جاهای دیدنی شفت

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

7 بهمن

آبشار دودوزن

آبشار دودوزن در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ی 24 کیلومتری از شهرستان شفت قرار گرفته و جزو مقاصد گردشگری استان گیلان محسوب می شود و در قسمت شمال شرقی شهرستان رشت واقع شده است. آب و […]

محتوا نمایش

استان گیلان شهرهای زیبا و خوش آب و هوایی را در خود جای داده که یکی از آن ها شهر شفت می باشد. این شهر در غرب استان گیلان واقع شده و جاذبه های زیادی را در خود جای داده است. جاهای دیدنی شفت جزء پرطرفدارترین و توریستی ترین شهرهای شمالی است. شهر زیبای شفت از شمال به رشت و صمعه سرا، از غرب به فومن و از جنوب به رودبار منتهی می شود. شهر شفت از آب و هوای بسیار مطلوب و دلنشینی برخوردار بوده و از همین رو به یکی از شهرهای گردشگری بخش شمال کشور تبدیل شده است. شهرهای شمالی کشور هرکدام دارای جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوعی هستند که شفت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دیدنی های زیادی را در خود جای داده که در این مطلب قصد داریم با آن ها آشنا شویم. با لوکس ویلا همراه باشید.

تاریخچه شفت

شهرستان شفت یکی از شهرستان های استان گیلان می باشد که در غرب این شهر زیبا جای گرفته است. شفت 2 بخش و 4 دهستان را در خود جای داده و از شمال به رشت و صمعه سرا، از غرب به فومن و از جنوب به رودبار محدود می گردد. بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1395 از این شهر صورت گرفت، جمعیت آن برابر با 54 هزار و 226 نفر می باشد. زبان مردم شفت بدین گونه است که برخی از آن ها به زبان گیلکی و برخی دیگر به زبان تالشان صحبت می کنند. اغلب گیلک زبانان شفت در مناطق پست جلگه ای زندگی می کنند و شغل آن ها کشاورزی می باشد.

اهالی شفت پیش از روی آوردن به دین اسلام، آیین میترائیسم و رزتشتی داشته اند و روستاهایی با نام های آتشگاه و آتشکده وجود داشتند. در حال حاضر مردم این شهر زیبا به دین اسلام و مذهب تشیع گرایش دارند. از اصلی ترین و معروف ترین محصولات کشاورزی این شهر می توان از برنج نام برد. شغل اغلب مردم شفت کشاورزی، باغداری، شیلات، پرورش آبزیان و کرم ابریشم، چای، پرورش دام و طیور، پرورش زنبور عسل و… می باشد. همچنین می توان به صنایع دستی که شامل بافت جوراب، شالف حصیر، سبد و زیلو اشاره نمود. در ادامه می خواهیم با جاهای دیدنی شفت و جاذبه های گردشگری آن آشنا شویم.

جاهای دیدنی شفت

آبشار دودوزن

آبشار دودوزن یکی از زیباترین آبشارهایی است که در استان گیلان قرار دارد و به عنوان یکی از دیدنی های شفت شناخته می شود. یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث شده این آبشار بسیار زیبا و تماشای باشد، قرار گرفتن آن داخل محوطه سرسبز جنگل می باشد. از آنجایی که منطقه اطراف آبشار کوهستانی و سرسبز بوده آب و هوایی بسیار خنک و دلپذیری دارد. آبشار دودوزن از بالای صخره ها به پایین سرازیر می شود و در پایین آن نیز حوضچه ای پر آب تشکیل شده که گردشگران می توانند در آن تنی به آب بزنند و روحشان سرشار از انرژی می شود.

یکی از بهترین فصل هایی که می توان به این آبشار زیبا رفت و از دیدن آن لذت برد، به دلیل کوهستانی بودن منطقه فصل های بهار و تابستان است. زیرا در فصل های پاییز و زمستان و رو به سرما رفتن هوا، منطقه اطراف آبشار بسیار سرد می شود. در فصل زمستان امکان یخ زدگی آب آبشار و بارش برف وجود دارد که شاید برای برخی خوشایند نباشد و باعث سختی سفر شود. طبیعت اطراف آبشار دودوزن که از جاذبه های گردشگری شفت به شمار می رود چشم انداز بی نظیری دارد و گردشگران را به برپایی پیک نیک ترغیب می کند.

آبشار دودوزن کجاست

اگر قصد بازدید از آبشار دودوزن را دارید، ابتدا باید خود را به استان گیلان برسانید. سپس از طریق جاده شفت خودتان را به مرکز شفت برسانید. بلوار کشاورز را پشت سر گذاشته و وارد جاده نصیر محله شوید که پس از آن مسیر سیاهمزکی شما را به سمت آبشار دودوزن هدایت می کند. پیش از آن که به روستای توسه برسید تابلوی راهنمای روستای خرمکش مقابلتان قرار می گیرد که باید از آن عبور کنید و حدود 1500 متر که پیش رفتید وارد مسیر آسفالته خواهید شد. خودروی خود را در جای مناسبی پارک کرده و مابقی مسیر را به صورت پیاده طی کنید.

آدرس آبشار دودوزن: استان گیلان، 24 کیلومتری شهر شفت

روستای خلیلان شفت

یکی از زیباترین روستاهای شهرستان شفت روستای خلیلان می باشد که در مسیر جاده جیرده به رشت قرار گرفته است. بر اساس آخرین سرشماری که از این روستا در سال 1395 جمع آوری شد، جمعیت روستای خلیلان شفت 275 نفر می باشد. گویش اهالی روستای خلیلان به زبان گیلکی است و شغل اغلب آن ها کشاورزی می باشد. از دیدنی های شفت می توان به آبگیرهای بزرگ و کوچک و حوضچه هایی که در روستای خلیلان وجود دارد اشاره نمود که باعث شده طبیعت این روستا بکر و زیبا جلوه کند. از آنجایی که این روستا دارای طبیعتی بکر و دست نخورده می باشد، بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. اگر به شفت سفر کردید و به دنبال جایی به دور از آلودگی و شلوغی شهرها بودید می توانید به این روستا بروید و از آرامش آن بهره مند شوید.

مسیر دسترسی به روستای خلیلان شفت

روستای خلیلان شفت در جاده رشت به جیرده قرار دارد و برای دسترسی به آن باید در این جاده به حرکت اقدام نمایید. پس از پشت سر گذاشتن این جاده وارد اتوبان سراوان – فومن می شوید. پس از آن که به بریدگی رسیدید آن را دور بزنید. سپس تابلوی آقا سید شریف مقابل شما قرار می گیرد که شما را به سمت روستای سقالسکار هدایت می کند. این روستا را پشت سر بگذارید تا به روستای خلیلان برسید.

آدرس روستای خلیلان شفت: استان گیلان، شهر شفت، دهستان جیرده

روستای خلیلان شفت

روستای بداب

روستای بداب در فاصله 3 کیلومتری از جنوب غربی شهر شفت قرار دارد و تا سال 1339 جزء دهستان شفت محسوب می شد. اما پس از سال 1339 جزء توابع دهستان احمد سرگوراب انتخاب شد. اهالی این روستا به زبان گیلکی صحبت می کنند. رودخانه سیاهمزگی که از جاذبه های گردشگری شفت به شمار می رود از جنوب این روستا می گذرد. زیارتگاهی هم به نام زیارتگاه آقا دختر در روستای بداب وجود دارد. از دیگر دیدنی هایی که در این روستا وجود دارد قلعه شاه بقال نام دارد. دلیل نام گذاری قلعه به نام شاه بقال این است که به نام سازنده آن نامگذاری شده است.

شاه بقال فردی نامدار بود که به علی بیک سلطان خدمت می کرد. از کنار قلعه شاه بقال نیز آبشاری زیبا با همین نام جریان دارد. این روستا بسیار سرسبز و زیبا بوده که از آب و هوایی بسیار معتدل و دلپذیر برخوردار است. طبق آخرین سرشماری که در سال 1395 از روستای بداب به دست آمد جمعیتی برابر با 547 نفر در آن زندگی می کنند. از فرآورده های روستای بداب می توان به برنج، چای، ابریشم، لبنیات، شال و عسل اشاره کرد.

آدرس روستای بداب: استان گیلان، شهر شفت، روستای بداب

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی یکی از زیباترین مناطق دیدنی شفت می باشد که در سال 1378 به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد. در هر نقطه از این منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی قدم بگذارید جاذبه ای جدید و دیدنی مقابل شما قرار می گیرد. این منطقه از آب و هوایی معتدل و مرطوب بهره می برد و چندین رود پرآب زیبا در آن جریان دارند. گردشگران زیادی هستند که منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی برای گردشگری و تفریح انتخاب می کنند، چرا که این طبیعت بسیار زیبا و دلنشین بوده و جنگل های هیرکانی، باغ های چای، مراتع ییلاقی و… را در خود جای داده است.

از جمله گونه های جانوری متعددی که در این منطقه زندگی می کنند می توان به گورکن، روباه، تشی، قرقاول، گربه جنگلی، گراز، سیاه گوش، شغال، خرس قهوه ای، پلنگ و… اشاره کرد. منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی چشم انداز بسیار زیبا و خارق العاده ای طبیعت شفت را در اختیار گردشگران قرار می دهد. جاذبه ای دیدنی در این منطقه وجود دارد که با نام سنگ امام شهرت دارد و برای دسترسی به آن می توان از جاده خاکی محله گرداولاست اقدام نماید و پس از پشت سر گذاشتن حدود 4 کیلومتر به آن برسید.

مسیر دسترسی به منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

اگر در شهر چفت قرار داشته باشید می توانید برای دسترسی به منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی از طریق جاده فومن – شفت خود را به جاده کردمحله – کرداباد برسانید. با پشت سر گذاشتن این جاده باید وارد جاده قلعه رودخان شوید و پس از طی کردن مسافت کوتاهی جاده ی سمت راست خود را که جاده گشت – رودخان نام دارد وارد شوید. این جاده درست همان مسیری است که شما را تا رسیدن به منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی هدایت می کند.

آدرس منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی: استان گیلان، شهر فومن، شهر شفت

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

آبشار لاس پشت

آبشار لاس پشت به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی شفت شناخته شده است و در دسته بکرترین آبشارهای ایران قرار می گیرد. در گویش محلی لاس صخره و سنگ معنی می دهد و واژه پشت که در ادامه آن می آید به معنای زیر می باشد که لاس پشت به معنای زیر صخره و یا زیر سنگ می باشد. منطقه ای که آبشار لاس پشت در آن جریان دارد، منطقه ای بسیار تماشایی و بی نظیر می باشد. اما توجه داشته باشید که مسیر دسترسی به این آبشار کمی دشوار و خطرناک بوده و در مسیر رسیدن به آن باید مراقب بود. از همین رو آبشار لاس پشت جزء مناطق کمتر شناخته شده در شهر شفت می باشد. آبشار زیبای لاس پشت در روستای لپوندان شهر شفت قرار دارد.

آبشار لاس پشت کجاست

برای آن که از آبشار لاس پشت دیدن کنید ابتدا باید خود را به شهر شفت برسانید. هنگامی که به شفت رسیدید باید وارد جاده احمدسر گوراب – شفت شوید و پس از پشت سر گذاشتن این مسیر وارد جاده احمدسر گوراب می شوید. این مسیر شما را به آبشار لاس پشت که از جاهای دیدنی شفت می باشد می رساند.

آدرس آبشار لاس پشت: استان گیلان، شهر شفت، روستای لپوندان

روستای کمسار

در فاصله 15 کیلومتری از جنوب شرق شهر شفت روستای خوش آب و هوا با چشم اندازی بی نظیر وجود دارد که آثار تاریخی متعددی را در خود جای داده است. این روستا با نام روستای کمسار شناخته می شود و جزء دیدنی های شفت به شمار می رود. اغلب ساکنین این روستا به شغل کشاورزی و کشت چای مشغولند. چشم انداز روستای کمسار شفت بسیار زیبا و فوق العاده می باشد، به صورتی که چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند. در زمان های قدیم بزرگان و خان های شهر شفت در این روستا زندگی می کردند و آثار و ابنیه تاریخی متعددی در آن وجود دارد.

در این روستا حدود 200 خانه با بافت قدیمی و روستایی وجود دارند که در زمان های قدیم خان ها و بزرگان در آنها زندگی می کردند. بناهای روستای کمسار تنها به خانه های آن محدود نمی شود و بناهای تاریخی دیگری همچون 2 مسجد و 2 حمام قدیمی در آن دیده می شود. اما متاسفانه بر اثر گذشتزمان و بی توجهی بسیاری از بخش های ابنیه این روستا تخریب شده اند. از پوشش گیاهی روستای کمسار می توان به درختان توسکا اشاره کرد که فضای سرسبزی را در این روستا پدید آروده اند.

مسیر دسترسی به روستای کمسار

روستای کمسار که جاهای دیدنی شفت به شمار می رود، در 15 کیلومتری از جنوب شرقی شفت واقع شده است که برای دسترسی به آن باید از جاده شفت – ملاسرا خود را به جاده فومن – سراوان برسانید. به حرکت خود در این جاده ادامه دهید تا به جاده قزوین – رشت برسید. این جاده شما را در مسیر رسیدن به کمسار هدایت خواهد کرد.

روستای کمسار

استخر طبیعی چماچا

روستای بسیار قدیمی و تاریخی به نام چماچا در نزدیکی های شهر زیبای شفت قرار دارد و از لحاظ اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این روستا جاذبه ای دیدنی به نام استخر طبیعی چماچا وجود دارد که جزء دیدنی های شفت محسوب می شود. اطراف این استخر طبیعی درختان سرسبز کوتاه و بلندی روییده اند که بر زیبایی استخر طبیعی چماچا افزوده اند. اگر به شهر شفت سفر کردید و قصد گردش در میان جاذبه های گردشگری شت را داشتید می توانید خود را به روستای زیبای چماچا برسانید و در طبیعت سرسبز و خوش آب و هوای آن گشتی حسابی بزنید. همچنین به بازدید از استخر طبیعی چماچا بروید. جالب است بدانید که روستای چماچا در نهضت جنگل به عنوان یکی از پایگاه های جنگلیان انتخاب شده بود.

مسیر دسترسی به استخر طبیعی چماچا

استخر طبیعی چماچا که از مناطق دیدنی شفت شناخته می شود، در شهر شفت قرار دارد که برای بازدید از آن ابتدا می بایست در شهر رفت قرار داشته باشید. سپس از طریق جاده آقاسید شریف به سمت جاده جیرده حرکت کنید. در جاده جیرده که به مسیر خود ادامه می دهید پس از پشت سر گذاشتن منطقه خرطوم باز هم به مسیر خود ادامه دهید تا به استخر طبیعی چماچا در روستای چماچا برسید.

آدرس استخر طبیعی چماچا: استان گیلان، شهر شفت، روستای چماچا

غار لاس پشت

یکی از زیباترین دست نخورده ترین غارهای کشور در شهر شفت قرار دارد که با نام غار لاس پشت شناخته می شود. غار لاس پشت که یکی از جاذبه های دیدنی شفت به شمار می رود قدمتی بسیار طولانی داشته اما تاریخ قدمت آن مشخص نیست. در گویش محلی گیلکی لاس به معنای سنگ و صخره و پشت نیز به معنای زیر می باشد. شهر خوش آب و هوای شفت جاذبه های تاریخی زیادی را در خود جای داده است که غار لاس پشت نیز یکی از آن ها محسوب می شود. این غار در منطقه لپوندان شفت واقع شده است.

غار لاس پشت کجاست

غار تاریخی لاس پشت در منطقه لپوندان شفت قرار داشته که برای رسیدن به آن باید از مسیر جاده احمدسر گوراب – شفت وارد جاده احمدسر گوراب – نصیرمحله محله شوید و مسیر خود را به سمت جاده نصیرمحله – شالما ادامه دهید. جاده شالما – سیاه مزگی شما را به منطقه لپوندان که غار لاس پشت داخل آن قرار دارد می رساند.

آدرس غار لاس پشت: استان گیلان، شهر شفت، منطقه لپوندان

غار لاس پشت

مراسم عروس گولی

یکی از مراسم های سنتی که در اغلب روستاها و شهرهای گیلان برگزار می شود با نام مراسم عروس گولی شناخته می شود. این مراسم دارای تاریخچه ای قدیمی بوده و ریشه در سنت های نمایشی تاریخی و کهن دارد. در این مراسم نمادهای سال گذشته با سال جدید با یکدیگر به جنگ و ستیز می پردازند. با توجه به این که بسیاری از مراسم های سنتی مانند عروس گولی و نوروزی خوانی امروزه در حال کمرنگ تر شدن هستند، اما همچنان در شهر زیبای شفت برگزار می شود و یکی از پرطرفدارترین مراسم های سنتی شمالی می باشد. هرساله این مراسم در شفت برگزار می شود. افرادی که در مراسم عروس گولی ایفای نقش می کنند ناز خانم و غول می باشند. ناز خانم نماد بهار است که با ناز و کرشمه می آید و غول نیز نماد زمستان است که با یکدیگر به ستیز می پردازند و زمستان می رود و بهار وارد می شود.

بازار هفتگی شفت

یکی از پرطرفدارترین مکان های دیدنی شفت بازارهای هفتگی این شهر می باشند که در روزهای به خصوصی از روزهای هفته برگزار می شوند. این بازار هفتگی را چهارشنبه بازار می دانند. بازارهای هفتگی یکی از پر شور و هیجان ترین جاهای دیدنی شفت به شمار می رود و افراد بومی و غیر بومی در این بازار به خرید و فروش مشغول هستند. در بازار هفتگی شفت فرآورده هایی نظیر برنج، دام، صنایع بومی و… عرضه می شوند. بومیان شهر شفت به صورت هفتگی در روزهای مشخصی به این بازار می آیند و تولیدات دامی، زراعی و صنایع دستی خود را برای فروش عرضه می نمایند. بازارهای هفتگی این شهر سابقه ای دیرینه دارند. پیشنهاد می شود اگر به شفت سفر کردید علاوه بر گردش در میان دیدنی های شفت از بازار هفتگی شفت نیز دیدن کنید و از صنایع دستی زیبای آن ها تهیه نمایید. یکی از لذت بخش ترین قسمت های بازار گردی این شهر تماشای هیاهو و سرزندگی در بازار هفتگی شفت می باشد.

بازار هفتگی شفت

آبشار وزن بن

آبشار وزن بن از دیگر آبشارهای زیبای شفت می باشد که در مسیر جاده گنجار – امامزاده اسحق واقع شده است. منطقه ای که آبشار وزن بن در آن قرار گرفته سفیدمزگی نام دارد. این آبشار زیبا که از دیدنی های شفت به شمار می رود در منطقه ای بسیار زیبا و رویایی قرار گرفته که درختان توسکا در اطراف آن وجود دارد. طبیعت اطراف آبشار وزن بن سرسبز و زیبا بوده و یکی از بهترین جاهایی است که در سفر به شفت می توانید به سراغ آن بروید و آرامش و حس خوب را در آن تجربه کنید. در طول سال گردشگران زیادی به بازدید از این آبشار خروشان اقدام می کنند. هنگامی که آب آبشار از بالای صخره به پایین می ریزد صدایی بسیار آرامش بخش و دوست داشتنی ایجاد می کند که همین باعث شده آبشارها یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری شفت به شمار رود.

آبشار وزن بن کجاست

برای بازدید از آبشار وزن بن که یکی از مشهورترین مناطق دیدنی شفت به حساب می آید باید به شهر شفت سفر کنید. پس از آن از جاده احمدسر گوراب – شفت مسیر را آغاز کنید. در این مسیر به بلوار کشاورز خواهید رسید که باید آن را پشت سر بگذارید، سپس وارد جاده احمدسر گوراب – نصیر محله شوید. به بلوار امیدی خواهید رسید که از آنجا باید مسیر جاده نصیرمحله – شالما شوید. به ادامه مسیر در این جاده بپردازید تا به آبشار زیبا و خروشان وزن بن برسید.

پنیر سیاه مزگی

یکی از بهترین فرآورده های شهر شفت پنیر سیاه مزگی می باشد که می تواند حتی با بهترین پنیرهای فرانسوی به رقابت بپردازد. این پنیر کی از لذیذترین و خوش طعم ترین پنیرهای ایرانی است طرفداران زیادی نیز دارد. یکی از بهترین و پرطرفدارترین سوغاتی هایی که در شفت وجود دارد و گردشگران سعی دارند از آن تهیه کنند پنیر سیاه مزگی می باشد. این پنیر در عین خوشمزه بودن بسیار مقوی می باشد و حاصل تلاش و زحمت های بانوان منطقه سیاهمزگی می باشد. در فصل بهار بانوان منطقه حدود 11 الی 12 ساعت و در فصل تابستان نیز حدود 13 الی 14 ساعت زحمت می کشند تا شیر گوسفند را بدوشند و آن را از صافی رد کنند.

پس از آن که شیر از صافی رد شد و همچنان گرم است، مایه پنیر می زنند و با آب مخلوط می کنند. دیگی روی آتش قرار می دهند و مایه به دست آمده را با کاسه ای فلزی روی آن قرار می دهند. حدود 10 الی 15 دقیقه که می گذرد ترکیبی به دست می آید که تبدیل به پنیر سیاه مزگی می شود که بسیار لذیذ می باشد.

پنیر سیاه مزگی

استخر نورماس

استخری زیبا و طبیعی در روستای کلاچ خندان قرار دارد که استخر نورماس نام دارد و یکی از جاذبه های دیدنی شفت محسوب می شود. اهالی این روستا بر خاصیت درمانی استخر نورماس تاکید دارند و بیماری های لاعلاجی که دکتر از آن ها قطع امید کرده باشد را درمان خواهد کرد. بدین صورت که شخص خود را در آب این استخر طبیعی غوطه ور می کند و بیماری وی درمان می شود. از همین رو استخر نورماس را پر خیر و برکت می نامند. برخی افراد منطقه می گویند که مدتی پیش دختری در این استخر شفا پیدا کرده است. استخر نورماس دارای مساحتی 13 هکتاری می باشد و مساحت سطح خشکی آن حدود 2 هکتار می شود.

اگر به این استخر زیبا که که از مکان های دیدنی شفت می باشد سری بزنید می توانید از امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی نظیر ماهیگیری، قایق سواری، رستوران و کافی شاپ و… که در آنجا وجود دارد استفاده کنید. اطراف این استخر زیبا و طبیعی آرامشی حاکم است که با رفتن به این منطقه می توانید از آن بهره مند شوید. چندین سال گذشته تصمیم بر آن شد از آنجا که استخری طبیعی به نام نورماس در روستای کلاچ خندان قرار دارد، نام روستا را از کلاچ خندان به نور ده تغییر دهند. اما اهالی روستا همچنان آن را با نام کلاچ خندان می شناسند.

آدرس استخر نورماس: استان گیلان، شهر شفت، روستای کلاچ خندان

رودخانه سیاه مزگی چوبر

رودخانه سیاه مزگی چوبر در روستای سیاه مزگی قرار دارد که از مکان های دیدنی شفت به شمار می رود. رودخانه سیاه مزگی چوبر از ارتفاعات جنوب زنجان سرچشمه می گیرد و در مسیری که جریان پیدا کرده با چندین رودخانه دیگر ترکیب می شود و در نهایت این رودخانه زیبا را در منطقه سیاه مزگی شفت پدید می آورد. اطراف این رودخانه طبیعتی سرسبز با درختان انبوه دیده می شوند که طبیعتی بسیار زیبا و با طراوت را در کنار یکدیگر پدید آورده اند. گردشگرانی که به شفت سفر کرده اند و قصد گردش در میان جاهای دیدنی شفت را دارند، بازدید از این رودخانه زیبا و پرآب را در اولویت قرار می دهند.

مسیر دسترسی به رودخانه سیاه مزگی چوبر

رودخانه سیاه مزگی چوبر در روستای سیاه مزگی قرار گرفته است. در این صورت باید خود را به شهر شفت استان گیلان برسانید. سپس از طریق جاده احمدسر گوراب – شفت تا جاده نصیرمحله – شالما پیش بروید. این مسیر را ادامه دهید تا به جاده شالما – سیاه مزگی برسید. این جاده شما را به روستای سیاه مزگی هدایت می کند که رودخانه سیاه مزگی چوبر نیز در همین روستا جریان دارد و می توانید از آن دیدن کنید.

رودخانه سیاه مزگی چوبر

تالاب آب بندان گیلده

زیبایی ها و دیدنی های شفت تمامی ندارند. از دیگر جاذبه های گردشگری که در این شهر وجود دارند می توان به تالاب آب بندان گیلده اشاره نمود که در روستای گیلده قرار گرفته است. اهالی روستا از آب این تالاب به منظور ذخیره و نگهداری آب شالیزارهای روستا استفاده می کنند. در اطراف تالاب آب بندان گیلده جاذبه های دیگری همچون استخر پرورش ماهی، شالیزارها و خانه های روستایی نیز وجود دارند. تالاب آب بندان گیلده از دو بخش تشکیل شده است که بخش غربی آن حدود 5.3 هکتار وسعت دارد و با آمدن فصل بهار بخش های جنوبی آن سرسبز می شوند. بخش شرقی تالاب نیز گیاهان آبزی که شامل نیلوفر آبی، تی، لویی و… می شوند در آب شناورند دیده می شوند. همچنین از گونه های جانوری تالاب می توان به قورباغه درختی، قورباغه معمولی، لاک پشت، خارپشت اروپایی، شغال، لاسرتای شکم سبز و… اشاره نمود. پرستوهای دریایی تیره بر روی گیاهان آبزی این منطقه هر ساله جوجه آوری خود را انجام می دهند. گردشگران زیادی هستند که برای گردش در طبیعتی آرامش بخش این تالاب را انتخاب می کنند.

آدرس تالاب آب بندان گیلده: استان گیلان، شهر شفت، روستای گیلده

سد خاکی سقالکسار

در 15 کیلومتری شفت و در مسیر جیرده شفت تا آقا سید شریف روستایی دیدنی به نام روستای سقالکسار قرار گرفته است. مزار آقا سید شریف نیز در این روستا قرار دارد و اطراف آن نیز چندین دریاچه وجود دارند که طبیعت بکر و زیبایی را پدید آورده اند. سد خاکی سقالکسار به عنوان بزرگترین دریاچه این منطقه شناخته می شود و باعث شده گردشگران زیادی برای بازدید از آن راهی روستای سقالکسار شوند. روستای سقالکسار واقع در دهستان لاکان می باشد و طبق سرشماری که در سال 1385 در این روستا انجام شد، جمعیت آن برابر با 584 نفر بود. اطراف سد خاکی سقالکسار گیاهان و درختان انبوه و سرسبز روییده اند که بر زیبایی منطقه افزوده اند. این سد زیبا به عنوان یکی از مناطق دیدنی شفت شناخته می شود.

اهالی منطقه بر نظافت و تمیز بودن این سد و اطراف آن بسیار تاکید دارند. دریاچه ای که بر اثر سد خاکی به وجود آمده حدود 15 هکتار مساحت داشته که طول 600 متر و عرض آن 500 متر می باشد و در میان جنگلی زیبا قرار گرفته است. منبع تامین آب دریاچه از چشمه ساران و ریزش های جوی می باشد. سقالکسار از ترکیب سه واژه سقال به معنای محل آبخوری، لک و سار نیز به معنای پرنده زیبا می باشد تشکیل شده است. منطقه ای که سد خاکی سقالکسار در آن قرار گرفته دارای پارکینگ می باشد که گردشگران می توانند خودروی خود رادر آن پارک کنند. همچنین از دیگر ویژگی های این منطقه می توان به این اشاره کرد که گردشگران در اطراف دریاچه بساط پیک نیک برپا می کنند و از آرامش و زیبایی منطقه لذت می برند.

بهترین زمان بازدید از سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار در تمام طول سال و در تمام فصول زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد و از آنجایی که منطقه ای بسیار پاک و تمیز است و در نظافت آن رعایت به عمل می آید، از آب و هوایی بسیار دلنشین و مطلوبی برخوردار است. اما اگر بخواهید در بهترین زمان به این منطقه بروید و در آن بساط پیک نیک را برپا کنید، فصل بهار تا اواسط پاییز می باشد. در فصل بهار تمام طبیعت سد خاکی سقالکسار با طراوت و تازه شده و در تابستان نیز تمام منطقه سرسبز می باشد. همچنین در فصل پاییز نیز طبیعت منطقه به رنگین ترین حالت ممکن خود درآمده است. اما در زمستان شاید کمی برایتان سرما آزاردهنده باشد.

آدرس سد خاکی سقالکسار: استان گیلان، 15 کیلومتری شهر شفت، روستای سقالکسار

سد خاکی سقالکسار

رودخانه چنار رودخان

در شهرستان شفت روستایی به نام رودخان وجود دارد که رودخانه ای زیبا به نام رودخانه چنار رودخان در آن جریان دارد. طبیعت این روستا بکر و دست نخورده باقی مانده و کوه هایی بلند و سرسبز اطراف آن را محاصره کرده اند. رودخانه چنار رودخان آبی زلال و شفاف داشته که از میان روستا عبور می کند و درختان بلند قامت و سرسبز چنار اطراف آن را احاطه کرده اند که باعث زیبایی هرچه بیشتر رودخانه و منطقه شده است. اگر به این روستا سفر کردید، حتما از رودخانه آن دیدن کنید. این روستا از امکانات محدود و کمی برخوردار بود و همین امر باعث شد اهالی روستا مهاجرت کنند. رودخانه چنار رودخان مزارع دهستان چوبر را سیراب می کند.

مسیر دسترسی به رودخانه چنار رودخان

رودخانه چنار رودخان که از مناطق دیدنی شفت به شمار می رود، در روستای چنار رودخان قرار داشته که از توابع منطقه احمد سرگوراب شفت می باشد و در دهستان چوبر واقع شده است. برای دسترسی به این منطقه می بایست ابتدا در شفت قرار داشته باشید و با پشت سر گذاشتن آرامگاه آقا سید شریف مسیر سمت چپ را پیش بگیرید. در این صورت می توانید به سمت رودخانه چنار رودخان بروید و از دیدن آن لذت ببرید.

روستای خرفکل

یکی از متفاوت ترین روستاهایی که در شفت قرار دارد روستای خرفکل نام دارد و بر خلاف دیگر ییلاقات این شهر، دارای آب و هوای گرم تری می باشد. از همین رو اهالی این روستا برف هایی که در زمستان می بارد را در منطقه چال می کنند تا آب به مقدار کافی در تابستان در دسترس داشته باشند. روستای خرفکل در جنوب شهر شفت و در شرق روستای احمدسر گوراب واقع شده است. این روستا در امتداد کانال آب بر قرار گرفته و از دو بخش بالا و پایین تشکیل شده است. طبیعت روستای خرفکل بسیار زیبا و بکر می باشد و عبور کانال آب بر فومنات نیز بر زیبایی روستا افزوده است. نام خرفکل از دو واژه خرف که نوعی گیاه سرخس است و کل نیز به معنای تپه و نقطه مرتفع می باشد تشکیل شده است. در دل این روستا جنگل چوکا و شهرک صنعتی شفت قرار گرفته اند. بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1395 از این روستا به دست آمد جمعیت آن 451 نفر بود. اگر به شفت سفر کردید حتما از این روستای زیبا و بکر دیدن کنید.

مسیر دسترسی به روستای خرفکل

برای دسترسی به روستای خرفکل از شفت می توانید از جاده احمدسر گوراب – شفت وارد جاده احمدسر گوراب شوید. این مسیر درست شما را به روستای زیبا و خوش آب و هوای روستای خرفکل می رساند.

روستای خرفکل

روستای خرمکش

در انتهای جاده آسفالته شفت – سیاهمزگی روستایی با چشم انداز بی نظیر و سرسبز قرار گرفته است که روستای خرمکش نام دارد. رودخانه های پرآب و خروشان، آبشارهای پرآب و جنگل های انبوه و سرسبزی در این روستا وجود دارند که طبیعت روستا را بسیار دیدنی کرده اند. با قدم زدن در طبیعت روستای خرمکش می توانید آرامش را با تمام وجود احساس کنید. جنگل های انبوه خرمکش سرسبز و بسیا زیبا هستند که می توانید در آن ها به برپایی پیک نیک بپردازید. خانه های روستایی با بافت قدیمی نیز در این روستا دیده می شوند.

بناهای تاریخی شفت

جاذبه های دیدنی شفت تنها به طبیعت آن محدود نمی شود و ابنیه و آثار تاریخی متعددی در دل طبیعت خود جای داده است. خانه هایی تاریخی و قدیمی در این روستا دیده می شوند که قدمت آن ها به دوره های قاجاریه و زندیه می رسند. همچنین امامزاده ای در این شهر وجود دارد که با نام امامزاده ابراهیم از آن یاد می شود. آرامگاه ایشان به عنوان جاذبه ای تاریخی و مذهبی در این روستا شناخته می شود. در این بخش می خواهیم با برخی دیگر از بناهای تاریخی شفت آشنا شویم.

بناهای تاریخی شفت

بقعه امامزاده اسحاق

بقعه امامزاده اسحاق یکی از اماکن مذهبی و یکی از مکان های دیدنی شفت می باشد که در 25 کیلومتری جنوب این شهر واقع شده است. منطقه ای که بنای بقعه امامزاده اسحاق در آن قرار گرفته منطقه سیاه کوه نام دارد. بر اساس شجره نامه ای که در این امامزاده وجود دارد، نشان می دهد که امامزاده اسحاق برادر امام رضا (ع) بوده و یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) می باشد. بنای این بقعه دو طبقه بوده و دارای سقفی شیروانی بوده و دو گنبد کوچک و کوتاه روی آن قرار گرفته است. برای ساخت این بنا از مصالحی همچون سنگ، چوب و گل استفاده شده است. در محوطه داخلی بقعه امامزاده اسحاق ضریح فلزی و مشبکی قرار گرفته است که زائرین آن را زیارت می کنند. همچنین محوطه اطراف بقعه امامزاده اسحاق سرسبز می باشد.

آدرس بقعه امامزاده اسحاق: استان گیلان، 25 کیلومتری جنوب شفت، منطقه سیاه کوه

خانه های تاریخی کمسار

همانطور که در بالا با روستای کمسار آشنا شدیم، دیدیم که این روستای تاریخی و کهن محل زندگی بسیاری از خان ها و بزرگان شفت بوده است. از همین رو زمانی که به روستای کمسار بروید و به قدم زدن در این روستا مشغول باشید، خانه هایی با بافت تاریخی و روستایی را خواهید دید که قدمت آن ها به دوران حکومت زندیه و قاجاریه می رسد. در رابطه با نام این روستا می توان اینگونه بیان کرد که برخی بر این اعتقادند که اهالی روستای کمسار منازلی کوچک و روستایی داشتند که آن ها را کومه می نامیدند و پسوندی در انتهای آن که سان به معنای شباهت بود می آمد که بعد از مدتی به کومسار و در نهایت به کمسار تبدیل گردید. رودخانه کمسار نیز در این روستا جریان دارد و در مسافت دورتری از این رودخانه بافت مسکونی روستا قرار دارد که در ارتفاع بلندتری قرار دارد.

همچنین به گونه ای است که اهالی روستا می توانند شالیزارهای خود را تماشا کنند. مسجدی تاریخی و قدیمی به نام آکل در روستای کمسار وجود دارد که قدمت آن به دوره صفویه بازمی گردد و همچنین در دوران قاجار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. در بخش انتهایی روستای کمسار خانه ای مخروبه دیده می شود که در زمان خود یکی از خانه های اعیانی و اشرافی به حساب می آمد. این خانه دو طبقه دارد و به رودخانه کمسار اشراف دارد. اطراف خانه را درختانی بلند قامت و تنومند احاطه کرده اند. همچنین حوض به همراه چاه قدیمی آن نشان دهنده آن است که خانه ای اعیانی بوده و سقف آن پوشیده از نی های خیزران و سفال می باشد. حمام های متعددی در این روستا وجود داشتند که در 100 سال گذشته تخریب شدند. نخستین مدرسه ای که در این روستا ساخته شد در سال 1319 هجری شمسی در یکی از خانه های بزرگان به نام یحیی خان تاسیس گردید.

مسجد آقا سید ذوالپیران

روستایی به نام ذوالپیران در شهر شفت وجود دارد که از توابع دهستان جیرده به شمار می رود. در این روستا بقعه آقا سید ذوالپیران قرار دارد که قدمت آن به حدود 200 سال گذشته بازمی گردد. این بقعه در زمان های قدیم به گفته اهالی قدیمی روستا، یک اتاق 3 در 4 متری بود که مقبره ای چوبی به همراه یک ایوان 2 متری بود. سقف بنا از ساقه برنج پوشیده شده بود. اهالی این روستا به همراه کمک اهالی شهرستان شفت بنایی به ابعاد 100 متر مربع با ضریح فلزی برای آن ساخته شد. شجره نامه ای از این بزرگوار در دست نبوده اما به عنوان یکی از اماکن مذهبی شفت شناخته می شود. در محوطه بیرونی بنا، در سمت راست و در فاصله 10متری آن چاه آبی وجود دارد که مردم برای حاجت روایی به آن متوسل می شوند. همچنین در سمت چپ و در فاصله 10 متری نیز درختی تنومند وجود دارد که در زمان های قدیم مردم با روشن کردن شمع زیر آن به دعا می پرداختند. مسجد آقا سید ذوالپیران در حال حاضر به عنوان مکانی مذهبی و یکی از جاهای دیدنی شفت شناخته می شود.

آدرس مسجد آقا سید ذوالپیران: استان گیلان، شهر شفت، روستای آقا سید ذوالپیران

پل خشتی لیشاوندان

رودخانه ای به نام خوبک در جوار روستای لیشاوندان وجود دارد که پلی به نام پل خشتی لیشاوندان روی آن ساخته شده است. پل خشتی لیشاوندان که یکی از دیدنی های شفت محسوب می شود دارای قدمتی تاریخی می باشد و به دوران قاجار مربوط می شود. این پل تاریخی و خشتی دارای طول 30 متر و عرض 6 متر می باشد. این پل دارای طاقی جناقی با خیزی تند می باشد. پایه هایی که برای پل خشتی لیشاوندان ساخته شده در جهت مخالف آب بوده و موج شکن هایی نیم دایره ای برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین برای ساخت این پل تاریخی از مصالحی نظیر آجر و ملاط ساروج استفاده شده است. گیاهی به نام لیشاوندان در روستای لیشاوندان به وفور دیده می شد که وندان هم به معنی استخر بزرگ بود. از همین رو نام این پل خستی را پل خشتی لیشاوندان نامگذاری کردند. پل خشتی لیشاوندان در تاریخ 12 آذر سال 1375 با شماره 1782 به عنوان یکی از آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسید.

بقعه متبرکه درویشان

روستایی به نام شادخال در 5 کیلومتری شهر شفت قرار دارد که مکانی مذهبی و متبرکه به نام بقعه متبرکه درویشان قرار گرفته و در کنار رودخانه ای بالای تپه می باشد. این بقعه مساحتی برابر با 60 متر مربع داشته و با مصالحی همچون سنگ بلوک ساخته شده است. زمین اطراف بقعه حدود 1 هکتار مساحت آن بوده که در آن قبرستان عمومی قرار گرفته است. در نزدیکی های این زمین مسجدی بزرگ و زیبا نیز وجود دارد. در محوطه داخلی این مکان مذهبی، بقعه ای چوبی و کوچک قرار گرفته است.

آدرس بقعه متبرکه درویشان: استان گیلان، شهرستان شفت، دهستان جیرده، روستای تکرم

سوغات شفت

اولین و معروف ترین سوغات شفت پنیر سیاه مزگی می باشد که محصول منطقه سیاهمزگی می باشد. این نیر بسیار لذیذ و مقوی بوده و تقریبا اغلب گردشگرانی که به شفت سفر می کنند از این پنیر به عنوان سوغات تهیه می کنند. از دیگر سوغاتی هایی که در شهر شفت وجود دارد می توان به جوراب های رنگی ساق بلند اشاره کرد. همچنین حصیر و سبدهای زیبایی هستند که از صنایع دستی و معروف بانوان شهر زیبای شفت می باشد. از دیگر صنایع دستی شهر شفت می توان به گلیم بافی، سال بافی و سفال گری نیز اشاره نمود.

سوغات شفت

غذاهای سنتی شفت

همه ی ما می دانیم که شهرهای شمالی ایران یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای سنتی و محلی کشور را شامل می شوند. غذاهای شمالی بسیار متنوع و خوش طعم هستند که می توانند باب میل و سلیقه همگان قرار گیرند. از آنجایی که نان در میان مردم شفت به عنوان غذایی کم انرژی تلقی می گردد، از غذاهای نانی اهالی مناطق کوهستانی شفت و تالش استفاده می کنند. در عوض به جای غذاهای نانی، غذاهای پلویی و خورشتی از پرطرفدارترین غذاها در این شهر شناخته می شوند. شاید تا به حال نام قلی ناهار به گوشتان نخورده باشد، قلی ناهار در میان شفتی ها یک وعده غذایی میان صبحانه و ناهار محسوب می شود که در آن از غذاهایی ساده نظیر تخم مرغ، تخم اردک، دوشاب، ماست، دوغ و شیر به همراه کته استفاده می کنند.

اکنون می خواهیم علاوه بر آشنایی با جاذبه های گردشگری شفت با غذاهای سنتی و محلی شفت آشنا شویم. نوعی نان برنجی خوشمزه و پرطرفدار در این شهر وجود دارد که لاکو نام دارد و آن را همراه با قیماق، فرنی و حلوای رغائب میل می کنند. برخی از غذاهای محلی این شهر شامل واویشته تره، ترش کباب، سیر تابه، مُسما، سیرقلیه، واویشکا، قیمه، کته کباب، ترش تره‌، موتنجن، فسنجان، باقلا پله، اسفناج تره و… می شوند.

بهترین زمان سفر به شفت

شهر زیبای شفت از لحاظ جغرافیایی شامل دو بخش جلگه ای و کوهستانی می باشد که بخش جلگه ای آن از آب و هوایی معتدل و مرطوب بهره می برد و بخش هایی از این شهر که در مناطق کوهستانی قرار دارد، از آب و هوایی خنک و کوهستانی برخوردار است. بخش جلگه ای این شهر دارای بارندگی و رطوبت و بخش کوهستانی نیز برف سرما می باشد. در این صورت اگر می خواهید بدانید بهترین زمان سفر به شفت چه زمانی است تا سفر خود را به آن زمان موکول کنید که از گردش در میان جاهای دیدنی شفت لذت ببرید، نیمه اول سال به خصوص فصل بهار می باشد.

به صورت کلی می توان گفت که اگر می خواهید به این شهر سفر کنید فصل های تابستان و زمستان را کنار بگذارید. چون گردش و بازدید از دیدنی های شفت در این دو فصل چندان خوشایند نیست و در تابستان از شرجی بودن هوا و در زمستان از سرمای هوای آن امکان دارد اذیت شوید. در فصل پاییز نیز از آنجایی که طبیعت شفت بسیار زیبا و رنگارنگ می شود نیز لذت های خاص خود را دارد و می توانید این فصل را نیز برای سفر خود انتخاب کنید.

جاهای دیدنی شفت

شفت کجاست و مسیر دسترسی به آن

شفت یکی از شهرهای زیبا و خوش آب و هوای استان گیلان است که برای رسیدن به آن ابتدا باید خود را به شهر رشت برسانید. مسیر تهارن تا رشت حدود 330 کیلومتر مسافت دارد. برای این منظور اگر از تهران قصد سفر به رشت را دارید می توانید از تهران به سمت کرج حرکت کنید و وارد جاده کرج – قزوین شوید. در اینمسیر شهرهای کوهین، منجیل و رودبار را پشت سر بگذارید تا به شهر رشت برسید. هنگامی که به رشت رسیدید برای دسترسی به شفت چندین مسیر مقابل شما قرار دارد که می توانید یکی از آن ها را برای سفر خود انتخاب کنید. بهترین و راحت ترین مسیر استفاده از مسیر جاده جیرده می باشد. مسافت بین رشت تا شفت به 10 کیلومتر می رسد. مسیری که شما را به شفت می رساند جاده فومن – سراوان می باشد.

اقامت و اجاره ویلا در شفت

شهر شفت یکی از شهرهای کمتر شناخته شده در میانشهرهای شمالی کشور است که در استان گیلان قرار دارد. اگر قصد سفر به این شهر زیبا و پر جاذبه را دارید بهتر است اقامتگاهی را برای اقامت خود در این شهر انتخاب کنید. رزرو اقامتگاه اجاره ویلا در شفت کار چندان سخت و دشواری نیست. چرا که در وهله اول می توانید از اقامتگاه های بومگردی و یا خانه های روستای برای اقامت خود اجاره کنید. اقامتگاه بومگردی گل یخ یکی از معروف ترین اقامتگاه ها در این شهر می باشد. همچنین در مقابل نیز برخی از گردشگران می خواهند که برای اقامت و اجاره ویلا در شفت از اقامتگاه بسیار مناسب تر و با امکانات مجهزتری استفاده کنند که در این صورت می توانند از اجاره ویلاهای موجود در این شهر رزرو نمایند.

جاهای دیدنی شفت

ویدئو مناطق دیدنی شفت

[vc_column_text text_larger=”no”]