جاهای دیدنی کلاچای

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

کلاچای به عنوان یکی از زیباترین شهرهای شمالی ایران که در استان گیلان قرار گرفته است، یکی از مقاصد گردشگری بسیاری از افراد می باشد. جاهای دیدنی کلاچای بسیار زیاد و متنوع هستند که تنها با دیدن آن ها از نزدیک و لمس طبیعت زیبا و خوش آب و هوای آن می توانید به زیبایی های آن پی ببرید. دیدنی های کلاچای تنها به دریا و جنگل های آن ختم نمی شود بلکه شامل چشمه های خروشان، رودخانه های زلال و… می باشند که باعث می شوند در تمام طول سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی به بازدید از آن ها اقدام کنند. همچنین کلاچای به عنوان یکی از بخش های شهر رودسر نیز می باشد. جنگل های سرسبز کلاچای یکی از بهترین طبیعت هایی است که می توان در آن ها به پیک نیک پرداخت و در زیر سایه درختان بلند قامت آن استراحت نمود. گردش در میان جاذبه های گردشگری کلاچای می تواند یکی از بهترین تجربه های هر فردی در زندگی باشد. در ادامه با لوکس ویلا همراه باشید تا با جاهای دیدنی کلاچای و جاذبه های آن بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه کلاچای

کلاچای یکی از شهرهای استان گیلان می باشد که در بخش کلاچای شهرستان رودسر واقع شده است. از زمان های گذشته تا به امروز این شهر را به عنوان بازار داد و ستد محصولات کشاورزی منطقه بوده است. یکی از مهمترین بازارهای محلی شرق استان گیلان پنجشنبه بازارهای کلاچای به شمار می رود. این شهر زیبا به عنوان شرقی ترین شهر استان گیلان می باشد که از شمال به دریای خزر، از شرق به شهر چابکسر، از غرب به رودسر و از جنوب به رحیم آباد و ارتفاعات جنگل های البرز کوه منتهی می گردد. همچنین کلاچای در ارتفاع 20- از سطح دریا واقع شده است. بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1395 از کلاچای به دست آمد، جمعیت آن برابر با 12 هزار و 379 نفر می باشد. نام این شهر سرسبز و زیبا در زمان ها قدیم به علت وجود نعمت های فراوان، آن را طلاچای می نامیدند. اما در مقابل نیز آن را با نام کله چه که به معنی بوته های کوچک بود می نامیدند. همچنین کلاچای به معنی جای گل و لای بوده که رودخانه پل رود گل و لای رسوب گذاری شده را در این محل جمع می کرد و نام آن منطقه گلاچای انتخاب شد و بعدها به کلاچای تغییر نام داد. کلاچای از آنجایی که به دریای خزر نزدیک می باشد دارای آب و هوایی معدل و نسبتا سرد و رطوبتی می باشد. خاک این منطقه نیز شنی و ماسه ای بوده و یکی از بهترین محل های کشت برنج شناخته می شود. ساکنان این منطقه دارای شغل های کشاورزی و صیادی می باشند که عمده محصولات آن ها برنج، چای، انواع ماهی ها، مرکبات و کیوی می باشد. از محصولات و صنایع دستی این منطقه می توان به سفالگری، چادر شب بافی، نمدمالی، حصیربافی، آهنگری، طناب بافی و… هستند. در ادامه با تمام دیدنی های کلاچای آشنا می شویم.

جاهای دیدنی کلاچای

غار درین کش

غار درین کش به عنوان یکی از جاهای دیدنی کلاچای معرفی شده است، اما متاسفانه اطلاعات زیادی در رابطه با این غار در دست نمی باشد. غار درین کش در بخش کلاچای شهرستان رودسر قرار گرفته است.

کوه سماموس از جاهای دیدنی کلاچای

یکی از دیدنی های کلاچای که در طبیعت آن قرار گرفته است کوه سماموس می باشد. این کوه در بخش جنوبی کلاچای و رامسر می باشد و به عنوان مرز جنگل های شمال و دره اشکور شناخته می شود. کوه سماموس دارای ارتفاع 3 هزار و 721 متری بوده و در امتداد جنوب کوه بزابن و قله بزرگ خشچال می رسد. اگر به قله سماموس صعود کنید چشم انداز بسیار زیبایی از مناطق اطراف که شامل دریا و دشت های سرسبز می شود را مشاهده خواهید کرد. در رابطه با نام این کوه می توان گفت که سمام نام روستایی در بخش املش استان گیلان می باشد و موس نیز به معنای تپه ای می باشد که در کل به آبادی های پایین روستای سمام معنی می دهد. کوه سماموس یکی از بهترین مقاصد کوهنوردی برای کوهنوردان به شمار می رود. هنگامی که این کوه را بالا می روید و مسیر نسبتا دشواری را پشت سر می گذارید در نزدیکی های قله امامزاده ای به نام امامزاده سماموس را خواهید دید که آرامگاه ایشان بسیار باصفا بوده و یکی از بهترین محل ها برای استراحت کوهنوردان می باشد. همچنین می توانند در بقعه آقا سماموس نیز زیارتی داشته باشند.

بهترین زمان صعود به کوه سماموس

اگر می خواهید به قله سماموس که از جاذبه های گردشگری کلاچای می باشد صعود کنید بهترین فصل ها بهار و پاییز می باشد. چرا که در این دو فصل خبری از گرما و سرمای شدید نیست. این کوه دارای 4 قله بوده که مرتفع ترین آن ها در غرب قرار گرفته است. در فصل هایی بارندگی وجود دارد، برف های سنگینی در این منطقه می بارد که احتمال وقوغ بهمن را افزایش می دهد.

آدرس کوه سماموس: استان گیلان، کلاچای به رامسر

روستای اره چاک اشکورات

یکی از مناطق دیدنی کلاچای که منطقه ای ییلاقی می باشد روستای اره چاک اشکورات نام دارد و روستایی مملو از جاذبه های دیدنی در طبیعت آن می باشد. روستای اره چاک اشکورات در ارتفاعات و تپه ای سرسبز قرار گرفته که مسیر کلاچای به قزوین می باشد. از آنجایی که از این روستا به دیگر روستاهای اطراف مسیر دسترسی وجود دارد، از اهمیت بالایی برخوردار سات. همچنین آب و هوای این روستا باعث شده در میان جاذبه های دیدنی کلاچای به شهرت برسد و به منطقه ای پرطرفدار در تابستان ها تبدیل گردد. چرا که روستای اره چاک اشکورات منطقه ای ییلاقی بوده و دارای تابستان هایی خنک و مطلوب می باشد. در روستای اره چاک اشکورات باغ های فندوق متعددی وجود دارند که از مهمترین بخش های این منطقه به شمار می روند. به دلیل وجود دیواری بزرگ و وسیع، از ورود بادهای سرد به این روستا جلوگیری می شود و از همین رو دارای آب و هوایی معتدل و بسیار دلنشین می باشد. این روستا دارای جمعیت بسیار کمی بوده، به طوری که تعداد جمعیت آن به 20 خانوار می رسد. اگر به این روستا رفتید، حتما از چشمه زیبا و زلال مرادخان دیدن کنید.

بهترین زمان سفر به روستای اره چاک اشکورات

از آنجایی که روستای اره چاک اشکورات منطقه ای ییلاقی بوده، اگر قصد سفر به آن را دارید بهتر است فصل های بهار وو تابستان را برای سفر خود انتخاب کنید. چرا که در تابستان ها خبری از گرمای شدید هوا نیست و می توانید از نسیم های خنک و هوای معتدل و دلنشین آن نهایت لذت را ببرید. در مقابل زمستان ها هوای منطقه رو به سرما می رود.

آدرس روستای اره چاک اشکورات: استان گیلان، جاده کلاچای – قزوین

روستای اره کورات اشکورات

رودخانه پل رود

یکی از جاذبه های گردشگری که در هر شهری وجود داشته باشد و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند، چشمه ها، آبشارها و رودخانه های پرآب می باشد. در میان مکان های دیدنی کلاچای رودخانه ای پرآب و زلال به نام رودخانه پل رود وجود دارد که گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند. رودخانه پل رود به عنوان بزرگترین رود شرقی استان گیلان شناخته می شود که در بخش کلاچای شهر رودسر جریان دارد. این رودخانه دارای شاخه های بزرگی است که یکی از آن ها چاک رود نام دارد و در غرب تا بخش کیلشم و موسی کلایه در امتداد مسیر سفید رود جریان دارد. اطراف این رودخانه فضای سرسبزی وجود دارد که بر زیبایی منطقه افزوده است. همچنین گردشگران می توانند در اطراف رودخانه پل رود بساط پیک نیک را برپا کنند و ساعاتی را در کنار این رودخانه زیبا در آرامش بگذرانند. این رودخانه از سمت شمال به دریای خزر، از جنوب به حوضه آبریز شاهرود و رشته و کوه های البرز، از شرق به حوضه آبریز خشکه رود منتهی می شود. رودخانه پل رود دارای مساحت 176 هزار و 427 هکاتر می باشد. این رود زیبا از منطقه اشکورات سرچشمه می گیرد و در مسیر عبو%