خانه مردم شناسی بومیان کیش

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

خانه مردم شناسی بومیان کیش در قدیمی ترین محله کیش به نام سفین با مساحت 1200 متر مربع در سال 1393 تاسیس شد و با امتیازی که گردشگران و مسافران این شهر به این منطقه دادند، از بین 72 جاذبه گردشگری رتبه 22 را گرفته است و قطعا برای گردشگرانی که علاقه به تاریخ و فرهنگ و تمدن پیشینیان خود دارند میتواند مانند ماشین زمان عمل کند.
قدمت این بنا به 200 سال میرسد که دارای 15 اتاق، چند انبار، چاه آب، یک حیاط خانوادگی و یک حیاط مجلسی مخصوص مهمانان مرد می باشد. این موزه نماد بارز مهمان نوازی مردم کیش است و آداب و رسوم بومیان کیش را به خوبی نشان میدهد. برخی از اتاق های این خانه، زمستانی و بعضی تابستانی هستند که دارای آشپزخانه، مکتب خانه، انبار خرما و بالکنی وسیع و جذاب و دو درب ورودی می باشند که یکی برای افراد خانواده و یکی برای افراد غریبه به کار گرفته می شوند. صاحب این خانه مرحوم حاج عبدالله ابن شاهین از تجار معروف شخصیت های محبوب کیش در 80 سال گذشته است که نسل به نسل از اجدادش به او رسیده بود. ایشان صاحب بزرگترین لنج بادبانی کیش در گذشته بود و حرفه اصلی اش نجاری و گلافی برای ساخت لنج به شمار میرفت. او در لنج سازی مهارت زیادی داشت و همزمان به تجارت مروارید نیز میپرداخت.
موسس این موزه دیدنی محمد جاسم پور است. این خانه یکی از قدیمی ترین خانه های اعیانی کیش است که معماری ای کاملاً بومی دارد. محمد جاسم پور به منظور معرفی آداب و رسوم، تاریخ و ابزار و صنایع دستی این شهر و با هدف حفظ میراث گذشتگان و اشتغال زایی برای بومیان جزیره در فروردین 1393 ایده تاسیس این موزه را به عنوان فاز اول اکوموزه سفین با همکاری بازماندگان مرحوم و تعدادی از جوانان بومی داد.

خانه مردم شناسی کیش

فعالیت های موزه مردم شناسی بومیان کیش

در این خانه شیوه زندگی و معیشت بومیان کیش در 80 سال گذشته، نمایش ابزار و وسایل مورد استفاده آنان، آشنایی با تاریخ، فرهنگ و معماری سنتی بومیان کیش، فراهم نمودن فضایی با اصالت و کاملا سنتی برای گردشگران و کیشوندان، آشنایی با صنعت صید و تجارت مروارید به عنوان یکی از اصلی ترین فعالیت بومیان کیش در گذشته و عرضه صنایع دستی کیش و سوغات جنوب معرفی می شود.
ساعت کاری و قیمت بلیط خانه مردم شناسی بومیان کیش
ساعت کاری خانه مردم شناسی بومیان کیش از 16 الی 21 است و برای تهیه بلیط ورودی می بایست مبلغ 25000 تومان به ازای هر نفر پرداخت شود.
خدمات ویژه خانه مردم شناسی بومیان کیش
در این خانه برای مهمان های وی آی پی با پذیرایی کاملا سنتی، انواع غذای های محلی، شیرینی های محلی (مانند لقیمات، خبیصه، خنفروش و …) و نان های محلی مانند لوس، خمیر، چباب، بریزه و … سرو می شود.

سوغات کیش

جاذبه های گردشگری نزدیک به موزه مردم شناسی کیش

از رستوران ها و کافه های مهم  اطراف این موزه میتوان به کافه بلوط، کافه کلمبیا، رستوران بهارستان و رستوران پدیده البرز اشاره کرد.
3 مورد از هتل های نامدار جزیره کیش که در فاصله 1 الی 2 کیلومتری این موزه قرار دارند عبارتند از: هتل آفتاب شرق کیش ، هتل خاتم کیش و هتل ترنج کیش.
از جاذبه های اطراف این موزه که مورد توجه بسیاری از توریستان و گردشگران این جزیره است میتوان به نخلستان کیش، خانه کودک و مرکز خرید دیپلمات، بازار عرب ها، اسکله و پارک تفریحی میرمهنا اشاره کرد. شایان به ذکر است که فرودگاه بین المللی کیش نیز در 6 کیلومتری این موزه قرار دارد که از امتیازات مثبت این محدوده به حساب می آید.

خانه بومیان کیش

قسمت های مختلف خانه مردم شناسی بومیان

چندول یا انبار خرما: در طی 600 سال گذشته مردم کیش از چندول برای شیره گیری از خرما استفاده می کنند. شیره گیری خرما یکی از حرفه های اصلی بومیان کیش است که طی فرآیندی طبیعی انجام می شود. شیره خرما یکی از سوغات جذاب و خواستنی کیش است که شما با سفر به این جزیره میتوانید از آن بهره ببرید و لذت خوردن آن را به خود هدیه دهید.
مصیف (اتاق تابستانی): اتاق تابستانه یا مصیف در فصل تابستان استفاده میشود. معماری این اتاق به شکلی است که مانع جذب گرما میشود و به دلیل بادگیر و پنجره هایی که در آن تعبیه شده است هوای خنک داخل اتاق جریان می یابد. این اتاق پشت به آفتاب قرار دارد و در ارتفاع یک و نیم متری ساخته شده است. بادگیرها و پنجره هایی که در این اتاق تعبیه شده اند برای جهت دادن به مسیر باد و خنکی هر چه تمام تر این اتاق مورد استفاده قرار میگیرند.

لازم به ذکر است که این اتاق فقط در تابستان قابل استفاده نیست و در زمستان نیز با پوشاندن بادگیرها و پنجره ها با گل و چوب از آن استفاده میکردند. علاوه بر اتاق تابستانی، خانه بومیان کیش دارای اتاق زمستانی نیز می باشد که بر خلاف اتاق تابستانی بدون بادگیر و پنجره ساخته شده است و بنای آن دقیقا مقابل خورشید قرار دارد تا گرمای آن را جذب کرده و به داخل اتاق انتقال دهد. این اتاق دارای یک حمام است و شما میتوانید  ابزار های متعلق به 80 سال پیش را که توسط ساکنان خانه استفاده میشده در آن مشاهده کنید.

خانه مردم شناسی کیش

مطبخ: آشپزخانه در موزه مردم شناسی بومیان کیش به صورت دیوار چینی در حیاط قرار گرفته است و دود تنور آشپزی از طریق دریاچه های تعبیه شده در آشپزخانه خارج می شوند. بومیان کیش از مطبخ برای طبخ نان محلی، انواع غذاهای محلی و آسیاب گندم و جو استفاده میکردند. در این آشپزخانه شما میتوانید وسایل پخت پز و برخی از مواد غذایی آن دوران را مشاهده کنید. در کیش این آشپزخانه ها معمولا در گوشه ای از حیاط با دیوارهای کاهگلی یا برگ های بافته شده از درخت خرما ساخته می شدند.
بیت العود: این اتاق در خانه بومیان کیش به عنوان اتاق صاحب خانه استفاده میشد. جالب است بدانید از وسایل آن مانند گذشته نگهداری شده است و شما میتوانید از آن دیدن نمایید. همچنین همه اتاق های این خانه دارای حمام هستند که نشانگر اهمیت بهداشت فردی ساکنان در آن دوران است. جالب است بدانید در تزئینات این اتاق آیینه کاری های شکیلی به کار رفته است. همچنین، یک تخت دو نفره با قدمت بیش از 80 سال، یک تلویزیون قدیمی و یک رادیو با قدمت 40 سال و چند ظرف دکوری روی تاقچه بیت العود دیده میشود.
بیت القهوه: این اتاق مخصوص مهمانان خانم خانه بومیان کیش بوده و به این دلیل نامگذاری شده است که از این محل برای صرف چای و قهوه استفاده می شود.
بیت الافروخ: بیت الافروخ یا مکتب خانه در گذشته و تا 40 سال پیش محلی برای آموزش بوده است و به همین دلیل این محل برای بومیان کیش از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. بانوان برای آموزش قرآن و پسران 6 تا 9 ساله برای یادگیری اصول اخلاقی و قرآن به بیت الافروخ میرفتند.

بیت الافروح

الفرشه: الفرشه یا اتاق حجله اتاقی مخصوص تازه عروس  و دامادها بود و آداب و رسوم ازدواج بومیان کیش را به نمایش میگذارد. در گذشته در بین مردمان کیش رسم بوده که تزئینات اتاق الفرشه را تا یک ماه دست نخورده باقی می گذاشتند.
انبار وسایل صید و مواد غذایی خانه بومیان کیش (بخار): بخار در موزه مردم شناسی بومیان کیش برای نگهداری از وسایل صید مورد استفاده قرار میگرفت. همانطور که در اول مطلب ذکر کرده بودیم حاج عبدالله ابن شاهین تاجر مروارید و صاحب بزرگترین لنج بادبانی در جزیره بوده و به همین دلیل این اتاق را برای نگهداری از وسایل خود اختصاص داده بود. کلاً اتاق هایی که بخار نام داشتند به عنوان انباری از آنها استفاده میشد به طور مثال اتاق دیگری نیز در این خانه قرار دارد که بخار نام دارد و برای انبار مواد غذایی مانند گندم و جو و آرد مورد استفاده قرار میگیرد.
بخار الهوش: این اتاق یکی دیگر از اتاق هایی است که برای انبار مواد غذایی دام ها مانند گاو و گوسفند مورد استفاده قرار میگیرد و بومیان کیش از دام برای تولید لبنیات، قربانی کردن آنها و تامین گوشت خود استفاده میکردند.
سیم (تخت تابستانی بومیان کیش): بومیان کیش از این تخت در گرمای تابستان به دلیل گرمای هوا برای خواب استفاده میکردند. این تخت ها از بافتن چوب های چندل و دعن درخت نخل تهیه میشوند.
زریبه خانه بومیان کیش: زریبه باغچه ای است که در خانه بمردم شناسی کیش دیده میشود و در آن انواع صیفی جات، سبزیجات، خربزه، هندوانه، درخت نخل و انجیر قرار داده میگیرد. همچنین برای آبیاری آن از چاهی که در نزدیکی آن بود استفاده میکردند.

خانه بومیان کیش

خانه بومیان کیش کجاست + مسیر دسترسی

گردشگرانی که میان جاهای دیدنی کیش میخواهند از خانه بومیان کیش بازدید کنند، کافیست به شمال جزیره و منطقه سفین قدیم مراجعه کنند. در شمال جزیره هنگامی که وارد خیابان بهشت شدید، به سمت خیابان صفین قدیم رفته و در انتهای خیابان، خانه بومیان مردم شناسی کیش را مشاهده خواهید کرد.
آدرس خانه بومیان کیش: محله سفین قدیم – 200 متری بازار ماهی نزدیک به بندرگاه صیادی 2

راهنما سایت

آدرس

کیش، محله سفین قدیم - 200 متری بازار ماهی نزدیک به بندرگاه صیادی 2

شماره تماس

هزینه بازدید

۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

10 الی 13 ، 15:30 الی 20:30

یک‌شنبه

10 الی 13 ، 15:30 الی 20:30

دو‌شنبه

10 الی 13 ، 15:30 الی 20:30

سه‌شنبه

10 الی 13 ، 15:30 الی 20:30

چهار‌شنبه

10 الی 13 ، 15:30 الی 20:30

پنج‌شنبه

10 الی 13 ، 15:30 الی 20:30

جمعه

10 الی 13 ، 15:30 الی 20:30
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه