تخت رستم شهریار

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهرستان شهریار که یکی از شهرهای اطراف تهران می باشد، بناهای تاریخی فراوانی از جمله تخت رستم شهریار را در خود جای داده است. از این مناطق تاریخی علاوه بر مکانی برای گردشگری، از آن ها به عنوان لوکیشن های فیلم سینمایی و سریال ها استفاده می شود. آتشکده تخت رستم در فاصله 20 کیلومتری از شهریار بالای کوه تخت رستم واقع شده است. بسیاری از افراد هستند که علاقه مند به دانستن اطلاعات تاریخی بوده و حتی دوست دارند که از این گونه مناطق و بناهای تاریخی بازدید کنند.

معرفی تخت رستم شهریار

در غرب تهران، شهرستانی خوش آب و هوا و پاکیزه به نام شهریار که دارای مساحتی برابر با 340 کیلومتر مربع می باشد واقع شده است. ریشه نام شهریار به معنای کلان شهر می باشد. شهریار با وجود مناطق و بناهای تاریخی که در خود جای داده است نشان می دهد که قدمتی دیرینه دارد و مربوط به حدود 7000 سال پیش از میلاد می باشد. یکی از مناطق و بناهایی که نشان از قدمت دیرینه شهریار بوده آتشکده تخت رستم می باشد که در فاصله 20 کیلو متری از این شهر، نزدیک به روستای قجر تخت رستم و در ناحیه فوقانی کوه تخت رستم قرار گرفته است.

از آنجایی که این آتشکده به عهد ساسانیان بازمی گردد، در آن زمان از این مکان برای عبادت و به جا آوردن آیین های موبدان زرتشتی استفاده می کردند. به دلیل انجام نشدن تحقیقات باستان شناسی در این منطقه، تاکنون تاریخ دقیقی برای قدمت تخت رستم به دست نیامده است. حتی افراد باستان شناس به نامی نظیر: آندره کودا و ماکسیم سیرو ویداگودار نتوانسته اند به اکتشافات مهم در این منطقه دست بیابند. اما با تمام این ها، تنها قدمتی که به دست آمده مربوط به محوطه آتشکده تخت رستم به زمان ساسانیان و اشکانیان بازمی گردد.

تخت رستم شهریار

آتشکده تخت رستم شهریار

یکی از آتشکده های مهم دوره ساسانی آتشکده تخت رستم شهریار بود. برای دسترسی به این آتشکده باید از جاده وحیدیه به سمت روستاهای قجر بروید. قشلاق و نورآباد را رد کنید. در انتهای مسیر به کوهی خواهید رسید که تخت رستم شهریار نام دارد. همچنین این مسیری که برای رسیدن به تخت رستم پشت سر می گذارید، به گونه ای است که با قرار گرفتن در آن احساس آرامش به سراغتان می آید. در این مسیر باغ هایی با درختان بلند و کهنسال را نیز مشاهده می کنید که نشان از قدمت زیاد این منطقه دارند.

در مقابل شما کوهی با ابعاد نسبتا بزرگ و مخروطی شکل وجود دارد که ارتفاع آن به 1318 متر می رسد و با نام تخت رستم شهریار مشهور است. در این جا دو سکو وجود دارد که سکوی اول که در قله کوه قرار دارد، مربوط به پیروان دین زرتشت بوده و سکوی دوم نیز در ارتفاع پایین قرار داشته و به روحانیون این دین تعلق داشت. این بنای تاریخی از سنگ و ملاط گچ سنتی ساخته شده است.

ناگفته نماند در بخش پایین تر نیز، بنایی به شکل گنبد وجود دارد که حدود 3 جایگاه برای حفظ و نگه داری آتش بودند. جایگاه نخت مربوط به نگه داری از آتش و عبادت موبدان بود که در سال های اخیر اثری از آن باقی نمانده است. جایگاه دوم نیز به شکل مرموزانه ای در دامنه کوه ساخته شده است که ستون و سقف آن از بین رفته است. در نهایت جایگاه سوم در قله کوه ساخته شده که محلی برای ورودی موبد ارشد بود. به دلیل حمله اعراب به این منطقه، از این بخش چیزی به جز دو تخته سنگ دیده نمی شود. از این بنا و کوه تخت رستم شهریار، به عنوان لوکیشن سریال مردان آنجلس استفاده شده است. همچنین در سال 1316 با شماره 303 به فهرست آثار ملی ایران، ثبت و اضافه شده است. چیزی که از این بنا باقی مانده است، می توان تخته بزرگی اشاره کرد که در ارتفاع 40 متری کف جلگه قرار گرفته است.

تخت رستم شهریار

جاذبه های اطراف تخت رستم شهریار

از دیگر جاذبه های گردشگری اطراف تخت رستم شهریار می توان به: کاروانسرای شهریار، درخت قدیمی چند صد ساله، تعدادی قلعه تاریخی، تعداد چند تپه باستانی، گورستان تاریخی و همچنین باغات شهریار اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید از تخت رستم

برای بازدید از این مکان تاریخی به شما پیشنهاد می شود فصل بهار را انتخاب کنید تا با سرسبزی های بیشتری در این طبیعت رو به رو شوید. از آنجایی که فصل تابستان شدت گرمای هوا زیاد است شاید کمی در گردش اذیت شوید. اما فصل پاییز نیز برای رفتن به تخت رستم شهریار می تواند انتخاب خوبی باشد. چون در مسیری که به این منطقه خواهید رفت، باغ هایی را مشاهده خواهید کرد که در این فصل به صورت رنگارنگ شده اند و زیبایی خاص خودشان را دارند.

تخت رستم کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای دسترسی به تخت رستم باید خود را به جاده وحیدیه برسانید. از آنجا به سمت روستاهای قجر، نورآباد و قسلاق حرکت کرده و آن ها را پشت سر بگذارید. انتهای این مسیرشما را به کوه تخت رستم شهریار می رساند.

تخت رستم

راهنما سایت

آدرس

20 کیلومتری غرب شهریار، روستای قجر، کوه تخت رستم

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه