جاهای دیدنی خمام

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

4 بهمن

روستای فشتکه خمام

گیلان با سرسبزی و مکان های بی نظیر خود، تبدیل به منطقه ای شده که اکثر مردم آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند. در این مقاله به سراغ روستای فشتکه خمام رفتیم تا بیشتر […]

خمام یکی از شهرهای زیبا و خوش آب و هوای شمالی کشور است که جزء شهرهای استان گیلان به شمار می رود. شهر خمام راه ارتباطی میان دو تا از شهرهای مهم استان گیلان یعنی شهرهای رشت و انزلی می باشد. بزرگترین بندر ایران، بندر انزلی شناخته می شود که شهر خمام در مسیر جاده بین المللی این بندر و شهر رشت قرار دارد. در تمام طول سال محموله های بازرگانی و تجاری از بزرگراه رشت – خمام جا به جا می گردند. اما اهمیت این شهر در مسیر ترانزیتی اش محدود نمی گردد. همچنین علاوه بر راه ارتباطی بازرگانی، جاهای دیدنی خمام باعث شده هر ساله هزاران گردشگر و مسافر در این مسیر آمد و شد داشته باشند و به عنوان دومین مسیر شلوغ و پرتردد استان گیلان معرفی گردد. شهر خمام دیدنی های متعددی را در طبیعت زیبای خود جای داده است و شاید بسیاری از افراد از وجود آن ها بی خبر باشند. خوب است اگر قصد سفر به شهرهای شمالی و یا جای جدیدی را داشتید، گردش و بازدید از دیدنی های خمام را در اولویت خود قرار دهید. شهر زیبای خمام از شمال به دریای خزر منطقه جفرود بالا، از شرق به بخش خشکبیجار شهر رشت، از جنوب شرقی به کوچصفهان شهر رشت، از غرب به تالاب انزلی و از جنوب به شهر رشت منتهی می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم با تمام جاهای دیدنی خمام و جاذبه های گردشگری آن آشنا شویم با لوکس ویلا همراه باشید.

تاریخچه خمام

خمام یکی از شهرهای پرجاذبه استان گیلان می باشد که بر سر مسیر ارتباطی دو تا از شهرهای مهم و گردشگری استان گیلان که شهرهای رشت و بندر انزلی می باشد قرار گرفته است. خمام را مسیر بین المللی و ترانزیتی مرکز استان گیلان به شمار می آورند. جالب است بدانید این مسیر به عنوان دومین مسیر پر تردد استان گیلان معرفی شده است. شهر خمام در تاریخ 11 آبان 1399 براساس مصوبه وزیران از بخش به شهرستان تغییر یافت و همچنین از شهرستان رشت متمایز شد و آن را جدا نمودند. این شهر در فاصله 7 کیلومتری با شهر رشت و در فاصله 15 کیلومتری با بندر انزلی قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی خمام به گونه ای است که از شمال به دریای خزر، از شرق به بخش خشکبیجار شهر رشت، از جنوب شرقی به کوچصفهان شهر رشت، از غرب به تالاب انزلی و از جنوب به شهر رشت محدود می گردد.

طبق آخرین سرشماری که در سال 13965 از شهر خمام به دست آمد، جمعیت شهر خمام 20 هزار و 897 نفر و جمعیت شهرستان خمام 54 هزار و 860 نفر برآورد شده است. اهالی خمام به زبان گیلکی و با گویش بیه پسی و با لهجه خمامی صحبت می کنند. قدمت این شهر زیبا بالغ بر 1 قرن می باشد و در رابطه با نام قدیمی و دقیق آن صحبت های زیادی وجود ندارد. برخی معتقدند خمام در زمان های گذشته خوَ مام بوده و در زبان گیلکی سرزمین من معنی داشته است. اما در مقابل برخی دیگر نیز بر این اعتقاد بودند که در زمان های گذشته در تمام خانه ها خم هایی داشتند که در آن ها آب شرب را نگهداری می کردند. از همین رو آن را خم آب می نامیدند که در اثر گذشت زمان به خمام تبدیل شد. شهرستان خمام از دو بخش تشکیل شده است که شامل بخش مرکزی که مرکز شهر خمام بوده و بخش چوکام که به عنوان بخش چوکام شناخته می شده است.

این شهر زیبا از آب و هوایی مرطوب و معتدل برخوردار بوده و جالب است بدانید که در تاریخ 27 مرداد سال 1394 هجری شمسی به عنوان نخستین بخش سبز استان گیلان معرفی شد. اغلب بومیان منطقه به کشاورزی اشتغال دارند و بخش های وسیعی از اراضی آن به کشت برنج تعلق دارد. اما برخی از بومیان نیز در مقابل به شغل های دیگری همچون ماهیگیری، حصیربافی و نجاری می پردازند و از این طریق امرار معاش می کنند. در ادامه به سراغ جاذبه های گردشگری خمام می پردازیم.

جاهای دیدنی خمام

آلاچیق درختی خمام

آلاچیق درختی خمام به عنوان یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین جاهای دیدنی خمام شناخته می شود و از آنجایی که برخی از آن ها در ارتفاعات بالاتری قرار دارند، چشم انداز بسیار زیبا و بی نظیری را در اختیار شما قرار می دهند. این آلاچیق های درختی در نزدیکی های مرداب دهنه سرشیجان واقع شده اند. گردشگران جاذبه ی آلاچق درختی خمام را انتخاب می کنند تا بتوانند ساعت هایی را در آرامش بنشینند و به تماشای چشم انداز زیبای اطراف بپردازند. شاید برخی از گردشگران تنها برای استفاده از این آلاچیق ها راهی شهر خمام شوند. اما برخی جاذبه های دیگری در این شهر وجود دارند که گردشگران را به سوی خود جذب می کنند.

از پرطرفدارترین بخش های آلاچیق درختی رستوران آلاچیق درختی می باشند که در سال های اخیر به عنوان دیدنی های خمام نقش مهمی در اقتصاد این شهر داشته اند. آلاچیق درختی به دستان هنرمند مرتضی ملایی نجار گیلانی ساخته شده اند و به عنوان کارآفرین برتر معرفی شده است. مرتفع ترین آلاچیق مجموعه در ارتفاع 15 متری از سطح زمین قرار گرفته و چشم انداز بی نظیری از طبیعت اطراف را در مقابل گردشگران قرار می دهد. در این آلاچیق های درختی می توانید اقامت متفاوت و بی نظیری را تجربه کنید.

آدرس آلاچیق درختی خمام: استان گیلان، روستای دهنه سرشیجان، خیابان تختی

شماره تماس جهت هماهنگی: 3389574-0911

جاهای دیدنی خمام

روستای سرخشکه

روستای سرخشکه که از دیدنی های خمام محسوب می شود و طبیعت بی نظیر و بی نظیری را در خود جای داده است. گردشگران زیادی هستند که روستای سرخشکه را برای گردش خود انتخاب می کنند و هنگام گردش و استراحت در این روستا از آرامش بی نظیری بهره مند می شوند. در این روستا خبری از شلوغی و آلودگی شهرها نبوده و از همین رو آب و هوای بسیار دلپذیری در این روستا در انتظار شما می باشد. رودخانه ای که از میان این روستا عبور کرده، طبیعت روستا را طراوت بخشیده است و درختان بلند قامت منطقه نیز در مطلوب بودن آب و هوای آن نقش اساسی دارند. حتی می توانید در روستای سرخشکه اقامت خوبی در طبیعت آن داشته باشید.

آدرس روستای سرخشکه: استان گیلان، شهرستان خمام، روستای سرخشکه

عمارت و باغ تاریخی چوکام

عمارت و باغ تاریخی چوکام یکی از جاذبه های تاریخی شهر خمام بوده که قدمت آن به دوران قاجار بازمی گردد. باغ تاریخی چوکام وسعتی حدود 42 هزار متر مربع داشته و عمارت تاریخی دو طبقه ای در آن قرار دارد. این مجموعه به ناصرالملک که نایب السلطنه احمدشاه قاجار بود تعلق داشت و به عنوان تفرجگاهی در تمام طول سال از آن استفاده می شد. پس از وی این ملک تاریخی به پسرش، حسین قلی خان قراگوزلو رسید. این عمارت به عنوان یکی از آثار تاریخی و به جا مانده از دوران قاجار و پهلوی شناخته می شود. عمارت تاریخی چوکام که دو طبقه را در خود جای داده، ایوان زیبایی دارد که توسط نرده چوبی، ستون و سرستون های زیبایی تزئی شده است. دیوار نمای بیرونی عمارت از آجر که 60 سانتی متر از سطح زمین فاصله دارد، ساخته شده است.

این عمارت دارای یک ورودی اصلی می باشد که در بخش ضلع جنوبی آن قرار گرفته است. فضای داخلی عمارت به تزئینات گچی مزین شده است. عمارت و باغ تاریخی چوکام به عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ 22 مرداد سال 1384 با شماره 13227 ثبت شد. این جاذبه تاریخی که جزئی از مناطق دیدنی خمام محسوب می شود در روستای چوکام واقع شده است که در فاصله 15 کیلومتری از رشت قرار دارد. در این طبیعت درختانی بلند قامت و انبوه دیده می شوند که ارتفاع برخی از آن ها حتی به بیش از 50 متر می رسند. اگر به بازدید از جاذبه ها و عمارت های تاریخی علاقه دارید، بازدید از عمارت و باغ تاریخی چوکام را فراموش نکنید. چراکه در صورت بازدید از این جاذبه ی تاریخی می توانید در زمان سفر کنید و سالیان زیادی را به سمت عقب بازگردید.

مسیر دسترسی به عمارت و باغ تاریخی چوکام

اگر در شهر خمام قرار دارید و می خواهید به بازدید از عمارت و باغ تاریخی چوکام بروید از طریق خیابان امام خمینی خود را به بلوار برسانید. به حرکت خود در بلوار معلم ادامه دهید تا به جاده رشت – انزلی برسید. وارد این جاده شده و پس از طی مسافتی کوتاه خیابان نبوت مقابل شما قرار می گیرد که باید وارد آن شوید. در ادامه مسیر باید وارد خیابان خمام – پیربازار شده که آن را تا رسیدن به خروجی سمت چپ ادامه دهید. وارد این خروجی شده که شما را تا رسیدن به روستای چوکام و عمارت و باغ تاریخی چوکام می رساند.

آدرس عمارت و باغ تاریخی چوکام: استان گیلان، شهرستان خمام، دهستان چوکام، روستای چوکام

عمارت و باغ تاریخی چوکام

روستای جیرسر باقرخاله خمام

روستای جیرسر باقرخاله خمام یکی از اصلی ترین جاذبه های طبیعت گردی در خمام می باشد و به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی خمام شناخته می شود. دشت های بسیار وسیع و سرسبزی در این روستا وجود دارند که اسب های زیادی در آن به تاختن می پردازند. طرح طبیعت گردی که در این مرکز قرار دارد آژانس همکاری های بین المللی ژاپن با ایران همکاری نموده اند و این طرح با موفقیت انجام شده است. روستای جیرسر باقرخاله خمام تنها به طبیعت گردی محدود نمی شود و گردشگران می توانند از تفریحاتی همچون کایاک سواری، قایق سواری، رفتینگ و… لذت ببرند. تالابی در نزدیکی های این منطقه قرار دارد که پرندگان مهاجری نظیر اردک، قو، غاز، چنگر و… را می توان مشاهده نمود. این روستا حدود هزار نفر جمعیت داشته و از طبیعت بسیار تمیز و به دور از آلودگی بهره می برد. روستای جیرسر باقرخاله یکی از بهترین لوکیشن ها برای ثبت عکس های بی نظیر می باشد.

روستای جیرسر باقرخاله خمام کجاست

اگر قص رفتن به روستای جیرسر باقرخاله خمام دارید می بایست ابتدا خود را به دهستان چوکام برسانید. برای این که به دهستان چوکام برسید باید از طریق جاده رشت – انزلی مسیرتان را تا رسیدن به خیابان خمام پیربازار ادامه دهید. این خیابان شما را تا رسیدن به روستای جیرسر باقرخاله خمام هدایت می کند.

آدرس روستای جیرسر باقرخاله خمام: استان گیلان، شهرستان خمام، دهستان چوکام

روستای چاپارخانه خمام

روستای چاپارخانه خمام یکی از توابع بخش خمام می باشد که به لطف طبیعت زیبا و سرسبز آن جزء مکان های دیدنی خمام به شمار می رود. طبیعت روستای چاپارخانه خمام مملو از درختان بلند قامت، سرسبز و انبوه می باشد که باعث شده آب و هوایی بسیار خوب و دلپذیر در این روستا حاکم باشد. همچنین اهالی روستا بسیار مهربان، خونگرم و مهمان نواز هستند که با آغوشی گرم از گردشگران میزبانی می کنند. جمعیت روستا حدود هزار نفر می باشد و جزء روستاهای کم جمعیت محسوب می گردد. اگر به خمام سفر کردیدبازدید و گردش در این روستا را در اولویت قرار دهید. با گردش در روستای چاپارخانه می توانید غرق در آرامش شوید و برای مدتی از شلوغی و آلودگی های شهری دور شوید.

آدرس روستای چاپارخانه خمام: استان گیلان، شهرستان خمام

روستای چاپارخانه خمام

بقعه امامزاده حسن (ع) خمام

شهرستان خمام نیز همانند بسیاری از نقاط کشور دارای اماکن زیارتی می باشد. بقعه امامزاده حسن (ع) خمام یکی از مناطق زیارتی و جاهای دیدنی خمام به شمار می رود که علاوه بر اهالی این شهر، بسیاری از گردشگران را به سوی خود دعوت می کند. بر اساس برخی روایات امامزاده حسن (ع) یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) بوده است. این بنا در طول عمر خود یک بار تخریب گردیده و بنای جدیدی به جای آن ساخته شده است. بسیاری از اهالی برا نذورات خود راهی بقعه امامزاده حسن (ع) خمام می شوند. بنای جدید بقعه امامزاده حسن (ع) خمام دارای 2 طبقه می باشد که طبقه اول آن برای آقایان و طبقه دوم آن نیز برای بانوان است. دیوارهای داخلی بنا از جنس سنگ مرمر و کف آن نیز از موزائیک تشکیل شده است. ضریح فلزی و مشبکی در بخش داخلی بقعه قرار گفته و همچنین روی بنا نیز گنبد طلایی رنگی دیده می شود. در محوطه بیرونی بقعه امامزاده حسن (ع) خمام مزار شهدای خمام قرار دارد.

آدرس بقعه امامزاده حسن (ع) خمام: استان گیلان، شهر رشت، شهر خمام

روستای بالامحله چوکام

از دیگر روستاهای خمام که به عنوان دیدنی های خمام از آن ها یاد می شود می توان به روستای بالامحله چوکام اشاره کرد. طبق آخرین سرشماری که در سال 1385 از این روستا جمع آوری شد، جمعیت آن برابر 2 هزار و 869 نفر بود. عمارت و باغ تاریخی چوکام در همین روستا قرار دارد که جزء یکی از جاذبه های دیدنی آن محسوب می شود. چوکام نیز مانند دیگر روستاهای شهرهای شمالی از آب و هوایی بسیار مطلوب و دلپذیر برخوردار است که می توانید اگر به شهر خمام سفر کردید از آن ها نیز دیدن کنید و از زیبایی های آن ها لذت ببرید.

آدرس روستای بالامحله چوکام: استان گیلان، شهر خمام، روستای بالامحله چوکام

روستای فشتکه خمام

روستای فشتکه خمام از دیگر روستاهای زیبای خمام به شمار می رود و چیزی که باعث شهرت روستا شده است، حصیر آن می باشد. اغلب بانوان روستای فشتکه خمام به شغل حصیربافی مشغولند و از همین رو روستای فشتکه با عنوان روستای ملی حصیر شناخته می شود. حتی حصیرهای این روستا را به کشورهایی همچون فرانسه، آلمان و امارات صادر می کنند. این حصیرها از مواد اولیه که در جنگل نزدیک روستا به دست می آیند و آن را لی می نامند. این روستا در مسیر اصلی جاده رشت – انزلی واقع شده و جاده ای آسفاله دارد.

این روستا از آب و هوایی بسیار مساعد، چشم اندازی سرسبز و امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است که به یکی از دیدنی های خمام تبدیل شده است. فشتکه جاده بندر انزلی را به جاده زیباکنار متصل کرده و مسافت این جاده به 5 کیلومتر می رسد. اهالی روستای فشتکه خمام به شغل کشاورزی اشتغال دارند و اصلی ترین محصول کشاورزی آن ها برنج می باشد. جالب است بدانید فشتکه از دو بخش فشت و که تشکیل شده که فشت به معنی بلند و که نیز ده یا روستا معنی می دهد. حدود 90 الی 95درصد از خانواده هایی که در این روستا زندگی می کنند به حصیربافی، گلیم بافی و… مشغول هستند.

بهترین زمان بازدید از روستای فشتکه خمام

اگر به شهر خمام که در استان گیلان قرار دارد و جزء شهرهای شمالی کشور به شمار می رود سفر کردید پیشنهاد می شود حتما سری به روستای فشتکه خمام که به عنوان جاذبه های گردشگری خمام محسوب می شود بزنید. یکی از بهترین زمان هایی که می توانید از این روستا دیدن کنید و در آن به گردش بپردازید و از هوای آن لذت ببرید، نیمه اول سال می باشد. همچنین در اواسط شهریور ماه تقریبا هر ساله جشنواره محلی در روستای فشتکه برگزار می شود و اگر در این زمان به فشتکه سفر کنید می توانید این جشنواره را نظاره گر باشید.

آدرس روستای فشتکه خمام: استان گیلان، شهر خمام، سر مسیر اصلی جاده رشت – انزلی

روستای فشتکه خمام

روستای مرزدشت خمام

روستای مرزدشت خمام درست همان جایی است که نخستین اقامتگاه بوم گردی را خانواده ی بردبار در آن ساختند. بر اساس آخرین سرشماری که از این روستا در سال 1395 جمع آوری شد 1049 نفر جمعیت داشت. یکی از جاذبه های گردشگری خمام که در روستای مرزدشت خمام قرار دارد اقامتگاه بوم گردی تلارخانه بردبار می باشد. این اقامتگاه بوم گردی در دو طبقه ساخته شده که طبقه اول آن متعلق به فروشگاه صنایع دستی، حصیری و لباس های محلی می باشد. طبقه دوم مجموعه نیز به پذیرایی از گردشگران تعلق گرفته که 4 اتاق را در خود جای داده و هر کدام از اتاق ها ظرفیت 4 نفر را دارند. در سال های اخیر نیز سوئیت یک خوابه ای به مجموعه اضافه شده است. اصلی ترین دلیل شهرت روستای مرزدشت خمام وجود همین اقامتگاه بوم گردی در آن می باشد.

مسیر دسترسی به روستای مرزدشت خمام

برای آنکه از شهر خمام خود را به روستای مرزدشت خمام برسانید ابتدا می بایست از خیابان بوعلی به سمت جاده تسیه خمام حرکت کنید. در جاده تسیه خمام مسیر خود را ادامه دهید تا به روستای زیبای مرزدشت که از مناطق دیدنی خمام به شمار می رود برسید.

آدرس روستای مرزدشت خمام: استان گیلان، شهر خمام، کمربندی میدان ولیعصر، روستای مرزدشت

جنگل فتاتو

شهرهای شمالی کشور را با جنگل و دریای آن می شناسیم. شهر خمام نیز این قاعده را حفظ کرده و جنگلی زیبا به نام جنگل فتاتو را در خود جای داده است. جنگل فتاتو که از جاذبه های دیدنی خمام به شمار می رود در مساحت 300 هکتاری پدید آمده است. این جنگل جزء مناطق بکر خمام می باشد و اگر اهل جنگل گردی باشید پیشنهاد می شود حتما از این جنگل انبوه و سرسبز دیدن کنید. با قدم زدن در میان طبیعت و درختان انبوه و سر به فلک کشیده جنگل فتاتو حس خوبی به شما منتقل می شود و روحیه تان سرشار از آرامش خواهد شد. جنگل فتاتو جزء آخرین نمونه های جنگل های هیرکانی به شمار می رود.

جنگل فتاتو کجاست

اگر در شهر خمام قرار دارید و می خواهید به جنگل فتاتو بروید ابتدا باید از خیابان بوعلی به سمت جاده رشت – بندر انزلی حرکت کنید. سپس در این جاده به مسیر خود ادامه دهید تا به یک خروجی در سمت راست خود برسید. وارد جاده فتاتو شوید تا شما را به جنگل فتاتو برساند.

جنگل فتاتو

روستای تسیه خمام

از دیگر روستاهای زیبا و خوش آب و هوایی که در شهر خمام وجود دارد و در دسته مکان های دیدنی خمام به حساب می آید، روستای تسیه خمام می باشد. این روستا جزء مناطق کمتر شناخته شده این شهر بوده و از همین رو بسیار بکر و دست نخورده باقی مانده است. اگر به خمام سفر کردید و به دنبال جایی برای پیدا کردن آرامش هستند و می خواهید از تمام شلوغی ها و آلودگی های شهری دور شوید، روستای تسیه خمام یکی از بهترین جاهای دیدنی خمام است که می توانید به سمت آن روانه شوید. از همان جایی که جمعیت این روستا بسیار کم بوده و دور از شهر می باشد از آرامش بی حد و حصری برخوردار است. روستای تسیه خمام در تمام فصول سال زیبایی های خاص خود را دارد، اما اگر بخواهید در بهترین زمان به آن سفر کنید نیمه اول سال می باشد. در فصل های بهار و تابستان طبیعت روستا در زیباترین و معتدل ترین حالت خود می باشد.

روستای تسیه خمام کجاست

برای دسترسی به روستای تسیه خمام باید از خیابان بوعلی به سمت میدان بزرگ کمربندی خمام حرکت کنید. سپس وارد جاده تسیه خمام می شوید. به مسیر خود در این جاده ادامه دهید تا شما را به روستای تسیه خمام برساند.

آدرس روستای تسیه خمام: استان گیلان، شهر خمام، میدان بزرگ کمربندی خمام، 6 کیلومتری جاده فرعی میان جاده خشکبیجار و جاده انزلی

مرداب دهنه سر شیجان

مرداب دهنه سر شیجان یکی از دیدنی های خمام به شمار می رود و توسط قوهای زیبا و گل های نیلوفر آبی مزین شده است. این مرداب در روستای دهنه سر شیجان قرار گرفته و علاوه بر آنکه خود یکی از جاذبه های گردشگری خمام می باشد امکانات تفریحی نظیر ماهیگیری و قایق سواری را شامل می شود. مرداب دهنه سر شیجان در روستای دهنه سر شیجان قرار داشته و این روستا قدمتی طولانی داشته که به حدود 120 سال می رسد. این روستا حدود هزار هکتار وسعت داشته و حدود 700 هکتار آن را به شالیزارهای برنج اختصاص داده اند.

از معروف ترین دیدنی هایی که در نزدیکی مرداب دهنه سر شیجان قرار دارد می توان به آلاچیق درختی خمام اشاره کرد. این مرداب در میان طبیعتی بسیار زیبا و تماشایی قرار گرفته که گردشگران می توانند عکس های زیبایی را ثبت کنند. بازدید از این مرداب خالی از لطف نبوده و پیشنهاد می شود در صورت سفر به شهر خمام و گردش در میان مناطق دیدنی خمام، بازدید از این مرداب را فراموش نکنید. در هر فصلی از سال که به بازدید از روستا و مرداب دهنه سر شیجان بروید، زیبایی های منحصر به فرد آن را نظاره گر خواهید بود.

 

مرداب دهنه سر شیجان

ساحل جفرود

هنگامی که می خواهید به یکی از شهرهای شمالی سفر کنید، حتما می خواهید از دریای بی کران و زیبای خزر نیز دیدن کنید. شهر خمام نیز جزء شهرهایی است که به گردشگران این امکان را می دهد تا با رفتن به ساحل جفرودبالا که حدود 1.5 کیلومتر طول آن است بروید و از تماشای دریای خزر و گردش در ساحل آن لذت ببرید. ساحل جفرود مجاور منطقه آزاد انزلی واقع شده است. این ساحل از امکانات تفریحی و رفاهی بسیار خوبی نظیر رستوران، آلاچیق های متعدد، پارکینگ، جت اسکی، اسب سواری، زمین والیبال ساحلی، موتور چهارچرخ و… بهره مند می باشد.

همچنین اگر در فصل گرم سال به این ساحل بروید می توانید از شنا و آب تنی در دریای خزر نهایت لذت ببرید. این ساحل از طرح های شنا برخوردار بوده و به عنوان یکی از بزرگترین و مجهزترین طراح های شنا در شهرهای شمالی شناخته می شود و از دو بخش آقایان و بانوان تشکیل شده است. این دو بخش در فاصله 300 متری از یکدیگر قرار گرفته اند. این ساحل یکی از بهترین سواحل شمالی کشور است که می توانید برای گردش و تفریح آن را انتخاب نمایید.

خوراکی و سوغات خمام

یکی از معروف ترین خوراکی هایی که در شهر خمام وجود دارد و گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند، یخ در بهشت میوه ای است که با طعم های متنوعی از جمله طالبی، موز و… تهیه می شوند. یکی از جالب ترین نکاتی که در رابطه با این خوراکی جذاب وجود دارد این است که سال های گذشته جشنواره یخ در بهشت برگزار می شد. از دیگر خوراکی های خوش طعم و دلچسب خمام می توان از کباب ترش، فلافل و بستنی نام برد که بسیار هم پرطرفدار هستند. اگر به دنبال سوغاتی خمام هستید، می توانید از خوراکی های خوشمزه و ترش مانند آلوچه، لواشک، تمشک، زغال اخته، آلبالو، رشته، نان سنتی کشتا، صنایع دستی نظیر حصیر بافی، گلیم بافی و… تهیه کنید و برای خود و دیگران به یادگار ببرید. همچنین یکی از مشهورترین بازارهای خمام یکشنبه بازار آنها می باشد که در آن انواع مختلفی از خوراکی ها، سبزیجات، ماهی تازه، میوه تازه و… برای فروش عرضه می شوند. ناگفته نماند اگر به خمام سفر کردید حتما از غذاهای محلی لذیذ و خوش طعم آن ها تهیه کنید که بسیار خوشمزه هستند.

خوراکی و سوغات خمام

بهترین زمان سفر به خمام

خمام که یکی از شهرهای شمالی کشور و جزء استان گیلان محسوب می شود، همانند دیگر شهرها نیز جاهای دیدنی خمام طرفداران خود را دارند. پس اگر قصد سفر به این شهر پر جاذبه، زیبا و خوش آب و هوا را دارید بهتر است فصل هایی نظیر بهار و پاییز را انتخاب نمایید. چرا که در این دو فصل خمام در بهترین حالت آب و هوایی خود است و سرما و یا گرمای زیادی در آن حاکم نیست که باعث اذیت گردشگران شود. در فصل بهار تمام طبیعت خمام تازه، با طراوت و سرسبز می باشد و در پاییز نیز طبیعت زیبای خمام بسیار رنگارنگ و دلربا می شود.

خمام کجاست و مسیر دسترسی به آن

خمام یکی از شهرهای استان گیلان می باشد و با شهر رشت 7 کیلومتر و با انزلی نیز 15 کیلومتر فاصله دارد. اگر قصد سفر به آن از تهران را دارید باید از طریق اتوبان تهران – کرج اقدام نمایید و در ادامه وارد اتوبان کرج – قزوین شوید. این اتوبان را که پشت سر گذاشتید سپس وارد اتوبان قزوین – رشت خواهید شد که شما را تا رسیدن به خمام هدایت می کند. از طریق بزرگراه امام علی تا بلوار مدرس پیش می روید. اکنون وارد اتوبان رشت – آساتارا خواهید شد که با پشت سر گذاشتن بلوار ولیعصر وارد جاده رشت – انزلی می شوید. این جاده شما را به شهر زیبای خمام می رساند.

جاهای دیدنی خمام

فاصله تهران تا خمام

اگر از تهران قصد سفر به شهر خمام را داشته باشید کمترین مسافتی که باید برای رسیدن به خمام طی کنید حدود 343 کیلومتر می باشد که برای پشت سر گذاشتن آن به مدت زمان 4 ساعت 30 دقیقه نیاز دارید. برای استفاده از این مسیر ابتدا باید از مسیر رشت – قزوین استفاده کنید.

اقامت و اجاره ویلا در خمام

خمام شهری زیبا از توابع شهر رشت در استان گیلان می باشد و جاذبه های دیدنی و گردشگری متعددی را در خود جای داده است. بسیاری از گردشگرانی که به خمام سفر می کنند قصد دارند یک الی چند شب را در طبیعت خمام اقامت داشته باشند. یکی از گزینه هایی که برای اقامت در این شهر زیبا وجود دارد و گردشگران را به اقامت ترغیب می کند اقامتگاه بوم گردی تلارخانه بردبار می باشد. اما برخی از گردشگران هستند که ترجیح می دهند در ویلا و یا سوئیت های دیگری که در خمام وجود دارد اقامت داشته باشند. برای اقامت و اجاره ویلا در خمام می توانید از اقامتگاه هایی که در وبسایت لوکس ویلا وجود دارند استفاده نمایید.

جاهای دیدنی خمام

ویدئو مناطق دیدنی خمام

[vc_column_text text_larger=”no”]