تنگ بستانک شیراز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

تنگ بستانک شیراز که با نام بهشت گمشده شیراز معروف است، یکی از جاهای زیباترین طبیعت هایی است که می توانید در طول عمر خود به آن سفر کنید. زیبایی ها و جاذبه هایی که در این بهشت گمشده وجود دارند، همگی منحصر به فرد بوده و مانند آن را در هیچ کجای دیگر شاید نتوانید پیدا کنید. تنگ ‌ها از جاذبه‌ های گردشگری و طبیعتگردی طبیعت هستند که بسیاری از طبیعتگردان ترجیح می ‌دهند روزهای خود را به اکتشاف و طبیعتگردی در این جاذبه‌ ها بگذرانند. تنگ بستانک شیراز یکی از زیباترین و جذاب ‌ترین تنگ‌ های ایران است که طبیعتی بکر و زیبا و دست نخورده دارد. اگر تا انتهای این مطلب همراه لوکس ویلا باشید، متوجه خواهید شد که چه بهشتی در میان طبیعت شیراز نهفته شده و شما از آن بی خبر هستید، لحظه ای درنگ نمی کنید و این بار کوله بار سفرتان را به سمت تنگ بستانک در استان شیراز خواهید بست تا بتوانید بهشت روی زمین را با تمام وجود لمس کنید.

تنگ بستانک شیراز

آشنایی با تنگ بستانک شیراز

شیراز یکی از استان های پرجاذبه در ایران می باشد که علاوه بر جاذبه های تاریخی، جاذبه های طبیعی بسیار زیبا و منحصر به فردی را در دل طبیعت خود جای داده که مساحت آن 14 هزار و 960 هکتار را به خود تعلق داده است. این جاذبه به قدری زیباست که سزاوار آن است لقب بهشت ایران را به آن نسبت دهیم. تنگ بستانک در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت و در شهر شیراز جای گرفته است. در فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه، زیبایی این طبیعت به اوج خود می رسد و هنگامی که در آن قرار بگیرید، چیزی به جز زیبایی به چشمتان نمی خورد. همچنین صدای گوشنواز آبشارها و جریان آب در رودخانه های تنگ بستانک می تواند شما را به آرامشی بی بدیل دعوت نماید. این منطقه به قدری آرامش بخش است، ترک آن برایتان دشوار خواهد بود و دوست دارید مدت زمان بیشتری را در آن سپری کنید. شنیدن صدای گوشنواز آبشارها، رودخانه ها، آواز پرندگان، پیچیدن صدای بادهای ملایم در میان شاخ و برگ درختان، دشت های سرسبز، آفتاب ملایم، وزیدن نسیم های روح نواز به صورت و… همگی تنها می توانند وصفی از بهشت باشند.

اما شما می توانید با سفر به این منطقه، تمام این موارد را یکجا تجربه کنید و از گشت و گذار در آن لذت ببرید. دشت های سرسبز تنگ بستانک توسط کوه های سر به فلک کشیده محصور شده و جنگل های سرسبز و دل انگیزی در دامنه کوه ها پدید آمده اند. طبیعت گردانی که برای نخستین بار به این منطقه پا گذاشتند، با دیدن چنین زیبایی هایی نام بهشت گمشده را برای آن انتخاب نمودند. این بهشت به قدری زیباست که اگر یک بار به سراغ آن بروید، ترجیح می دهید سالی یک بار یا حداقل چند سال یک بار بازهم به آن سفر کنید. هنگامی که می خواهید به بازدید از این بهشت گمشده بروید، ابتدا بایستی از میان کوچه پس کوچه های باغ های سرسبز و عطرآگین عبور کنید. در این زمان صدای گوشنواز آبشارهای این دشت به گوش می رسد و از شما به خوبی دعوت می کنند تا مسیرها مشتاق تر ادامه دهید. هنگامی که از کوچه باغ های این دشت عبور کردید و به انتهای آن برسید، تصویری از بهشت را مقابل خود مشاهده خواهید کرد. با قرار گرفتن در این طبیعت بی نظیر، روحتان سرشار از آرامش و حس و حال خوب خواهد شد. تنگ بستانک یکی از مناطق حفاظت شده استان فارس می باشد که در بخش شمال غربی شیراز واقع شده است.

این طبیعت از پوشش گیاهی غنی و سرسبز بهره می برد و درختان بلند قامت و انبوه زیادی در آن وجود دارند که قدم زدن در میان آن ها بسیار لذت بخش خواهد بود. به هر طرف از تنگ بستانک نگاهی بیاندازید، آبشارهای کوتاه و بلندی را خواهید دید که آب زلال و شفافی جریان دارد. درختان این طبیعت به قدری زیاد و انبوه هستند که در روزهای آفتابی، نور خورشید قادر به تابیدن در تمام نقاط دشت را نخواهد داشت و اغلب نقاط آن همیشه سایه می باشد. منطقه ای که تنگ بستانک در آن قرار گرفته، منطقه کامفیروز می باشد و محل قرارگیری آن در مجاورت رشته کوه دنا بوده و به عنوان مهمترین منطقه ییلاقی اطراف شیراز شناخته می شود. با توجه به پیشرفت کشور در زمینه گردشگری، این منطقه در میان طبیعت دوستان و گردشگران شناخته شده و به همین جهت توانسته در سال های اخیر میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی باشد.

تنگ بستانک شیراز

مشخصات طبیعت تنگ بستانک شیراز

همانطور که گفته شد، تنگ بستانک شیراز یکی از مناطق محافظت شده شیراز به شمار می رود و مساحت آن به 14 هزار و 960 هکتار می رسد. از آنجایی که منطقه ای کوهستانی به شمار رفته، دارای ارتفاع 1700 تا 3700 متر از سطح دریا بوده و آب و هوای آن در تابستان ها خنک و دلپذیر و در زمستان ها بسیار سرد می باشد. درختان بسیار انبوه و سرسبزی در این طبیعت وجود دارند که اگر در میان آن ها به قدم زدن بپردازید، هوایی بسیار تازه را استشمام خواهید کرد و می توانید در زیر سایه سار آن ها از استراحت لذت ببرید و نسیم های خنک و لطیفی که در فصل های نیمه اول سال می وزند، حس و حال بسیار خوبی را به شما انتقال می دهند. درختان این منطقه شامل درختان بلوط، چنار، گردو، زرشک، پسته، بادام و… می شوند. چشمه ها و آبشارهایی که از صخره ها جاری صحنه های بسیار دل انگیز و زیبایی را پدید آورده اند. از جانورانی که در این طبیعت زندگی می کنند می توان به خرس، قوچ، کلاغ، میش، بز وحشی و… اشاره نمود. از آنجایی که این منطقه بسیار پرآب می باشد، محل بسیار مناسبی برای کشاورزی و پرورش ماهی به شمار می رود.

دلیل نامگذاری تنگ بستانک شیراز به بهشت گمشده

منطقه ای که تنگ بستانک در آن قرار گرفته از مناطق گرمسیر استان شیراز به شمار می رود. اما با توجه به این که در نیمه جنوبی کشور واقع شده، منطقه ای بسیار سرسبز با طبیعتی بسیار دل انگیز می باشد. وجود آبشارهای زلال، رودهای پرآب، چشمه های شفاف، درختان انبوه و سرسبز، جنگل های پر از گیاهان سرسبز و زیبا و… همگی کنار هم جمع شده اند و طبیعت بی نظیر و بسیار زیبایی را پدید آورده اند که به بهشت روی زمین شباهت پیدا کرده است و به گونه ای است که می توان قطعه ای از بهشت را در این طبیعت مشاهده کرد و در آن قدم زد.

گردشگران و طبیعت دوستانی که برای گشت و گذار در طبیعت به سراغ این منطقه رفته اند، با تماشای تمام این زیبایی ها در کنار یکدیگر، آن را به بهشت شباهت داده اند. جالب است بدانید تا حدود سال 1360، منطقه زیبای تنگ بستانک شیراز منطقه ای ناشناخته و یا کمتر شناخته ای بود که کمتر کسی به سراغ آن می رفت. همین مسئله مهمترین دلیل برای بکر ماندن و دست نخورده بودن آن بود. بعد از آن گردشگرانی که به سراغ آن رفتند، منطقه را بکر و بسیار تمیز مشاهده نمودند و لقب بهشت گمشده را برای آن برگزیدند. علاوه بر نام بهشت گمشده با نام بهشت پنهان نیز از آن یاد می شود.

تنگ بستانک شیراز

پوشش گیاهی بهشت پنهان شیراز

این منطقه از آب کافی و شرایط اقلیمی و هوای بسیار مناسبی برخوردا است و همین باعث شده خاک بسیار حاصلخیز و مناسبی برای کشاورزی داشته باشد. از جمله درختانی که در این طبیعت روییده اند درختان زرشک، پشته، بلوط، زالزالک و بادام هستند که می توانند محصولات مناسبی را به بار بنشانند. علاوه بر درختان ذکر شده، گیاهان دیگری در این منطقه رشد می کنند که دارای خواص دارویی هستند و می توان از گیاهانی همچون شیرین بیان، خارشتر، گون و… نام برد. از آنجایی که سطح زمین این طبیعت دارای پوشش صخره ای و سنگی می باشد، توانسته بستر بسیار مناسبی برای رشد گیاهان و درختانی همچون گردو و چنار باشد.

هنگامی که می خواهید خود را به این طبیعت زیبا برسانید، می بایست از روستاهای سرسبز و زیبایی عبور کنید که محل های اطراف آن ها توسط کشتزارهایی پوشیده اند و جنگل های بلوط در آن ها قرار دارند. همچنین در مسیر دسترسی به آن نیز چشمه هایی را خواهید دید که از دل زمین می جوشند. این طبیعت در محل حوض آبریز رودخانه کر و سد درودزن قرار گرفته که از مهمترین دلایل برای داشتن طبیعت و خاک مناسب می باشد و حتی منبع اصلی تامین آب مورد نیاز روستاهای اطراف به شمار می رود.

 پوشش جانوری طبیعت تنگ بستانک شیراز

تنگ بستانک شیراز به دلیل داشتن آب و هوایی مناسب و جاری بودن رودخانه ها و چشمه های پر آب از پوشش جانوری متنوعی برخودار است. در این طبیعت انواع پرندگان شکاری را خواهید دید. حتی از تنگ بستانک با عنوان خانه سنجاب ایرانی یاد می شود. علاوه بر این ها، می توان به جانوران دیگری همچون روباه، خرس قهوه ای، گربه وحشی ایرانی، بز وحشی، خرگوش، مرال، سمور، میش، خارپشت و… که در این طبیعت زندگی می کنند اشاره کرد.

جاذبه های دیدنی بهشت گمشده شیراز

تنگ بستانک که خود یکی از جاذبه های دیدنی شیراز به شمار می رود، دیدنی های متعدد و متنوعی را در خود جای داده که توانسته آن را از دیگر دیدنی های شیراز متمایز کند. معمولا اغلب مردم تصورشان نسبت به شهر شیراز شهری مملو از جاذبه های تاریخی می باشد. اما اگر کمی اهل طبیعت گردی باشیم، طبیعت های بسیار زیبایی را همچون بهشت گمشده در آن پیدا خواهیم کرد. علاوه بر آن که این طبیعت جاذبه های دیدنی متنوعی را شامل می شود، همچنین دیدنی های دیگری را در اطراف خود جای داده که می توان به سد درودزن، آشار مارگون، رود کر و تعدادی روستای زیبا که در اطراف آن وجود دارد اشاره نمود.

روستاهای اطراف این طبیعت بسیار خوش آب و هوا بوده و نام آن ها دشتک، منگان، جیدرزار و محجن آباد می باشند. همانطور که کمی پیش تر ذکر شد، می توانید با رفتن به این طبیعت از قدم زدن در میان درختان، استراحت در زیر سایه سار آن ها و گوش فرا دادن به صدای دلنشین جریان آب آبشارها و صدای پرندگان لذت ببرید.

تنگ بستانک شیراز

بهترین زمان سفر به بهشت گمشده

چنان چه تصمیم گرفتید این بار بهشت گمشده شیراز را به عنوان مقصد گردشگری خود قرار دهید و به دنبال بهترین زمان سفر به آن هستید، خوب است بدانید این بهشت پنهان می تواند در تمام طول سال میزبان خوبی برای گردشگران به شمار رود و در تمام فصل های سال زیبایی های خاص خود را داشته باشد. اما در برخی از زمان های سال مانند اواسط بهار به خصوص اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه می باشد. همچنین از آنجایی که بارندگی زیاد بوده و رودهای آن در پر آب ترین حالت خود قرار دارند، می تواند یکی از بهترین زمان های سفر به آن باشد. در فصل بهار درختان این طبیعت بسیار سرسبز هستند و قدم زدن در میان آن ها می تواند حس و حال بسیار خوب و دلنشینی را به شما اقاء کند. در فصل تابستان نیز به دلیل داشتن آب و هوای خنک تر از شهرها می تواند مقصد گردشگری بسیار مناسبی به شمار رود. چرا که نسیم های بسیار خنک و لطیفی را احساس خواهید کرد که شما را به وجد می آورند و خبری از گرمای طاقت فرسای شهرها نیست.

فصل پاییز نیز طبعیت این بهشت گمشده، سرشار از رنگ های مختلف همچون زرد، قرمز، نارنجی و در برخی نقاط هنوز سبز دیده می شود می باشد که به عنوان یکی از بهترین زمان های سفر به تنگ بستانک محسوب می شود. اما هوای منطقه رو به سرما رفته و اگر با گشت و گذار در طبیعت در هوای نسبتا سرد مشکلی نداشته باشید می تواند سفری به یاد ماندنی و بسیار لذت بخش را برای شما رقم بزند. در آخر فصل زمستان که دمای هوا به شدت کاهش یافته، باز هم زیبایی های خود را حفظ کرده و می تواند طبیعت بسیار دل انگیزی را برای گردشگران فراهم آورد. پس اگر تحمل سرمای هوا برایتان امکان پذیر است، می توانید با لباس و کفش مناسب از گشت و گذار در آن لذت ببرید. اگر دوربین تان را به همراه خود آورده اید حتما چند عکس زیبا هم از این بهشت گمشده ثبت کنید و در آخر یادمان باشد چیزی در طبیعت جا نگذاریم جز قلب هایمان و چیزی را با خود نبریم جز خاطرات و عکس هایمان، بگذاریم این بهشت برای تمام نسل ها بر جای بماند.

اقامت در تنگ بستانک شیراز

اگر تنگ بستانک را در شهر شیراز به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردید، جالب است بدانید اگر اهل شب خوابی و کمپ زدن در طبیعت باشید، می توانید با به همراه داشتن لوازم و تمام تجهیزات مورد نیاز می توانید در طبیعت بهشت گمشده چارد بزنید و شب را در این طبیعت دل انگیز و فوق العاده زیبا به صبح برسانید. از بهترین زمان های کمپ کردن در این طبیعت، فصل های بهار و تابستان می باشد و می توانید در بهترین هوا، شب را به صبح برسانید. همچنین از آنجایی که گردشگران زیادی برای گشت و گذار به سراغ بهشت گمشده می روند، امکانات رفاهی مناسبی نظیر تعدادی آلاچیق و سرویس بهداشتی برای آن قرار داده اند.

اگر به شب ماندن و کمپ زدن در طبیعت علاقه نداشته باشید، برای اقامت خود می توانید به سراغ خانه های محلی و اقامتگاه های بومگردی که در روستاهای اطراف بهشت گمشده وجود دارند، بروید و در آن ها اقامت داشته باشید. اما اگر بخواهید در شهر شیراز اقامت داشته باشید و تنها برای گردش یک روزه به سراغ این طبیعت بیایید، می توانید به سراغ اقامتگاه های شیراز بروید. در صورتی که بخواهید هزینه های اقامتی خود را تا حد چشمگیری کاهش دهید، می توانید به سراغ اجاره روزانه آپارتمان در شیراز بروید.

تنگ بستانک شیراز کجاست و مسیر دسترسی به آن

در فاصله 120 کیلومتری از شمال غربی شهر شیراز، تنگ بستانک ملقب به بهشت گمشده قرار گرفته است. تنگ بستانک در بخش کامفیروز در شهرستان مرودشت و در نزدیکی رشته کوه دنا جای گرفته و منطقه ای ییلاقی در استان فارس محسوب می شود. برای دسترسی به آن می بایست ابتدا خود را به شهر شیراز که در فاصله 50 کیلومتری از آن قرار دارد برسانید و از طریق جاده های مرودشت و بیضا میسر خواهد بود. مرودشت تا کامفیروز 100 کیلومتر فاصله داشته و برای رسیدن به آن به مدت زمان 2 ساعت و 10 دقیقه نیاز دارید. اگر بخواهید مسیرتان را کوتاه تر نمایید، می توانید از جاده بیضا استفاده کنید که حدود 120 کیلومتر تا کامفیروز مسافت دارد. در ادامه باید خود را به روستای  بیضا و سپس روستای پشت باغ برسانید. این دو روستا را پشت سر گذاشته و از طریق یک خروجی که در سمت راست جاده وجود دارد، وارد روستای هفتخوان شوید.

مسیرتان را به سمت چپ ادامه دهید تا به بخش کامفیروز برسید. این طبیعت در میان کامفیروز و روستای مهنجان قرار دارد. در صورتی که بخواهید از طریق جاده مرودشت خود را به بهشت گمشده برسانید، بایستی از خروجی شمال شیراز وارد بزرگراه مرودشت – شیراز شده در این مسیر به حرکت خود ادامه دهید. پیش از آن که به مرودشت برسید، به سمت جاده مرودشت – کامفیروز بروید. در ادامه مسیر قبل از آن که به به روستای خانیمن برسید تابلویی با عنوان تنگ بستانک مشاهده خواهید کرد. یکی از مهمترین جاذبه های دیدنی که نزدیک بهشت گمشده قرار دارد، تخت جمشید می باشد و در فاصله 120 کیلومتری تنگ بستانک قرار دارد که می توانید در مدت زمان 1 ساعت و 50 دقیقه خود را به آن برسانید. همچنین اگر بخواهید از تخت جمشید دیدن کنید، می توانید از مسیر مرودشت – کامفیروز استفاده کنید.

آدرس تنگ بستانک شیراز: استان فارس، فاصله 120 کیلومتری شمال غربی شیراز، منطقه مرودشت، بخش کامفیروز

فاصله شیراز تا تنک بستانک

تنگ بستانک یا بهشت گمشده که از زیبایی و دیدنی های شیراز محسوب می شود، در فاصله حدود 120 کیلومتر از شیراز قرار داشته و برای دسترسی به آن حدود 2 ساعت زمان نیاز دارید. در این مسیر بایستی از چندین روستا همچون روستای بیضا و روستای هفتخوان عبور کنید تا به این جاذبه دیدنی دسترسی پیدا کنید.

تنگ بستانک شیراز

سوالات متداول

بهشت گمشده کجاست؟

تنگ بستانک شیراز با نام بهشت گمشده نیز شناخته می شود و در شهر شیراز جای گرفته است.

نام اصلی بهشت گمشده شیراز چیست؟

تنگ بستانک شیراز

فاصله تنگ بستانک تا شیراز چقدر است؟

تنگ بستانک شیراز در فاصله 120 کیلومتری از شمال غرب شیراز قرار گرفته است.

روستاهای اطراف تنگ بستانک کدام اند؟

روستای دشتک، روستای بیضا، روستای هفتخوان، روستای مهنجان و روستای پشت باغ

مسیر بهشت گمشده از شیراز به چه صورت است؟

برای دسترسی به بهشت گمشده از شیراز بایستی وارد جاده های بیضا و مرودشت شده و خود را به کامفیروز برسانید. از کامفیروز تا تنگ بستانک 100 کیلومتر مسافت بوده و سپس به سمت روستای بیضا حرکت کنید.

راهنما سایت

آدرس

استان فارس، فاصله 120 کیلومتری شمال غربی شیراز، منطقه مرودشت، بخش کامفیروز

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه