، پشت مسجد شهدا در میدان شاه چراغ

معرفی خانه منطقی نژاد

خانه منطقی نژاد که امروزه تبدیل به موزه موسیقی شیراز شده است در اواخر دوران پهلوی دوم یعنی در سال 1352 در لیست میراث ملی ایران با شماره 1490 به ثبت رسید. در بسیاری از خانه های قدیمی ایرانی، شاهد تالار آیینه هستیم. اما تالار آیینه موزه موسیقی به لحاظ زیبایی، فضایی خارق العاده دارد. بسیاری از گردشگران این بخش از بنا را بیش از سایر قسمت ها می پسندند. خانه منطقی نژاد دارای تعداد زیادی اتاق است که در جهات شرقی و غربی بنا واقع شده اند و بخش شاه نشین فضایی باز و گسترده و پر تزئینات دارد. کافی است که در فضای این خانه تاریخی شهر شیراز قدم بگذارید تا جو عجیبی که به لحاظ هنری و زیبایی بر آن حاکم است، شما را شیفته خود بسازد.

بخش هایی از این خانه در اختیار موزه موسیقی شیراز قرار گرفته است. این بخش ها شامل موسیقی ملل، نمایش سازهای ایرانی، استودیوی ضبط موسیقی، معرفی نام آوران و مشاهیر موسیقی ایرانی، آرشیو صوتی کامل و مفصل از آثار موسیقی ایرانی و کلاسیک، محل تدریس به علاقه مندان، اتاق آرشیو آثار و غیره است. در واقع کاربرد موسیقایی هر اتاق با اتاق دیگر متفاوت می باشد. حتی به اقتضای فضا، یکی از اتاق های این موزه دارای گچبری هایی به شیوه باروک (یکی از سبک های هنری اروپایی) است. در یکی از اتاق ها یک گالری از مجسمه ها و عکس های بزرگترین موزیسین های جهان برپاست. بیوگرافی مختصری از هر کدام از آن ها نیز ارائه شده است. با قدم زدن در این تالار خود را در کنار بسیاری از هنرمندان درجه موسیقی جهان احساس خواهید کرد.

خانه منطقی نژاد

بخش های مختلف موزه موسیقی شیراز

معرفی سازها در این موزه در چهار اتاق این خانه اتفاق می افتد. اتاق های خانه منطقی نژاد مانند سایر خانه های قدیمی ایرانی تو در تو هستند. در این چهار اتاق تمامی سازهای اصیل ایرانی و نواحی مختلف آن به نمایش در آمده اند. یک استودیوی ضبط موسیقی بسیار مجهز نیز در این خانه وجود دارد. در این استودیو کامل ترین تجهیزات ضبط موسیقی وجود دارد. در یکی دیکر از بخش های این موزه، اساتید موسیقی به تدریس نوازندگی و اصول تئوری موسیقی به هنرجویان می پردازند. یک مخزن صوتی که در آن آرشیو بسیار کامل و کم نظیری از آثار موسیقی وجو دارد در بخشی دیگری از این موزه واقع شده است. این بخش با نام آو و نوا شناخته می شد و حداقل دو هزار ساعت موسیقی در آن نهفته است.

برای بازدیدکنندگان امکانی فراهم آمده تا بتوانند در کابین های بنشینند که مجهز به دستگاه های صوتی می باشد. در این کابین ها می توان به آثار موسیقی موجود در موزه گوش فرا داد. حدود چهل کابین صوتی در این موزه وجود دارد. شنیدن موسیقی در فضای رویایی این خانه تاریخی لذت بسیار زیادی دارد. تصور کنید در میان ستون های چوبی بنا قرار دارید و چشم تا به سقف پر از طاق و مقرنس این خانه خیره شده و صدای موسیقی های اصیل به گوشتان می رسد. به مرور چشمانتان روی آیینه کاری ها، نقاشی ها گل و بته، می افتد و در نقوش اسلیمی و ختایی، پنجره های ارسی مشبک، درهای منبت کاری شده و گچبری بی نظیر این بنا به چرخش در می آید. قطعا این احساس به شما دست می دهد که در بهشت به سر می برید.

معماری خانه منطقی نژاد

این بنا در جهتی ساخته شده که نوری که از جهت غربی می تابد را دریافت نکند. زمستان نشین های بنا دارای پنجره هایی بدون عقب رفتگی در جهت جنوب شرقی می باشند. تالارهای خانه در قسمت تابستان نشین به منظور دریافت نور کمتر و خنک تر شدن هوا در فصل های گرم سال دارای بازشوهای عقب نشینی کرده هستند. تابستان نشین ها در زاویه شمال شرقی قرار دارند. دیوارهای بنا دارای ضخامت بسیار زیادی هستند و در اطراف درها و پنجره ها این ضخامت افزایش می یابد. یک زیرزمین بدون نورگیر نیز در این بنا وجود دارد که هدف از ساخت آن ایجاد فضایی خنک برای استفاده در روزهای گرم تابستان بوده است. مواد غذایی و یخ نیز در این زیرزمین ها نگهداری می شده است.

این زیرزمین ها توسط شیک ها تهویه می شده اند. آن ها با خانه را به نحوی طراحی کرده بودند که بادهایی که در راستای شرق می وزند به درون خانه نفوذ کنند و فضای داخلی تهویه شود. یک حوض نیز در راستای جهت وزش بادی که به درون خانه نفوذ می کرد ساخته می شد تا تهویه به طور مطبوع تری صورت بگیرد و هوای فضاهای اطراف دچار همرفت شوند. ایجاد همرفت در هوا موجب می شد که به زیرزمین نفوذ کند. برای کنترل نوری که در جهت شمال غربی می تابید گیاهان همیشه سبز را در همان راستا می ساختند. در کل باید گفت که پلان خانه منطقی نژاد تمامی عناصر معماری قاجاری و ایرانی را در خود جای داده است.

موزه موسیقی ایران

شاه نشین خانه منطقی نژاد

این تالار در سمت جنوبی موزه واقع شده و دارای آرایه های کم نظیر و خیره کننده ای می باشد. در دو سمت شاه نشین، دو اتاق بادگیر وجود دارد که روی سقف یکی از آن ها نقاشی های نفیسی دیده می شود. سقف یکی دیگر از این اتاق های بادگیر دارای تزئینات گچبری می باشد. یک شومینه در گوشه اتاق خودنمایی می کند. یکی از نکات جالب و پربحث در خصوص نقاشی های این خانه آن است که در میان طرح های گل و بته، تصاویری از صورت زنان دیده می شود.

اساسا نقاشی چهره طبق فتواهای اسلامی در گذشته حرام بوده و پس از ورود اسلام به ایران تا سال ها هنر نقاشی با طرفندهای مختلف انجام می شده تا از سوی علما و فقهای دین دچار ایراد شرعی نشود. حال در این میان، تصویرگری از صورت به خصوص صورت زنان، از جمله اموری بسیار جنجال برانگیز به حساب می آید. خصوصا اینکه این نقوش بر در و دیوار و سقف خانه دیده شود. احتمالا این اقدام پس از نفوذ هنر اروپایی به ایران صورت گرفته است و این حدس نیز زده می شود که احتمالا در آن زمان بین مردم وجهه خوشایندی نداشته است.

یکی دیگر از هنجارشکنی ها در حوزه نقاشی های این خانه مربوط به تصاویری ازخانه ها و قصرهای اروپایی است که بر روی سقف ها نقش بسته اند. این نقاشی ها نیز سند دیگری از تلاش نامحسوس و زیرپوستی است که در دوران قاجار برای به رخ کشیدن هنر و تمدن اروپایی در ایران انجام پذیرفته است. در این خانه که اکنون تبدیل به موزه موسیقی شیراز شده به خوبی می توان تاثیر تحول خواهی مردمان روشنفکر و متجدد آن زمان را دید. البته این تحول خواهی ها در عین حفظ هنر و سنن قدیمی و اصیل ایرانی انجام می پذیرفته است.

تالار آیینه کاری خانه منطقی نژاد

ساعات بازدید و قیمت بلیط ورودی به موزه موسیقی شیراز

شما همه روزه به غیر از دوشنبه و تعطیلات مرتبط با ایام سوگواری مذهبی می توانید به بازدید از خانه منطقی نژاد و این موزه بروید. ساعات کاری این موزه و خانه تاریخی از 10 صبح تا هشت شب می باشد. قیمت بلیط ورودی به این فضای فرهنگی برای گردشگران ایرانی حدود 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان می باشد. بهتر است در فصل پاییز به بازدید از این خانه بروید زیرا به واسطه درختان داخل حیاط، فضایی رویایی پیدا می کند.

جاذبه های گردشگری اطراف خانه منطقی نژاد

شهر شیراز را علاوه بر آنکه نزد تمامی مردمان ایرانی شهری شناخته شده و دوست داشتنی به حساب می آید، نزد بسیاری از گردشگران خارجی نیز معروف می باشد. این شهر، در هر نقطه ای خاکش، میزبان بنایی تاریخی و جاذبه ای گردشگری می باشد که بازدید از آن ها برای بسیاری از مردم جذاب است. به همین خاطر در اطراف هر نقطه دیدنی و گردشگری آن، چند جاذبه دیگر نیز وجود دارد که می توان از بازدید آن ها نیز بهره مند شد و لذت برد. در ادامه به معرفی چند نمونه از جاذبه های گردشگری شیراز در اطراف خانه منطقی نژاد می پردازیم.

موزه هنر مشکین فام: این موزه در فاصله اندکی از موزه موسیقی شیراز واقع شده و با نام موزه هنرهای تجسمی نیز شناخته می شود. این موزه در خانه فروغ الملک قوامی واقع شده که قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد. حدود 550 متر تا موزه هنر مشکین فام فاصله وجود دارد که می توان این مسافت را با پیاده روی طی کرد.

مسجد نصیرالملک شیراز: این مسجد در فاصله 1/6 کیلومتری موزه موسیقی شیراز واقع شده و به خاطر زیبایی چشم گیرش دارای شهرت جهانی است. بسیاری از مردم مسجد نصیرالملک را با تلالوء نورهای رنگی اش می شناسند. نام دیگر این بنای تاریخی، مسجد صورتی است. با پنج دقیقه رانندگی از طریق خیابان لطفعلی خان زند می توان به نصیرالملک رسید.

بازار وکیل شیراز: این بازار یکی دیگر از جاذبه های دیدنی شیراز است. بازار وکیل هم به لحاظ بعد تاریخی و معماری و هم به خاطر ارائه اجناس خاص دارای طرفداران فراوانی می باشد. این بازار در فاصله 1/2 کیلومتری موزه موسیقی شیراز قرار دارد و این مسیر را می توانید با یک ربع تا بیست دقیقه پیاده روی از راه بازار مسگر ها و یا خیابان طالقانی طی کنید و به خانه منطقی نژاد برسید.

اقامت در شیراز

شهر شیراز، یکی از مهم ترین مراجع گردشگری در ایران می باشد که دارای تعداد بی شماری جاذبه است. واقعیت این است که در اکثر مواقع، گردشگران زمانی که به شیراز می آیند، قصد اقامتی چند روزی را دارند. کمتر گردشگری را می توان یافت که راهی شیراز شود و بخواهد کمتر از یک روز در آن بماند. برای آن که سفر به این شهر زیبا بیشتر خوش بگذرد و مسافران و گردشگران اقامت راحت تر و امن تری داشته باشند نیاز است که اقامتگاهی راحت نیز بیابند. اگر شما هم مسافر این شهرید و به دنبال اجاره سوئیت در شیراز هستید می توانید از طریق سایت لوکس ویلا در فرآیندی پر سرعت، امن، معتبر و قانونی به آنچه که مد نظر دارید برسید.

سوالات متداول

آدرس موزه موسیقی شیراز کجا است؟

این موزه در شهر شیراز و در میدان شاهچراغ واقع شده است.

پلان و معماری خانه منطقی نژاد به چه صورت است؟

این خانه دارای پلانی مستطیل شکل است و معماری آن به شیوه قاجاری انجام پذیرفته است.

شماره تلفن خانه منطقی نژاد شیراز چند است؟

شماره این موزه 07132230993 می باشد.

مکان های تفریحی شیراز در اطراف موزه موسیقی کدام هستند؟

مسجد نصیرالملک، بازار وکیل، حرم شاهچراغ و غیره در اطراف این موزه قرار دارند.

راهنما سایت

آدرس

استان فارس، شهر شیراز، پشت مسجد شهدا در میدان شاه چراغ

شماره تماس

هزینه بازدید

۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

10 الی 20

یک‌شنبه

10 الی 20

دو‌شنبه

10 الی 20

سه‌شنبه

10 الی 20

چهار‌شنبه

10 الی 20

پنج‌شنبه

10 الی 20

جمعه

10 الی 20
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه