حمام سلطان امیراحمد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

حمام سلطان امیراحمد کاشان یکی از مکان های گردشگری تاریخی پر طرفدار ایران است که در شهر تاریخی کاشان واقع شده است و از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شه به شمار می رود. در این مطلب قصد داریم که با حمام تاریخی جذاب و پر طرفدار سلطان امیراحمد بیشتر آشنا شویم و اطلاعات کاملی از آن را به دست آوریم.

معرفی حمام سلطان امیراحمد کاشان

حمام سلطان امیراحمد کاشان در لیست فهرست آثار فرهنگی ایران واقع شده است که این یعنی جزو یکی از مهم ترین جاذبه های محیطی فرهنگی و هنری باستانی کشور ایران است که یکی از با ارزش ترین معماری های کهن قدیمی است و چندین صد سال قدمت دارد. حمام سلطان امیراحمد کاشان دارای تزیینات و معمای خاصی است و همینطور در شهر کاشان مورد های دیگری از مهم ترین بنا های گردشگری وجود دارد که در مورد آنها بحث و گفتگو می کنیم.

علاوه بر حمام سلطان امیراحمد کاشان حمام های کهن دیگری در شهر کاشان وجود دارد این آثار معماری کهن باستانی عبارت اند از: حمام باغ فین، حمام عبدالرزاق خان، حمام محتشم و … که در شهر باستانی کاشان وجود دارند و در نتیجه سفر کردن به کاشان و دیدن این همه آثار هنری حتما توصیه می شوند.

پشت بام حمام سلطان  امیراحمد کاشانی یکی از جاذبه های هنری می باشد که دیده شده هم از خود اثر هنری و هم کسانی که به این مکان گردشگری می آیند در این محل با منظره سوژه برای عکاسی می شوند. پشت بام حمام سلطان امیراحمد کاشان به صورت گندی شکل های گوناگون با تعداد قابل توجهی همراه با کاشی های فیروزه ای و زرفام، گچبری های ۷ لایه ای و معمای بسیار زیبایی که هر ساله میزان زیادی گردشگر ایرانی و خارجی را به خود جذب می کند.

بازدید کردن از حمام سلطان امیراحمد کاشان بنای مهم تاریخی برای علاقه مندان به تاریخ، ایده از طرح های معماری، تفریح و گردش، مرمت کنندگان بنا ها و آثار باستانی، عکاسی کردن، دانشجویان برای درس های پروژه ای و پژوهش گران توصیه جدی می شود.

فضا های حمام سلطان امیراحمد کاشان تشکیل شده از پیشخوان، هشتی، راهرو های ارتباطی، سربینه ، سرما خوان، گرما خوان، صفه شاه نشین، خزینه، اتاق تنظیف، سرویس بهداشتی، و ۲ فقره چاه آب تشکیل شده است. در ادامه تاریخچه و معماری و جاذبه های اطراف حمام سلطان احمد کاشان همراه با امکانات این شهر را برای شما عزیزان توضیح می دهیم.

حمام سلطان امیراحمد کاشان

تاریخچه حمام سلطان امیراحمد کاشان

حمام سلطان امیراحمد اسم خود را از امامزاده که جنب این بنای هنری کهن برگرفته است و از نوادگان امام جواد (ع) بوده است. طبق گفته و گزارشات محققان  آثار به جا مانده از حمام سلطان امیراحمد پس از زلزله ناگوار و ویرانگری که سال ۱۱۵۰ شمسی بوده نشان می دهد که قدمت این بنا به دوران سلجوقیان باز می گردد.

اما محققان دیگری بر این باورند که قدمت حمام سلطان امیراحمد به زمان قاجار باز می گردد چون سربینه حمام برای دوران قاجار است و در کل اختلافات نظر بین اینکه این حمام به طور دقیق برای کدام دوره می باشد وجود دارد.

محققانی که قدمت حمام سلطان امیراحمد را در دوران سلجوقیان نقض می کنند بر این باورند که این حمام در زمان قاجار در سال ۱۲۹۲ هجری قمری حدود سال ( ۱۲۵۴ شمسی) بر روی خرابه های حمام های کوچک قدیمی ساخته شده و این مجموعه به آنها اضافه شده است. در گذشته شهر های باستانی و تاریخی کهن ایران ساخت ۵ عنصر اصلی که عبارت اند از: مسجد، بازار، خانه، حمام، آب انبار و چاه آب مرسوم بوده است، به همین علت می توان حمام سلطان امیراحمد را یکی از مهم ترین آثار کهن شهری به عنوان مکان مهم گردشگری نام گذاری کرد.

با توجه به شواهد باقی مانده از دوران کهن ایرانی می توان نتیجه گرفت که در تمام دوران های اسلامی حمام های عمومی بسیاری در شهر ها وجود داته که این خیلی خوب بوده نشان دهنده این است که اجداد و نیاکان ما خیلی به نظافت شخصی اهمیت می دادند و از نظر تعداد و اهمیت با مساجد تقریبا برابری می کردند.

حمام های دیگر شهر کاشان در دوره صفوی از جمله آثار هایی هستند که مورد توجه و جزو جاذبه های بسیار مهم برای گردشگران و محققان داخلی و خارجی هستند. شاردن، جهانگرد معروف فرانسوی راجب این آثار هنری چنین متنی را گفته است که می گوید: گرمابه‌ های کاشان فوق‌ العاده عالی، خوب و تمیزاند. حمام سلطان امیراحمد در تاریخ اسفند سال ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۳۵۱ در۱۱ فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این اثر کهن از زمان ساخت تا به امروزه چندین بار مرمت شده چون بنا ها به مرور زمان با شرایط جوی که در فرسوده شدن بنا دخیل می باشند عمر مصالح هم تمام می شود و ۱۷ لایه حمام سلطان امیر احمد مرمت شده است، نشان دهنده قدمت بسیار زیاد آن است.

حمام سلطان امیر احمد در سال ۱۳۷۵ شمسی با کمک‌ های مهندسان مرمت ابنیه تاریخی به بازسازی بناهای تاریخی کاشان و مهندس محلوجی، وزیر صنایع و معادن، به کمک شهرداری کاشان خریداری کردند و پروژه بازسازی و مرمت آن به سرپرستی جناب آقای مهندس مهدی هوشمندی نژاد و لطف استاد سید علی اکبر حلی و مرحوم دکتر افسری شروع شد تا این بنای مهم تاریخی معماری کهن ایران تخریب نشود.

گفته شده که حمام سلطان امیراحمد برای مدت زمانی کاربری سفره خانه و قهوه خانه سنتی را داشته اما امروزه به عنوان یک اثر به گونه ای موزه تحت پوشش سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان قرار دارد و فعالیت می کنند.

تاریخچه حمام سلطان امیراحمد

معماری حمام سلطان امیراحمد کاشان

حمام یکی از دشوار ترین بنا ها محسوب می گردد، همانا اصول و قوانین ساخت و ملزوماتی دارد که رعایت کردن این قوانین نیازمند دانش معماری معاصر ایران است. حمام های عمومی کهن در قدیم برای این که دمای درونی آن حفظ شود  پایین تر از سطح زمین ساخته می شده است برای این که گرما درون حمام خارج نشود و محیط دمای یکسانی داشته باشد.

حمام سلطان امیر احمد به صورت یک سالن بزرگ ۸ ضلعی که در وسط آن یک حوض ۸ ضلعی قرار گرفته شده است، فضای میانی آن هم از ۸ ستون واقع شده که فضای نشستن را از فضای میانی مجزا می کند.

متراژ حمام سلطان امیراحمد گفته شده که ۱۱۰۲ متر مربع وسعت دارد و دارای تزیینات هنر معمای بسیار زیبایی است و در بخش دیوار های آن از آهک بری و گچبری های خاصی استفاده شده است، زمانی که گردشگران به داخل این حمام می روند به زیبایی های این اثر ها برخورد می کنند و مورد توجه افکار آنها می شود و به چگونگی ساخت آنها می اندیشند.

آهک‌ بری ها به صورت حکاکی شده از نقش هایی برجسته روی سطح  آهکی  بنا شده است که این اثر یکی از تزیینات زیبای آثار بنای معماری هنری ایرانی به حساب می‌آید.

حمام سلطان امیراحمد از دیوار و طاق هایی با تزیینات منحصل به فرد تشکیل شده است، کاشی های آبی فیروزه ای و طلایی و گچبری های ۷ لایه ای و معماری خاص و ارزشمند آن را به یکی از ارزشمند ترین حمام های آثار هنری و کهن ایرانی تبدیل کرده است. در شکل سقف از گنبد های کوچک و بلند استفاده کرده اند و موزاییک هایی با حکاکی های خاص و نقاشی های دیواری از ویژگی های حمام سلطان امیراحمد می باشند که این موارد که ذکر شد جذابیت بصری بسیاری به بنا بخشیده است.

در حمام سلطان امیراحمد برای تامین آن حمام از ۲ حلقه چاه و برای انتقال دادن آب بین بخش های مختلف حمام از تنبوشه استفاده می کردند. در زمان قدیم که لوله کشی پلاستیکی نبوده تنبوشه کار می کردند که نوعی لوله های سفالی می باشد که در حمام های قدیم استفاده می شده است. شیشه های رنگی زیبایی در حمام سلطان امیر احمد به نام گلجام در طاق های گنبدی به صورت تعدادی گرد شکل گذاشته شده برای نور گیر از سقف و زیبایی  و تعدادی در دیوار ها کار شده است که یکی از زیبایی های معماری این حمام است.

سلطان امیراحمد

جاذبه های داخل حمام سلطان امیراحمد

حمام سلطان امیراحمد شامل بخشهای اصلی و فرعی می شوند که فضای اصلی شامل حمام های خصوصی می شود، گرمابه و سربینه توسط دالان هایی به هم متصل می شوند که پیچ و خم هایی بسیار زیاد دارد تا میزان گرما و رطوبت تقسیم بشود و به حد اقل برسند. این حمام شامل بخش های کوچک و بزرگ هستند که در گذشته برخی از روز های هفته مردم کاشان از آن استفاده می کردند و در ادامه بخش های مختلف آن را توضیح می دهیم.

حمام بزرگ

در حمام های قدیمی برای رسیدن به فضای رختکن که طبق گفته ها و نشان ها اولین فضای بزرگ درون حمام رختکن بوده است و شما باید از چند فضا عبور می کردید که حمام سلطان امیراحمد از همان گونه شکل فیزیکی برخوردار است.

جلوخان

جلوخان در معماری به معنی پیش خان است و برای کاربری یک فضای واسط در مرز بین حریم درون و بیرون می باشد، همانا از فضای ارتباطی  در جلوی در ورودی برخی بناها که معمولا از چند طرف محصور می باشد. جلوخان در معماری به عنوان قسمتی از ورودی و اولین مرحله از سلسله مراتب ورود به بنا، ضمن تعریف حریم بنا، فضایی برای ورود، مکث، تجمع و حرکت و درک بهتر از بنا رامهیا می سازد، همانا می توان گفت جلوخان به میدان گاه جلو بنا و محوطه باز قرار گرفته در آستانه ورودی خانه، مسجد، کاروانسرا و حمام قرار می گیرند.

سردر ورودی

سردر ورودی یکی از گزینه های مهم معماری کهن ایرانی و نشان دهنده ماهیت بنا است. سردر حمام سلطان امیراحمد با نقش های زیبایی تزیین شده است که در میان آن‌ها می ‌توان به نقش های گل و بته و کبوتر و همچنین مجسمه‌ها و تصاویری از زنان و مردان و تصویر شکارگاه ‌های اطراف شهر اشاره کرد.

باعث تاسف است که بعضی از این طراحی ها و نقش های کهن به شدت تخریب شده اند. در قسمت سردر تزیین شده به پشت ‌بندهای کاشی‌ کاری شده، طاق یزدی‌ بندی و طاق نما های مقرنس‌ کاری شده‌ است و گچبری‌های بالای درگاه و دیگر قسمت‌ های سردر ظرافت و حساست خاصی  ساخته شده لزا گردشگران و بینندگان می توانند با دیدن چنین اثر هنری لذت بصری را تجربه کنند.

هشتی و راهروی ارتباطی

این بخش در ورودی بنا قرار گرفته است و در نظر بعدی پس از سردر و در قرار دارد. هشتی، فضایی برای ارتباط بیرون و درون است، به هشتی کریاس، آرامگاه، طاق، ایوان، رواق و اسمانه هم گفته می شود. هشتی خانه های ایرانی فضایی سرپوشیده بود که از یک طرف به وسیله ورودی به کوچه و از جهت دیگر به کمک راهرو ها و دهلیز به حیاط خانه متصل می شود که این ترفند در معماری برای حفظ حریم خصوصی می باشد.

در سقف هشتی حمام سلطان امیراحمد، رسمی بندی ساده و تناسب متقارن به چشم می ‌خورد. رسمی‌ بندی نوعی گوشه‌ سازی تکامل یافته است که در آن با استفاده از قالب واحد، طاق‌ هایی را در فواصل چهار طاق اصلی قرار می ‌دهند و با این‌ کار مربع به هشت ضلعی تبدیل می‌شود. پس از عبور از هشتی با دالانی پرپیچ‌ و خم روبرو می ‌شوید که به سربینه‌ می ‌رسد. علت وجود راهروهای پیچ ‌‌در پیچ درتا هشتی و سربینه این است که تغییر دمای ناگهانی جوی باعث آزار و اذیت گردشگران نشود و دوگانگی، بین هوای گرم حمام و هوای سرد بیرون به وجود نیاید.

سربینه

سرد خانه ، رخت کن، سربینه یا بینه محلی است جهت آماده شدن برای ورود یا خروج از حمام که خانه اول گفته می شود. همچنین سربینه محلی برای تعویض لباس و پوشیدن لنگ و به گونه ای محلی برای انتظار برای خلوت شدن حمام و انتظار برای خشک شدن بعد از حمام می باشد، که وقت خود را صرف چایی و کشیدن قلیان می کردند. هوای سربینه کاملا سرد و خشک است که در طب سنتی  معادل فصل پاییز شناخته می شده است.

از نظر معماری کهن ایرانی سقف سربینه معمولا گنبدی شکل است و طاق آن و ضلع های آن را نقاشی و رنگ آمیزی می شود. سربینه دارای حوضی با سایز نسبتا خوبی است، شخصی که حمام می کرد ابتدا پای خود را درون آن می شست و بعد پای خود را روی قطعه سنگ هایی می گذاشتند تا خشک شود و روی صفه سربینه که پوشش آن سنگ است می نشستند.

معمولا سقف سربینه از چلچراغ برای روشنایی مزین می کردند و روی دیوار ها تصویر های خیالی از پهلوانان گذشته نقاشی می شده است.

بیش ترین تزیینات حمام ها در سربینه وجود دارد و حمام سلطان امیر احمد هم دارای این شاخصه ها است که در توضیحات گفته شد. سربینه حمام سلطان امیر احمد دارای نور پردازی دقیق و منظمی است، شاخصه ای که جلوه خیلی خوبی به تزیینات و دیده شدن اشکال را چند برابر می کند نور پردازی است.

سربینه حمام سلطان امیر احمد به ‌شکل هشت ضلعی ساخته شده است و گچبری‌های زیبا و سقف رسمی ‌بندی از دیدنی ‌های آن به شمار می آید. جا کفشی‌ های سنگی این بخش نیز در کنار ستون‌ها و دیوارهای تزیین شده زیبایی سازه را دو چندان کرده است.

در سقف سربینه، عبارت (لااله‌الاالله) در جهت قبله حک شده است و در طرف مقابل تاریخ ۱۲۹۲ هجری قمری، مرمت بنا پس از زمین‌ لرزه‌ و ارتعاشاتش دوره زندیه را به ما نشان می‌ دهد. گفته شده که این سقف در این زلزله از بین رفته و هم‌ زمان با ساخت خانه‌ بروجردی ‌ها که در مجاورت آن بوده، ساخت سقف آجری و کاشی‌ کاری آن بنا شده است. در میان شمسه‌ رسمی‌ بندی سقف و دقیقا بر بالای حوض، نورگیر بزرگی وجود دارد که نقش های کاشی در کنار آن استفاده شده است.

در گذشته سربینه حمام ها جای جمع شدن و قبایل و سران و خانواده ها برای ارتباط گیری و حل مسائل زندگی و اوقات فراغت بوده  به همین دلیل است که حمام سلطان امیر احمد دارای سربینه بزرگی است.

میان در

میان در محیطی است که پس از سربینه قرار گرفته شده و که  ۲ حرکت ۹۰ درجه باید ادامه دهید تا به گرم خانه برسید. علت وجود شکستگی در مسیر پخش کردن هوای بیرون است که به صورت مستقیم به کسانی از سمت گرمابه بیرون می آیند، به صورت ناگهانی در مجاورت هوای سرد قرار نگیرند. علتی دیگر هم دارد که برای این که هوای داخل گرمابه به سربینه نرسد و هوای سربینه هم با هوای درون گرمابه ترکیب نشوند. امکاناتی که در میان در وجود دارد شامل سرویس بهداشتی و محیطی برای نظافت می باشند.

گرم خانه

گرم خانه مهم ترین محیط حمام است که در زمان های گذشته در حمام سلطان احمد برای تطهیر و شست و شوی بدن مورد استفاده قرار می گرفته است. تزیینات و زیبایی دیوار های داخل گرمابه از سربینه کمتر و محیط ساده تری دارد و گوشه کنار جاهایی برای نشستن وجود دارد. همانطور که می دانید ازاره در کنار های دیوار کار می شود تا رطوبت به دیوار نرسد و دیوار را تخریب نکند، ازاره روی دیوار گرمابه تا ارتفاع یک متر کاشی کاری همراه با تزیینات متقارن می باشد.

پس از ازاره تا سقف آهک بری با ملات ساروج روی محیط دیوار اجرا شده است. . ساروج ملاتی مقاوم در برابر رطوبت و آب است که از آهک و خاکستر، خاک رس و غیره درست می‌ شود. درون گرمابه دارای ۴ ستون و فضای اصلی گرمابه را به ۳ بخش میانی (راه تردد و رسیدن به خزینه) و دو محیط کوچک تر در اطراف (مخصوص نشستن و استحمام) تقسیم می شوند، در هر کدام از بخش ها حوض هایی در مجاورت تعبیه شده است.

خزینه

در گرم خانه حمام سلطان امیر احمد آب گرم و مخزن آب سرد وجود دارد. معماران ایرای در کف خزینه صفحه ای فلزی به قطر ۶۰ الی ۱۱۰ سانتی متر قرار می دادند که حد فاصله بین آب و آتش زیر خزینه بود، به این روش آب سرد و گرم همیشه وجود داشت.

خزینه اتاقی کوچک برای استحمام بود که روی گلخن قرار دارد و داخل ان را تا نیمه پر آب می کنند. در گذشته ۳ خزینه وجود داشت یکی برای آب گرم و یکی برای آب سرد و وسط این مسیر آب ولرم وجود داشت که هر کس به خزانه می رفت اجازه نداشت هم در آب سرد و هم آب گرم پا بگذارد.

گرم خانه خصوصی در گوشه های خزانه در گذشته برای اشراف و اشراف زادگان بود، در گوشه های خزانه دیگر حوض وجود نداشت حوضچه ای کوچک به نام دستک بود که آب را برمی داشتند و روی خود می ریختند، طاق های فضای خزانه سلطان امیر احمد دارای تزیینات و گچبری و آهک بری وجود داشته که طبق مرور زمان آسیب دیده و تخریب شده اند و طاق های خزانه دارای تویزه است. تویزه اجرای گچی از بنا روی زمین است که طاق روی آن سوار است و عامل انتقال بار های فشاری به دیواره‌های جانبی و پایینی‌ می باشد.

تون یا گلخن

تون ها انبار هیزم محیطی برای گرم کردن  گرمابه می باشد که در زیر خزینه وجود دارد که در کف و مرکز خزینه ظرفی مسی به‌ شکل گودالی کوچک قرار می دادند. در زیر این ظرف اتاقکی وجود دارد که از طریق راهرویی به بیرون از حمام راه پیدا می‌ کند. فردی به نام (تون تاب) در فاصله های زمانی منظم، هیزم و سایر مواد سوختی را در تون روشن می‌ کرد تا آب داخل خزینه و گرمابه گرم باقی بماند.

دود سوختن چوب ها مستقیما به دود کش راه پیدا نمی کرد، اول از گربه رو های کف حمام سوراخ هایی برای هواکش زیر کف گرم خانه وجود داشت که دالان هایی دارد که از آن دود و آتش رد شده و سپس به دودکش می رسند. در سربینه کم تر از این هواکش ها وجود دارد برای این که هوای آن نسبتا گرم باشد.

بام حمام سلطان امیراحمد

بام حمام سلطان امیر احمد بهترین جاذبه این اثر مهم معماری کهن ایران است، که یکی از شاهکار های ساخته شده درگذشته است، گنبد های گوناگون تزیین شده با متریال کاملا زیبا و نور گیر شیشه های عدسی محدب رنگی روی آن وجود دارد.

نور فضا های درونی حمام توسط جام ‌خانه یا گلجام و به‌ صورت مستقیم از طاق حمام تامین می‌ شد ودر حال حاظر نورهای مصنوعی نیز به روشن شدن فضا کمک می‌ کنند. این عناصر شیشه‌ای در سراسر فضای بام بنا به چشم می‌ خورند و در تمام طول سال روشنایی حمام را تامین می‌ کردند.

تعداد شیشه‌ ها در جام‌ ها بر اساس محوطه‌ حمام سلطان امیراحمد در نظر گرفته شده‌ است، ضمنا قطر جام‌ ها و تعداد آن‌ها نیز بستگی به گرما و سرمای فضای زیر آن‌ها دارد. در برخی ازماه های سال، دما و رطوبت هوای سربینه با برداشتن گلجام‌های این نورگیر تنظیم می‌ کردند.

در گذشته بام حمام سلطان امیراحمد محلی برای رخت آویز کردن بوده است که برای خشک شدن لباس ها و لنگ ها به همین دلیل راه پله ای برای دسترسی آسان تر وجود داشت.

اگر به کاشان سفر کردید اولا حتما بازدید از حمام سلطان امیر احمد را در لیست دیدنی های خود قرار دهید و از آن دیدن فرمایید و در ضمن این نکته را در یاد داشته باشید که حتما در بام حمام سلطان امیر احمد عکس بگیرید، زیرا زیبا ترین بام گنبدی شکل ایران است و جزو معروف ترین مکان های اثر معماری هنری کشور واقع شده است.

جاذبه های دیدنی و گردشگری اطراف حمام سلطان امیراحمد کاشان

همانطور که می دانید، شهر کاشان شهری با جاذبه های دیدنی و گردشگری فراوان است و از همین رو، این شهر به یکی از شهر های توریستی ایران مبدل گشته است و هرساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران می باشد. در نزدیکی حمام سلطان امیراحمد جاذبه های بسیاری وجود دارند که در ادامه به چند مورد از آنها می پردازیم.

خانه بروجردی ها

خانه بروجردی های کاشان یکی از آثار بکر و دیدنی این شهر است که در فاصله 300 متری حمام سلطان امیراحمد واقع گردیده است که می توانید با پای پیاده نیز به آن سر بزنید. جالب است بدانید که خانه بروجردی ها نمادی از عشق سید حسن نطنزی (بروجردی) به دختر سید جعفر طباطبایی در دوران قاجار می باشد و داستان رمانتیک و عاشقانه ای درباره ساخت آن وجود دارد.

باغ فین کاشان

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی که در نزدیکی حمام سلطان امیراحمد واقع شده است، باغ فین کاشان است که در فاصله 11 کیلومتری این حمام قرار دارد. باغ فین کاشان مربوط  به دوره صفویه می باشد و حمام فین نیز در آن واقع شده است. باغ فین کاشان به خاطر معماری بسیار زیبا و مشهوری که دارد، در سطح جهانی دارای شهرت بسیاری می باشد و دارای مساحت بسیار بالایی نیز می باشد.

خانه عباسیان

خانه عباسیان یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان است که در نزدیکی حمام سلطان امیراحمد واقع گردیده است. همواره از خانه عباسیان تحت عنوان شاهکار معماری ایران یاد می شود و دارای ویژگی های بارز و بسیار ارزشمندی نیز می باشد. خانه عباسیان با معماری بی نظیر خود در عین سادگی، انسان را به وجد می آورد و دارای تنوع و تعداد فضاهای بسیاری در خود می باشد.

حمام سلطان امیراحمد کاشان کجاست و مسیر دسترسی به آن

همانطور که گفتیم، این حمام تاریخی و باستانی در شهر کاشان واقع شده است و محل قرار گیری آن دقیقا در بافت شهری می باشد. حمام سلطان امیراحمد کاشان در خیابان علوی و کوچه مسجد سلطان امیر احمد قرار گرفته است.

برای دسترسی و رفتن به این حمام از شهر تهران باید بگویم که یک مسیر 250 کیلومتری در انتظار شماست و فاصله این حمام تا تهران حدود دو ساعت و 40 دقیقه می باشد و می بایست در بزرگراه امیر کبیر بعد از عوارضی کاشان-قم، وارد بلوار امام رضا شوید و در همین مسیر مستقیم ادامه دهید تا دو میدان را رد کنید و به میدان سوم برسید.

میدان سوم میدان امام حسن نام دارد که می بایست بعد از این میدان از خروجی اول خارج شوید و به بلوار شهیدان ستوده بروید. سپس به مسیر خود ادامه دهید تا به میدان قاضی اسدالله برسید و آن را به سمت چپ بپیچید و وارد خیابانی با نام فاضل نراقی شوید.

در خیابان فاضل نراقی به مسیر خود به طور مستقیم ادامه دهید تا به کوچه علوی در سمت راست خود برسید و پس از ورود به کوچه علوی و طی کردن 400 متر وارد کوچه سلطان امیر احمد شوید. پس از ورود به کوچه حمام سلطان امیراحمد را مشاهده خواهید کرد.

آدرس حمام سلطان امیراحمد کاشان: اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیراحمد

تلفن حمام سلطان امیراحمد کاشان: 55220038-031

[widgetkit id=”338″ name=”حمام سلطان امیراحمد”]

اجاره سوئیت در کاشان

شهر زیبا و خوش آوازه ی کاشان، دقیقا یکی از همان شهر هایی است که باید دست کم برای یکبار هم که شده به آن سفر کرد و از جاذبه های دیدنی بی نظیرش دیدن کرد. برای یک سفر امن و راحت به کاشان، به طوری که دیگر دغدقه ای برای رزرو هتل یا اقامتگاه نداشته باشید، پیشنهاد لوکس ویلا به شما اجاره سوئیت روزانه در کاشان است که یک پیشنهاد مقرون به صرفه است و شما را از پرداخت هزینه های گزاف راحت می نماید. علاوه بر آن می توانید از حمام سلطان امیراحمد و چندین جاذبه دیدنی دیگر در شهر زیبای کاشان دیدن فرمایید.

راهنما سایت

آدرس

اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیراحمد

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 18:30

یک‌شنبه

9 الی 18:30

دو‌شنبه

9 الی 18:30

سه‌شنبه

9 الی 18:30

چهار‌شنبه

9 الی 18:30

پنج‌شنبه

9 الی 18:30

جمعه

9 الی 18:30
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه