خانه مشروطه اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

خانه مشروطه اصفهان و تبریز دو بنای تاریخی ارزشمند به جا مانده از تاریخ معاصر ایران هستند. علت اهمیت این بناها به این می باشد که سمبل و نمادی فیزیکی از یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران یعنی دوره مشروطه به شمار می آیند. وجود چنین بنا و نمادی چنان از نظر طراحان هویت شهری دارای اهمیت است که برخی از پژوهشگران و جامعه شناسان بر این باورند که شهر تهران نیز باید مکانی را به عنوان خانه مشروطه به طور رسمی ثبت کند. برای این منظور برخی ساختمان مجلس شورای ملی سابق، منزل آیت الله بهبهانی در سرپولک، خانه شیخ فضل الله نوری و در نهایت قبور شهدای مشروطه در پشت بیمارستان لقمان را مطرح کرده اند.

این موضوع اهمیت و جایگاه این خانه ها را نشان می دهد. پیش از آن که وارد معرفی خانه مشروطه در اصفهان بشویم، نگاهی به همتای آن در تبریز خواهیم انداخت. این خانه در محله “راسته کوچه” در غرب بازار تبریز بوده و در دوره مشروطه ملک شخصی فردی به نام مهدی کوزه کنانی به شمار می آمده. بزرگان و سران مشروطه آذربایجان همچون ستارخان، باقرخان و حاج میرزا آقا فرشی برای برنامه ریزی مبارزات خود در دوره مشروطه در این خانه جمع می شده اند. این خانه حدود 153 سال قدمت داشته و جزء آثار ملی به ثبت رسیده.

 

خانه مشروطه اصفهان کجاست

تاریخچه خانه مشروطه شهر اصفهان

این خانه مربوط به دوره قاجار بوده و بیش از صد سال عمر دارد. علت نامگذاری این خانه به مشروطه این است که این مکان در دوره انقلاب مشروطه محل تجمع مردم، علما، آزادی خواهان و بزرگان فرهنگی سیاسی اصفهان بوده. این افراد در این خانه تصمیمات مهم مربوط به مبارزات خود در این شهر را برنامه ریزی می کردند. اسناد و مستندات مکتوبی نیز در این خانه در ارتباط با این دوران مهم تاریخ ایران وجود دارد که می توانید در بازدید از آن آنها را مشاهده نمایید. با این حال اهمیت این خانه فقط به این دوران محدود نمی شود. برخی اسناد مربوط به دوران جنگ جهانی اول و ابتدای سلطنت رضاخان نیز در این خانه وجود دارد.

خانه مشروطه اصفهان در عین حال، محل زندگی محمد تقی رازی اصفهانی از علما و حاشیه نویسان بزرگ شیعه و سرسلسله خاندان نجفی اصفهانی بوده. از این خاندان علمای به نام و مشهوری برخاسته اند، از جمله محمدتقی و نورالله نجفی اصفهانی که استاد شیخ فضل الله نوری بوده. این خانه در مرداد 1384 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و اکنون به موزه بدل شده. این خانه پس از وی به فرزندانش رسید. مالکان این خانه نویسندگان آثار مهمی در تشیع همچون هدایت المسترشدین و رساله مقیم و مسافر هستند. این خانه در سال 1387 توسط شهرداری اصفهان خریداری و مرمت و بدل به موزه شد.

 

عکس خانه مشروطه اصفهان

معماری و پلان خانه مشروطه اصفهان

خانه تاریخی مشروطه اصفهان، در دو جبهه جنوبی و شمالی خود دو شاه نشین داشته و دارای 12 اتاق و حیاط های اندرونی و بیرونی می باشد. از طرف دیگر این خانه یک هفت دری نیز در درون خود جای داده که طرفین آن، شیشه کاری های زیبا دارد. این اتاق هفت لنگه در به نام ارسی دارد که شیشه کاری ها بر روی آن ها حک شده. اتاق های هفت دری ویژه روزهای گرم سال بوده. همچون دیگر خانه های این دوره، این کار باعث شده که نورپردارزی متفاوت و رنگین فوق العاده ای در داخل خانه به وجود بیاید. ارسی ها و شاه نشین های این خانه به طور سنتی محل برگزای ملاقات های رسمی صاحبان خانه بوده.

دیوارهای این اتاق ها مزین به نقاشی هاییست که به شیوه شیر و شکر تزئین شده. این نقاشی ها جوری اجرا می شده که برجسته به نظر می آمدند. تالارهای خانه تاریخی مشروطه اصفهان، مزین به این نوع تزئینات و گچبری ها بوده اند. در بخش هایی از این خانه برای بازسازی زنده تر وقایع انقلاب مشروطه، ماکت هایی از روحانیون و رهبران فعال آن دوره ساخته و در کنار اسناد مکتوب و توضیحات گذاشته شده. این خانه از دو قسمت موزه خانه مشروطه و یک بخش علمی و فرهنگی برای برگزاری همایش ها و کنفرانس ها تشکیل شده.

صاحبان مشهور خانه مشروطه اصفهان

خانه مشروطه ایران، از دیرباز صاحبان مشهوری داشته که نخستین مورد آنها محمد تقی رازی می باشد. وی را شیخ رازی و نیز محمدتقی خان ایوانکی می خوانده اند. شیخ رازی هم عالم بزرگ و شناخته شده در زمان خود بوده و هم بزرگ و سرسلسله خانواده معظم نجفی در اصفهان به شمار می آمده. او نویسنده کتاب هدایت المسترشیدن و نیز مشهور به صاحب حاشیه بوده است. پسر او، نورالله نجفی اصفهانی نیز، بزرگ دانشمندان دینی اصفهان بوده، به ثقه الاسلام شناخته می شده و رساله های مقیم و مسافر از اوست.

ساعت بازدید و قیمت بلیط خانه مشروطه اصفهان

از این خانه تاریخی در اصفهان می توان هر روز ساعت های 8 تا 14 و 16 تا 20 دیدار کرد. نکته جالب درباره این خانه این می باشد که بازدید از آن برای دوستداران فرهنگ و تاریخ شهر اصفهان و توریست ها رایگان می باشد. با یان حال حتما پیش از رفتن به این خانه با اطلاعات این موزه تماس بگیرید و از باز بودن آن اطلاع دقیق حاصل نمایید. پیشنهاد می کنیم در کنار بازدید از این خانه از شاهکارهای معماری این شهر همچون کاخ عالی قاپو اصفهان نیز بازدید نمایید.

شماره تماس موزه مشروطه اصفهان: 03132212556

جاهای دیدنی نزدیک خانه مشروطه اصفهان

اصفهان، شهر دیدنی ترین جاذبه های توریستی به شمار می آید. در هر نقطه این شهر می توانید یک جاذبه گردشگری تاریخی و هنری بیابید. اما اگر راهی خانه مشروطه این شهر شدید، می توانید در نزدیکی آن، سری هم به این مکان ها بزنید:

  • میدان نقش جهان در فاصله یک کیلومتر و سیصد متری
  • عمارت تاریخی عالی قاپو در فاصله یک کیلومتر و دویست متری
  • کاخ هشت بهشت در فاصله یک کیلومتر و ششصد متری
  • خانه تاریخی معتمدی در فاصله 800 متری
  • و بازارچه حسن آباد در فاصله 500 متری

خانه مشروطه اصفهان کجاست

خانه تاریخی مشروطه اصفهان از جمله دیدنی های توریستی اصفهان به حساب می آید که در سفر به این شهر باید حتما از آن دیدار داشته باشید. این خانه در کنار دولتخانه صفوی، ضلع شرقی میدان نقش جهان و در محله قصر منشی، چهارراه شکرشکن، خیابان نشاط و کوچه مقصود بیک یا همان کوچه چهاردهم واقع شده. برای دسترسی به خانه مشروطه، مسیر دیگری نیز در اصفهان وجود دارد. این مسیر از طریق بازارچه حسن آباد، بعد از حوزه علمیه امام علی، صدر خواجو و کوچه شبنم د رنزدیکی امامزاده احمد اصفهان قابل دسترسی است.

آدرس موزه مشروطه در اصفهان: خیابان نشاط، کوچه مقصود بیک، پشت مسجد شاه

پلان خانه مشروطه اصفهان

بهترین فصل بازدید از خانه مشروطه اصفهان

اصفهان، شهری چهار فصل است که هر فصل از آن آب و هوا و زیبایی خاص خودش را دارد. با این حال به علت نزدیکی این شهر به مرکز ایران، تابستان ها هوای آن گرم خواهد بود و زمستان ها نیز امکان دارد سرمای هوا، مسافرانش را تا اندازه ای آزار دهد. بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر، بهار و پاییز خواهد بود. پیشنهاد ما به شما بازدید از این بنا در ساعات روشنای روز نیز هست. چرا که تماشای عبور نور از میان شیشه های مشجر و رنگین این بنا، بسیار دیدنی و دل انگیز است.

رزرو و اجاره اقامتگاه در اصفهان

اصفهان شهر تاریخی ترین و هنرمندانه ترین جاذبه های توریستی ایران است. اگر قصد دارید به این شهر سفر کنید، حتما زمان مناسب را برای این سفر و بازدید از بناهای آن کنار بگذارید. جاذبه های این شهر آن قدر زیاد است که دست کم چند روز برای سفر به این شهر نیاز خواهد بود. برای اقامت در اصفهان پیشنهاد ما اجاره آپارتمان مبله در اصفهان و همچنین موارد اجاره ویلا می باشد. برای پیدا کردن گزینه های مناسب باید به دنبال موارد اجاره روزانه ویلا در اصفهان  بگردید. فقط در انتخاب خانه مورد نظر دقت کنید که به اندازه کافی به مراکز توریستی شهر نزدیک باشد تا بتوانید در کمترین زمان ممکن به بازدید از این مکان ها بپردازید.

راهنما سایت

آدرس

خیابان نشاط، کوچه مقصود بیک، پشت مسجد شاه

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 14 ، 16 الی 20

یک‌شنبه

8 الی 14 ، 16 الی 20

دو‌شنبه

8 الی 14 ، 16 الی 20

سه‌شنبه

8 الی 14 ، 16 الی 20

چهار‌شنبه

8 الی 14 ، 16 الی 20

پنج‌شنبه

8 الی 14 ، 16 الی 20

جمعه

8 الی 14 ، 16 الی 20
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه