باغ فردوس تهران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

باغ فردوس تهران یکی از یادگارهای دوران قاجار می باشد که امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری تهران تبدیل شده است و در یکی از محله های خوش آب و هوای شمال پایتخت واقع شده است. باغ فردوس به همراه عمارت زیبایی که داخل آن قرار دارد، سرگذشت هایی را به خود دیده است که با تمام آن ها در این مطلب آشنا می شویم. باغ فردوس علاوه بر باغ زیبا و سرسبز در خود امکانات تفریحی و رفاهی متعددی را جای داده است و یکی از پاتوق های جوانان تهرانی شده است. در این مقاله با لوکس ویلا همراه باشید تا با این باغ زیبا بیشتر آشنا شویم.

معرفی باغ فردوس تهران

باغ فردوس تهران را با نام های دیگری همچون موزه سینما، باغ موزه فردوس و باغ معیری نیز شناخته می شود. باغ فردوس در محله تجریش که یکی از محله های خوش آب و هوای شمال تهران است قرار دارد. قدمت باغ فردوس به زمان قاجار و سلطنت محمد شاه قاجار می رسد و یکی از شاهکارهای معماری دوران قاجار محسوب می شود. لازم به ذکر است که این باغ زیبا در سال 1318 تبدیل به موزه سینمای ایران شد. زیبایی های باغ فردوس به گونه ای است که تمام زیبایی های جهان در کنار یکدیگر جمع شده اند تا بتوانند یکی از زیباترین باغ های ایرانی را پدید آورند. هنگامی که وارد باغ مذکور می شوید، از میان درختان چنار سرسبز، جوی های آب و هوای خوب و با طراوت عبور می کنید و رو به جلو می روید، عمارتی سفید رنگ چشم شما را به خود خیره می کند. این عمارت همان عمارتی است که اکنون به موزه سینمای ایران تغییر کاربری داده است. عمر درختان چنار داخل باغ، نشان از قدمت طولانی مدت باغ زیبای فردوس می باشد و باعث شده اند فضایی بسیار دلنشین و دوست داشتنی را برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت به وجود آورند. باغ تاریخی فردوس در زمان گذشته در بخش بسیار کوچکی از باغ وسیع فردوس قرار داشته که به زمین های ولنجک و اسدآباد در شمال، دره تجریش در غرب، محمودیه در غرب و الهه در جنوب محدود می شود. با توجه به چهره جوان و سر حال باغ و عمارت فردوس، شاید برخی باور نکنند که قدمت باغ تاریخی فردوس از برخی کاخ های دیگر بیشتر باشد. در ادامه می خواهیم به تاریخچه این باغ زیبا و سرسبز بپردازیم و ببینیم که در این باغ و عمارت آن چه ها گذشته است.

باغ فردوس تهران

تاریخچه باغ فردوس

محمد شاه قاجار در سال 1264 هجری قمری دستور ساخت عمارتی را در یکی از بهترین مناطق تهران به نام محمدیه صادر نمود. این باغ حدود 20 هزار متر مربع مساحت داشت و در آن عمارت شمالی و جنوبی نیز به دست حاجی میرزا آقاسی ساخته شد. بیماری محمد شاه قاجار به وی امان نداد تا ساخت کامل این باغ و عمارت را ببیند و پس از مرگ وی، ساخت این باغ نیمه کاره رها شد و در حال حاضر اثری عمارت شمالی باغ زیبای فردوس باقی نمانده و تنها عمارت جنوبی آن همچنان پا برجاست. با توجه به این که باغ فردوس در طول عمر خود صاحبان زیادی را به خود دیده است، اما بنیانگذار اصلی آن، صدر اعظم محمد شاه قاجار، حاجی میرزا آقاسی به شمار می رود. پس از آن، ناصرالدین شاه قاجاراین باغ را به عنوان هدیه عروسی یه دختر و دامادش به نام حسینعلی خان معیرالممالک داد و پس از تکمیل عمارت نیمه کاره، جشن عروسی را نیز در همین باغ زیبا برگزار کردند. بعد از آن که معیرالممالک از دنیا رفت، این باغ به پسرش، دوستعلی خان نظام الدوله رسید. دوستعلی خان جندان علاقه ای به حفظ و نگهداری این باغ نداشت و زمان هایی که به باغ می آمد بساط خود را داخل باغ و در سایه سار درخت چنار پهن می کرد. پس از مدتی تاجر شیرازی به نام حاجی میرزا حسین باغ فردوس را از وی خرید و به بازسازی آن پرداخت. بعد از حاجی میرزا حسین، افرادی با نام های میرزا اسماعیل خان امین الممالک، میرزا حسین تهرانی و محمد ولی خان سپهسالار صاحبان بعدی این باغ بودند. اغلب زیبایی هایی که امروزه در باغ فردوس از جمله قنات، استخر فواره های آب آن را مشاهده می کنیم، به زمان مالکیت محمد ولی خان بازمی گردد. تجارتخانه طومانیانس از محمد ولی خان طلبکار بود و در صدد تصاحب باغ از وی برآمد. اما چندی طول نکشید که دولت وقت، با توجه به مبلغ طلب طومانیانس، ملک را ضبط نمود و زمین های باغ را کارمندان وزارتخانه با متری دو و سه تومان خریداری نمودند.

پس از روی کار آمدن حکومت پهلوی، باغ زیبای فردوس با سرنوشت جدیدی رو به رو شد. وزیر معارف وقت به نام علی اصغر حکمت در سال 1316 دستور داد تا این باغ را به همراه عمارتش خریداری و پس از بازسازی و مرمت، دبیرستان شاپور تجریش را در آن راه اندازی کنند. در زمان پهلوی دوم، از این باغ زیبا به عنوان مکانی برای برگزاری جشن های 2 هزار و 500 ساله ملی استفاده می کردند. پس از انقلاب اسلامی نیز، برای مدتی باغ و عمارت آن را در اختیار صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داد. از سال 1352 قسمتی از باغ را جهت استفرار لغت نامه دهخدا و موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران قرار دادند. بعد از مدتی در سال 1381 این باغ با ماجراهای جدیدتری رو به رو شد و مهمترین آن ها تبدیل شدن به موزه سینمای ایران توسط بنیاد سینمایی فارابی می باشد.

باغ فردوس تهران

معماری باغ فردوس

باغ فردوس دارای مساحت بزرگی بوده و دو عمارت شمالی و جنوبی را در خود جای داده است. هنگامی که وارد فضای باغ می شوید، از میان درختان چنار کهن و سرسبز عبور می کنید، عمارت جنوبی سفید رنگی در بخش انتهایی باغ خود نمایی می کند. همچنین دو مجسمه برنزی از دانشمندان مشهور ایرانی سهروردی و ابن سینا در این باغ وجود دارند. این عمارت تنها عمارتی که است که از باغ های فردوس در محله تجریش باقی مانده است. مساحت این باغ زیبا به 20 هزار متر مربع می رسد و عمارت آن تنها هزار متر مربع مساحت دارد. عمارت این باغ از سه و نیم طبقه تشکیل شده و طول آن حدود 34 و عرض آن نیز حدود 26 متر می باشد. ایوان عمارت مقابل باغ بوده و حوض آب زیبایی در مقابل آن قرار گرفته است.

هنگامی که در ایوان این عمارت زیبا می ایستید، دید تقریبا کاملی به فضای رو به رو دارید و سرسبزی های باغ شما را مسحور خود می کنند. این عمارت دارای شیبی تند بوده که از شمال غربی به جنوب غربی می رسد. این شیب به گونه ای است که باعث شده کف طبقه اول عمارت با قسمت جنوبی باغ و سقف طبقه اول با قسمت شمالی باغ هم سطح شود. نمای عمارت باغ تاریخی فردوس به قدری زیباست و هنگامی که آن را مشاهده می کنید، برای چند لحظه نمی توانید چشم از آن بردارید و محو تماشای زیبایی و سبک معماری آن می شوید. تمام سالن ها و اتاق های عمارت به گچبری های بسیار زیبا و مقرنس کاری های گل و شاخ و برگ مزین شده اند. ایوان عمارت با توجه به گچبری های هنرمندانه و ظریف، می تواند بهترین محل برای ثبت عکس هایی زیبا و به یاد ماندنی باشد.

باغ فردوس که امروزه یکی از دیدنی های تهران به شمار می رود، با توجه به سرگذشتی که داشته و در هر دوره مالکان متعددی را به خود دیده است و همین موارد باعث شده اند تغییرات زیادی در باغ و عمارت آن به وجود بیاید. همچنین عمارت این باغ محدود به عمارتی که در حال حاضر در آن مشاهده می کنیم، نبوده و چندین عمارت، قنات، استخر و بخش های دیگری بودند که مورد تخریب قرار گرفته اند. همچنین زمانی که عمارت باغ فردوس به موزه سینمای ایران تغییر کاربری داد نیز با تغییراتی در تقسیم بندی و نورپردازی ها مواجه شد.

باغ فردوس تهران

امکانات تفریحی و رفاهی باغ فردوس

از آنجایی که باغ فردوس یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی تهران به شمار می رود، قسمت های مختلفی را در خود جای داده است و همین ها باعث شده اند گرشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود فرا بخواند. موره سینمای ایران به همراه تالارهای مختلف، کافه و رستوران، غرفه صنایع دستی، کتاب فروشی، سالن سینما و… از امکاناتی است که در این باغ زیبا و سرسبز وجود دارند و همگی گرد هم آمده اند تا بتوانند مکانی گردشگری برای گردشگران پدید آورند.

سالن های سینما

در باغ زیبای فردوس تهران سه سالن سینما با نام های سینما فردوس، سینماتوگراف و سینما تمدن وجود دارند که در آن ها تمام فیلم های روز سینمای کشور اکران می شوند و عموم مدرم می توانند در این سینما فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنند. سینما فردوس دارای ظرفیت 109 نفر، سینماتوگراف ظرفیت 205 نفر و سینما تمدن ظرفیت 52 نفر می باشند. توجه داشته باشید که در این سینما همراه داشتن و خوردن تنقلات و همچنین ورود کودکان کوچک ممنوع می باشد.

کتاب فروشی

یکی از معروف ترین بخش های این باغ، تلویزیون قدیمی قرمز رنیگی است که روی آن به جاس کتاب بخونین نوشته شده است می باشد. همین تلویزیون باعث شده بسیاری از افرادی که در این باغ به گردش مشغولند وارد کتاب فروشی شوند. همچنین در بخش ورودی باغ نیز قسمتی وجود دارد که در آن محصولات فرهنگی نظیر کتاب و پوسترهای متنوع به فروش می رسد.

کافه باغ فردوس

یکی از بخش های باغ سرسبز فردوس که برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران اختصاص یافته است، کافه باغ فردوس می باشد. این کافه با نام کافه سینما شناخته می شود و در غرب عمارت بالای سینماتوگراف واقع شده است. این کافه از دو محوطه با نام های پالت و تراس آفتاب مهتاب تشکیل شده است. از ویژگی های جالب توجه کافه سینما می توان به منوی آن اشاره کرد که در آن از المان های سینمایی استفاده شده است.

کافه ویونا

کافه ویونا یکی از معروف ترین کافه های زنجیره ای در استان تهران است و شعبه های زیادی در سراسر شهر دارد. یکی از شعبه های آن در باغ فردوس قرار دارد که در سمت چپ باغ زیبای فردوس واقع شده و می تواند مکان بسیار مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت در این باغ می باشد.

باغ فردوس تهران

سینما باغ فردوس

در شهریور ماه سال 1373 بود که ایده ایجاد موزه سینما توسط مدیران مرکز توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مطرح گردید و با همت و تلاش های پی در پی آقایان استاد عزت الله انتظامی، بهزاد رحیمیان، عباس کیارستمی، غلامرضا جلال امیدی، عزیز الله ساعتی و امیر ثباتی در سال 1377 در مکان اولیه خود که در خیابان لاله زار بود افتتاح گردید. موزه سینما در زمان های آغاز به کار خود فعالیت های ارزشمندی همچون انتشار چندین کتاب، مجموعه ‌ای از موسیقی ‌های متن فیلم‌ های ایرانی، کارت پستال و برگزاری جشن‌های ۱۰۰ سالگی سینما انجام داده است. پس از چندین سال از فعالیت این سینما، در سال 1381 تصمیم بر آن شد که موزه سینما به محل کنونی خودش که در این باغ می باشد جا به جا شود. نخستین مدیرعامل موزه سینمای ایران را استاد عزات الله انتظامی می دانند. در ادامه با بخش های مختلف موزه سینمای باغ فردوس تهران آشنا می شویم:

تالار آغازگران

تالار آغازگران بخشی است که در آن تاریخچه سینما، تجهیزات و امکانات فیلم برداری، نخستین فیلم های سینمای ایران و… وجود دارند که می توانید با مراجعه به این بخش با آن ها آشنا شوید.

تالار معاصران

تالار معاصران همانگونه که از نامش پیداست، هنرمندان معاصر را معرفی می کند و بالغ بر 700 پرتزه از کاگردانان، آهنگسازان، بازیگران و… وجود دارد که می توانید از آن ها دیدن کنید. این بخش یکی از تماشایی ترین بخش های موزه سینما بوده و علاوه بر تالار پرتزه غرفه های اختصاصی دیگری را در خود جای داده که به هنرمندان مشهوری از جمله استاد عزت‌الله انتظامی، رخشان بنی اعتماد، پوران درخشنده، داریوش مهرجویی و… تعلق دارد.

تالار نام آوردان

تالار نام آوردان دارای محیطی بسیار ساکت و تاریک بوده و به معرفی نام آوران سینمای ایران می پردازد. معرفی نام آوران سینمای ایران در این بخش بدین گونه است که یک باره فلاش عکاسی زده می شود و صدای تشویق حضار به گوش می رسد. در ادامه افراد مهم و مشهور سینمای ایران به صورت نورپردازی های بسیار جالب توجهی به بازدیدکنندگان معرفی می شوند.

تالار بین الملل

تالار بین الملل مناسب افرادی است که به دنبال اخبار موفقیت های سینمای ایران در عرصه های بین الملل هستند بسیار مناسب بوده و در این بخش جوایز بین المللی که هنرمندان مشهور ایرانی موفق به کسب آن ها شده اند و شامل شیر ونیز، نخل طلایی کن، خرس برلین و… می شوند در این بخش از موزه سینمای ایران نگهداری می شوند.

شاه نشین عمارت

اگر یکی از طرفداران فیلم های علی حاتمی هستید، حتما پیشنهاد می شود به این بخش ار موزه که شاه نشین عمارت نام دارد سری بزنید و می توانید او را از نزدیک ببینید. در این بخش اتاقی با عنوان اتاق علی حاتمی ساخته شده و در آن علی حاتمی به همراه عزت الله انتظامی وجود دارد که در حال تدوین فیلم حاجی واشنگتن هستند.

تالار تماشاخانه

در تالار تماشاخانه چندین سینما که متعلق به دهه های 30 و 40 هستند به صورت شبیه سازی ساخته شده اند و بازدیدکنندگان می توانند در صورت تمایل برای لحظاتی روی صندلی های چوبی بنشینند و سینما مایاک برایشان تداعی شود.

باغ فردوس

خانه فرهاد

فرهاد که یکی از خواننده های محبوب کشور ماست و طرفداران زیادی دارد، بخشی از موزه سینما را به آن اختصاص داده اند و با نام خانه فرهاد شناخته می شود. در این بخش صدای خاطره انیر فرهاد در محیط پخش می شود و می توانید از آن لذت ببرید.

نمایشگاه ارامنه

از آنجایی که ارامنه نقش بسیار مهم و به سزایی از جمله فیلم برداری بسیاری از فیلم های سیاحتی در سینمای ایران داشته اند، بخشی از موزه سینمای این باغ را به ارامنه اختصاص داده اند.

بخش سینمای دفاع مقدس

دفاع مقدس در سینمای ایران بسیار موضوع پر اهمیت و مهمی تلقی می شود و از این رو در موزه سینمای باغ فردوس بخشی را به آن اختصاص داده اند. فیلم هایی که در زمینه دفاع مقدس ساخته شده اند و سایر عوامل از جمل بازیگران در این بخش به نمایش عموم گذاشته شده اند.

بخش سینمای کودک و نوجوان

برخی فیلم ها هستند که در کودکی همه افراد بسیار خاطره انگیز بوده و در این بخش از موزه سینمای ایران از آن ها همچون کلاه قرمزی و… یاد شده است. همچنین چندین نفر از بازیگران و دست اندرکاران سینمای کودک و نوجوان را به نمایش گذاشته اند.

بخش صدا و دوبله

با وارد شدن به این بخش از سینمای باغ، ابزارها و تجهیزات صدابرداری قدیمی، اولین فیلم های دوبله شده و غرفه علی کسمایی که لقب پدر دوبله ایران به وی داده شده را مشاهده می کنید.

اتاق علی حاتمی

اتاق علی حاتمی در بخش شاه نشین عمارت قرار گرفته و با وارد شدن به این اتاق اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند، علی حاتمی که به همراه عزت الله انتظامی که نقش اول در این فیلم را دارد پشت میز تدوین فیلم حاجی واشنگتن نشسته اند را مشاهده می کنید. اگر جزء افرادی هستید که به این کارگردان و فیلم های وی علاقمند هستید، حتما پیشنهاد می شود بازدید از این بخش را از دست ندهید.

زیرگذر تاریخ

یکی از جذاب ترین بخش های موزه سینما متعلق به زیرگذر تاریخ است که در آن نخستین ابزارهای خلق تصویر و تصاویر خلق شده قرار دارند که می توانید از آن ها دیدن کنید. یکی از جالب ترین مواردی که در این بخش مشاهده می کنید، تئاتر سایه در چین و هند می باشد. اما توجه داشته باشید که بخش های نمایشگاه ارامنه، زیرگذر تاریخ و تالار دوبله و صدا بسته اند و بازدیدکنندگان امکان بازدید از این سه بخش را ندارند.

زمان بازدید از باغ فردوس

با توجه به این که باغ زیبای فردوس جاذبه های مختلفی را در خود جای داده است، از همین رو دارای ساعت های بازدید مختلفی می باشند. باغ فردوس در تمام ایام هفته از ساعت 9 صبح الی 23 شب آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان بوده و سینما باغ موزه در روزهای یکشنبه تا جمعه از ساعت 10 صبح الی 18 عصر فعال است. توجه داشته باشید مجموعه باغ زیبای فردوس در روزهای شنبه و همچنین ایام سوگواری تعطیل می باشد.

باغ فردوس

قیمت ورودی باغ فردوس تهران

بازدیدکنندگان برای بازدید از این باغ زیبا و با صفا می بایست مبلغی را به عنوان ورودی پرداخت کنند که بازدیدکنندگان داخلی 5 هزار تومان و بازدیدکنندگان خارجی 3 هزار تومان می بایست بپردازند. بهتر است بدانید که قیمت ورودی سینماهای باغ فردوس روزهای عادی 12 هزار تومان، پنجشنبه ها و جمعه ها 15 هزار تومان و سه شنبه ها 9 هزار تومان می باشد.

باغ فردوس کجاست و مسیر دسترسی به آن

باغ زیبا و تاریخی فردوس در خیابان ولیعصر تهران، نرسیده به میدان تجریش و در محله ای خوش آب و هوا به نام باغ فردوس واقع شده است. این باغ از آنجایی که نزدیک به میدان تجریش قرار دارد، خوشبختانه دارای چندین مسیر دسترسی می باشد. همچنین می توانید علاوه بر خودروی شخصی، توسط وسایل نقلیه عمومی خود را به این باغ برسانید و از گردش در آن لذت ببرید. اگر در این میان فرصت داشتید و قصد داشتید به یکی از جاذبه های گردشگری دیگر در همین نزدیکی های سری بزنید، بازدید از کاخ نیاوران را در اولویت خود قرار دهید.

دسترسی با خودروی شخصی

اگر می خواهید با خودروی شخصی به بازدید از این باغ بروید، بهتر است بدانید که پیدا کردن جای پارک مناسب کمی دشوار است و در اغلب موارد بازدیدکنندگان ناچار به پارک خودرو در کوچه های اطراف باغ می شوند. برای استفاده از خودروی شخصی چندین مسیر پیش روی شما می باشد که با توجه به محل سکونت خود می توانید مناسب ترین آن را انتخاب کنید و براساس آن خود را به این باغ زیبا در خیابان ولیعصر برسانید.

دسترسی با مترو

اگر قصد دارید با مترو خود را به این محل برسانید و از این باغ دیدن کنید، باید از متروی خط تجریش – کهریزک استفاده کنید. برای این منظور می بایست در ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید و به صورت پیاده یا با استفاده از تاکسی یا اتوبوس های بی آر تی خود را به این باغ تاریخی برسانید. لازم به ذکر است که مسیر متروی تجریش تا باغ فردوس به صورت پیاده حدود 20 دقیقه زمان می برد.

دسترسی با اتوبوس

برای آن که با استفاده از اتوبوس بخواهید خود را به باغ زیبای فردوس برسانید باید سوار اتوبوس های بی آر تی خط تجریش – راه آهن شده و در ایستگاه باغ فردوس از اتوبوس پیاده شوید.

آدرس باغ فردوس: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش

شماره تماس باغ فردوس: 22705005-021

باغ فردوس

راهنما سایت

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش

شماره تماس
هزینه بازدید

۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 23

یک‌شنبه

9 الی 23

دو‌شنبه

9 الی 23

سه‌شنبه

9 الی 23

چهار‌شنبه

9 الی 23

پنج‌شنبه

9 الی 23

جمعه

9 الی 23
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه