برج تهمینه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

همان طور که می دانید جاده چالوس یکی از زیبا ترین جاذبه های دیدنی و مسیر های دسترسی به شمال ایران است و از محبوبیت بسیاری برخوردار است. این جاده به دلیل طبیعت زیبا و خارق العاده ای که دارد جز جذاب ترین جاده های ایران به شمار می رود و طرفداران بسیاری در بین گردشگران دارد. خوب است بدانید که این جاده علاوه بر طبیعت زیبایی که دارد، از جاذبه های تاریخی بسیاری برخوردار است که از جمله می توان به برج تهیمنه در مسیر جاده کرج به چالوس اشاره نمود. برج آرامگاهی تهمینه از جمله آثار تاریخی و دیدنی کرج است که در فهرست ملی ایران ثبت شده.اگر شما هم جز افرادی هستید که به بازدید از اقامتگاه های بومگردی علاقمند هستید این مقاله را از دست ندهید. زیرا که ما در این مقاله قصد داریم اقامتگاه بومگردی برج تهمینه را به شما معرفی کنیم.

برج تهمینه

معرفی برج تهمینه

در کشور ایران به دلیل بنا های تاریخی متعددی که دارد، می توان بنا های تاریخی متنوع با معماری های مختلفی را مشاهده نمود، که هر کدام از آنها نشان دهنده فرهنگ گسترده ایران است. همان طور که اشاره نمودیم شهر کرج دارای جاذبه های دیدنی و آثار تاریخی بسیاری است که برج تهمینه یکی از این آثار زیبا و مکان های دیدنی کرج محسوب می شود. اگر علاقمند به آثار تاریخی هستید بازید از از این برج بسیار پیشنهاد می شود.

برج تهمینه یا برج آرامگاهی میدانک در قسمت آسارا شهر کرج واقع شده و در 14 فروردین سال 1357 در فهرست ملی با شماره 1596 ثبت گردیده است. این برج به دلیل قرار گیری در روستای میدانک در 60 کیلومتری جاده کرج چالوس در نزدیکی گچسر با نام برج میدانک نیز شناخته می شود. اما این برج در بین بومیان آن منطقه با نام برج تهمینه معروف است.

اگر بخواهیم در خصوص قدمت این برج بگوییم، می توان گفت که قدمت این برج به دوره تیموری باز می گردد و در واقع دارای قدمتی 500 ساله است. این بنای تاریخی متعلق به قرن هفتم هجری است که در معماری آن نیز می توان نوع معماری قرن هفتم را مشاهده نمود. خوب است بدانیدکه این بنا جزء آثار های تاریخی بدون تاریخ است و در خصوص شخصیت های مدفون شده در آن اطلاعاتی در دست نیست.

معماری برج میدانک

به طور کلی برج تهمینه به عنوان یکی از دیدنی ترین جاذبه های فرهنگی است که در دل طبیعت بکر جاده چالوس قرار دارد.

اگر بخواهیم درباره بنای این برج تاریخی صحبت کنیم، باید بگوییم که برج تهمینه یا برج میدانک دارای بنای سنگی است. در واقع این برج یک مقبره با طراحی 8 ضلعی است با یک ایوان پیش آمده در سمت غرب و به پهناوری حدود 3 متر می باشد. جالب است بدانید که ضخامت دیوار های برج میدانک به 60 متر می رسد و این برج از نمای بیرونی دارای تزئییات محراب مانند است و بالای آن از کاربند هشت ضلعی تشکیل شده است و جلوه ای دیدنی را به این برج بخشیده است.

اگر در خصوص فضای داخلی برج بخواهیم بگوییم، باید بدانید فضای داخلی این برج دارای طرحی مربع شکل با تعدادی تو رفتگی است که چهار تو رفتگی در هر ضلع آن مشاهده می شود. هم چنین سقف این برج به صورت گنبدی مخروط شکل است که در حال حاضر پوشش بیرونی از بین رفته و تنها پوشش زیرین آن باقی مانده است. همچنین خوب است بدانید که مصالح استفاده شده برای ساخت این بنا از مصالحی چون گچ، سنگ و نوعی ملاط ساروج استفاده شده است.

برج تهمینه کجاست و مسیر دسترسی به آن

همانطور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم برج میدانک یا همان برج تهمینه در جاده کرج چالوس و در آسارا کرج واقع شده. و برای دسترسی و بازدید از این مکان تاریخی زیبا که در دل طبیعت واقع شده است باید به سمت این جاده زیبا حرکت کنید.  برج تهمینه در 60 کیلومتری جاده کرج چالوس، و در نزدیکی گچسر در روستای میدانک قرار دارد و دسترسی به آن برای گردشگران و علاقمندان بسیار آسان است.

آدرس برج تهمینه: استان البرز- کرج- کیلومتر 60 جاده کرج به چالوس- آسارا- روستای میدانک

برج تهمینه کجاست

اجاره روزانه خانه در کرج

به دلیل قرار گیری موقعیت جغرافیایی خوب شهر کرج و آب و هوای مطبوع و نزدیکی آن به شمال کشور ممکن است بخواهید در این شهر برای بازدید از زیبایی های اطراف آن اقامت داشته باشید. شما می توانید از طریق سایت لوکس ویلا به اجاره روزانه خانه در فردیس کرج یا شهر های دیگر این منطقه بپردازید.

راهنما سایت

آدرس

استان البرز- کرج- کیلومتر 60 جاده کرج به چالوس- آسارا- روستای میدانک

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه