باغ موزه هفت تنان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهر شیراز گنجینه‌های ارزشمندی دارد که می‌توان به آن لقب شهر موزه‌ها را داد، باغ موزه هفت تنان شیراز یا همان باغ تکیه هفت تنان یکی از قدیمی ترین اماکن تاریخی شیراز است که در پای کوه چهل مقام و در بخش شمالی آرامگاه حافظ قرار گرفته است. هرچند که پیشینه تاریخی این باغ به سده های قبل از دوران حکومت زندیه باز می گردد، ولی عمارت داخلی این باغ به دوره کریم خان زند تعلق دارد.

بیشتر جهان گردانی که به شیراز سفر کرده اند باغ تکیه هفت تنان و عمارت زیبای آن را وصف کرده‌اند. مردم شیراز به این جاذبه دیدنی ارادت خاصی دارند و برای استجابت دعاهایشان به این مکان سر می زنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا باغ موزه سنگ شیراز را بهتر بشناسید.

تاریخچه باغ موزه هفت تنان

این عمارت خوش‌ سیمای ایرانی حدود ۳۳۸۸ متر مربع مساحت و ۹۸۸ متر مربع زیربنا دارد. این سازه یکی از باشکوه ‌ترین معماری‌ هایی است که در زمان سلطنت کریم ‌خان زند توسط معماران ایرانی ماهر و توانمند ساخته شد. این باغ بی نظیر تا چند سال قبلی محل عبادت برای درویشان بوده است و امروزه این عبادتگاه به موزه سنگ تغییر پیدا کرده است. این باغ از زمانی که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی رفت به موزه سنگ نام‌گذاری شد.

علت اینکه مردم شیراز به این باغ هفت تنان علاقه زیادی دارند این است که از دوران گذشته مردم بومی شیرازبرای برآورده شدن حاجات و دعاهایشان و درخواست برای بارش باران به این باغ می روند و باور دارند که این باغ آرزوها و خواسته هایشان را از خداوند درخواست و طلب حاجت می کند و نیت قلبی شان را به دست این باغ می سپارند تا واسطه ای برای برآورده شدن حاجاتشان باشد. این مجموعه در سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ شمسی توسط نقاش و هنرمند محمد باقر جهان میری مرمت شده است.

باغ موزه سنگ شیراز

علت نام گذاری باغ موزه هفت تنان

علت نامگذاری این باغ به نام باغ هفت‌ تنان به دلیل وجود هفت قبر از هفت عارف معروف و مشهور ایرانی است که در این باغ آرمیده اند وکریمخان زند به دلیل احترامی که برای این بزرگان قائل بود، روی هر کدام سنگ بزرگ بدون کتیبه ‌ای را نصب کرده‌ است. اما جالب است بدانید که این سنگ قبر ها بدون نام هستند چرا که این افراد گمنام بوده اند.

ابعاد این سنگ قبر ها چیزی در حدود 360 در 78 سانتی متر می باشد و همگی آنها در زمان زندیه کار گذاشته شده اند و هیچگونه نوشته و اطلاعاتی روی آنها درج نشده است. آنها دارای اندازه و ابعاد و ظاهر کاملا یکسان هستند و سنگ قبرهای موجود در باغ هفت تنان، در محوطه پایین‌تر از حوض جلویِ ساختمان و میان درختان قرار دارند و 6 قبر در یک ردیف و به موازات یکدیگر قرار گرفته اند به طوری که مقبره هشتم درست پایین قبر هفتم قرار دارد. این مقبره ها و این موزه یکی از پربازدید ترین جاذبه های گردشگری شیراز به شمار می رود.

باغ موزه هفت تنان شیراز

چرا به باغ هفت تنان موزه سنگ گفته می‌شود؟

از زمانی که این باغ زیر نظر سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت به آن موزه سنگ نام دادند. در این موزه نمونه های ارزشمند و نادری از کتیبه های باستانی و سنگ های تاریخی نگهداری می شوند از این رو نام این موزه، موزه سنگ نام گذاری شد و شاید برایتان جالب باشد بدانید که این سنگ نوشته ها متعلق به قرون 3 الی 11 هجری قمری هستند و یکی از قدیمی ترین آثار موجود و به جا مانده از دوران قدیم در موزه سنگ شیراز به حساب می آیند.

خطوطی که با آنها روی سنگ ها و کتیبه ها نوشته شده است عبارتند از: خطوط نستعلیق، کوفی، نسخ و توقیع. موزه سنگ فقط چند کتیبه نیست و اگر به آن جا سری بزنید سنگ هایی که از تخت جمشید، پاسارگاد، تابوت هایی از جنس سنگ که به جا مانده از قبل اسلام هستند، خانه زینت الملوک، سنگ قبر های باستانی و آثاری که از سنگ های دوره ساسانی تا دوره قاجار به جا مانده است به چشم می خورد.

 

معماری باغ هفت تنان شیراز

وقتی از در این باغ وارد می شوید زیبایی درختان سرو و نارنج و کاج 200 ساله توجه شما را جلب می کند. عمارت باغ هفت تنان شیراز جلوه ای از معماری ایرانی است. این عمارت به دو قسمت تقسیم می شود که هر کدام دنیایی از هنر و معماری را در دل خود جای داده است. در قسمت شمالی و طبقه دوم این بنا، یک تالار بزرگ با دو ستون سنگی وجود دارد، در بنای این باغ، هفت هنر معماری کهن ایرانی را می بینید که شامل گچ‌بری، آینه‌کاری، حجاری، منبت‌کاری و نقاشی سنتی هستند.

این هنرهای ایرانی در همه جای ساختمان نارنجستان جلوه داده شده است. این تالار با چوب مسقف شده است، این تالار دارای دو ستون قامت بلند است که روی ستون های آن نقش ها و نقاشی های پرمعنا و مفهومی با رنگ روغن درج شده است. کف این تالار با کاشی های قرمز رنگ پوشیده شده و همچنین از سنگ های مرمر لیمویی رنگ نیز استفاده کرده اند. دیگر بخش جذاب این عمارت پنجره های طاق دار و بزرگ آن است که در این عمارت تعداد زیادی از آنها دیده می شود.

این پنجره ها با استفاده از چوب در اندازه ها و شکل های مختلفی ساخته شده اند. بالای این طاق ها پنج مجلس روی گچ نقاشی شده و از شاهکارهای نقاشی دوران زندیه محسوب می‌شود و به دست معماران با هنر دوره زندیه، به زیبا ترین حالت ممکن کاشی کنی و آجر کاری شده است و به زیبایی این عمارت افزوده است. بزرگ ترین پنجره این عمارت تقریبا رو به روی حوض مرکزی این عمارت قرار گرفته و صحنه ای بسیار زیبا و مجذوب کننده ایفا کرده است به خصوص در هنگامی که هوا تاریک می شود و نور پردازی های باغ به ما چشمک می زنند.

موزه سنگ شیراز

جاذبه های دیدنی نزدیک به موزه سنگ شیراز

در اطراف موزه سنگ یا همان باغ هفت تنان شیراز تعداد زیادی از مکان های دیدنی نیز قرار دارند که عبارتند از:

  • پارک کوه پایه با فاصله ای حدود 350 متر.
  • آرامگاه حافظ که در 550 متری عمارت قرار گرفته است.
  • دروازه قرآن با حد فاصل 2 کیلومتر از باغ موزه هفت تنان.
  • سعدیه با فاصله ی حدود 3 کیلومتر.
  • آرامگاه خواجوی کرمانی در فاصله 950 متری این موزه.

هتل های نزدیک به باغ موزه هفت تنان شیراز

چندین هتل با کیفیت در نزدیکی این عمارت برای راحتی مسافران در گشت و گذار هایشان در شیراز تعبیه شده اند که عبارتند از:

  • هتل بزرگ شیراز و هتل پرسپولیس که حدودا 1.5 کیلومتر فاصله دارند.
  • هتل شمس با فاصله 2 کیلومتری.
  • هتل زندیه و پارسه با فاصله ای در حدود 3 کیلومتر.

پنج طرح معروف دیوارهای ایوان تالار باغ

همانطور که گفته شد روی دو ستون این عمارت با استفاده از رنگ روغن نقاشی های زیبایی ترسیم شده است و با توجه به ارتفاع زیاد ستون ها و گذر زمان، نقاشی ها کمرنگ شده اند و به وضوح دیده نمی شوند.
روی طاقچه های این ایوان نیز طرح 5 مجلس دیده می شود که این آثار به جا مانده از بهترین و ماهر ترین نقاش های دوران زندیه می باشد که اقا صادق نام داشت.

همچنین در دو طرف تالار، اتاق های بزرگ و عظیمی وجود دارند که دل هر بیننده ای را می برد. نقاشی های روی این دیوار ها در سال های ۱۳۳۶ تا ۱۳۳۷ توسط یک نقاش ماهر به نام محمد باقر جهان میری مرمت و بازسازی شده است. طرح این پنج مجلس عبارتند از:

درویش

یکی از طرح های زیبای این دیوار ها، طرح درویش می باشد که یک درویش پیر را با کلاه سفیدی که روی موهای سفیدش قرار دارد به نمایش کشیده است، به جرعت می توان گفت که این طرح بسیار چشم نواز و زیباست و انسان را به شدت به وجد می آورد. چهره این درویش در این نقاشی نسبتا غمگین است و این غم در چهره این درویش به زیبایی ترسیم شده است.

شیخ صنعان و دختر ترسا

این نقاشی شیخ صنعان و دختر ترسا داستان زیبایی دارد که شاید شما هم آنرا شنیده باشید. این طرح روی دیوار یکی از ایوان های باغ موزه هفت تنان قرار دارد و روایت عشقی افسانه ای از شیخ صنعان به دختر ترسا را به تصویر کشیده است. چیزی که در این نقاشی مشهود است، شیخ می باشد که توسط مریدانش احاطه شده درحالی که نگاه شیخ صنعان به دختر ترسا است و همچنین دختر ترسا نیز به شیخ خیره شده است.

حضرت موسی

یکی دیگر از اثرهای هنری این دیوار ها جوانی است که لباس سفید بر تن دارد و توسط هاله ای نورانی احاطه شده است در حالی که تعدادی گوسفند در کنارش قرار دارند و در واقع می توان آنرا به چوپانی حضرت موسی مرتبط کرد.

صحنه قربانی اسماعیل توسط پدرش حضرت ابراهیم

قطعا شما هم داستان قربانی کردن اسماعیل توسط پدرش حضرت ابراهیم به اذن خداوند را شنیده اید و یکی از این پنج طرح مربوط به این ماجرا می باشد. آقا صادق در این طرح اوج هنر خود را به کار برده است. این نقاشی در حالی کشیده شده است که حضرت ابراهیم شمشیر به دست تصمیم به قربانی کردن فرزندش یعنی اسماعیل را دارد و فرشته وحی ابراهیم را از تصمیم خداوند متعال آگاه می سازد.

شاه عباس صفوی

در آخر به نقاشی که متعلق بت شاه عباس صفوی می باشد می رسیم. از آنجایی که شاه عباس یکی از شاهانی بود که در لباس مبدل درویشی به مردم کمک می کرد و در میان مردم حضور داشت، این تصویر نقاشی شده هم نمایانگر همین موضوع می باشد.

باغ موزه هفت تنان شیراز در فهرست آثار ملی ایران

جالب است که بدانید این باغ موزه در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۷۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و هرساله تعداد زیادی گردشگر به آن سر می زنند و از آن دیدن می کنند و از زیبایی های این عمارت و‌ نقاشی های پر مفهومش عکس می گیرند. اگر قصد سفر به شیراز را دارید حتما ازین جاذبه زیبای گردشگری نیز دیدن فرمایید.

بهترین زمان بازدید از باغ موزه هفت تنان شیراز

همانطور که می دانید از آنجا که شیراز در هر فصلی دارای آب و هوای مطلوب است، هر موقع از سال را که برای سفر به این شهر انتخاب کنید، زیباست و در تمامی وقت ها آب و هوایش دلنشین است. اما در هر حال بهترین زمان سفر با شیراز فصل بهار و اوایل سال است، چراکه آب و هوا در متعادل ترین حالت خود قرار دارد و به هیچ وجه اذیت کننده نیست.

همچنین شیراز در پاییز نیز به شدت دیدنی می شود و سرمای آن در این فصل به زیبایی اش می ارزد و قطعا ارزش دیدن را دارد. ما به شما سفر به شیراز را در اردیبهشت ماه و همچنین فصل پاییز توصیه می کنیم.

باغ موزه تکیه هفت تنان شیراز

ساعت بازدید و قیمت بلیط باغ موزه هفت تنان

باغ تکیه هفت تنان شیراز در همه ایام هفته به جز روزهای دوشنبه و روزهای تعطیلات رسمی باز است، حتی در ایام نوروز و اعیاد نیز باز است و می توانید از آن دیدن کنید و ساعت کاری باغ موزه هفت تنان شیراز از ساعت 8 صبح شروع می شود و تا ساعت 18:30 و گاها تا ساعت 19 نیز باز می باشد.

مدت زمان حدودی که این جاذبه برای دیدن نیاز دارد چیزی بالغ بر 1 الی 2 ساعت زمان می برد. هزینه ورودی و قیمت بلیط باغ موزه هفت تنان شیراز برای گردشگران داخلی مبلغ 4000 تومان می باشد.

باغ موزه هفت تنان کجاست و مسیر دسترسی به آن

هنگامی که از بزرگراه شیراز- پارسه وارد شهر شیراز می شوید، پس از عبور از دروازه قرآن شیراز در بلوار هفت تنان به مسیر خود ادامه دهید تا به انتهای بلوار برسید، به بخش شمالی حافظیه که رسیدید، دقیقا رو به روی چهل مقام باغ موزه هفت تنان را مشاهده می کنید و می توانید از این آثار دیدنی زیبا دیدن فرمایید.

البته شایان ذکر است که با استفاده از تاکسی و اتوبوس نیز می توانید خود را به آنجا برسانید چراکه در نزدیکی این باغ موزه ایستگاه اتوبوس وجود دارد و شما می توانید با کمترین هزینه خود را به باغ موزه برسانید.
آدرس باغ موزه هفت تنان شیراز: فارس، شیراز، پای کوه چهل مقام، شمال آرامگاه حافظ، روبه‌روی چهل مقام، موزه سنگ شیراز
شماره تلفن باغ موزه هفت تنان شیراز: 32277877-071

رزرو سوئیت در شیراز

اگر می خواهید در طول سفر اقامتی راحت و مقرون بصرفه و ارزان را تجربه کنید، قطعا پیشنهاد لوکس ویلا به شما اجاره سوئیت روزانه در شیراز است، تا بتوانید با مبلغ و هزینه بسیار کم در یک مکان نقلی و تمیز و آرام اقامت گزینید در حالی که به مرکز شهر و تمامی جاذبه های دیدنی نزدیک باشید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید و تجربه ای خوش را برای خود و خانواده محترمان رقم بزنید.

 

راهنما سایت

آدرس

فارس، شیراز، پای کوه چهل مقام، شمال آرامگاه حافظ، روبه‌روی چهل مقام، موزه سنگ شیراز

شماره تماس
هزینه بازدید

۴/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 18:30

یک‌شنبه

8 الی 18:30

دو‌شنبه

تعطیل

سه‌شنبه

8 الی 18:30

چهار‌شنبه

8 الی 18:30

پنج‌شنبه

8 الی 18:30

جمعه

8 الی 18:30
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه