جنگل های هیرکانی

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

 

منطقه هیرکان در جمهوری آذربایجان تا نزدیک آستارا، قدیمی ترین جنگل های ایران با نام جنگل های هیرکانی قرار گرفته اند. قدمت این منطقه ی سر سبز بنا بر تحقیقات کارشناسان و مطالعه بر روی فسیل های این محدوده به 50 میلیون سال پیش باز می گردد. جنگل های هیرکانی به عنوان میراث جهانی در سازمان بین المللی یونسکو در تاریخ چهاردهم تیر ماه سال 1398 به ثبت رسیده است. از این رو این منطقه از نظر قدرت بخشیدن به صنعت گردشگری بسیار مورد اهمیت واقع شده است. هیرکانی بخش زیادی از جنگل های شمال کشور را به خود اختصاص داده است که به دوران عصر یخبندان و دوره سوم زمین شناسی بر می گردد.

جاذبه های جنگل های هیرکانی

مساحت جنگل های هیرکانی حدودا 60 هزار کیلومتر مربع است که 2 میلیون هکتار آن در ایران و 25 هزار هکتار آن در آذربایجان قرار گرفته است. 55 درصد جنگل هیرکانی در مازندران، 27 درصد در گیلان و 22 درصد آن در استان گلستان قرار گرفته است. هر کدام از بخش های مختلف این مجموعه دارای نام های متفاوتی است. برخی از این جنگل ها عبارتند از: الیمستان، جنگل های ارسباران، ناهار خوران گرگان، بی بی یانلو، پارک ملی گلستان، واز، پلنگ دره، رودبار، خشک داران و لیسار که همگی جزء جنگل های هیرکانی به شمار می روند.

جنگل های شمالهمان طور که می دانید، استان مازندران از محبوبیت ویژه ای در بین گردشگران برخوردار است و مناطق سر سبز بسیاری برای گشت و گذار و کمپینگ در آن قرار گرفته است. جنگل های هیرکانی نیز جزء جاذبه هایی است که این روزها مورد توجه مسافرین داخلی و خارجی قرار گرفته است. با توجه به این استقبال بی نظیر اقامتگاه ها و هتل های بسیاری برای گردشگران طی این سال ها ساخته شده که قیمت های آن نسبت به ویژگی هایشان از شبی 150 هزار تومان تا 600 هزار تومان متغیر است.

طبیعتگردی و کمپینگ در هیرکانی

اگر اهل طبیعتگردی و کمپینگ در جنگل های سر سبز هستید می توانید با خیالی آسوده در هر بخش از این مناطق محافظت شده چادر مسافرتی خود را برپا کنید. لذت اقامت در منطقه ای خوش آب و هوا به همراه درختانی تنومند و سر به فلک کشیده قطعا برای هر کسی جذاب و لذتبخش است.

آب و هوا جنگل هیرکانی

همان طور که گفته شد هیرکانی از قدیمی ترین جنگل ها در جهان به شمار می رود پس دارای آب و هوایی پایدار و مقاوم در برابر تغییر شرایط جوی است. جنگل های هیرکانی در پاییز مرطوب، تابستان خشک و زمستان های معتدل دارد. سالیان زیادی است که این مناطق فوق العاده با پوشش گیاهی خاص، زیستگاه اصلی برخی حیوانات وحشی و اهلی است.

گونه های حیوانی در هیرکانیاین نمونه از جنگل ها حتی در کشورهای اروپایی نیز دیده نمی شود. بزرگی و قدمت این مناطق شگفت انگیز هر کسی را به وجد می آورد. جالب است بدانید گردشگران خارجی بیشتر از گردشگران داخلی از این جنگل ها لذت می برند و به عنوان گنجینه ای تکرار نشدنی از آن یاد می کنند. شرایط آب و هوایی معتدل، بارش باران به صورت دائمی در تمامی فصول سال باعث پایداری این جنگل ها و سرسبزی فوق العاده آن شده است.

هیرکانی، حیات وحش طبیعی

در کنار طبیعتی بکر، خاص با پوشش گیاهی انبوه به همراه آب و هوایی معتدل و دلچسب، گونه های حیوانی متنوعی در این مجموعه وجود دارد که هیرکانی را تبدیل به حیات وحش طبیعی کرده است. بیش از 120 گونه حیوانی و گیاهی که شامل پرندگان، خزندگان، پستاندان، ماهی ها و دوزیست ها در محدوده ی جنگل های هیرکانی قرار دار. متاسفانه ببر مازندران 20 سالی هست که انقراض شده تا قبل از این، به تعداد بالا و به صورت حفاظت شده در هیرکانی زندگی می کردند. بار دیگر شاهد کم لطفی مسئولین بودیم و این گونه نادر را از دست دادیم. جانوران دیگری نیز در این مناطق زیست می کنند که در حال انقراض هستند. پلنگ، خرس قهوه ای ، شغال، شنگ، گربه جنگلی و مرال از این حیوانات در حال انقراض هستند.

