برای پیشگیری از کرونا چکار کنیم

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

برای پیشگیری از کرونا چکار کنیم

زمستان سال 1398 و در ادامه روزهای آغازین و نوروز 1399 شاید ماندگارترین لحظات در زندگی همگان باشد. ماندگار نه از آن حیث که اتفاقات خوب و خوشی رخ داد؛ بلکه حضور ویروسی که زندگی‌ها را مختل کرد، عزیزان بسیاری را از از ما گرفت، سفره هفت سین را از خانه‌های ما دور کرد و ما را از لذت یک آغوش محروم نمود. کروناویروس، ویروسی که از چین آمد و در جهان پخش شد و تا به امروز، بیش از نیم میلیون نفر در سراسر جهان را به خود آلوده کرد. اما وظیفه ما چیست؟ برای پیشگیری از کرونا چکار کنیم؟

همانطور که می‌دانید، لوکس ویلا در زمینه اجاره ویلا و آپارتمان به صورت روزانع در سراسر کشور فعالیت می‌کند؛ اما در این روزها با توجه به اهمیت موضوع قطع زنجیره شیوع بیماری و کاهش سرعت این شیوع، بیش از 20 روز است که فعالیت خود را تعطیل کرده و تمام تلاش خود را برای فرهنگ سازی برای پیشگیری از کرونا به کار برده است.

با ما همراه باشید تا مطالبی را مورد کروناویروس و پیشگیری از کرونا نکات ایمنی را با شما به اشتراک بگذارید.

ویروس گرونا را جدی بگیرید

شما باید نگران باشید واین ویروس را جدی بگیرید، اما نباید وحشت‌زده شوید.

این شعاری است که کارشناسان بهداشت عمومی از زمان گسترش شیوع بیماری در دی‌ماه سال جاری بر آن تأکید داشته‌اند. انجام این دستورالعمل، بسیار ساده و در عین حال، بسیار آرام‌بخش است و مهم است که همه ما آن را امتحان کنیم.

ویروس کرونای جدید- با نام علمی «سندرم تنفسی حاد کروناویروس 2 (SARS-CoV-2)» بی‌تردید خطرناک است. این ویروس بیماری‌ای ایجاد می‌کند که سازمان جهانی بهداشت نام آن را «کووید-19» گذاشته است. این بیماری به ویژه می‌تواند برای افراد شهروند و کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند مرگبار باشد. با آنکه نرخ مرگ و میر بیماری در میان مردم هنوز مشخص نیست، حتی برخی از برآوردهای خوش‌بینانه رقم مرگ و مرگ آن را 7 برابر برآورد آنفولانزای فصلی نشان می‌دهند.

علی‌رغم همه اینها، کووید-19 تهدید موجودیتی به حساب نمی‌آید. این بیماری با آنکه می‌تواند مرگبار باشد در 80 درصد موارد، شدتی از خفیف تا متوسط دارد و اکثر مبتلایان ظرف یک تا دو هفته بهبود پیدا می‌کنند. علاوه بر این ما می‌توانیم با برخی اقدامات ساده از خودمان، عزیزانمان و مردممان در برابر آن محافظت کنیم.

 

علائم کرونا چیست

در انسان‌ها، کرونای جدید باعث ایجاد بیماری‌ای می‌شود که «سازمان جهانی بهداشت» نام «کووید-19»را برای آن برگزیده است. در این نام «کو» مخفف «کرونا»، «وی» مخفف «ویروس» و حرف «دی» مخفف Disease یا بیماری است. پس کرونا همان کوید 19 است.

کووید-19 بیماری‌ای است که با مجموعه‌ای از عارضه‌ها و نشانگان مشخص می‌شود. هنوز اطلاعات جامعه پزشکی از این نشانه‌ها کامل نیست، اما بر اساس آنچه تا به حال مشخص شده بیماری از برخی نشانه‌های خفیف شروع می‌شود، سپس به سمت ذات‌الریه متوسط، ذات‌الریه شدید، اختلالات تنفسی، از کار افتادن دستگاه‌های بدن و در پاره‌ای از موارد مرگ سیر می‌کند.

بسیاری از مبتلایان گزارش‌ داده‌اند علائمشان با تب، خستگی، نشانگان تنفسی خفیف مانند سرفه‌های خشک آغاز می‌شود. اکثر موارد از این حادتر نمی‌شوند اما بیماری در برخی وضعیتی جدی‌تر پیدا می‌کند.

داده‌هایی که چین بر اساس 56000 نمونه‌ آزمایشگاهی از مبتلایان به کووید-19 در این کشور جمع‌آوری‌ کرده درصد نشانه‌ها در میان مبتلایان را به این صورت طبقه‌بندی کرده است:

  • 86 درصد  تب داشتند
  • 68 درصد سرفه خشک داشتند
  • 38 درصد خستگی گزارش می‌کنند
  • 33 درصد سرفه همراه با خلط داشتند
  • 19 درصد کوتاه شدن تنفس را گزارش کردند
  • 15 درصد درد در مفاصل یا ماهیچه‌ها داشتند
  • 14 درصد گلو درد داشتند
  • 14 درصد سردرد داشتند
  • 11 درصد لرز داشتند
  • 5 درصد تهوع یا استفراغ داشتند
  • 5 درصد گرفتگی بینی داشتند
  • 4 درصد اسهال داشتند

 

کرونای جدید چطور شیوع پیدا می‌کند؟

ویروس کرونا یا  SARS-CoV-2 عموماً از طریق قطرات تنفسی که هنگام نفس کشیدن، صحبت کردن، سرفه یا عطسه در هوا پخش می‌شوند انتقال پیدا می‌کند. مطالعات پژوهشی نشان می‌دهند یک عطسه کوچک به پخش 40 هزار قطره ریز به قطر 0.5 تا 12 میکرومتر در هوا منجر می‌شود. این ریزقطرات می‌توانند روی زمین بیفتند و معمولاً بیش از یک متر آن‌طرف‌تر نمی‌نشینند.

در صورتی که هر قطره حاوی کرونای جدید روی بدن فرد دیگری بنشیند و از طریق چشم، بینی یا دهان و یا از طریق دست آلوده وارد بدن او شود فرد جدید هم مبتلا شده است.

اگر قطره‌های حاوی ویروس روی سطوح بنشینند افراد دیگری که آن سطوح را لمس کنند آلوده شده‌اند و در صورت تماس دست با چشم، بینی و دهان مبتلا خواهند شد.

جلویی شیوع بیماری را بگیرید

اینکه ویروس کرونای جدید تا چه اندازه روی سطوح مختلف زنده می‌ماند کاملاً روشن نیست. مطالعه‌ای که اخیراً در یک ژورنال علمی آمریکایی به چاپ رسیده گفته این ویروس احتمالاً تا 9 روز روی سطوح زنده می‌ماند. در مطالعه دیگری که «مرکز ملی سلامت» آمریکا انجام شده عمر ویروس روی سطوح از چند ساعت تا 3 روز گزارش و تصریح شده که این ویروس روی سطوح پلاستیکی و استیل عمر بیشتر دارند.

سازمان جهانی بهداشت هم گفته که ویروس بین چند ساعت تا چند روز روی سطوح زنده می‌ماند. این سازمان خاطرنشان کرده زنده ماندن کرونای جدید به برخی عوامل محیطی نظیر رطوبت، دمای محیط و نوع سطح مورد نظر هم بستگی خواهد داشت.

نتایج پژوهش‌های موجود نشان می‌دهند که این ویروس نمی‌تواند از طریق هوا منتقل شود. با وجود این در مطالعه مرکز ملی سلامت آمریکا گفته شده کرونا ویروس ممکن است تا سه ساعت در آئروسل‌ها (هواپخش‌ها) زنده باقی بماند.

برای پیشگیری از کرونا ضدعفونی را فراموش نکنید

صرفنظر از اینکه ویروس کرونای جدید چقدر عمر دارند نکته مثبت این است که با استفاده از عوامل ضدعفونی‌کننده می‌توان آن را فوراً کشت. نتایج پژوهش‌های معتبر علمی نشان می‌دهند کروناویروس‌ها با عملیات ضدعفونی توسط اتانول 62 تا 71 درصد، پروکسید هیدروژن 0.5 درصد یا سدیم هیپوکلریت 0.1 درصد ظرف یک دقیقه کاملاْ غیرفعال می‌شوند.

نکته آخر اینکه طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت به نظر می‌رسد مواد ژنتیکی کرونای جدید در مدفوع برخی از بیماران وجود دارد.  با وجود این در این گزارش تصریح شده هنوز به نظر نمی‌رسد این مسئله نقشی در انتقال ویروس داشته باشند.

 

آیا انسان‌های بدون نشانه ناقل بیماری هستند؟ پیشگیری از کرونا بهترین راه مقابله با این بیماریست

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری 10 روز پیش گفت که کرونای جدید، سارس، مرس و یا آنفولانزا نیست بلکه یک ویروس منحصر به فرد با ویژگی‌هایی یگانه و مختص به خود است.

او گفت: «کووید-19 و آنفولانزا هر دو باعث ایجاد امراض تنفسی می‌شوند و هر دو از طریق ریزقطرات تنفسی از بینی یا دهان یک بیمار به شکلی یکسان سرایت پیدا می‌کنند. با وجود این، طبق داده‌هایی که ما الان در اختیار داریم کووید-19 به کارآمدی آنفولانزا نمی‌تواند سرایت پیدا کند. در آنفولانزا، افرادی که آلوده شده‌اند اما هنوز بیمار نشده‌اند عامل عمده انتقال هستند، در صورتی که برای کووید-19 ظاهراً چنین نیست.»

با آنکه رسانه‌ها ممکن است به طور گسترده این هراس را ایجاد کرده باشند که انسان‌های بدون نشانه در سکوت در حال انتشار کووید-19 در میان اجتماعات و کشورها هستند شواهد پژوهشی اندکی در تأیید این گزاره وجود دارد. در واقع، موارد بدون نشانه نادر هستند و گاهاً درباره آنها طبقه‌بندی‌های اشتباه صورت می‌گیرد.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد در چین تنها یک درصد از بیماران فاقد نشانه بوده‌اند و از میان آن 1 درصد هم 75 درصدشان در ادامه نشانه‌ها را بروز می‌دهند.

داده‌های پژوهشی حاکی از این هستند که در بیماری کووید-19 افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند ناقلان اصلی ویروس کرونای جدید هستند.

 

برای پیشگیری از کرونا چه می‌توان کرد؟

مهم‌ترین کاری که برای محافظت از خود و پیشگیری از کرونا می‌توانید در برابر کووید-19 (و همین‌طور عفونت‌های فصلی دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا) انجام دهید رعایت کامل مسائل بهداشتی است. یعنی به توصیه‌های زیر عمل کنید:

  • دستهایتان را مکرراً و به طور کامل بشویید.
  • توجه داشته باشید که شستشوی دستهایتان با آب و صابون دست‌کم 20 ثانیه طول بکشد.
  • به خصوص قبل از غذاخوردن، بعد از رفتن به دستشویی، بعد از سرفه یا پاک کردن بینی حتما شستشوی دست را انجام دهید.
  • اگر به دستشویی برای شستن دست دسترسی ندارید از محلول‌های ضدعفونی‌کننده‌ای که حداقل 60درصد الکل دارند استفاده کنید.
  • از لمس صورت، چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید.
  • هنگامی که عطسه می‌کنید صورتتان را با بازویتان یا با یک دستمال به طور کامل بپوشانید. اگر از دستمال استفاده می‌کنید فوراً آن دستمال را دور بیندازید و دستهایتان را بشویید.
  • از تماس نزدیک با افراد بیمار پرهیز کنید. اگر فکر می‌کنید فردی به عفونت تنفسی مبتلا است ایمن‌ترین کار حفظ حداقل دو متر فاصله است.
  • اگر بیمار هستید در خانه بمانید و از گسترش دادن ویروس خودداری کنید.
  • به طور منظم سطوحی که دست‌ها با آنها تماس پیدا می‌کنند از قبیل دستگیره در و غیره را ضدعفونی کنید.
  • از مسافرت، قرار گرفتن در تجمعات، روبوسی، دست دادن با دیگران و نزدیک شدن به دیگران خودداری کنید.

 

مطالب مشابه