جنگل دوهزار و سه هزار تنکابن

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

جنگل دوهزار و سه هزار دارای یکی از زیباترین جاده های خطه شمال ایران است. مسیر آغاز این جاده های زیبا از تنکابن بوده که تا جنگل های دوهزار و سه هزار ادامه دارند. یکی از جاذبه های گردشگری در استان مازندران همین جنگل ها می باشند که در تمام طول سال بسیاری از گردشگران و مسافران آن را انتخاب می کنند و به سمت آن روانه می شوند. در این مقاله قصد داریم تمام آنچه که در این جنگل وجود دارد را برای شما شرح دهیم.

جاده دوهزار

آغاز مسیر جاده دوهزار از تنکابن بوده و تا زمانی که به ارتفاعی حدود دوهزار متر برسید، ادامه خواهد داشت. هنگامی که در طول مسیر جاده دوهزار قرار دارید، امکانات تفریحی و رفاهی و مجموعه اقامتگاه هایی را خواهید دید که برای گردشگران و مسافران قرار داده شده است. یکی از زیباترین چشم اندازهای جاده دوهزار مربوط به پارک چالدره می باشد. گردشگران می توانند به صورت شبانه روز از این پارک و خدمات آن استفاده کنند.

در طول این مسیر رودخانه ای وجود دارد که هرچه به جلو پیش می روید از آن فاصله می گیرید. اما موقعیت قراگیری این رودخانه به گونه ای است که با نزدیک شدن شما به ارتفاعات و هنگامی که به جنگل سه هزار وارد می شوید، رودخانه بازهم قابل مشاهده خواهد بود. یک پلی با طول زیاد روی رودخانه قرار دارد که باعث جداسازی جاده دوهزار و سه هزار از یکدیگر شده است. رودخانه ای که در بخش جنگل دوهزار است را با نام دوهزار و رودخانه ای که در بخش جنگل سه هزار قرار دارد را با نام چشمه کیله می خوانند.

حدود 10 کیلومتر بالاتر از ابتدای مسیر جاده دوهزار، مرز بین دو جنگل قرار دارد که رودخانه های دوهزار و سه هزار به یکدیگر متصل می شوند. جاده دوهزار مسیری آسفالته دارد که امکان عبور از آن برای تمام وسایل نقلیه وجود دارد. اما هنگامی بارندگی شدت دارد بسیاری از مسیر پر از چاله و دست انداز بوده که مسیر رفت و آمدها را دشوار می سازد.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد شب مانی در طبیعت را دارید، می توانید جنگل دوهزار را انتخاب کنید. همچنین در مقابل جنگل سه هزار از آنجایی که بسیار بکر است برای کسانی که اهل طبیعت گردی و جنگل نوردی هستند البته به صورت حرفه ای، بسیار مناسب می باشد. اما اگر در این زمینه تازه وارد هستید بهتر است از یک فرد حرفه ای کمک بگیرید، چون امکان دسترسی به بسیاری از بخش های این جنگل زیبا با دشواری همراه است.

هنگامی که در مسیر جاده دوهزار قرار دارید، هرچه به سمت جلو پیش می روید، ارتفاع جاده دوهزار افزایش پیدا می کند. مرتفع ترین و بکرترین ناحیه جنگل بالغ بر 3 هزار متر خواهد بود. اگر مسیر جاده سه هزار را تا انتها پیش بروید به زیباترین ناحیه جنگل می رسید که چشم انداز فوق العاده ای دارد.

جنگل دو هزار و سه هزار تنکابن

آشنایی با جنگل دوهزار و سه هزار

یکی از زیباترین و بکرترین مناطق استان مازندران را جنگل دوهزار و سه هزار تشکیل داده اند که در ارتفاعات ییلاقی این استان واقع شده اند. وجود کوهستان های بلند در میان جنگل های دوهزار و سه هزار باعث به وجود آمدن هوایی بسیار مطلوب در این منطقه شده است. همچنین نزدیک بودن این دو جنگل هیرکانی به یکدیگر منطقه ای بسیار زیبا و چشم نواز را تشکیل داده اند.

هنگامی که وارد جنگل دوهزار و سه هزار می شوید، صدای طنین انداز پرندگان به همراه صدای جریان آب رودخانه بسیار آرامش بخش بوده و می توانید ساعت ها در این جنگل ها بمانید و روح خود را سرشار از آرامش کنید. اگر در فصل هایی مانند بهار و پاییز و صبح هنگام به این جنگل بروید، مه غلیظی را در این مناطق مشاهده خواهید کرد. حتی بسیاری از صیادان ماهیگیر، برای صید خود از این رودخانه استفاده می کنند. پوشش گیاهی این منطقه از درختان چنار، ون، راش و… می باشد.

جنگل دو هزار و سه هزار تنکابن

دلیل نام گذاری جنگل های دو هزار و سه هزار

یک روایت از گذشته وجود دارد که می گوید در گویش گیلکی هراز به معنای رود بوده که جنگل سه هزار دارای سه رود با نام های شلف رود، مرانرود و گرمارود می باشد که دلیل نام گذاری جنگل سه هزار شده است. محل سرچشمه این رودها از ارتفاعات کوهستانی این منطقه بوده که در مسیر جریان خود، جلگه های حاصلخیزی را پدید آورده اند.

مسیر انتهایی این رود ها دریای خزر می باشد. با گذشت زمان کلمه هراز به هزار تغییر پیدا کرده است. نقل قول دیگری نیز وجود دارد که می گوید این نام ها با توجه به ارتفاع جنگل ها بوده که در ارتفاع های دوهزار متری و سه هزار متری از سطح دریا قرار گرفته اند.

جنگل دو هزار و سه هزار تنکابن

دیدنی های جاده دوهزار

از جاذبه های دیدنی در جنگل دوهزار و سه هزار می توان به مزارع پرورش ماهی، دشت های سرسبز و چشم انداز بی نظیر، اقامتگاه های بومگردی، درختان سر به فلک کشیده و انبوه اشاره کرد. از مشهورترین و بهترین نواحی این منطقه نیز روستاهای کلاچ، گاویشته، یوج، برسه، نوشا و میانکوه می باشند که دارای چشم اندازهای فوق العاده و بی نظیر می باشند.

برای دسترسی به این روستاها نیازی به استفاده از وسیله نقلیه نبوده و تنها با پیاده روی از ییلاقات اشکور محله، عسل محله و گلستان محله می توان به روستاهای نام برده در اطراف و بالادست جنگل سه هزار رفت.

این جنگل ها برای شب مانی های کوتاه و طولانی مناسب بوده و کسانی که می خواهند به ییلاقاتی که در ارتفاعات جنگل وجود دارد دسترسی پیدا کنند به 3 تا 5 ساعت پیاده روی زمان نیاز دارند. همچنین اگر قصد دارید برای بازدید از ییلاقات دورتر اقدام کنید می توانید در طول مسیر از روستاهایی که میان مسیر قرار دارند برای اقامت استفاده کنید. با وجود مسیر طولانی و دشوار، بسیاری از گردشگران و جنگل نوردان هستند که سختی مسیر را به جان می خرند تا از این مناطق زیبا دیدن کنند و از طبیعت آن ها لذت ببرند.

در حوالی این جنگل ها آبشارها و چشمه هایی وجود دارند که در فصول گرم سال مانند بهار و تابستان از شنا کردن آب تنی در آن ها لذت برد. یکی دیگر از جالب توجه ترین جاذبه های دیدنی جنگل دوهزار و سه هزار استخرهای پرورش ماهی هستند که در قسمت های مختلف این منطقه دیده می شوند. آبشاری به نام آبشار ماهی ورزان در سرچشمه رود دوهزار وجود دارد که گردشگران زیادی برای بازدید از این جاذبه دیدنی به سمت آن روانه می شوند.

جنگل دو هزار و سه هزار تنکابن

روستای عسل محله

از بخش های پرطرفداری که بسیاری از گردشگران به خصوص کوهنوردان به سراغ آن می روند، روستای عسل محله می باشد. این روستا آخرین منطقه ای است که می توان با ماشین به آن وارد شد. آغاز مسیر صعود به قله سیالان روستای عسل محله می باشد که کوهنوردان حرفه ای حدود 2 روز می توانند آن را طی کنند و به قله صعود کنند.

دشت دریاسر

در مسیر کوهنوردی قله سیالان دشت بسیار زیبایی قرار دارد که دشت دریاسر نام دارد که دارای چشم انداز فوق العاده ای به مناطق کوهستانی اطراف دارد. اگر از دشت دریاسر حدود یک ساعت پیاده روی کنید به ییلاق هرسنگ می رسید. اگر در فصل بهار به دشت دریاسر بروید، گل های زرد رنگی را خواهید دید که به مانند فرشی زرد رنگ در وسط دشت پهن شده است. در کف این دشت چشمه آب جریان دارد که از لا به لای گل ها و گیاهان جاری شده اند.

ییلاق وینی

از دیگر مناطق خوش آب و هوای اطراف این جنگل ها، ییلاق وینی است که با طی کردن مدت زمانی بین 3 الی 4 ساعت به آن می رسید. در فصل سرد سال مانند زمستان، دامداران روستای الموت دام های خود را برای چرا به این منطقه می برند. کوهوردانی که در مسیر صعود به قله سیالان هستند، ییلاق وینی آخرین استراحتگاه آن ها به حساب می آید. از این استراحتگاه تا قله حدود 4 ساعت مسیر باقی می ماند.

آبگرم سه هزار

حوضچه ای با ابعاد 5 متر مربع در طبیعت جنگل سه هزار و دامنه های آهکی کوهستان ها قرار دارد که با عنوان آبگرک سه هزار از آن یاد می شود. عمق این آبگرم کمتر از یک متر بوده و دمای آب آن حدود 40 درجه سانتی گراد می باشد. آبگرم سه هزار از املاح معدنی نظیر: آهن، اسید کربنیک و گوگر تشکیل شده است.

چشمه آبگرم دیگری در اطراف جنگل دوهزار وجود دارد که چشمه آب معدنی فلکده نام دارد.

جنگل دو هزار و سه هزار تنکابن

جاده دوهزار و سه هزار کجاست

همانطور که گفته شد، یکی از زیباترین و بکرترین مسیرهای جنگلی خطه شمال در استان مازندران و یکی از دیدنی های تنکابن، جاده های دوهزار و سه هزار می باشند. در این مسیر می توان چشم انداز فوق العاده ای از طبیعت سرسبز شمال را مشاهده کرد. جنگل هایی که در ارتفاعات تنکابن واقع شده اند توسط جاده دوهزار و سه هزار به یکدیگر متصل شده اند. این مسیر از کنار رودخانه ای پر آب و خروشان عبور می کند و تا دشت های مرتفع و ییلاقی ادامه خواهد داشت.

مسیر ابتدایی جاده دوهزار از منطقه ای که در تنکابن قرار گرفته و خرم آباد نام دارد شروع می شود و در میان مسیر به جاده سه هزار می پیوندد. هنگامی که در مسیر این جاده قرار می گیرید، چشمه های جوشان آب معدنی، آبشارهای زیبای طبیعی، درختان بلند، رودخانه های پر آب و خروشان و … را می بینید که باعث شده اند جمع زیادی از گردشگران به این منطقه بیایند و از طبیعت آن استفاده کنند.

 مسیر را که ادامه دهید و تا ارتفاعات دوهزار و سه هزار پیش بروید، زیباترین مناطق ییلاقی استان مازندران مقابل شما قرار خواهند گرفت. با شروع فصل بهار، بسیاری از دامداران دام های خود را برای چرا به این منطقه می آورند. به دلیل قرار داشتن جاده های دوهزار و سه هزار در مناطق مرتفع، در فصل های پاییز و زمستان که بارندگی در آنجا شدت دارد، عبور از آن ها خطرناک می باشد

از آنجایی که در مسیر عبوری جاده دوهزار و سه هزار روستاهای متعددی وجود دارند، روستای مرکزی آن ها روستای امامزاده قاسم به شمار می آید. در سال 1372 این منطقه را با نام دهستان ثبت کردند.

از خوش آب و هوا ترین و بهترین ییلاقات استان مازندران می توان به روستاهای جاده و جنگل های دوهزار و سه هزار اشاره کرد. مردم اهالی این روستاها به شغل دامپروری، باغداری و زراعت مشغول هستند و در مسیر جاده های دوهزار و سه هزار که قرار بگیرید، باغ های میوه و همچنین دام هایی که به چرا آمده اند را مشاهده می کنید. مردم اهالی این روستاها به دلیل هم مرزی با برخی مناطق استان گیلان با لهجه گیلکی صحبت می کنند.

در ابتدای مسیر جاده دوهزار رودخانه خروشان نزدیک شما بوده و هرچه به سمت جلو پیش می روید فاصله شما با رودخانه بیشتر خواهد شد. در طول مسیر جاده پوشش گیاهی درختان چنا، راش و هیرکانی وجود دارد. هرچه به سمت ارتفاعات بالاتر جاده سه هزرا می روید مناطق بکرتر و چشم انداز های زیباتر از دریا و جنگل را خواهید دید.

جنگل دو هزار و سه هزار تنکابن

مسیر دسترسی به جاده دوهزار

برای دسترسی به جنگل های دوهزار و سه هزار می بایست از خرم آباد اقدام کنید. این جنگل ها در بخش ارتفاعات جنوبی شهرستان تنکابن قرار دارند. برای اینکه خودتان را به منطقه خرم آباد برسانید باید از شهر تنکابن به سمت جنوب بروید. همین مسیر را پیش بگیرید تا به روستای قلعه گردن و پس از آن به روستای خشکه رود برسید.

اگر در مسیر روستای چلاسر به جنگل دوهزار قرار دارید، به سه راه سلیمان آباد که برسید، تابلوی راهنما برای مسیر ورودی به جاده دوهزار مقابلتان قرار خواهد گرفت. همچنین در جاده های تنکابن تابلوهای راهنما وجود دارند تا شما را به جنگل دوهزار برسانند. کوهنوردان حرفه ای می توانند از مسیر جاده الموت به جنگل سه هزار بروند. برای عبور از برخی قسمت های این جاده باید از ماشین های آفرود استفاده کرد. اگر می خواهید از این مسیر استفاده کنید ابتدا باید به قزوین بروید و از آنجا به الموت و روستای گرمارود و سرانجام به جنگل سه هزار برسید.

نزدیک ترین مسیری که بخواهید برای رسیدن به جنگل های دوهزار و سه هزار انتخاب کند مسیر شهر تنکابن است. معروف ترین جاده ای که در شهرهای شمالی کشور وجود دارد، جاده دوهزار است که البته با نام های دیگری همچون: جاده دوهزار شمال، جاده دوهزار مازندران، جاده دوهزار کلاردشت و جاده دوهزار رامسر شناخته می شود.

آدرس جنگل های دوهزار و سه هزار: استان مازندران، شهر تنکابن، خرم آباد، روستای خشکه رود، جاده دوهزار، جنگل دوهزار و سه هزار

جنگل دو هزار و سه هزار تنکابن

بهترین زمان بازدید از جنگل های دوهزار و سه هزار

بهترین زمانی که می توانید برای بازدید و سفر به جنگل های دوهزار و سه هزار انتخاب کنید فصل بهار می باشد. اگر در این فصل به جنگل دوهزار و سه هزار سفر کنید، تمام جنگل را در سرسبز ترین حالت ممکن به همراه شکوفه ها و گل های زیبا خواهید دید. در این فصل رودخانه های این منطقه مملو از آب زلال بوده و آب چشمه ها نیز گوارا و نوشیدنی هستند.

از دیدن مناظری که در روستاها و جنگل های کوهستانی این منطقه وجود دارند سیر نخواهید شد. شرایط جوی که در این فصل بر منطقه دوهزار و سه هزار حاکم است بسیار دلپذیر و مطلوب بوده و می تواند تمام خستگی هایتان را از تنتان بیرون آورد. همچنین تنها در ماه مرداد آب و هوای این منطقه شرجی می شود و در بهار و تابستان به هیچ وجه شرجی بودن هوا را احساس نمی کنید.

از زمانی که ماه شهریور آغاز می شود تا پایان آخرین ماه پاییز، این جنگل را در رنگی ترین حالت ممکن خود می بینید. درختان با وجود برگ ریزان در این فصل بسیار زیبا و دیدنی هستند که می توان عکس های بی نظیر و کارت پستالی در این منطقه ثبت کرد. هوای فصل پاییز در جنگل های دوهزار و سه هزار در روزها خنک و شب ها سرد می باشد.

اگر به کوهنوردی و جنگل نوردی علاقه دارید، بهترین زمانی که می توانید برای انجام آن انتخاب کنید، فصل های بهار و پاییز می باشد و می توانید به مرتفع ترین نقاط این جنگل ها صعود کنید. اگر در فصل زمستان می خواهید به جنگل نوردی و کوهنوردی در این منطقه بپردازید، می بایست حتما با تمام تجهیزات کامل بروید. این منطقه حتی در زمستان ها نیز بسیار دیدنی هستند و زیبایی های خاص خود را به نمایش می گذارند.

جنگل دو هزار و سه هزار تنکابن

اقامت در جنگل دوهزار و سه هزار

در جنگل های دوهزار و سه هزار پارک جنگلی و اقامتگاه برای گردشگران و مسافران قرار داده شده است که می توان از آن ها برای اقامت های یک روزه تا چند روزه استفاده کرد. مناسب ترین گزینه ای که می توان برای اقامت در طبیعت انتخاب کرد، پارک های جنگلی می باشند. همچنین اگر از افرادی هستید که علاقمند به برپایی کمپ در طبیعت هستید می توانید این کار را با تمام امکانات و تجهیزات کامل انجام دهید.

نکات لازم برای سفر به جنگل های دوهزار و سه هزار

نکاتی که در سفر و اقامت در جنگل های دوهزار و سه هزار باید رعایت کرد این است که هرگز در نقاط دور افتاده جنگل و حاشیه رودخانه اتراق نکنید. احتمال وقوع سیل در نواحی اطراف و نزدیک رودخانه وجود دارد.

تمام وسایل مورد نیاز خود را که احساس می کنید در طول سفر به آن ها احتیاج پیدا خواهید کرد را همراه خود برید. آب آشامیدنی، مواد خوراکی، لباس مناسب، کفش مناسب، کیسه خواب و … جزو لوازم ضروری هستند که باید همراه خود داشته باشید.

فراموش نکنید که نقشه ای از جنگل را برای مسیریابی همراه خود داشته باشید. در بسیاری از بخش های این جنگل، اپراتورهای تلفن همراه آنتن دهی ضعیفی دارند و هرگز به نقشه های موجود در اینترنت که به صورت آنلاین استفاده می شوند اکتفا نکنید و حتما نقشه آفلاین به همراه داشته باشید. همچنین اگر می خواهید به ییلاقات در نواحی مرتفع سر بزنید حتما از افراد محلی که با تمام مناطق آشنا هستند راهنمایی و کمک بگیرید.

جنگل دو هزار و سه هزار تنکابن

سخن آخر

در این مقاله سعی شده است تمام آنچه که درباره جنگل های دوهزار و سه هزار وجود دارد به صورت کامل بیاوریم تا همگان با آن ها آشنا شده و در صورت تمایل به بازدید این منطقه از جنگل های شمالی بروند.

اجاره اقامتگاه در شهر تنکابن

از آنجایی که تنکابن شهری توریستی و با مناطق گردشگری متنوع می باشد، پیش از سفر به این منطقه بهتر است به اجاره ویلا اقدام نمایید. اجاره ویلا در جاده دوهزار از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا که بازدید از تمام مناطق گردشگری و دیدنی این شهر در یک روز امکان پذیر نمی باشد و باید چند روز در آنجا اقامت داشت.

علاوه بر اقامتگاه های موجود در جنگل دوهزار و سه هزار، در این شهر توریستی اقامتگاه های متنوعی وجود دارد. از ویلاهای لوکس گرفته تا ویلاهای اقتصادی که گردشگران می توانند با توجه به سلیقه و بودجه خود به رزرو این ویلاها اقدام نمایند. یکی از بهترین انتخاب هایی که می توانید داشته باشید، اجاره ویلا استخردار در تنکابن است که می توانید برحسب سیلقه خود ویلاهای استخردار سرپوشیده یا استخردار روباز را انتخاب کنید.

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، شهر تنکابن، خرم آباد، روستای خشکه رود، جاده دوهزار، جنگل دوهزار و سه هزار

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه