جاهای دیدنی هشتپر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

استان گیلان که خود یکی از زیباترین و پرجاذبه ترین استان های شمالی کشور به شمار می رود، شهرهای زیبایی را نیز در خود جای داده است که در این مقاله می خواهیم با شهر زیبای هشتپر آشنا شویم. برای رسیدن به این شهر زیبا و آرام باید از جاده اسالم – خلخال استفاده کنید. هشتپر در غرب استان گیلان قرار داشته و فاصله 100 کیلومتری از شهر رشت واقع شده و طبیعت زیبا و بکری را در خود جای داده است. جالب است بدانید هشتپر نام دیگر تالش می باشد و حدود یک چهارم از مساحت استان گیلان را از آن خود کرده است. اگر در جاده اسالم به سمت خلخال قرار داشته باشید بد نیست مسیرتان را به سمت هشتپر ادامه دهید و به گردش و بازدید از جاهای دیدنی هشتپر بپردازید. طبیعت هشتپر مجموعی از شالیزارها و جنگل های سرسبز می باشد و از دو بخش جلگه ای و کوهستانی تشکیل شده است. در ادامه می خواهیم با دیدنی های هشتپر که ییلاقات زیبا و متعددی را شامل می شود آشنا شویم.

تاریخچه هشتپر

شهر هشتپر یا هشتپر طوالش پس از انقلاب به نام تالش تغییر نام داد اما تا به امروز با نام هشتپر نیز شناخته می شود. در اسناد تاریخی پیش از اسلام نام تالش وجود نداشته و در برخی از منابع تاریخی تالش را با نام قوم کادوس آورده اند. هشتپر در ارتفاع 54 متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای آب و هوایی معتدل و دلچسب می باشد. هشتپر به عنوان بزرگترین شهر تالش نشین ایران و مرکز شهرستان طوالش به شمار می رود. این شهر زیبا به واسطه جاذبه های گردشگری و آب و هوای دلپذیرش یکی از مهمترین قطب های گردشگری استان گیلان و شهرهای شمالی به شمار می رود. هشتپر به عنوان بزرگترین تولیدکننده ماهی های خاویار در ایران می باشد که بسیاری از آن نیز به کشورهای خارجی صادر می گردند. مساحت آن به 36.36 کیلومتر مربع می رسد و بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1395 از شهر هشتپر به دست آمد، جمعیت آن برابر با 54 هزار و 178 نفر بود. هشتپر از شمال به جوکندان، از شرق به مزارع جولندان، از غرب به کوه های تالش و از جنوب به بخش اسالم می رسد. رضوانشهر با 45 کیلومتر فاصله به عنوان نزدیک ترین شهرستان به شهر هشتپر می باشد. دین مردم هشتپر شیعه جعفری و اهل سنن شافعی می باشد. اهالی هشتپر به زبان تالشی صحبت می کنند و به واسطه مهاجرت برخی از ساکنین برخی شهرهای اطراف، زبان های ترکی آذربایجانی و زبان گیلکی نیز رایج است. کاخی به نام کاخ اطاقسرا در این شهر توسط سردار امجد ساخته شد که تعداد 8 در بزرگ در آن وجود داشت. در زبان تالشی در را با نام بر می خوانند که نام شهر به هشتبر معروف شد و با گذشت زمان تبدیل به هشتپر گردید. همچنین در حال حاضر اغلب این شهر را با نام تالش می شناسند، اما اهالی منطقه آن را با هشتپر می شناسند. شغل اهالی هشتپر در زمان های گذشته کشاورزی و دامداری بوده و امروزه اغلب به صیادی، کشاورزی و دامداری مشغولند و برخی دیگر نیز به تولیدات صنعتی و کشاورزی نظیر برنجکوبی، چوب بری، تاسیس شرکت های بازرگانی و سردخانه و صنایع بسته بندی نیز اشتغال دارند. در ادامه با لوکس ویلا همراه باشید تا جاذبه های گردشگری هشتپر را بیشتر بشناسیم.

جاهای دیدنی هشتپر

ییلاقات مریان و آق اولر

یکی از جاهای دیدنی هشتپر ییلاقات مریان و آق اولر می باشد که دارای آب و هوای بسیار دلنشن به خصوص در تابستان است. این روستا در ارتفاع 1080 متری از سطح دریا واقع شده است. این منطقه ییلاقی در تابستان ها به دور از گرما بوده و به علت وجود نسیم های خنکی که می وزد، یکی از بهترین مقصدهای گردشگری در فصل تابستان می باشد. ییلاقات مریان و آق اولر به عنوان یکی از مناطق قدیمی و تاریخی هشتپر نیز شناخته می شود و آثاری بسیار قدیمی و تاریخی که قدمت آن ها به 3 هزار و 600 سال گذشته بازمی گردد دیده می شود. در طبیعت ییلاقات مریان و آق اولر گورستانی وجود دارد که قبرهای آن همگی 3 طبقه بوده و سنگ چین هایی نیز دارند که نشان دهنده قدمت و تاریخ دراز مدت آن ها می باشد. همچنین بسیاری معتقدند که راز و رمزهایی در رابطه با این قبرستان تاریخی وجود دارد که در دل آن پنهان شده اند. کاخ ییلاقی سردار امجد نیز در این روستای ییلاقی قرار دارد که برخی از بخش های آن به صورت مترک و مخروبه باقی مانده اند. از دیگر بناهای تاریخی و مهمی که در روستایی یلاقی مریان و آق اولر وجود دارند می توان به مسجد و حسینیه شیرخان اشاره نمود. گذشته از این ها مقبره پیر علی نیز در این روستا جای گرفته است که بسیاری از اهالی برای شفا به سمت آن می روند و به آن دخیل می بندند و اعتقاد دارند که این قبر شفا دهنده است. مراسم هایی نیز در این روستا برگزار می شوند که می توان به مراسم بند آوردن باران و کوبیدن کاسه های مسی اشاره نمود. یکی از بهرتین زمان های سفر به این روستای ییلاقی از اواسط بهار تا اوایل پاییز می باشد. در این بازه زمانی طبیعت ییلاقات مریان و آق اولر در بهترین و دلنشین ترین حالت خود قرار دارند و خبری از بارندگی و سرمای شدید وجود ندارد.

امکانات تفریحی ییلاقات مریان و آق اولر

ییلاقات مریان و آق اولر علاوه بر آب و هوا و طبیعت زیبایی که دارد امکانات رفاهی جذابی نیز در آن وجود دارد که می توان به کشتی مردان و اسب سواری اشاره کرد. قطعا اسب سواری در این طبیعت زیبا و سرسبز می تواند یکی از بهترین تجربه های اسب سواری و تفریح در طبیعت به شمار رود.

آدرس ییلاقات مریان و آق اولر: استان گیلان، شهر هشتپر، 37 کیلومتری از شمال غربی هشتپر

ییلاقات مریان و آق اولر

آبشار شیله وشت از دیدنی های هشتپر

همیشه یکی از زیبایی هایی که در طبیعت ها وجود دارند آبشارها می باشند. در طبیعت زیبا و سرسبز هشتپر نیز آبشاری زیبا و خروشان جریان دارد که با نام آبشار شیله وشت شناخته می شود و به عنوان یکی از دیدنی های هشتپر شناخته می شود. این آبشار در دهکدهای زیبا و خوش آب و هوا به نام دهکده شیله وشت قرار گرفته است که برای بازدید از آن باید به سمت این روستا بروید. آبشار شیله وشت سه طبقه بوده و ارتفاع آن به 10 متر می رسد. در هر نقطه از هشتپر قدم بگذارید با جاذبه ای زیبا و خارق العاده در طبیعت آن رو به رو می شوید. صخره های سنگی که در دل جنگلی انبوه و سرسبز وجود دارند باعث به وجود آمدن آبشاری زیبا و طبقاتی که آبشار شیله وشت نام دارد شده است. بسیاری از افراد طبیعت دوست هستند که باتوجه به مسیر دسترسی دشوار این آبشار حاضرند از آن عبور کنند تا به دیدن آبشار شیله وشت بروند. برای آن که به هر طبقه از این آبشار سه طبقه برسید باید مسیرهای متفاوتی را طی کنید و بهتر است از کمک و راهنمایی محلی های آن منطقه استفاده کنید و این مسیرها را پشت سر بگذارید. این آبشار خروشان در تمام طول سال زیبایی خود را حفظ می کند و در هر فصلی که از آن دیدن کنید زیبایی تازه ای را به نمایش می گذارد. اما اگر می خواهید بدانید بهترین زمان بازدید از آن چه فصلی از سال می باشد، بهتر است در نیمه اول سال فصل های بهار و پاییز از این آبشار دیدن کنید.

مسیر دسترسی به آبشار شیله وشت

برای آن که به بازدید از آبشار شیله وشت که از جاذبه های گردشگری هشتپر می باشد بروید، ابتدا باید خود را به شهر هشتپر در استان گیلان برسانید. از هشتپر مسیر دهکده شیله وشت را که در فاصله 28 کیلومتری از شمال غربی هشتپر قرار گرفته است پیش بگیرید. این مسیری که باید طی کنید مسیری آسفالته و کوهستانی است و از روستاهای بسیار متعددی مانند کیشون بن، ریک، ماشین خانه، نوبلاغ و… عبور می کنید که از دیگر مناطق دیدنی هشتپر به شمار می روند. به انتهای این مسیر که رسیدید خودروی خود را در محل مناسبی پارک کرده و مابقی مسیر را به سمت آبشار می توانید سوار ماشین های آفرود شوید و به آبشار برسید.

آدرس آبشار شیله وشت: استان گیلان، شهر هشتپر، دهکده شیله وشت

آبشار شیله وشت

ییلاق اسبومار

یکی از جاذبه های دیدنی هشتپر ییلاق اسبومار می باشد که جزء مکان های دیدنی هشتپر به شمار می رود. منطقه کوهستانی ییلاق اسبومار در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا قرار گرفته است. همچنین ییلاق اسبومار در فاصله 25 کیلومتری از دهستان ساحلی جوکندان واقع شده است. از آنجایی که این منطقه کوهستانی بوده دارای زمستان هایی بسیار سرد و تابستان های خنک می باشد و به همین دلیل بهترین زمان سفر به آن فصل های بهار و تابستان می باشد. روستای زیبا و ییلاقی اسبومار دارای سوغاتی های محلی و لذیذی همچون ساجا نون، انواع مختلف لبنیات، نان حلواییو نان تنوری می باشد که می توانید از آن ها به عنوان سوغات تهیه کنید. همچنین می توانید از غذاهای محلی و خوش طعم آن ها که شامل قورما، کله پلو، کباب گوسفند، ویسوج، مرغ محلی لونگی، سوجادیله و… امتحان کنید.

مسیر دسترسی به ییلاق اسبومار

برای دسترسی به ییلاق اسبومار که از جاهای دیدنی هشتپر از سمت تالش امکان پذیر است و در ادامه مسیر هشتپر را پیش می گیرید. در این مسیر از روستاهای همچون ماشین خانه، سه راه ییلاق، رزه رمجی، ساری چال، بوبوناپشت و… عبور می کنید که سرانجام به ییلاق اسبومار خواهید رسید.

آدرس ییلاق اسبومار: استان گیلان، هشتپر، 25 کیلومتری غرب دهستان ساحلی جوکندان

ییلاق اسبومار

منطقه کوهپایه ای کیش دیبی

یکی از زیباترین مناطق ییلاقی و دیدنی های هشتپر منطقه کوهپایه ای کیش دیبی نام دارد که جاذبه های دیدنی و طبیعتی متعدی را در خود جای داده است. همچنین جانوارنی همچون آبزیان و پرندگان جنگلی در این منطقه دیده می شوند. اگر به هشتپر سفر کردید و به دنبال جایی برای آرام گرفتن و دور از استرس و هیاهوی شهر بودید می توانید منطقه کوهپایه ای کیش دیبی انتخاب کنید و 1 الی چند روزی را در آرامش در طبیعت روستا به سر ببرید. دره ها و دشت های سرسبز منطقه کوهپایه ای کیش دیبی یکی از بهترین مناطق برای برپایی بساط پیک نیک به شمار می روند. اگر می خواهید به بازدید و گردش در این منطقه بروید باید مسیری پر پیچ و خم را پشت سر بگذارید.

ساحل قروق از جاهای دیدنی هشتپر

از دیگر جاذبه های گردشگری هشتپر می توان به ساحل قروق اشاره کرد که ساحلی شنی و بسیار زیبا است و طول آن به 3 کیلومتر می رسد. برخی از گردشگران ساحل قروق را با نام پارک ساحلی قروق نیز می شناسند. پس اگر این نام راشنیدید تعجب نکنید. ساحل قروق از رودخانه کرگانرود شروع شده و تا روستای کریم محله و شلات ادامه دارد. جالب است بدانید در این ساحل می توانید فضای سبز و دریا و شن را کنار هم مشاهده کنید. از پوشش گیاهی این منطقه می توان به انواع مختلفی از درختان توسکا، له له کی، کاج و انواع بوته های انار و تمشک اشاره کرد. ساحل قروق طبیعت بسیار زیبایی را در این منطقه پدید آورده است. اگر به هشتپر سفر کردید حتما در میان گشت گذار در مناطق دیدنی هشتپر حتما سری به ساحل قروق بزنید و ساعاتی را در آنجا بگذرانید.

ساحل قروق

آبشار زمرد

آبشار زمرد یکی از جاذبه های دیدنی هشتپر می باشد و باعث شده گردشگرانی که به هشتپر سفر کرده اند بازدید از آبشار زمرد را در برنامه بازدید از دیدنی های هشتپر قرار می دهند. بازدید از آبشار زمرد در تمام طول سال امکان پذیر می باشد و یکی از بهترین زمان هایی که می توان زیبایی های این آبشار را دو چندان دید فصل های بهار و تابستان می باشد. همچنین محل قرار گیری این آبشار در میان انبوهی از فضای سبز و پوشش گیاهی زیبایی آن را چندین برابر کرده است. آبشار زمرد در روستایی به نام روستای زمرد قرار دارد که این روستا در فاصله 45 کیلومتری از شهر تالش واقع شده است. این روستا از دوهستان با نام های حویق و چوبر تشکیل شده و یکی از خوش آب و هواترین ییلاقات شهر هشتپر به شمار می رود. بهترین زمان بازدیداز این آبشار زیبا فصل های بهار و پاییز می باشد. چرا که در این دو فصل خبری از گرما و شرجی بودن و یا سرمای شدید نیست.

مسیر دسترسی به آبشار زمرد

برای آن که بخواهید خود را به آبشار زمرد که از دیدنی های هشتپر می باشد برسانید باید از جاده ای عبور کنید که نیمی از آن آسفالت و نیم دیگر آن خاکی می باشد. این آبشار در فاصله 9 کیلومتری از بازار شهر حویق قرار گرفته است. قسمت خاکی جاده را می توانید هم به صورت پیاده و هم با خودرو طی کنید و از مناظر اطراف لذت ببرید. اگر بخواهید به صورت پیاده بروید باید خودروی خود را در محل مناسبی نزدیک مسجد یا مدرسه فتح الله با خیال راحت پارک کنید.

آدرس آبشار زمرد: استان گیلان، شهر هشتپر، روستای زمرد

جاهای دیدنی هشتپر

هشتپر کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر از تهران می خواهید به شهر زیبای هشتپر بروید و گشت و گذاری در میان جاذبه های گردشگری هشتپر داشته باشید، می توانید از طریق آزادراه تهران – کرج مسیر خود را آغاز کنید و پس از پشت سر گذاشتن آن وارد آزادراه کرج – قزوین شوید. پس آز آن مسیر قزوین – زنجان را پیش بگیرید تا بتوانید وارد جاده قزوین – رشت شوید. این جاده را تا رسیدن به جاده فومن – سراوان طی کنید تا وارد جاده رشت – آستارا شوید. در این مسیر زنجان را پشت سر بگذارید و همچنان که در جاده رشت – آستارا به مسیر خود ادامه می دهید به شهر زیبای هشتپر خواهید رسید.

اقامت و اجاره ویلا در هشتپر

اگر قصد سفر به شهر زیبای هشتپر را دارید و می خواهید چند روزی را در آن اقامت داشته باشید، می توانید برای اقامت خوداز هتل، ویلا و یا خانه های روستایی استفاده کنید. یکی از بهترین گزینه های اقامت در این شهر اجاره ویلا می باشد. چرا که طبیعت شهرهای شمالی را باید با تمام وجود حس کرد. برای اقامت واجاره ویلا در هشتپر می توانید از ویلاهای موجود در سایت لوکس ویلا استفاده نمایید. برای این منظور پیشنهاد می شود یک هفته پیش از تاریخ سفرتان به این شهر به رزرو ویلا در هشتپر اقدام کنید.

جاهای دیدنی هشتپر