خانه بروجردی ها

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

همیشه از شهر کاشان به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرها و پربازدید ترین شهر تاریخی یاد می شود و خانه بروجردی ها یکی از آثار مهم و تاریخی شهر کاشان به شمار می رود.
این خانه نمادی از عشق سید حسن نطنزی (بروجردی) به دختر سید جعفر طباطبایی در دوران قاجار می باشد و در قرن 13 هجری با شماره ثبت ملی 1083 در لیست آثار ملی کشور ثبت گردیده است و ساخت آن به سال 1292هجری قمری مربوط است.
اگر علاقمند به مطالعه داستان طولانی و پرماجرای این خانه و تمامی ویژگی های جالب آن می باشید، خواندن ادامه این مطلب را از دست ندهید و با ما همراه باشید تا نکات جالبی را درباره خانه تاریخی بروجردی ها برایتان بازگو کنیم.

تاریخچه و داستان جالب خانه بروجردی ها

تاریخچه و داستان این خانه تاریخی بسیار مفصل و رویایی است چراکه نمادی از یک عشق پایدار و با ارزش است. در اواخر قرن سیزدهم هجری شخصی به نام سید حسن نطنزی عاشق و دلباخته دختر سید جعفر طباطبایی شد و پدرش حاق آقا حسن بروجردی تصمیم گرفت برای پسرش آستین بالا بزند.
بنابراین آنها به خواستگاری دختر سید جعفر طباطبایی رفتند که این شخص یکی از بزرگترین تاجران فرش در آن زمان بوده و صاحب عمارت معروف و با شکوه خانه طباطبایی ها بوده است.
هنگامی که به خواستگاری رفتند سید جعفر طباطبایی شرط جالب و بزرگی برای این ازدواج در نظر گرفت و موافقت خود را به همراه عملی شدن این شرط اعلام نمود و آن شرظ هم این بود که سید حسن خانه ای در شان و هم تراز خانه طباطبایی ها برای دختر سید جعفر بسازد تا دخترش پس از ازدواج نیز در خانه ای همانند خانه ی پدری اش زندگی کند.
جالب است بدانید که سید حسن آنقدر دلباخته بود که بی چون و چرا این شرط را قبول کرد و به سختی های این ازدواج تن داد و بعد از چند روز در محله ای به نام سلطان امیراحمد که در نزدیکی خانه پدری عروس قرار داشت فرایند ساخت و ساز شروع شد و معماری این بنا را شخصی به نام علی مریم کاشانی بر عهده گرفت و الببته صنیع الملک و کمال الملک نیز در ساخت این بنا بی تاثیر نبودند و آنها نیز از هنر بی نظیرشان در ساخت این بنا استفاده کردند.
البته ناگفته نماند که ساخت این خانه زیبا و باشکوه آنچنان هم راحت و آسان پیش نرفت و زمان بسیار زیادی نیاز داشت، در حالی که آنها ازدواج کردند و چندین سال در عمارت طباطبایی ها و در یکی از اتاق های آن زندگی کردند.
وقتی سید حسن بروجردی متوجه شد که صبر حلال مشکلات ساخت این بنا نیست، به یکی از سالن های ساخته شده از عمارت خود به همراه همسرش نقل مکان کردند و تعداد کارگرها را برای ساخت عمارت افزایش دادند.
در نهایت پس از 18 سال صبر و گذشت از زندگی این زوج، بالاخره ساخت عمارت بروجردی ها به پایان رسید و تکمیل گردید و به یکی از مهم ترین خانه های تاریخی ایران و یکی از جاهای دیدنی کاشان تبدیل گردید.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا به سید حسن نطنزی، سید حسن بروجردی می گویند، علت این نامگذاری سفر های تجاری فراوان سید حسن به شهر بروجرد می باشد که او را به بروجردی معروف کرد.
عمارت بروجردی ها با گذشت بیش از 100 سال از ساخت آن، همچنان زیبا و پابرجاست و امروزه به عنوان یک شاهکار معماری ایرانی و اسلامی شناخته می شود و شاهکاری از نبوغ و خلاقیت معماران و هنرمندان اصیل ایرانی می باشد.

خانه بروجردی ها کاشان

معماری خانه بروجردی ها

این خانه بزرگ و زیبا نمایانگر معماری بی نقص ایرانی است که علی مریمی کاشانی طراحی و ساخت این عمارت را بر عهده گرفت. این عمارت دارای مساحتی حدود 1700 متر مربع می باشد و دارای قسمت های مختلفی می باشد.
جالب است بدانید که بیش از 150 بنا، گچ کار و آینه کار و نقاش در ساخهتن این عمارت مشاکرت نموده اند و گچ بری های ظریف و حیرت انگیزی را به وجود آورده اند و تزئینات داخلی این خانه با وسواس و دقت بالایی کار شده است.
همجنین در داخل این عمارت نقاشی های چشم نوازی وجود دارند که کار دو هنرمند به نام های میرزا ابوالحسن غفاری و میرزا محمد خان غفاری کاشانی می باشد.
که با شکل و شمایل و روش های خاص و متفاوتی با رنگ روغن و آبرنگ اجرا شده اند و از نظر اصول زیبایی شناسی به عنوان یک شاهکار قوی نام برده می شوند. امروزه در بخش بیرونی این بنا اداره میراث فرهنگی قرار گرفته است.
جالب است بدانید هر سالن این عمارت بیانگر یک داستان بسیار زیبا می باشد، مثلا یک سالن بیانگر داستان یوسف و زلیخا و سالنی دیگر بیانگر داستان لیلی و مجنون می باشد و بسیار زیبا به نمایش کشیده شده است و آنها را روایت می کند.
یکی از جذابیت های معماری این عمارت توجه خاص به شرایط آب و هوایی کاشان می باشد، از آنجا که کاشان شهری همواره خشک و گرم است، بنابراین معماران آنرا به گونه ای ساخته اند که فضای داخلی عمارت در فصول گرم سال و تابستان خنک و معتدل و در فصول سرد فضای داخلی گرم تر از بیرون باشد و به این منظور در پشت بام بادگیرهایی طراحی کرده اند که در تابستان هوای داخل عمارت را خنک می کند و همانند کولر عمل می کند.

این خانه دارای دو بخش تابستان نشین و زمستان نشین می باشد که کاربرد آن برای زمانی است که آب و هوا تغییر می کند تا همواره اهالی خانه بتوانند در آب و هوای معتدل زندگی کنند.
در ساخت بنای عمارت بروجردی ها از خشت خام استفاده شده است و در تمامی جزئیات بنا با دقت و ظریف کاری خاصی هنر معماران به رخ کشیده شده است.

خانه بروجردی

بخش های مختلف خانه بروجردی ها

خانه بروجردی ها از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است که ورودی و سردر این دوبخش مشترک و یکسان است اما به صورت کاملا جدا از یکدیگر و کاملا مستقل از هم ساخته شده اند و دارای سه ورودی هستند که یکی از آنها به عنوان در اصلی و یک در برای مراسمات مذهبی و درب دیگر برای خروج مهمانان به کار می رفته است.
سایر بخش های این عمارت به حیاط روباز و سرپوشیده، هستی، سرداب و زیر زمین اشاره کرد.

بخش خارجی عمارت خانه بروجردی ها

بخش خارجی این عمارت دارای یک حییاط بزرگ در وسط و دو بنا در دو طرف این حیاط می باشند. بخش های زمستان نشین و تابستان نشین هم در بخش خارجی واقع شده اند به همراه بادگیر ها، تالار ها و راهروی ورودی که همگی اینها در بخش خارجی عمارت واقع شده اند.

جالب است بدانید که تابستان نشین در خانه ی بروجردی ها پشت به قبله می باشد که یعنی پشت به آفتاب است و این مسئله باعث می شود گرمای کمتری را به خود جذب کند و در تابستان هوا کاملا معتدل و مطبوع باشد. بخش تابستان نشین شامل دو اتاق و دو سرپوشیده فرعی، دو گوشواره و یک شاه نشین و تالار طنبی می باشد.

بخش داخلی خانه بروجردی ها

بخش داخلی این عمارت به دو دسته شمالی و جنوبی تقسیم می گردد که بخش شمالی شامل اتاق نشیمن، حیاط خلوت، اتاق پنج دری ساده، صندوق خانه و سرداب خیلی بزرگ است و محتوای بخش جنوبی آن حیاط مرکزی و دو اتاق گوشواره می باشند که به بهترین شکل ممکن نقاشی شده اند و هنر دست نقاشان و معماران با هنر و خوش ذوق ایرانی می باشد.

این بخش بسیار ظریف و زیبا طراحی شده و نقاشی های بسیار اصیلی در آن به کار برده شده که دیدن آنها هر انسانی را به وجد می آورد و از دیدن آن حیرت زده می شوید. اگر به این عمارت سر زدید حتما به تمام جزئیات آن با دقت بنگرید و از هنر دست ایرانیان دوره قاجار نهایت لذت را ببرید.

جاذبه های دیدنی اطراف خانه بروجردی ها

از آنجا که کاشان یک شهر تاریخی با جاذبه های دیدنی بسیاری می باشد، نام بردن فقط چند مورد از آنها کار بسیار سختیست چراکه در اطراف این عمارت، جاذبه های دیدنی فراوانی یافت می شود که شما می توانید ضمن بازدید از خانه بروجردی ها از جاذبه های دیگر در نزدیکی آن نیز دیدن کنید، در ادامه چند مورد از دیدنی های اطراف این عمارت را برایتان آورده ایم.

حمام تاریخی سلطان امیر احمد

فاصله این جاذبه دیدنی تا عمارت بروجردی ها 300 متر می باشد که پیاده هم می توانید بروید ولی اگر خواستید این مسیر را با ماشین بروید، 2 دقیقه زمان می برد. حمام تاریخی سلطان امیراحمد از قدیمی ترین حمام های ایران به شمار می رود و مانند حمام فین که در باغ فین کاشان واقع شده است، یک جاذبه پر بازدید به شمار می رود و قدمت آن به دوران سلجوقیان باز می گردد.

مساحت این حمام تاریخی و سنتی پر نقش و نگار حدود 1000 متر مربع می باشد و این حمام در یک بافت تاریخی قرار گرفته است که با شماره ثبت 1351 در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردیده است.

قیمت بلیط حمام تاریخی سلطان امیراحمد

قیمت بلیط حمام سلطان امیراحمد 4000 تومان می باشد که شما با خرید بلیط و صرف نهایتا 2 ساعت از زمان خود می توانید به طور کامل از این حمام تاریخی بازدید نماید.

آدرس حمام تاریخی سلطان امیر احمد: کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیر احمد، حمام تاریخی سلطان امیر احمد

خانه تاریخی طباطبایی ( عمارت طباطبایی)

همانطور که در متن بالا خواندید، عمارت طباطبایی ها برای پدر زن سید حسن بوده است و فاصله آن تا خانه تاریخی بروجردی ها حدود 200 متر می باشد و فاصله ی بسیار کمی باهم دارند به طوری که قدم زنان 2 دقیقه تا آنجا فاصله دارید.

عمارت طباطبایی ها یکی از زیبا ترین خانه های سنتی کاشان به شمار می رود و یک شاهکار هنری و معماری بی نظیر در شهر کاشان می باشد که متعلق به فردی به نام حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی می باشد و مشتمل بر چهار صحن است.

علت اینکه گچ بری های این عمارت همگی از نقش فرش های اصیل ایرانی الهام گرفته است شغل و تجارت سید جعفر می باشد و چون که سید جعفر تاجر فرش ایرانی بوده است دستور به گچ بری هایی همانند نقوش فرش های اصیل ایرانی را داده است و به خوبی اجرا شده اند. خانه طباطبایی‌ ها در خیابان علوی و محله سلطان امیراحمد شهر کاشان قرار گرفته است.

خانه طباطبایی ها

خانه باکوچی

خانه باکوچی نزدیکترین جاذبه به خانه بروجردی ها می باشد و فاصله حدودی آن با خانه بروجردی ها 37 متر می باشد که اگر قدم زنان به آنجا بروید کمتر از 2 دقیقه زمان می برد.

این خانه بسیار زیبا و باشکوه با معماری بی نظیری که در آن به کار رفته است یک خانه قدیمی و با قدمتی مربوط به دوران زندیه و قاجاریه می باشد و با شماره ثبت 2267 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است و دارای معماری چشم نوازی می باشد.

موزه اسباب بازی و عروسک های خیمه شب بازی

موزه اسباب بازی و عروسک های خیمه شب بازی کاشان یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و نوستالژی اطراف خانه تاریخی بروجردی ها به شمار می رود.

داخل این موزه انواعی از قدیمی ترین عروسک های خیمه شب بازی مربوط به 150 سال قبل را می توانید مشاهده کنید و این موزه متعلق به شخصی به نام جعفر علامه فیضی شاعر و روحانی اواخر دوره قاجار است.

این موزه دارای خانه هایی برای اقامت نیز می باشند و شما می توانید ضمن بازدید از هیجان انگیز ترین نوستالژی های کودکی تان و عروسک های دست ساز و خیمه شب بازی زیبا اقامتی خوش را در بهترین لوکیشن شهر و نزدیک به اکثر جاذبه های دیدنی کاشان تجربه کنید.

خانه تاریخی عباسیان

فاصله خانه تاریخی عباسیان تا عمارت بروجردی ها مسافتی حدود 350 متر است که 5 دقیقه پیاده و 2 دقیقه با ماشین زمان می برد.

این خانه شبیه به هیچکدام از خانه هایی که تا به حال از آنها بازدید کرده اید نمی باشد، این خانه تاریخی در محله سلطان آباد شهر کاشان قرار گرفته و تاکنون فیلم ها و سریال های بسیاری در آن ساخته شده، همچون سریال مسافر ری و ملاصدرا که در این خانه تاریخی ساخته و پخش شده اند.

معماری و آینه کاری این خانه تاریخی انسان را به وجد می آورد و ساختار ویژه ای در ساخت بنای این خانه به کار رفته به طوری که معماری این خانه، تو در تو می باشد و جذابیت خاصی دارد.

این خانه دارای مساحت زیر بنای 7000 متر مربع و 5000 متر بنا می باشد و دارای پنج طبقه و پنج حیاط است و بسیار بزرگ است.

ویژگی های زیبایی که در این خانه به چشم می خورند عبارتند از: تزیینات گچ بری و نقاشی، رسمی ‌بندی، مقرنس، یزدی ‌بندی و گره‌ سازی که هر انسانی را به وجد می آورد و ذوق هنری و ظرافت کار معماران ایرانی را به رخ می کشد.

خانه عباسیان

خانه سهراب سپهری معروف به خانه تاج

خانه سهراب سپهری نیز در نزدیکی خانه بروجردی ها واقع شده است و فاصله ی آن با عمارت بروجردی ها بسیار اندک است و حدود 200 متر می باشد که طی کردن این مسیر با ماشین حدود 2 دقیقه زمان می برد.

کمتر کسی است که سهراب سپهری را نشناسد و با شعر ها و قلم او آشنا نباشد، وی در پانزدهم مهرماه سال 1307 دیده به جهان گشود، سهراب سپهری یک نقاش و شاعر بود.

خانه وی در شهر کاشان و در نزدیکی عمارت بروجردی ها واقع شده و یک خانه زیبا و دارای درختان سرسبز می باشد، حس و حال این خانه بسیار صمیمی و گرم است، گویی سهراب، روح بزرگ و قلب پاکش را به این خانه هدیه داده و گرما و صمیمیت او پس از مرگش به این خانه منتقل شده است، مساحت این خانه نسبت به خانه عباسیان و عمارت های طباطبایی بروجردی کوچک تر است.

قسمتی از متن کتاب هنوز در سفرم سهراب سپهری که درباره محل تولدش نوشته است: خانه، بزرگ بود. باغ بود و همه جور درخت داشت. برای یادگرفتن، وسعت خوبی بود. خانه ما همسایه صحرا بود . تمام رویاهایم به بیابان راه داشت.

هتل ها و اقامتگاه های اطراف خانه بروجردی ها

از آن جا که خانه بروجردی ها در محله سلطان آباد که یک قطب مهم گردشگری کاشان به شمار می رود، واقع شده است، بنابراین وجود هتل ها و اقامتگاه های متعدد و مختف الزامی است تا مسافران و گردشگران بتوانند در نزدیک ترین مکان به جاذبه های دیدنی اقامت گزینند.

هتل مهینستان راهب

هتل مهینستان راهب یا همان اقامتگاه سنتی مهینستان راهب کاشان تا خانه بروجردی ها 1 کیلومتر فاصله دارد و یک هتل بسیار تمیز و با فضای داخلی و خارجی بسیار زیبا می باشد.

این هتل دارای مکانی بسیار دنج و آرام است و برخورد پرسنل این هتل بسیار محترمانه و مودبانه می باشد و می توانید برای اقامت این هتل را به راحتی برگزینید و از امکانات خوب آن مانند کافی شاپ، پارکینگ رایگان، صندوق امانات، ترنسفر رفت و برگشت، اینترنت رایگان و چایخانه سنتی استفاده کنید و لذت ببرید. فاصله این هتل تا فرودگاه کاشان حدود 22 دقیقه می باشد و شامل 20 اتاق در دو طبقه است.
آدرس هتل مهینستان راهب: کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ 31

هتل مهینستان راهب

هتل سنتی آمیرزا

اقامتگاه سنتی آمیرزا کاشان که واقع در خیابان فاضل نراقی می باشد یک هتل و اقامتگاه زیبا و سنتی دیگر در نزدیکی خانه بروجردی ها می باشد که فاصله آن با خانه بروجردی ها 699 متر یعنی 9 دقیقه پیاده روی است.

این اقامتگاه در مرکز بافت تاریخی این شهر قرار گرفته و قدمتی 130 ساله دارد و دارای 12 اتاق در 2 طبقه می باشد.
آدرس هتل سنتی آمیرزا: کاشان، میدان کمال الملک، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ 24

هتل اطلسی

اقامتگاه سنتی اطلسی کاشان با قدمتی بیش از 200 سال در فاصله بسیار کمی از خانه بروجردی ها واقع شده است و دارای 13 اتاق در دوطبقه با نمای آجری می باشد و شما می توانید با اقامت در این اقامتگاه سنتی و زیبا، از سفر خود نهایت لذت را ببرید و اقامتی خوش را تجربه نمایید.
آدرس هتل اطلسی کاشان: کاشان، خیابان علوی، کوچه باستان پنجم، پلاک 6

اقامتگاه سنتی خادمی

در فاصله 643 متری از خانه بروجردی ها، اقامتگاهی سنتی با 250 سال قدمت و 9 اتاق در دو طبقه قرار دارد. از مزایای این اقامتگاه، دسترسی آسان آن به خانه بروجردی ها و خانه طباطبایی و اکثر جاذبه های دیدنی می باشد.

این اقامتگاه با کادری مجرب و آموزش دیده آماده خدمت رسانی به گردشگران محترمی است که هرساله به کاشان سفر می کنند تا از دیدنی های این شهر زیبا بهره مند شوند و خاطرات خوشی را در کنار خانواده و دوستانشان در این شهر باشکوه و تاریخی ثبت نمایند.
آدرس اقامتگاه سنتی خادمی کاشان: کاشان، خیابان علوی، خیابان باستان نهم، بعد از گذر سرفره، کوچه میرزا تقی خان

اقامتگاه سنتی خادمی

بهترین زمان بازدید از خانه بروجردی ها

بهترین زمان بازدید و سفر به شهر کاشان فصل بهار می باشد که بتوانید در مراسم مشهور گلاب گیری کاشان نیز شرکت کنید و از آب و هوای بی نظیر و معتدل کاشان در بهار مخصوصا اوایل اردیبهشت ماه استفاده کنید. البته سفر به کاشان در مهرماه هم بسیار خوب است چرا که در آن ماه نیز آب و هوای کاشان معتدل است و همچنین در این وقت از سال مراسم قالی شویی در کاشان برگزار می شود.

خانه تاریخی بروجردی ها کجاست و مسیر دسترسی به آن

همانطور که در طول متن خواندید این خانه زیبا و پر ماجرا در خیابان علوی و محله سلطان امیر احمد کاشان واقع شده است و به دلیل قرار گرفتن آن در بافت تاریخی و توریستی کاشان هرساله تعداد زیادی بازدید کننده به آن سر می زنند و عکس های زیبایی را از معماری بی نظیر این خانه ثبت می نمایند.
آدرس خانه بروجردی ها: استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی، خانه تاریخی بروجردی ها

اجاره ویلا در کاشان

پس از گذراندن یک روز طولانی و پر از گشت و گذار و بازدید از جاذبه های زیبای کاشان، نوبت به یک استراحت راحت است، به همین منظور لوکس ویلا در کنار شماست تا با رزرو ویلا در کاشان بتوانید اوقات خوش و راحتی را در این شهر سپری کنید و اقامتی راحت و به دور از استرس را تجربه کنید.

کاشان، شهر تاریخ پر ماجرا و معماری اصیل ایرانی است، در سفر به کاشان حتما بازدید از خانه بروجردی ها را در لیست جاهای بازدیدی تان قرار دهید و از آن غافل نشوید.

راهنما سایت

آدرس

استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی، خانه تاریخی بروجردی ها

شماره تماس

هزینه بازدید

۴/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 19

یک‌شنبه

9 الی 19

دو‌شنبه

9 الی 19

سه‌شنبه

9 الی 19

چهار‌شنبه

9 الی 19

پنج‌شنبه

9 الی 19

جمعه

9 الی 19
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه