جاهای دیدنی لنگرود

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

7 فروردین

بهترین رستوران های لنگرود 

لنگرود یک نگین زیبا در بین کوه و دریاست و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری گیلان مقصد بسیاری از افراد برای سفر می باشد. یکی از موضوعات مهم در سفر، صرف غذا بوده و اطلاع از […]

19 دی

پارک جنگلی خرما

پارک جنگلی خرما که در طبیعتی بکر و منظره ای از کوهستان و رودخانه‌ قرار دارد در نزدیکی روستای خرما که یکی از توابع شهرستان لنگرود و در استان گیلان می باشد قرار گرفته است. این منطقه زیبا […]

24 تیر

جنگل های هیرکانی

  منطقه هیرکان در جمهوری آذربایجان تا نزدیک آستارا، قدیمی ترین جنگل های ایران با نام جنگل های هیرکانی قرار گرفته اند. قدمت این منطقه ی سر سبز بنا بر تحقیقات کارشناسان و مطالعه بر روی فسیل های […]

محتوا نمایش

شهر لنگرود به لطف جاهای دیدنی فراوانی که در خود جای داده است، به یکی از پرجاذبه ترین مقصد گردشگری گردشگران تبدیل شده است. لنگرود یکی از شهرهای سرسبز و زیبای استان گیلان به شمار می رود که دارای سابقه درخشانی در صنعت گردشگری می باشد. شهر لنگرود درست روی جلگه ای سرسبز و زیبا در فاصله نزدیکی از دریای خزر واقع شده است. به هرکدام از شهرهای شمالی کشور سفر کنید، جاذبه های دیدنی و گردشگری فراوانی وجود دارند که می توانید از آن ها دیدن کنید و لنگرود نیز از این قضیه مستثنی نیست. لنگرود یکی از شهرهای شمالی است که در جوار طبیعت های دریا و جنگل قرار دارد و از همین رو به یکی از پرجاذبه ترین و گردشگر پذیرترین شهرهای شمالی تبدیل گردیده است. لنگرود حدود 10 کیلومتر از شهر لاهیجان فاصله دارد و حدود 900 کیلومتر مربع مساحت آن می باشد. در این مطلب قصد داریم با جاهای دیدنی لنگرود که بسیار زیبا و دیدنی هستند آشنا شویم، پس با لوکس ویلا همراه باشید.

تاریخچه لنگرود

لنگرود یکی از شهرهای زیبا، سرسبز و خوش آب و هوایی است که در استان گیلان قرار دارد. شهر لنگرود از شمال به دریای خزر، از شرق به رودسر و از غرب و جنوب به لاهیجان منتهی می شود. لنگرود به واسطه همجواری با دریای بی کران خزر دارای اهمیت استراتژیک بالایی بوده و در حال حاضر به شهر ابریشم و برنج شهرت پیدا کرده است. رودخانه عظیم، پرآب و زیبا از این شهر عبور می کند و براساس نوشته هایی از سفرنویسان خارجی از جمله چارلز فرانسیس مکنزی به یکی از شهرهای ایتالیا به نام ونیز شباهت دارد. اگر به نام این شهر دقت کنید، درمیابید که از دو واژه لنگر و رود تشکیل شده است. این نام مانند کشتی لنگر انداخته ای که به آرامش و سکون رسیده، معنای آرامش، سکون و وقار می دهد. در نام این شهر، دو حرف ر یکی می شوند و همانگونه که تلفظ می کنید، لنگرود خوانده می شود که به معنای رود آرامش یافته می باشد.

نام شهر لنگرود برای نخستین بار در تاریخ، توسط سلطان محمد که پسر ملک شاه آلب ارسلان بود در سال 512 هجری قمری آمده است. در زمان حکومت شاه عباس اول در عهد صفویان، لنگرود به عنوان یکی از مهمترین مراکز ایران به شمار می رفت. نادر شاه افشار، جهت مقابله با قوم تاتار در شرق مازندران، لنگرود را به عنوان پایگاه دریایی و کارخانه کشتی سازی برگزید و همین امر باعث شد این شهر رو به توسعه بگذارد. از زمان های گذشته، لنگرود بسیار مورد توجه حاکمان قرار گرفته بود و مهمترین دلیل آن نزدیک بودن به دریای خزر و عبور رودخانه ای که از سفید رود سرچشمه گرفته می باشد. اهالی لنگرود از اقوام گیلان می باشند و به زبان گیلکی و گویش بیه پیش صحبت می کنند. براساس سرشماری که در سال 1395 هجری شمسی انجام پذیرفت جمعیت آن به 79 هزار و 445 نفر می رسید. از آنجایی که لنگرود به دریا نزدیک است، بیشترین اقتصاد مردم منطقه از صیادی می باشد.

علاوه بر لاهیجان لنگرود نیز به عنوان یکی از مراکز مهم در تولید ابریشم از طریق پرورش کرم ابریشم به شمار می رود. یکی دیگر از اقتصادهای لنگرود در زمینه کشاورزی بوده و دلیل اصلی آن این است که زمین های حاصلخیز جهت کشاورزی در اطراف لنگرود وجود دارند. محصولاتی که از زمین های کشاورزی لنگرود به دست می آیند شامل انواع مختلفی از چای، برنج، صیفی جات و مرکبات می باشند. همچنین به دلیل مهمان نوازی اهالی و بومیان لنگرود، عمده درآمد اهالی منطقه از طریق توریسم نیز می باشد. در ادامه با تمام جاهای دیدنی لنگرود آشنا خواهیم شد، تا اگر روزی به این شهر زیبا و گردشگری سفر کردید، به بازدید از تمام دیدنی های لنگرود بپردازید.

جاهای دیدنی لنگرود

پل خشتی لنگرود از دیدنی های لنگرود

پل خشتی لنگرود که به عنوان یکی از جاهای دیدنی لنگرود شناخته می شود، روی رودخانه مرکزی لنگرود ساخته شده و دارای ظاهری بسیار منحصر به فرد می باشد و باعث شده دو تا از محله های وسیع این شهر را که فشکالی محله و راه پشته نام دارند را به یکدیگر متصل کند. برای ساخت این پل خشتی از مصالحی همچون آجر و خشت استفاده شده است. پل خشتی لنگرود را با نام خشته پودر نیز می شناسند و به عنوان نماد شهر لنگرود شناخته می شود. تاریخ ساخت این پل را برخی به زمان تیموریان و ایلخانیان می دانند، اما سند و مدرک معتبری در رابطه با این ادعا وجود ندارد. پل خشتی لنگرود دارای طول 37 متر، عرض 5.4 متر و ارتفاع 7.9 متر می باشد. در کتاب دارالمرز ولایت گیلان را که رابینو آن را نوشته است، ساخت پل را به دوره صفویه ارتباط داده است. پل خشتی لنگرود در تاریخ 13 خرداد سال 1351 با شماره 915 به ثبت ملی رسید.

تالاب چاف

از دیگر دیدنی های لنگرود می توان به تالاب چاف اشاره کرد که در فاصله 13 کیلومتری شمال شرقی لنگرود قرار گرفته است. این تالاب زیبا و تماشایی دارای وسعت 800 هکتاری بوده و در منطقه ای شکار ممنوع در اطراف شهرستان چاف قرار دارد. تالاب چاف از شرق به دریای خزر و از غرب و جنوب به روستای چاف بالا منتهی می شود. این منطقه دارای آب و هوایی بسیار معتدل و مرطوب می باشد که باعث شده در میان گردشگران بسیار محبوب باشد. این تالاب در ارتفاع منفی 25 متری از سطح دریا واقع شده است. منطقه ای که این تالاب در آن واقع شده است، بسیار زیبا و دل نگیز بوده و همین باعث شده گردشگران زیادی این منطقه را برای گردش و تفریح انتخاب نمایند. حتی می توانید در این منطقه کمپ بزنید و از آب و هوای دلنشین آن نهایت بهره را ببرید.

مسیر دسترسی به تالاب چاف

اگر می خواهید از لنگرود به بازدید از تالاب چاف راهی شوید، می بایست از طریق خیابان شهید رجایی اقدام نمایید. خیابان شهید رجایی را تا انتها طی نمایید تا به خیابان شهید صنایع پرکار برسید. وارد این خیابان شده و پس از آن خیابان آیت الله صدر را به سمت خیابان آزادی حرکت کنید. وارد خیابان آزادی شوید و در آن حرکت کنید تا به میدان امام حسن مجتبی برسید. بعد از میدان وارد بلوار جمهوری اسلامی شده و در این بلوار به حرکت خود ادامه دهید. به جاده چمخاله می رسید که می تواند شما را به رودبانه برساند. رودبانه را تا انتها طی کنید تا به تالاب چاف دسترسی پیدا کنید.

آدرس تالاب چاف: استان گیلان، حاشیه شهرستان چاف، 13 کیلومتری از شمال شرقی لنگرود

تالاب چاف

بقعه دوازده امام

بقعه دوازده امام که از جاذبه های گردشگری لنگرود به شمار می رود، مدفن 12 تن از سادات کیایی می باشد و 12 مقبره به صورت 2 ردیف در آن جای گرفته است. شکل گیری بقعه 12 امام بدین صورت بود که ابتدا همسر سید محمد کیا در این محل به خاک سپرده شد و برای مقبره وی بازگاهی ساخته شد. بعد از ایشان سید محمد کیا چشم بر جهان بست و ایشان را نیز در جوار همسرش دفن کردند. همینطور پیش رفت تا به بقعه 12 تن تبدیل گردید و از کسانی که در این مقبره به خاک سپرده شده اند می توان از سید علی و سید محمد، پسران امام سجاد(ع) و سید یوسف، سید یونس، سید حسن، سید مظفر، سید موسی، سید حیدر، سید صالح، سید اسکندر، سید خاور و سید ابوذر پسران امام محمدباقر (ع) نام برد.

بقعه های زیادی در این شهر وجود دارند که معروف ترین آن ها بقعه دوازده امام می باشد که در روستای ملاط واقع شده و اهالی منطقه جهت حاجت روایی به این بارگاه مراجعه می کنند و نذرهایی را ادا می کنند. از آنجایی که روستای ملاط در نزدیکی بام لنگرود قرار داشته، به یکی از مناطق دیدنی لنگرود مشهور است و می توانید پس زیارت در این آرامگاه از چشم انداز بی نظیر و فوق العاده اطراف لذت ببرید.

آدرس بقعه دورازده امام: استان گیلان، 3 کیلومتری جنوب لنگرود، روستای ملاط

مسجد آقا سید حسین

مسجد آقا سید حسین که یکی از مساجد تاریخی شهر لنگرود به شمار می رود در شمال بازار لنگرود واقع شده است. این مسجد به یکی از حاکمان کیایی تعلق داشته و بنای آن از یک اتاق مقبره با ضریح مشبک، گنبد و یک ایوان جانبی تشکیل شده است. قدمت مسجد آقا سید حسین را به زمان تیموریه، صفویه و قاجاریه می دانند. این مسجد زیبا به کاشی کاری های ظریف و گچبری های زیبا مزین شده است. برروی دیواره های ایواون مسجد نقاشی هایی وجود دارند که واقعه کربلا را ترسیم می کنند. گچبری هایی که بر لبه بالایی دیوار دیده می شود، مرثیه هایی از محتشم کاشانی نوشته شده است. همچنین روی درب مسجد سنگ نبشته ای از آیات قرآن قرار گرفته است. طبق کتیبه ای که در این مسجد وجود دارد تاریخ ساخت آن مروبط به سال 1277 هجری قمری می باشد. مسجد آقا سید حسین که از مکان های دیدنی لنگرود به شمار می رود، با شماره ملی 2045 در تاریخ 4 تیر سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

آدرس مسجد آقا سید حسین: استان گیلان، کوی فشالی، خیابان شهید برکاتی حقیقت

مسجد آقا سید حسین

تالاب کیاکلایه یکی از جاهای دیدنی لنگرود

تالاب کیاکلایه با وجود گونه های زیستی متنوعی که در خود دارد، به یکی از غنی ترین و زیباترین تالاب های استان گیلان تبدیل شده است. ابتدا این تالاب دارای وسعتی بالغ بر 300 هکتار بوده اما امروزه مساحت آن به کمتر از 100 هکتار رسیده است. با توجه به این که تالاب کیاکلایه به عنوان یکی از جاهای دیدنی لنگرود شناخته می شود اما امروزه به جایگاه دفن زباله های شهر تبدیل شده است. در زمان های گذشته که وسعت تالاب بیشتر بود و در اوج زیبایی خود به سر می برد، زیستگاه پرندگان مهاجری بود که در طول زمستان به آن مهاجرت می کردند. پوشش گیاهی که در این منطقه دیده می شود شامل درخت توسکا و نی می باشند.

همچنین وجود گل های نیلوفر آبی در این تالاب یکی از زیبایی های منحصر به فرد و تماشایی در این تالاب می باشد. از جمله مواردی که به نابودی تالاب کیاکلایه منجر شده است می توان به ایجاد کمربندی جدید، پیست موتور سواری و ایجاد آلودگی های صوتی برای پرندگان و پروژه ساخت بوستان بازار لنگرود اشاره کرد. در اطراف این تالاب امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی نظیر شهربازی، استخر مصنوعی و… ساخته شده است و همین باعث شده به عنوان جاذبه گردشگری لنگرود شناخته شود و گردشگران زیادی به سمت آن روانه گردند.

تالاب کیاکلایه کجاست

تالاب کیاکلایه از آنجایی که در شهر لنگرود واقع شده است، از دیدنی های لنگرود به شمار می رود. این تالاب از یک جهت به شهر لنگرود، رامسر و رشت و از سه جهت دیگر به شالیزارها محدود می گردد. از همین رو به دلیل وجود شالیزارها و مناطق کوهپایه ای، دارای منظره ای فوق العاده زیبا می باشد. تالاب کیاکلایه در جنوب لنگرود واقع شده و برای دسترسی به آن می توانید از جاده رشت – لاهیجان به طرف رودسر اقدام نمایید.

خانه دریا بیگی

خانه دریا بیگی یکی از خانه های تاریخی و زیبای لنگرود است که قدمت آن به دوره قاجاریه تعلق دارد. این خانه ی زیبا یکی از جاذبه های گردشگری لنگرود به شمار می رود و می تواند دوست داران هنر و معماری به سمت خود فرا بخواند. مالک خانه تاریخی دریا بیگی یکی از افراد مشهور و نامدار گیلانی بود که در اوایل دوره قاجار پایگاه فرماندهی نیروی دریایی بود. این خانه در زمان قاجار دارای بخش های اندرونی، بیرونی و محل خدمتکاران بود. خانه دریا بیگی از دو طبقه تشکیل شده و ایوان های بسیار زیبا و چوبی دارد. همچنین توسط گچبری ها، آینه کاری ها و مقرنس کاری هایی مزین شده است. درهایی که برای این خانه تاریخی به کار رفته است همگی از چوب های قدیمی و اورسی های چوبی مشبک می باشند که از مشخصه های بارز خانه دریا بیگی به شمار می روند.

بخش تالار شاه نشین خانه دارای مقرنس کاری و گچبری های بسیار زیبایی است که هنر معماری دوران قاجار را به نمایش می گذارند. درهایی که برای این بخش از خانه قرار داده شده دارای نقاشی گل و بوته و پرندگانی است که بسیار هنرمندانه کشیده شده اند و در طرفین آن ها نیز طاقچه هایی دیده می شود که داخل آن ها، آینه هایی قدیمی کار گذاشته شده اند. خانه دریا بیگی به لحاظ معماری و تزئینات داخلی، یکی از آثار مهم استان گیلام به شمار می رود. اما در حال حاضر بخش هایی از این خانه تاریخی مورد تخریب قرار گرفته اند. خانه دریا بیگی در سال 1390 به عنوان یکی از آثار تاریخی کشور در فرهست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دسترسی به خانه دریا بیگی

اگر به لنگرود سفر کردید و در میان گشت و گذار در جاذبه های گردشگری لنگرود قصد بازدید از این خانه تاریخی را داشتید، برای دسترسی به آن می توانید خود را به محله راه پشته برسانید. از آن جا مسیر رودخانه لنگرود را پیش بگیرید، چرا که این خانه در جهت غربی رودخانه و نزدیک مسجد غروی واقع شده است.

آدرس خانه دریا بیگی: استان گیلان، لنگرود، محله راه پشته

خانه دریا بیگی

دریاچه کومله

دریاچه کومله که به عنوان استخر طبیعی کومله نیز شناخته می شود، دارای سه آبگیر مجزا می باشد و یکی از مناطق دیدنی لنگرود به شمار می رود. یکی از بزرگترین آبگیرهای این منطقه دارای طولی حدود 1 کیلومتر و عرض 400 متر کی باشد. دریاچه کومله در طبیعتی بی نظیر به نام بام کومله که با نام نگین سبز کومله نیز شناخته می شود، قرار گرفته است. اگر در بام کومله بایستید می توانید چشم انداز فوق العاده زیبایی از طبیعت وسیع لنگرود را تماشا کنید. این دریاچه در فصل زمستان میزبان مناسبی برای پرندگان مهاجر محسوب می شود.

در طبیعت اطراف دریاچه کومله باغ های متنوعی از مرکبات و چای وجود دارند که جزء زیبایی های این منطقه به شمار می روند. جاذبه های دریاچه کومله تنها به موارد ذکر شده محدود نمی شود و امکانات رفاهی و تفریحی متعددی در اطراف آن قرار داده شده و از همین رو توانسته به یکی از جاذبه های گردشگری لنگرود تبدیل گردد و گردشگران زیادی برای گردش و تفریح این منطقه را انتخاب نمایند. از جمله امکانات تفریحی و رفاهی اطراف دریاچه کومله می توان به قایق سواری و وجود رستوران های متنوع اشاره کرد. رستوران هایی که برای یک وعده غذایی لذیذ و خوش طعم می توانند میزبان گردشگران باشند.

مسیر دسترسی به دریاچه کومله

برای دسترسی به دریاچه کومله که از دیدنی های لنگرود به شمار می رود، می بایست ابتدا خود را از طریق جاده رودسر – لنگرود به جاده کومله برسانید و مسیر جنوب کومله را پیش بگیرید. در ادامه می توانید دریاچه زیبای کومله را مشاهده کنید و از دیدن آن لذت ببرید.

ساحل چاف و چمخاله

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی لنگرود، ساحل چاف و چمخاله می باشد که بعد از انزلی به عنوان دومین قطب گردشگری و ساحل فعال در استان گیلان شناخته می شود. ساحل چاف و ساحل چمخاله در کنار هم قرار گرفته اند و در حال حاضر دو تا از بهترین ساحل شهرهای شمالی به شمار می روند. در ساحل چمخاله امکانات تفریحی و رفاهی متعددی نظیر سوریس بهداشتی و دوش حمام، محل های مناسبی جهت برپایی چادر، وسایل تفریحی جهت بازی کودکان قرار گرفته اند. ساحل چاف و چمخاله دو تا از سواحلی است که در لنگرود قرار داشته و جزء سواحلی است که اگر به استان گیلان سفر کردید هرگز نباید بازدید از آن ها را فراموش کنید. ساحل چمخاله یکی از بهترین سواحل ماسه ای شمال کشور با نوار 17 کیلومتری می باشد.

ساحل چاف و چمخاله کجاست

اگر می خواهید از تهران به بازدید از ساحا چاف و چمخاله بروید حدود 374 کیلومتر مسافت در پیش دارید که می توانید با خودروی شخصی در مدت زمان نزدیک به 5 ساعت آن را طی کنید. در این صورت بایداز شهرهایی همچون چلوس و رامسر عبور کنید و پس از آنکه به استان گیلان رسیدید، مسیر لنگرود را پیش بگیرید. از لنگرود تا چمخاله حدود 10 کیلومتر مسافت وجود دارد.

ساحل چاف و چمخاله

آبشار ماهی مشو

آبشار ماهی مشو یکی از بکرترین و زیباترین آبشارهای لنگرود است که در طبیعت بی نظیر جنگل های منطقه اطاقور جای خوش کرده است و به عنوان یکی از جاهای دیدنی لنگرود به شمار می رود. آبشار ماهی مشو دارای ارتفاعی حدود 10 متر می باشد و حوضچه ای با عمق 2 متر در پایین آن تشکیل شده است. این حوضچه بر زیبایی این آبشار افزوده و گردشگران زیادی برای بازدید از این منطقه دیدنی راهی منطقه اطاقور در لنگرود می شوند. آب و هوای این منطقه به لطف وجود این آبشار و جنگل سرسبز آن بسیار معتدل و دلنشین می باشد و با قدم زدن در این منطقه روحتان مملو از تازگی و سرزندگی می شود. جالب است بدانید که آبشار ماهی مشو به معنای جایی است که ماهی نمی تواند از آن عبور کند.

مسیر دسترسی به آبشار ماهی مشو

اگر می خواهید از آبشار ماهی مشو که از دیدنی های لنگرود در منطقه اطاقور به شمار می رود بروید باید بدانید که به دلیل وجود نداشتن تابلوهای راهنما، مسیر پیدا کردن آبشار کمی دشوار است. برای این منظور باید از شهر اطاقور حدود 12.5 کیلومتر در جاده ای خاکی حرکت کنید و برای رسیدن به آبشار از افراد محلی کمک بگیرید.

آدرس آبشار ماهی مشو: استان گیلان، لنگرود، منطقه اطاقور

عطا کوه

عطا کوه یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری لنگرود است و جای بسیار مناسبی برای کوهنوردی می باشد. عطا کوه با ارتفاع 700 متری به عنوان یکی از مرتفع ترین کوه هایی است که در شهر لنگرود قرار دارد. اگر به قله عطا کوه صعود کنید می توانید چشم انداز بی نظیر و فوق العاده ای از لنگرود و لاهیجان را مشاهده کنید. اهالی منطقه این قله را دکل می نامند و دلیل این نامگذاری وجود دکل های مخابراتی رادیو، تلویزیون و مخابرات می باشد که روی آن قرار دارند.

عطا کوه

مسجد بازار لنگرود

یکی از قدیمی ترین مساجدی که در شهر لنگرود وجود دارند، مسجد بازار لنگرود می باشد. مسجد بازار لنگرود با نام مسجد حاج علی نیز شناخته می شود و در محله بازار این شهر قرار گرفته است. تنها بخشی که از این مسجد در آن هنر به کار رفته در ورودی آن می باشد که مزین به منبت مورخ 1241 هجری قمری شده است و جزء مناطق دیدنی لنگرود به شمار می رود.

آدرس مسجد بازار لنگرود: استان گیلان، لنگرود، خیابان سید جلال الدین اسد آبادی

پارک جنگلی خرما

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی لنگرود پارک جنگلی خرما نام دارد که در آن درختان انبوه، بلند قامت و سرسبزی وجود دارند و رودخانه ای که از میان آن عبور می کند بر زیبایی های این پارک جنگلی افزوده است. پارک جنگلی خرما دارای پوشش گیاهی متنوعی نظیر درختان توسکا، انجیلی و لرک می باشد. در این پارک امکانات رفاهی مناسبی از جمله آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی برای رفاه حال گردشگران قرار داده شده و به همین منظور توانسته به یکی از جاهای دیدنی لنگرود تبدیل گردد. هنگامی که به پارک جنگلی خرما بروید، در میان قدم زدن میان درختان بلند قامت جنگل و صدای طنین انداز آواز خواندن پرندگان می تواند شما را به آرامشی بی انتها دعوت کند. جالب است بدانید که نام جنگل از دو واژه خر و مه تشکیل شده که به معنای آفتاب و مهتاب می باشد. اما در مقابل برخی نیز بر این اعتقادند که براساس نام خواهر بابک خرم الدین شاعر معاصر که خرما نام داشت نامگذاری شده است.

پارک جنگلی خرما کجاست

اگر می خواهید به بازدید از پارک جنگلی خرما که به عنوان یکی از دیدنی های لنگرود شناخته می شود بروید، می توانید خود از از لنگرود به املش برسانید. از املش حدود 24 کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید و پس از آن به روستای خرما و پارک جنگلی خرما خواهید رسید.

آدرس پارک جنگلی خرما: استان گیلان، لنگرود، روستای خرما

پارک جنگلی خرما

بازار لنگرود

یکی از بهترین تفریحاتی که می توانید در شهرهای شمالی از آن ها لذت ببرید، بازار گردی می باشد. با گردش در میان بازار لنگرود می تواند حال و هوایتان را تغییر دهد. از آنجایی که برنج، چای و ماهی های تازه در این بازار به وفور وجود دارند، بازار هفتگی لنگرود به عنوان یکی از بازارهای درجه یک استان گیلان شناخته می شود. حتی اگر قصد خرید نداشته باشید می توانید با قدم زدن در این بازار از حال و هوای سرزنده و شاداب بازار لذت ببرید و با صنایع دستی گرفته تا مواد خوراکی نظیر ماهی های تازه آشنا شوید. در روزهای شنبه هر هفته در بازار هفتگی لنگرود افزون بر تولیدات بومی و صنایع دستی، محصولات انواع مختلفی از محصولات داخلی و خارجی را مشاهده کنید.

جالب است بدانید که بازارهای هفتگی در شهرهای شمالی به خصوص استان گیلان قدیم الایام برگزار می شد و تا به امروز ادامه دارد. روزهای چهارشنبه و جمعه در لنگرود به روزهای بازار اختصاص یافته اند، به گونه ای که آن ها را به چهارشنبه بازار و جمعه بازار می شناسند. حاشیه نشینان و دوره گردان در روزهای چهارشنبه و جمعه خود را به لنگرود می رسانند و محصولات خود را در این بازار برای فروش قرار می دهند. یکی از بازارهای دائمی که در شهر لنگرود همه روزه بر قرار است، بازار ماهی فروشان می باشد که یکی از مهمترین جاهای دیدنی لنگرود به شمار می رود.

پارک فجر از جاذبه های گردشگری لنگرود

یکی از دیدنی های لنگرود که می توانید برای گذراندن اوقات فراغت به آن مراجعه کنید، پارک فجر می باشد. یکی از مواردی که به زیبایی بیشتر این پارک کمک کرده است، وجود استخری بزرگ می باشد که طراوت و تازگی را در پارک فجر به ارمغان آورده است. همچنین امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی نظیر آلاچیق، شهربازی، مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی، نمازخانه، بوفه، سرویس بهداشتی و… در پارک فجر لنگرود قرار داده شده تا موجب رضایت هرچه بیشتر گردشگران باشد. اگر در یک روز به دنبال جاذبه ای گردشگری در لنگرود بودید، می توانید این پارک را در لیست گردشگری خود قرار دهید. چراکه بهترین مکان برای برپایی پیک نیک و گذراندن اوقات فراغتی مفرح می باشد. همچنین از زیبایی های پارک فجر می توان به وجود نیلوفرهای آبی اشاره کرد که در استخر پارک دیده می شوند و در نیمه اول سال روی آب باز می شوند و بر زیبایی پارک افزوده اند.

آدرس پاک فجر: استان گیلان، لنگرود، خیابان شهدای گمنام، مقابل ساختمان فرمانداری

پارک فجر

غار لیاروی

غار لیاروی یکی از جاذبه های دیدنی لنگرود به شمار می رود و یکی از بهترین جاذبه ها برای طبیعت دوستان می باشد. غار لیاروی با نام غار لیارود نیز شناخته می شود و در روستای لیارو و در 8 کیلومتری روستای بلوردکان لنگرود قرار گرفته است. این غار سنگی حدود 90 متر عمق دارد و از غارهای قدیمی لنگرود می باشد و رودخانه ای زیبا در کنار آن جریان دارد. این غار دارای دو دهانه ورودی بوده که یکی از آن ها دارای عرض وسیعی حدود 2 متر می باشد. برای آن که به دهانه غار برسید، باید از جاده ای خاکی که دارای سراشیبی بسیار تندی می باشد عبور کنید. مسیر دسترسی به غار لیاروی کمی دشوار بوده اما عبور از این همه دشواری برای رسیدن به غاری زیبا ارزشش را دارد. هنگامی که در راهروهای این غار در حال قدم زدن باشید و مشغول تماشای دیوارهای سنگی داخل غار هستید که لایه آهکی روی آن ها را پوشانده است، تجربه ای تازه و جدید به شمار می رود.

مسیر دسترسی به غار لیاروی

از آنجایی که غار لیاروی در شهر لنگرود قرار دارد ابتدا باید خود را به شهر لنگرود در استان گیلان برسانید. سپس از لنگرود مسیر روستای لیارو که در 8 کیلومتری بلوردکان و نزدیک به شهر املش را پیش بگیرید. پس از آن که به روستای لیارو رسیدید به سمت روستای تیکسر حرکت کنید. از اینجا به بعد می توانید غار لیارو را مشاهده کنید.

لیلا کوه

لیلا کوه یکی از مناطق دیدنی لنگرود می باشد که در جنوب غربی این شهر زیبا و سرسبز جای گرفته است. لیلا کوه منطقه ای ییلاقی است که در مسیر دسترسی به عطا کوه قرار دارد و امکانات رفاهی و تفریحی در آن وجود دارد که موجب محبوبیت بیش از حد این منطقه زیبا و دلکش شده است. هنگامی که در حال گردش در منطقه سرسبز لیلا کوه هستید چایخانه های سنتی و قلیان سراهای متعددی را خواهید دید که می توانید لذت چای خوردن در طبیعت بی نظیر این منطقه را تجربه کنید. یکی از معروف ترین قهوه خانه های لیلا کوه دیشلمه نام دارد. در واقع لیلا کوه را با همین چایخانه ها و قلیان سراهای باصفایش می شناسند و از همین رو آن را با لقب قطب قلیان سرای گیلان می شناسند.

لیلا کوه کجاست

اگر می خواهید از لنگرود به سمت لیلا کوه بروید ابتدا باید از طریق اولین خیابانی که از لاهیجان که در طرف راست میدان فرمانداری می باشد اقدام نمایید تا به منطقه زیبا و چشم نواز لیلا کوه برسید. این مسیر که از میدان فرمانداری لنگرود شروع می شود و تا میدان لیلا کوه ادامه دارد، مسیری آسفالته است و حدود 3 کیلومتر مسافت دارد.

لیلا کوه

شلمان رود

رودخانه ای زیبا به نام شلمان رود که از کوه های البرز ناتشکوه سرچشمه می گیرد، به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی لنگرود شناخته می شود و پس از عبور از مناطق کوهستانی و جلگه ای نظیر شهر شلمان در نهایت در دریای خزر تخلیه می شود. شلمان رود به دلیل عبور از شهر شلمان باعث شده این شهر به دو بخش شرقی و غربی تقسیم گردد. حدود 3 کیلومتر پایین تر از شلمان یک خم وسیع وجود دارد که طول آن به 2.5 کیلومتر می رسد، یک رود دیگر که کیارود نام دارد، با آن ترکسیب می شود. به دلیل وجود این رودخانه، اهالی منطقه از طریق رودخانه شلمان رود مشغول صیادی بوده اند و از طریق صید ماهی امرار معاش می کردند. اطراف این رودخانه گیاهان زیادی روییده اند که باعث زیباتر شدن منطقه شده اند.

قلعه دیزبن

یکی از دیدنی های لنگرود که قدمت آن به صدها سال گذشته بازمی گردد، قلعه دیزبن نام دارد و در مسیر لاهیجان به لنگرود واقع شده است. در زمان های گذشته از این قلعه به عنوان پناهگاهی برای محافظت در برابر راهزنان استفاده می شد. محلی که قلعه دیزبن در آن قرار گرفته است، به عنوان محل دزدان شناخته می شد و آن را دزدبن یا دیزبن می نامیدند. اما در مقابل نیز برخی بر این اعتقادند که در زمان های قدیم دیز به معنای دز یا دژ بوده است و این قلعه را دژبان می دانستند. از این قلعه به عنوان محلی برای محافظان پادشاهان لاهیجان اسفاده می شد و به دلیل آن که قلعه برروی سنگ های کوهستانی بنا شده است باعث شده از دیرباز تا به امروز آسیب های فراوانی را به خود ببیند.

قلعه دیزبن

خانه منجم باشی

خانه منجم باشی یکی از خانه های تاریخی و قدیمی لنگرود می باشد و به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی لنگرود شناخته می شود. اگر جزء افرادی هستید که علاقمند به بازدید از خانه های تاریخی هستید و دوست دارید در خاطرات خانه های به جا مانده از تاریخ قدیم غرق شوید، بازدید از خانه منجم باشی را فراموش نکنید. قدمت این خانه به دوران قاجار بازمی گردد و برای معماری آن از سبک معماری ایرانی اسلامی استفاده شده است. زمانی که آقا محمد خان قاجار به قدرت رسید، همزمان با آن نیز خاندان منجم باشی به شهرت و مقام رسیدند.

این خانه تاریخی از دو طبقه تشکیل شده و دارای بخش هایی نظیر اندرونی، بیرونی، خلوت خانه، مسجد، حمام و… می باشد. برای تزئینات خانه منجم باشی از گچبری های زیبای مهتابی، نقوش گل و بوته برروی دیوارهای خانه و… استفاده شده است. مصالح به کار رفته در این خانه قدیمی سفال و چوب می باشند. خانه تاریخی منجم باشی با شماره 3370 و در تاریخ 25 اسفند سال 1379 به ثبت ملی رسیده است.

آدرس خانه منجم باشی: استان گیلان، لنگرود، فشکالی محله، مقابل بازار لنگرود سبز میدان

بام لنگرود

بام لنگرود درست همانجایی است که با قرار گرفتن روی آن می توانید چشم انداز بسیار خوبی به مناطق اطراف از جمله لنگرود، کومله، باغات چای، روستاهای زیبا و چشم نواز اطراف و شهرهایی همچون شهر های شلمان و چمخاله مقابل شما قرار می گیرد. این منطقه علاوه بر چشم انداز بسیار زیبا وسیع، از آب و هوای بسیار تمیز و پاک برخوردار است. با توجه به این که بام لنگرود یکی از معروف ترین جاهای دیدنی لنگرود به شمار می رود و گردشگران زیادی تقریبا در تمام طول سال به بازدید و گردش به سمت آن می روند، اما همچنان زیبا و بکر باقی مانده است. اگر به لنگرود سفر کردید و به دنبال تفریحی مهیج و بودید، پیشنهاد می شود حتما سری به بام لنگرود بزنید و از سورتمه آن استفاده کنید. این سورتمه در میان طبیعتی بی نظیر عبور می کند و هنگامی که سوار بر آن هستید و با سرعت در حال حرکت هستید، هوای تازه را استشمام می کنید که باعث جلای روحتان می شود. برای رسیدن به ورودی بام لنگرود باید حدود 1 کیلومتر بعد از چهارراه کومله به سمت شهر اطاقور حرکت کنید.

بام لنگرود

مسجد آقا شیخ حبیب الله

یکی از مساجد تاریخی لنگرود که قدمت آن به دوره قاجار بازمی گردد، مسجد آقا شیخ حبیب الله می باشد و در محله راه پشته لنگرود قرار دارد. برای این مسجد تاریخی، ستون های زیبا و چوب کاری های متنوعی در نظر گرفته اند.

آدرس مسجد آقا شیخ حبیب الله: استان گیلان، لنگرود، محله راه پشته

روستاهای دیدنی لنگرود

لنگرود یکی از زیباترین شهرهای شمالی در استان گیلان می باشد که جاذبه های دیدنی و گردشگری زیادی را در خود جای داده است و در تقریبا در تمام طول سال گردشگران بسیاری برای بازدید از آن ها روانه لنگرود می شوند. از تماشایی ترین جاذبه های لنگرود می توان به روستاهای دیدنی لنگرود اشاره کرد. در این بخش می خواهیم با روستاهای لنگرود که از اصلی ترین مکان های دیدنی لنگرود به شمار می روند آشنا شویم.

روستای گل سفید

روستای گل سفید

روستای گل سفید که یکی از روستاهای تاریخی این شهر می باشد که در 9 کیلومتری لنگرود واقع شده است. از دیدنی هایی که در روستای گل سفید وجود دارند می توان به آرامگاه سید محمد یمانی اشاره کرد. از آنجایی که گل های سفید در این روستا رشد می کردند، آن را روستای گل سفید نامیدند. طبق آماری که در سال 1385 از این روستا جمع آوری شد، جمعیت آن برابر 920 نفر بود. اهالی روستای گل سفید لنگرود به زبان گیلکی صحبت می کنند. منازلی که در این روستا وجود دارند با استفاده از مصالحی همچون چوب، کاه و گل ساخته شده اند.

روستای کوشالشاه

روستای کوشالشاه از دیگر روستاهای اطراف لنگرود می باشد و دارای سه محل به نام های سادات محله، میان محله و بالا محله می باشد. این روستا بخشی از دهستان دیوشل به شمار می رود و بقعه آقا سید محمد تقی که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می باشد در روستای کوشالشاه قرار دارد و به عنوان یکی از اماکن زیارتی لنگرود شناخته می شود. براساس آخرین سرشماری که در سال 1390 از این روستا جمع آوری شد، جمعیت آن 975 نفر و معادل 328 خانوار می باشد.

روستای گالشکلام

از دیگر جاهای دیدنی لنگرود روستای بسیار زیبایی به نام روستای گالشکلام می باشد که در فاصله نزدیکی از چمخاله با مرداب زیبایی که دارد، آن را جزیره می نامند و از طبیعت بکر و دست نخورده بهر می برد. دسترسی به روستای گالشکلام نیز بسیار ساده است که از ویژگی های خوب این منطقه به شمار می رود.

بهترین رستوران های لنگرود

لنگرود نیز همانند بسیاری از شهرهای شمالی دیگر، رستوران های بسیار خوبی را در خود جای داده است و گردشگران برای صرف وعده های غذایی خود می توانند به آن ها مراجعه نمایند. همیشه بعد از گردش حسابی در میان طبیعت و جاهای دیدنی لنگرود، رفتن به رستورانی خوب و صرف غذایی دلچسب و لذیذ بسیار لذت بخش است. در ادامه با برخی از بهترین رستوران های لنگرود آشنا خواهیم شد:

بهترین رستوران های لنگرود

رستوران گلشاهی دستک

رستوران گلشاهی دستک یکی از رستوران های خوب شهر لنگرود است و در کنار جاده ساحلی قرار دارد. این رستوران دارای دو طبقه بوده و غذاهای کبابی بسیار لذیذی را در اختیار مشتریان قرار می دهد. پیشنهاد می شود اگر به لنگرود سفر کردید و پس از گشت و گذار در میان دیدنی های لنگرود هوس خوردن غذای محلی و یا کبابی دلچسب به سرتان زد، به رستوران گلشاهی رستک مراجعه کنید.

آدرس رستوران گلشاهی دستک: استان گیلان، دستک، جاده ساحلی

شماره تماس رستوران گلشاهی دستک: 42859565-013

رستوران بشیر

یکی از بهترین و معروف ترین رستوران های لنگرود رستوران بشیر می باشد که در جاده ساحلی منطقه دستک واقع شده است. از آنجایی که انواع کباب های لذیذ در این رستوران سرو می شود به آن پلو کبابی بشیر نیز می گویند. یکی از غذاهایی که اغلب مشتریان سفارش می دهند کباب ترش می باشد. اما متاسفانه در حال حاضر رضایت مشتریان از این رستوران پایین آمده است. ورودی کبابی بشیر بسیار دلنواز می باشد و برای رنگ دکوراسیون آن از رنگ های قرمز و سفید استفاده شده است.

آدرس رستوران بشیر: استان گیلان، آستانه اشرفیه، انبارسر، چمخاله

بهترین زمان سفر به لنگرود

شهر لنگرود که یکی از شهرهای شمالی در استان گیلان می باشد از آب و هوایی بسیار مطلوب و دلنشین برخوردار است. آب و هوای لنگرود در فصل تابستان به دلیل شرجی بودن رو به گرما و مرطوب بودن می رود و اگر در این فصل به لنگرود سفر کنید شاید شرجی بودن آن چندان برایتان خوشایند نباشد. همچنین زمستان های این شهر بسیار پر بارش است و در اغلب روزهای زمستان بارندگی وجود دارد. اما فصل بهار بهترین زمانی است که می توانید به لنگرود سفر کنید و از تمام دیدنی های آن لذت ببرید. فصل پاییز هم می تواند یکی از بهترین فصل ها برای سفر به این شهر زیبا باشد. اما از اواسط پاییز که می گذرد و به زمستان نزدیک می شود، هوا رو به سرما می رود. بنابراین اگر می خواهید در بهترین فصل به این شهر سفر کنید، فصل بهار می باشد.

لنگرود

لنگرود کجاست و مسیر دسترسی به آن

شهر لنگرود در استان گیلان قرار دارد و جزء زیباترین و پرجاذبه ترین شهرهای شمالی کشور به شمار می رود. این شهر که حدود 900 کیلومتر مربع وسعت داشته در شرق استان گیلان واقع شده است. اگر می خواهید از تهران به سمت لنگرود حرکت کنید باید از تهران وارد اتوبان کرج – قزوین شده را تا انتها پیش بروید تا به اتوبان قزوین – رشت برسید. در این اتوبان به مسیر خود ادامه دهید تا به جاده سیاهکل سنگر می رسید. در ادامه وارد خیابان سراوان – سنگر – سیاهکل می شود. از آنجا به بزرگراه رشت – لاهیجان می رسید که از طریق آن باید به بزرگراه توحید شرقی بروید. جلوتر که بروید جاده لاهیجان – لنگرود پیش رویتان قرار دارد که می تواند شما را به لنگرود برساند. اگر از این مسیر بدون توقف برای رسیدن به لنگرود استفاده نمایید به حدود 5 ساعت مدت زمان نیاز دارید.

اقامت و اجاره ویلا در لنگرود

لنگرود جزء جذاب ترین و زیباترین شهرهای شمالی قرار دارد و به دلیل قرار دادن طبیعتی بی نظیر و بکری که در خود جای داده است، هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. همچنین در میان شهرهای توریستی کشور محسوب می شود. اگر قصد سفر به لنگرود را دارید بهتر است با اقامتگاه هایی که در این شهر وجود دارند بیشتر آشنا شوید تا بتوانید پیش از سفر به لنگرود اقامتگاه مناسب و مد نظر خود را رزرو نمایید. انواع مختلفی از اقامتگاه ها از سوئیت های اقتصادی گرفته تا ویلاهای لوکس و گران قیمت در لنگرود وجود دارند. همیشه یکی از پر طرفدارترین نوع اقامتگاه ها در این شهر، ویلاها می باشند، بنابراین اجاره ویلا در لنگرود نسبت به دیگر اقامتگاه ها طرفداران بیشتری دارد.

لنگرود

ویدئو مناطق دیدنی لنگرود

[vc_column_text text_larger=”no”]