بزرگترین جنگل دنیامراتع در این جنگل ها با توجه به وسعت در محل های متفاوت با ارتفاعی متنوع قرار گرفته که هر قسمت از آن یک گونه خاص گیاهی روییده و زیبایی آن را دو چندان کرده است. نارون، شمشاد، توسکا، بلوط، راش و گنجشک از گونه های متنوع درختان هستند.

تاثیر جنگل های هیرکانی

این جنگل های بی نظیر با پوشش گیاهی انبوه به همراه درختان سر به فلک کشیده از منابع اصلی تولید اکسیژن هستند. در کنار تامین اکسیژن این عنصر مهم حیات بشر، باعث ذخیره مقدار قابل توجهی آب آشامیدنی می شوند. طبق تحقیقات کارشناسان در هر 10 هزار متر از جنگل های هیرکانی حدود 600 تا 2500 متر آب را در خود ذخیره می کنند.

 

جنگل های هیرکانیدرخواست ما از شما عزیزان این است که در هنگام تفریح، کمپینگ و گشت و گذار در این محدوده دقت لازم را برای حفاظت از این سرمایه ملی را به خرج دهید. از درست کردن آتش، رها کردن آن در مراتع، قطع شاخه ها و انداختن زباله ها جدا خودداری نمایید. با این کار شما هم به سهم خود از این جنگل زیبا و تکرار نشدنی محافظت خواهید کرد.

ثبت جهانی جنگل های هیرکانی

وجود پوشش گیاهی خاص، متنوع و انبوه به همراه درختانی با قدمت هزار ساله باعث شد تا ثبت جهانی شدن این مجموعه ی طبیعی و با ارزش در یونسکو مطرح شود. جالب است بدانید بخشی از این جنگل ها در جمهوری آذربایجان قرار دارد از این رو ابتدا این کشور درخواست خود را در این باره اعلام کرد اما با توجه به این که بخش عمده آن در کشور خودمان قرار دارد، ایران درخواست مشترک با آذربایجان را مطرح کرد. پس از تحقیقات مسئولین، جنگل های هیرکانی به طور رسمی در فهرست آثار یونسکو قرار گرفت.

بسیاری از طبیعت دوستان و جنگل بانان در این منطقه امیدوارند که از این میراث ارزشمند و گرانبها بیش از پیش حفاظت و نگهداری شود. البته درخواست تمامی مردم ایران از سران دولت هم این است که اجازه ی ساخت اتوبان و یا خانه های غیر قانونی را لغو کنند تا این حیات وحش طبیعی  شگفت انگیز از بین نرود و تمامی نسل ها از آب و هوای این منطقه ی فوق العاده بهره ببرند.

هیرکانیکجا اقامت کنیم؟

همان طور که در قسمت های بالا اشاره شد، جنگل های هیرکانی از استان مازندران شروع شده و تا گیلان و گرگان و تبریز هم ادامه دارد. پس محل اقامت شما بستگی به این دارد که کدام قسمت را برای تفریح انتخاب کنید. نگران محل اقامت مناسب و تمیز نباشید زیرا وب سایت لوکس ویلا در تمامی مناطق و شهرهای یاد شده دارای ویلاهای فول امکانات و مجهز می باشد. شما عزیزان می توانید حتی یک روز قبل از سفر خود، ویلای مورد نظر را انتخاب و رزرو کنید. با هر بودجه ای می توانید ویلایی شیک و مناسب را برای سفر خود اجاره کنید.

هدف این مجموعه در این است که همه افراد جامعه با هر درآمد و بودجه ای بتوانند چند روزی را در کنار خانواده و دوستان خود به خوشی سپری کنند، پس نیازی نیست که حتما خودتان ویلا داشته باشید.

چرا جنگل های هیرکانی مهم هستند؟

حتما تا به حال برای گردش و تفریح به پارک های جنگلی متفاوتی رفته اید اما چرا این جنگل ها را به عنوان میراثی گرانبها می نامند و به ثبت جهانی رسیده است؟ هیرکانی علاوه بر تاثیر به سزایش در تمیزی و پاکی هوا، موجب جلوگیری از سیل، ذخیره آب و محل زندگی بیش از 100 گونه موجود زنده است.

مردم پایتخت نشین و شهرهای بزرگ قطعا نیازمند محلی برای استراحتی چند روزه و به دور از شلوغی و استرس کار هستند. در واقع برای داشتن روحیه و گذراندن روزمرگی در این روزهای سخت و پر دغدغه، بازدید از یک منطقه ی سر سبز و خوش آب و هوا امری ضروری است. پس اگر قصد دارید برای چند روزی به دل طبیعت بزنید و انرژی مثبت از محیطی پر از زیبایی و آرامش بگیرید، از بهترین انتخاب های شما بازدید از جنگل های هیرکانی می باشد.

راهنما سایت

آدرس

شهرستان لنگرود،میدان امام علی،بلوار امام خمینی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه