خانه زینت الملک

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

خانه زینت الملک از جمله بناهای تاریخی باقی مانده از دوران قاجار است. ساخت این خانه در سال 1290 به دستور علی محمدخان قوام الملک دوم برای دخترش آغاز شد و تا 12 سال بعد یعنی سال 1302 به طور انجامید. زینت الملک دختر قوام چهارم بود. خاندان قوام از خاندان های سرشناس و پرنفوذ دوران قاجار هستند. در ساخت این خانه یکی از نکاتی که به شدت مورد توجه قرار گرفته است، درونگرا و محفوظ بودن فضای آن است.

خانه زینت الملک شیراز

خانه زینت الملک شیراز کجاست با نقشه و مسیر دسترسی به آن

این خانه تاریخی در محله گود عربان شیراز و در خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است. این عمارت فاصله بسیار کمی با نارنجستان قوام دارد. کافی است وارد کوچه ای که جنب نارجستان قرار دارد بشوید، از آنجا می توان به راحتی به این خانه رسید. باید از سوی چهار راه نمازی به سمت خیابان لطفعلی خان زند حرکت نمایید و مسیر خود در سمت شرقی ادامه دهید. در راهتان مسجد زیبای نصیرالملک را نیز خواهید دید. اگر قصد دارید با اتوبوس خود را به مقصد برسانید باید اتوبوس های پایانه ولیعصر استفاده کنید. اگر هم می خواهید با مترو بروید نزدیک ترین ایستگاه، ولیعصر است که با عمارت زینت الملک حدود یک کیلومتر فاصله دارد. تاکسی هایی هم وجود دارد که شما را به این بنای تاریخی می رساند.

شماره تلفن خانه زینت الملوک: 2234181_0713

آدرس خانه زینت الملک شیراز: استان فارس- شیراز- خیابان لطفعلی خان زند- ضلع غربی نارنجستان قوام

معرفی خانه زینت الملک

در فاصله ای بسیار اندک از باغ نارنجستان قوام شیراز عمارتی زیبا وجود دارد که با نام خانه زینت الملک قوامی شناخته می شود. این مکان در دوران قاجار محل زندگی دختر دختر قوام الملک چهارم بوده است. جالب است بدانید که یک راه زیرزمینی این دو عمارت را به هم متصل می کرده است. در ورودی خانه زینت الملک با یکی از حرفه ای ترین هنرهای چوبی یعنی معرق کاری آراسته شده است. معرق کاری نسبت به مشبک کاری هنری پیچیده تر و دشوارتر می باشد.

ورودی خانه به یک هشتی می رسد و از آنجا به یک دالان منتهی می شود. راهرو را به سمت زاویه شمال شرقی باید ادامه دهیم تا به حیاط وارد شویم. در زیرزمین خانه زینت الملک، موزه از مجسمه های مومی برپا است که با نام موزه مادام توسو شهرت دارد. مادام توسو، مجسمه ساز انگلیسی است که در قرن هجدهم می زیست و از زمان او ساخت مجسمه مشاهیر با استفاده از موم رواج یافت. مجسمه های موزه مادام توسوی شیراز توسط بنیاد فارس شناسی شیراز و گروهی از مجسمه سازان معاصر به استادی فردی مشهور با نام شانس ساخته شده اند.

حمید شانس از جمله هنرمندانی است که در کرمان متولد شد و چندین سال به عنوان عضو هیئت مدیره انجمن مجسمه سازان به فعالیت مشغول بود. سقف اکثر اتاق های این خانه از جنس چوب است و روی آن ها نقاشی هایی با موضوع جانوران و گیاهان و پرندگان می توان مشاهده کرد. این بنا در سال 1354 به عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست میراث فرهنگی جای گرفت.  اگر به شیراز سفر کردید فرصت بازدید از این خانه را از دست ندهید.

خانه زینت الملک شیراز

تاریخچه خانه زینت الملک

حبیب الله خان، قوام الملک چهارم در سال 1290 هجری قمری تصمیم گرفت خانه مجلل برای دخترش زینت الملک بسازد. خاندان قوام نسل اندر نسل از حاکمان و والیان شیراز و استان فارس بوده اند. پدربزرگشان حاج ابراهیم خان کلانتر از جمله افرادی بود که با خیانت به لطفعلی خان زند و کمک به شکل گیری حکومت قاجار، در دربار نفوذ زیادی پیدا کرده بود. در ابتدا محمد خان قوام الملک دوم، ساخت و ساز این خانه را بر عهده گرفت. اما در ادامه راه ده ساله ساخت این خانه اعیانی و اشرافی، محمدرضا خان قوام الملک سوم این مسئولیت را برعهده گرفت.

زینت خانم زن خیری بود و در منزلش همواره از نیازمندان پذیرایی می کرد و هر ساله سفره نذری اش برپا بود. این خانه در سال 1359 تبدیل به پناهگاه برای جنگ زده ها شده بود. در سال 1373 این خانه در اختیار بنیاد فارس شناسی قرار گرفت و مرمت آن آغاز گردید. یکی دیگر از اقداماتی که در این خانه انجام شد احداث موزه و نگارخانه فارس بود. در اتاق گوشواره شمالی هم یک آمفی تئاتر برای اجرای موسیقی، نمایش و فیلم ساخته شد.

زینت الملک کیست؟

زینت الملک قوامی که نام اصلی اش زینت الزمان بوده است یکی از دختر حبیب الله قوام الملک می باشد که در جوانی به عقد فروغ الملک درآمد. کسی از تاریخ دقیق تولد او اطلاعی ندارد. اما در مورد زمان درگذشتش گفته می شود که او در پانزدهم مهر ماه 1354 دارفانی را وداع گفته است. در مورد او گفته می شود که زنی خیر و مذهبی بود و در منزلش همواره تمامی مراسم مذهبی برپا می شده است. او برای نیازمندان سفره های نذری برپا می کرده و همواره اقلام غذایی مختلف را به دست مستمندان می رسانیده است. بر روی سنگ مزار وی شعر زیر نوشته شده است.

عزا شد به ما آه عید صیام / که برجای شادی شد اندوه زای

که البته بعد از تطبیق تاریخ شمسی وفات ایشان با تاریخ قمری به تاریخ 1/شوال-المکرم/1395هـ.ق.(1354خورشیدی) می رسیم.

مرحوم شیفته در وصف این بانو چنین می سراید:

نبد بانویی در همه این جهان / چون او پاکدل، پاک دین، پاک رای

کهان را به درماندگی دستگیر / مهـان را به عقـل و خـرد رهنمای

موزه مادام توسو

پلان خانه زینت الملک

این خانه یکی از بهترین و مجلل ترین خانه های دوران قاجار است که بیش از 20 اتاق با تزئینات کامل نقاشی، گچبری و آیینه کاری را در خود جای داده است. پلان خانه زینت الملک به صورت درونگرا طراحی شده است و نمونه ای عالی از معماری قاجاری به حساب می آید. در فضای این خانه دو باغ متقارن ساخته شده که پوشیده از درختان نارنج می باشندو حوضچه های زیبا در میان باغچه های پر از گل و گیاه این بنا ساخته شده اند. یکی از حوضچه ها از شش قطعه سنگ یکپارچه ساخته شده است. درون حیاط تاج های سنگی مشبک کاری شده شما را غافلگیر می کند. در تالار این خانه می توان تاثیر هنر اروپایی را دید. اما در سایر بخش ها پلان به سبک ایرانی ساخته شده است. در ادامه بخش های مختلف این خانه معرفی می شوند. این خانه از طریق یک زیرزمین مخفی به عمارت نارنجستان قوام متصل می شده است.

ورودی

زمانی که به نزدیکی در ورودی خانه زینت الملک می رسید، ابتدا با یک گودی و عقب رفتگی مواجه می شوید که دو سکوی پیرنشین درون آن قرار دارد. این سکوها را به این منظور می ساختند که اگر فردی با صاحب خانه کاری داشت و ارتباط او با صاحبخانه به نحوی نبود که وارد خانه شود، روی آن سکوها بنشیند. پس از عبور از درب منزل، وارد یک راهروی مارپیچ می شوید و از آنجا به هشتی و سپس دالان ورودی حیاط خواهید رسید. منظور از هشتی محلی است که در ورودی خانه قرار دارد و از آن برای گذاشتن بارها استفاده می شده است.

هشتی خانه زینت الملک دارای پلنی هشت ضلعی می باشد که درون هر ضلع آن سکویی برای نشستن و استراحت کردن وجود دارد. از این بخش بنا زمانی استفاده می شد که افرادی که بار خاصی برای صاحبخانه آورده بودند در آنجا به انتظار می نشستند تا مالک بنا بیاید و بار را تحویل بگیرد. یکی از کاربردهای مفصل بودن بخش های ورودی آن است که اگر در خانه باز می کند، امکان دیده شدن داخل آن وجود ندارد. پس از هشتی دالانی وجود دارد که به یک راه پله منتهی می شود.

یک تجارت خانه در طبقه دوم این خانه وجود داشته که از طریق این راه پله امکان رسیدن به آن فراهم می شده است. عبور از سلسله مراتب ورودی، با دریافت نور ارتباط مستقیم دارد. با عبور از در خانه ابتدا وارد فضایی کاملا تاریک می شوید و سپس با گذر از دالان به مرور فضا روشن می شود. یکی دیگر از مزایای ایجاد چنین فضایی، نرسیدن سر و صدای بیرون به داخل خانه و نیز عکس آن می باشد. به همین خاطر در فضای خانه به لحاظ شنیداری شرایط ایده آلی برقرار بود.

موزه مادام توسو (موزه مشاهیر فارس)

زیرزمین خانه زینت الملک چند سالی است که تبدیل به موزه مشاهیر فارس شده و در آن می توان مجسمه های مومی از اشخاص برجسته در تاریخ این استان را مشاهده کرد. این موزه با نام موزه مادام توسو نیز شناخته می شود. فضای داخلی این زیرزمین آجرکاری شده است و بخشی از آن نیز به عنوان اسلحه خانه مورد استفاده قرار می گرفته است. بخش هایی دیگر از فضای این زیرزمین نیز در گذشته به عنوان مکانی برای نگهداری مواد غذایی و نیز استراحتگاه خنک تابستانی مورد استفاده قرار می گرفته است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید زینت الملک صاحب این خانه اعیانی چه چهره ای داشته است. اگر این چنین است می توانید مجسمه وی را درون این موزه ببینید. به غیر از مجسمه زینت الملک، تندیس دو سرباز قاجاری، پادشاهان هخامنشی، سعدی، باربد موسیقیدان عهد ساسانیان، ملاصدرا، وصال شیرازی، قاآنی، کریم خان زند و غیره را در این موزه ببینید. در مجموع 50 مجسمه و 5 سردیس در این موزه به نمایش درآمده اند. تمامی این مجسمه ها به سبک رئالیسم و از جنس موم ساخته شده اند.

موزه مادام توسو

اتاق های خانه زینت الملک

اتاق های این خانه به چهاردسته شاه نشین، پنج دری، سه دری و پستو می باشند که به ترتیب درجه عمومی و خصوصی بودنشان تغییر می کند. شاه نشین عمومی ترین اتاق و پستو، خصوصی ترین اتاق بوده است. تمامی اتاق های این خانه از تزئینات متنوعی برخوردارند. به محض ورود به هر کدام از اتاق ها، تزئینات باشکوه و چشم نواز گچ بری، چوبی و آیینه کاری شروع به درخشیدن می کنند. اما شاه نشین این خانه از سایر بخش های آن درخشان تر و شاخص تر است. به این معنی که حتی نمای آن از داخل حیاط نیز، جلوه گر می شود و نگاه ها را به خود خیره می سازد. شاه نشین خانه زینت الملک به اندازه ارتفاع چند پله از سطح زمین بالاتر است. دو راهرو در اطراف شاه نشین برای ورود به آن وجود دارند. اتاق های پنج دری در اضلاع شرقی و غربی ساختمان به صورت متقارن هم واقع شده اند. اتاق هایی که در ارتفاع کمتری قرار داشتند، صدا را درون خود حبس می کردند. برای رسیدن به اتاق های پستو در ابتدا باید از اتاق های سه دری عبور می کردند. اتاق های پستو، هیچ روزنی برای دیده شدن و حتی عبور نور نداشتند و از اتاق های سه در به عنوان پنجره شان استفاده می شد. یک ایوان مشتری، در مقایل اتاق های سه دری وجو داشت.

خانه زینت الملک

سرویس بهداشتی

با توجه به آنچه که تا اینجای یادداشت گفته شد، برایتان قابل حدس خواهد بود که تا چه اندازه حساسیت روی سرویس های بهداشتی زنان در آن زمان وجود داشت. باید در فضایی واقع می شد که از دید تمامی مهمانان غریبه و آشنا دور باشد. در خانه زینت الملک یک حیاط جداگانه برای قرارگیری دستشویی و توالت ساخته شده بود. این حیاط یک دالان جداگانه داشت و به اندازه چند پله از زمین بالاتر بود. دیوارهای حیاط مخصوص سرویس بهداشتی بسیار مرتفع بودند. اهالی خانه برای رسیدن به سرویس بهداشتی مسیری طولانی را باید طی می نمودند.

حیاط خانه زینت الملک

پس از عبور از دالان هشتی به حیاط می رسیم. دیوارهای حیاط با ارتفاع بسیار زیادی ساخته شده و تا طبقه دوم بالا آمده بودند. هدف از انجام این اقدام، پوشانده نگه داشتن فضای حیاط از چشم همسایگان بوده است. در حیاط خانه دو باغچه زیبا وجود دارد که در میانشان یک حوض بزرگ و یک حوض کوچک ساخته شده است.   بیست اتاق دور تا دور حیاط خانه زینت الملک واقع شده اند. ازاره های سنگی حجاری و مشبک کاری شده از جمله تزئینات ویژه این حیاط هستند که از سوی گردشگران به شدت مورد توجه قرار می گیرند. فضای حیاط به واسطه گل ها صفای خاصی پیدا کرده است. یک نکته جالب در خصوص فضای حیاط آن است که برای رفتن به اتاق ها نیاز نیست که وارد حیاط شویم. زیرا تمامی اتاق ها به هم راه دارند.

حیاط خانه زینت الملک

معماری خانه زینت الملک

مساحت خانه زینت الملک حدود 3290 متر مربع است و بر روی 2700 متر مربع زیربنا ساخته شده است. کتیبه سردر ورودی بنا تاریخ سال 1300 هجری را نشان می دهد. بر روی ورودی نقش دو سرباز اسلحه به دست قاجاری تصویر شده است. برای رسیدن به حیاط باید از هشتی عبور کنید. درون حیاط انواع عناصر زینتی معماری ایرانی از جمله قرنیزهای حجاری و مشبک کاری شده را می توانید ببینید. در پیشانی شاه نشین و عمارت اصلی تزئیناتی با استفاده از کاشی های هفت رنگی انجام پذیرفته است. در این کاشی ها نقش دو فرشته، شیرهای شمشیر به دست، کتیبه های قرآنی و خورشید دیده می شوند.

سقف تمامی بیست اتاق خانه از جنس چوب و دارای تزئینات نقاشی می باشد. تصاویری از گل و بوته، حیوانات و پرندگان در این فضا خودنمایی می کنند. آیینه کاری و گچ بری این بنا در نهایت زیبا و شکوه انجام شده است. یکی از تزئینات منحصر به فرد این خانه نقاشی هایی است مربوط به افراد اروپایی به خصوص زنان و کودکانشان، که با سبک تلفیقی از هنر غربی و ایرانی تصویر شده اند. در دوره قاجار بیش از هر وقت دیگر شاهد نفوذ هنر غربی به هنر ایرانی هستیم و این نفوذ تا آنجا پیش می رود که هنر ایران را به انزوای کامل می کشاند. اندرونی بنا که مهم ترین بخش آن به حساب می آید دارای یک محور طولی است که سایر بخش ها در امتداد آن قرار دارند.

مثلا در ضلع غربی تالار آیینه و در ضلع شرقی زیرزمین واقع شده است. این زیرزمین که اکنون مسدود شده از طریق یک هشتی در گذشته به عمارت نارنجستان قوام می رسیده است. اختلاف ارتفاع این زیرزمین با سطح حیاط به اندازه چهار پله می باشد. یکی دیگر از زیبایی ها و جاذبه های خیره کننده این بنا کف طبقه اول آن است که با کاشی های دو رنگ آبی و لاژوردی پوشانده شده و با ترکیب شدن با فضای سقف و دیوارها محیطی بدیع را به وجود آورده است. بدنه و دیوارهای اتاق های گوشواره و نیز شاه نشین های پنج دری دارای آیینه کاری با بهترین کیفیت هستند. تالار تابستانه دقیقا رو به روی تالار آیینه اصلی بنا واقع شده است.

عناصر معماری خانه زینت الملک برای محرمیت سازی در بنا

این بنا که از جمله شاخص ترن منازل اصیل ایرانی می باشد، بهترین نمونه برای بررسی اصل محرمیت در معماری سنتی نیز هست. در این خانه برخی از ابزارهای دیداری و شنیداری جهت ایجاد فضای مناسبی برای محرمیت سازی به کار گرفته شده اند. قوام الملک با وجود آنکه به لحاظ سیاسی، دولتمردی فرومایه و نامفید برای ایران بود اما عقاید مذهبی بسیار تندی داشت. قطعا زمانی که منزلی جداگانه برای دخترش می سازد باید از امنیت و پوشیدگی و حجاب خانه اش اطمینان داشته باشد.

این عمارت در دوران قاجار یک منزل اعیانی و اشرافی تمام عیار به حساب می آمد. تزئینات چشم نواز این بنا با استفاده از هنرهای چوبی و کاشی و آیینه و گچ کاری، بسیار شاخص هستند. ساخت دو حیاط اندرونی و بیرونی یکی از راهکارهای متداول ایجاد محرمیت سازی در بناهای قاجاری بود. ولی در خانه زینت الملک چنین راهکاری مورد استفاده قرار نگرفته است. زیرا این عمارت به عمارت اندرونی باغ نارجستان قوام از طریق زیرزمین راه دارد. البته این راه زیرزمینی در حال حاضر مسدود شده است. در حقیقت ساختمان این بنا دارای یک زیرزمین و دو طبقه می باشد.

پلان این خانه به نحوی شکل گرفته است که فضاهای خصوصی آن از دید مهمانان و افراد غریبه پنهان می باشند. در واقع در طراحی پلان این بنا، مکان یابی برای رعایت اصل محرمیت به طور جدی رعایت شده است. مثلا ورودی خانه در جایی ساخته شده که درون گرایی مطلق بنا خدشه دار نشود و هیچگونه راه ارتباط مستقیمی از طرف ورودی به اندرونی خانه در گذشته وجود نداشته است. البته شکل ظاهری این خانه در حال حاضر دچار تغییر و دگرگونی فراوانی شده است.

فضاهای اصلی خانه زینت الملک در چهار طرف حیاط آن قرار گرفته اند، و درب ورودی بنا در کنج پلان واقع شده است. درها هم در موقعیتی از اتاق ها تعبیه شده اند که رو به منازل همسایه و یا رو به در ورودی باز نشوند. انتخاب معمار برای محل قرارگیری نقاط خصوصی خانه یا در کنج بوده و یا در نقطه کور و یا آنکه ورودی آن بخش ها از بنا را به نقطه ای کور منتقل کند. در این خانه هیچ گاه بین مهمانان مذکر و مونث، اختلاط صورت نمی گرفت. آشپزخانه هم در محل نزدیک به مکان پذیرایی مهمانان مونث بود تا زن خانه بتواند در آنجا را حت و بدون دغدغه دیده شدن از سوی نامحرمان کار کند.

آشپزخانه زینت الملک دقیقا در کنج پلان قرار دارد. البته خصوصی ترین بخش خانه یعنی اتاق خواب ها، جایی است که طبق عقاید مذهبی مقدس و محترم نیز خوانده می شود. اتاق های خواب این خانه به طور کامل از سایر بخش های بنا جداسازی شده اند. به این صورت که در وجه مخالف اتاق های مهمان (اتاق های شاه نشین و تالارهای پنج دری) واقع شده اند. علاوه بر همه این ها، اتاق های خواب والدین از اتاق های خواب فرزندان نیز تفکیک گردیده و در حدفاصلشان اتاق های سه دری و پستو قرار دارند.

با توجه به توضیحات فوق درون گرایی در این خانه می توان دارای دو ویژگی دانست. یکی عدم امکان مشاهده فضاهای داخلی از بیرون و دیگری ساخت بخش هایی از بنا که توسط حیاط داخلی سازماندهی شوند. البته مسائل مذهبی تنها علت ساخت اندرونی و بیرونی در بنا نیست. بلکه مسائل اقلیمی نیز در ایجاد چنین فضاهایی دخیل هستند. این اتفاق بیشتر در منازل شهرهای مناطق کویری و گرمسیری می افتاده است. فضای درونی خانه از دمای متعادل تر و بهتری نسبت به فضای بیرونی و محل زندگی خدمه برخوردار بوده است.

سقف خانه زینت الملک

امکانات موزه زینت الملک برای گردشگران

در این محیط تاریخی و گردشگری کافی شاپ هایی وجود دارد که در آن ها انواع عرقیجات سنتی، فالوده شیرازی با بهترین کیفیت، بستنی های سنتی و غیره سرو می شوند. حیف است که فردی به شیراز سفر کند و خود را از خوردن لذت فالوده شیرازی محروم کند. این تجربه که در کافی شاپ ها به جای استفاده از نوشیدنی ها و خوراکی جات مدرن و غربی از عرقیجات و شربت ها وبستی های سنتی و سالم بهره مند شوید، قطعا ماندگار خواهد بود. از سرویس های بهداشتی این بنا در صورت لزوم می توانید استفاده کنید. زیرا توسط میراث فرهنگی مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته اند. در خانه زینت الملک می توانید لباس قجری کرایه کنید و با این لباس ها در فضای خانه عکس بیندازید.

ساعات بازدید و قیمت بلیط ورودی به خانه زینت الملک شیراز

شما همه روزه به غیر از ایام تعطیل مرتبط با عزاداری های خاص می توانید به بازدید از این خانه تاریخی بپردازید. این خانه و موزه از ساعت 8 صبح تا 19 پذیرای گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و هنر می باشد. قیمت بلیط ورودی به این ملک تاریخی برای گردشگران ایرانی پنج هزار تومان و برای توریست های خارجی و بین المللی 30 هزار تومان می باشد. اگر در ایام تعطیلی قصد دارید به بازدید بروید بهتر است از قبل با دفتر روابط عمومی آن تماس حاصل نمایید.

جاهای تاریخی اطراف خانه زینت الملوک

شیراز یکی از زیباترین و پرجاذبه ترین شهرهای تاریخی ایران است که در هر گوشه آن می توان بنایی را دید که با حکایات فروان و معماری بی نظیر پذیرای گردشگران و علاقه مندان است. قطعا در هر روزی از گردش در شهر شیراز چند بنای تاریخی زیبا را می توان دید. در ادامه این یادداشت به معرفی چند نمونه از جاهای تاریخی شیراز در اطراف خانه زینت الملک می پردازیم تا در صورتی که زمان داشتید پس از بازدید از عمارت زینت الملوک از آنها نیز بازدید به عمل بیاورید و یک گردشگری لذت بخش را تجربه کنید.

مسجد نصیرالملک: این مسجد را شاید بتوان به جرات یکی از زیباترین مساجد اسلامی در جهان دانست. در این مسجد جادوی نور و رنگ چشم هر بیننده ای را خیره می سازد. کاشی کاری ها و مقرنس کاری های این بنا در اوج شکوه و کیفیت اجرا شده اند. مسجد نصیرالملک نیز در محله گود عربان واقع شده و حدود 450 متر با این خانه فاصله دارد که به راحتی با پیاده روی طی می شود.

آرامگاه شیخ روزبهان فسایی: این بنا در اصل متعلق به 800 سال پیش می باشد و متعلق به آرامگاه یکی از عرفای بزرگ قرن ششم است. البته بخشی از بنای فعلی آرامگاه در دوران معاصر ساخته شده است. این آرامگاه فاصله بسیار کمی یعنی در حدود 170 متر با خانه زینت الملک دارد که از طریق خیابان روزبهان باید طی شود. در عرض کمتر از پنج دقیقه به آرامگاه شیخ روزبهان خواهید رسید.

عمارت دیوانخانه قوام ملکی: این عمارت که با نام دیوانخانه وکیل نیز شناخته می شود، روزگاری محل رسیدگی به شکایات مردم بود. این مکان دیدنی در نزدیکی ارگ کریم خان قرار دارد و اگر از طریق خیابان لطفعلی خان زند حرکت کنید با پنج دقیقه رانندگی در مسیر بدون ترافیک به عمارت دیوانخانه قوام ملکی خواهید رسید. اگر هم ترافیک بود این مسیر 1.8 کیلومتری را با 10 دقیقه رانندگی طی خواهید کرد.

اقامت در شیراز

هر گردشگری که شهر شیراز را برای سفر انتخاب می کند قطعا از بالا بودن تعداد جاذبه های گردشگری این شهر باخبر است و می داند که با چند ساعت سفر در این شهر نمی تواند گردشش را به طور کامل انجام دهد. این شهر، یکی از ویژگی هایش این است که برای سلیقه هر گردشگری جاذبه ای در خور توجه دارد. بنابراین قطعا سفر به شیراز چند روز به طول می انجامد و در طول این چند روز هر مسافر و گردشگری نیاز به جایی امن و راحت برای اقامت دارد تا از سفرش نهایت لذت را ببرد. اگر شما هم به دنبال اجاره ویلا در شیراز هستید تا از سفرتان لذت بیشتری ببرید، می توانید با استفاده از سایت لوکس ویلا گزینه مورد نظر خود را در شرایطی امن و متعبر و قانونی رزرو و اجاره نمایید.

سوالات متداول

 

آدرس خانه زینت الملوک شیراز کجاست؟

این خانه در محله گودعربان و خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است.

زینت الملک شیرازی کیست؟

او یکی از اعضای خاندان بزرگ قوام الملک بوده است.

مجسمه های خانه زینت الملک به چه صورت ساخته شده اند؟

این مجسمه ها به صورت رئال و از جنس موم هستند.

معماری خانه زینت الملک به چه صورت انجام پذیرفته است؟

معماری این خانه به صورت درونگرا و مذهبی انجام پذیرفته است.

راهنما سایت

آدرس

استان فارس- شیراز- خیابان لطفعلی خان زند- ضلع غربی نارنجستان قوام

شماره تماس
هزینه بازدید

۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 19

یک‌شنبه

8 الی 19

دو‌شنبه

8 الی 19

سه‌شنبه

8 الی 19

چهار‌شنبه

8 الی 19

پنج‌شنبه

8 الی 19

جمعه

8 الی 19
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه