باغ دلگشا شیراز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهر پر آوزاه شیراز همان طور که می دانید دارای جاذبه های دیدنی متعددی است که از جمله می توان به باغ دلگشا که یک مکان تاریخی باقی مانده از زمان ساسانیان، صفویان و قاجاریان است اشاره نمود. این باغ به دلیل اهمیت تاریخی که دارد و همچنین معماری و زیبایی منحصر به فردی که دارد از سوی گردشگران بسیار مورد توجه است و هر ساله افراد بسیاری برای بازدید از آن به این مکان می روند. ما دراین مقاله قصد داریم به معرفی باغ دلگشا بپردازیم و اطلاعاتی را در این باره به شما عزیزان ارائه دهیم پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

باغ دلگشا شیراز

معرفی باغ دلگشا

باغ دلگشا شیراز از جمله مناطق دیدنی شیراز است که در آن عناصر زیبای بسیاری  به کار رفته شده است از همین رو از سوی گردشگران بسیار مورد توجه قرار دارد. همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم نوع معماری این باغ و قدمت آن از دیگر دلایل اهمیت این باغ است. د رواقع قدمت و تاریخچه این باغ زیبا به سه دوره ساسانیان، صفویان و قاجاریان باز می گردد. عناصری چون دیوار های بلند و محصور، عمارت تابستانی، استخر و قرار گیری ان در مسیر جوی آب موجب تفاوت و تماییز این باغ با دیگر باغ های ایرانی شده و در بین جهانگردان اروپایی با نام « پرشین گارد» شناخته می شود.

خوب است بدانید که این باغ جزء آثار تاریخی ایران محسوب می شود و از همین رو این مکان در 7 مهر 1381 با شماره 912 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است. می توان گفت که این باغ یکی از بهترین مکان ها برای گشت و گذار در تاریخ است و می توان با قدم زدن در این مکان تاریخی به گذشته سفر کرد و زیبایی های این باغ نیز لذت برد. در واقع قدم زدن در میان درختان ترنج و سروی که در باغ وجود دارد و جوی آبی که از آراگاه سعدی نیز گذر می کند، می تواند بسیار لذت بخش باشد از همین رو توصیه می شود که هنگام سفرتان به شهر منحصر به فرد شیراز از باغ دلگشا نیز دیدن کنید.

معماری باغ دلگشا

این باغ همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم دارای معماری خارق العاده و زیبایی است و در مساحتی  5/7 هکتاری ساخته شده و در سر تا سر این باغ درختان نارنج کاشته شته که این درختان در فصل بهار عطر و بوی دل انگیزی به فضای باغ می بخشند.

در باغ دلگشا عمارتی در وسط باغ وجود دارد که گفته می شود نوع معماری این عمارت به دوره ساسانیان باز می گردد و سبک آن شبیه به سبک معماری کاخ های ساسانی چون کاخ بیشاپور است. این عمارت در سه طبقه و دو در ورودی در دو طرف ان ساخته شده است و دارای یک تالار بزرگ است که چهار شاه نشین در آن مشاهده می شود. هم چنین در طبقه میانی این عمارت دو ایوان با دو ستون و رو به استخر وجود دارد که بر روی اطراف ان اشعاری از شاعر شیرازی از عهد صفوی به نام  شوریدهف با خط نستعلیق نوشته شده و جلوه ای زیبا و مجذوب کننده به این ایوان بخشیده است. از دیگر مواردی که در این عمارت به چشم می خورد می توان به سقف های از چوب با گچبری و آینه کاری و نقاشی های رنگ روغن اشاره نمود که در نوبه خود بسیار زیبا هستند.  ساخت اولین عمارت کلاه فرنگی نیز در باغ دلگشا به ثبت رسیده و عمارت کلاه فرنگی شیراز در این باغ قرار دارد که بازید از آن خالی از لطف نیست. خوب است بدانید که آب این باغ از  چشمه و قناتی که در ارامگاه سعدی وجود دارد، تامین می شود.

تاریخچه باغ دلگشا

خوب است بدانید که زمان ساخت این باغ به دوره ساسانیان و دوره پیش از اسلام باز می گردد و پس از آن گفته می شود که  این باغ در دوران صفویه جز مهم ترین باغ های تفریحی برای گردشگران به خصوص گردشگران اروپایی بوده. در زمان تیموریان، تیمور گورکانی آنقدر مجذوب زیبایی این باغ می شود که دستور ساخت یک باغ به همین شکل در سمرقند را می دهد و گفته می شود که در ان دوره زمانی این باغ در زیبا ترین وضعیت خود بوده و چشم انداز زیبای آن هر کسی را به خود مجذوب می کرده. در دوران افشاریان نیز گفته می شود که این باغ در آباد ترین حالت ممکن قرار داشته و در آن زمان نیز بسیار مورد توجه بوده. اما سرانجام این باغ زیبا در فاصله دوره پادشاهی نادر شاه افشار تا دوره زندیه دچار آسیب های جدی و فراوانی شد که در زمان کریم خان زند مورد مرمت قرار گرفت و مجددا احیا شد. خوب است بدانید که برخی از ساختمان های موجود در این باغ به دوره قاجار باز می گردد و این باغ در آن دوره نیز دچار تغییرات شده و بخش هایی به آن افزوده شده. باغ دل گشا نیز مانند عمارت شاپوری شیراز جزء دیدنی ترین باغ ها و مکان های شیراز می باشد.

 

باغ دلگشا

 

موزه باغ دلگشا

در باغ دلگشا موزه ای وجود دارد که این موزه در عمارت کلاه فرنگی است و کلکسیونی از آثار تاریخی ارزشمند در آن وجود دارد که از جمله این اشیا می توان به سکه، تمبر، نقشه و دوچرخه اشاره نمود. هم چنین 50 عدد رادیو قدیمی در بخشی از این موزه دیده می شود که بازدید از آن برای علاقمندان به آثار تاریخی می تواند بسیار جالب باشد.

باغ دلگشا کجاست و مسیر دسترسی به آن

باغ دلگشا همان طور که گفته شد در شهر زیبای شیراز و در نزدیکی آرامگاه سعدی واقع شده و شما با رفتن به این مکان می توانید در واقع با یک تیر دو نشان بزنید و هم از باغ دلگشا و هم از آرامگاه سعدی دیدن کنید. در واقع این باغ در قسمت جنوبی تنگ آب خان و در دامنه کوهستان واقع شده و برای دسترسی به آن می توانید با استفاده از وسیله نقلیه عمومی و یا خودرو شخصیتان به آنجا بروید. می توانید با استفاده از اتوبوس های خط پایانه شهید دستغیب –  بلوار نارجستان و از بلوار نارجستان- پایانه نمازی به ایستگاهی به نام چهار راه دلگشا بروید. هم چنین می توانید از طریق مترو به ایستگاه ولیعصر بروید و از انجا در بلوار سلمان فارسی سوار تاکسی شوید و به باغ دلگشا برسید.

بهترین زمان بازدید از باغ دلگشا

می توان گفت که بهترین فصل بازدید از این باغ فصل بهار به خصوص اوایل این فصل است زیرا که همان طور که گقتیم تعداد بسیاری درخت نارنج در این باغ وجود دارد و این باغ در این فصل پر می شود از عطر و بوی نارنج و فضای دلنشینی و زیبایی را ایجاد می کند. اما خوب است بدانید به دلیل  وجود عمارت های سر پوشیده بازدید از این باغ در فصل سرد نیز امکان پذیر است اما در فصل بهار حال و هوای دل انگیز تری دارد.

 

باغ دلگشا شیراز

ساعت بازید و قیمت بلیط باغ دلگشا

پیش از بازدید از این باغ زیبا بهتر است که از ساعت بازدید آن اطلاع کسب کنید. لازم است بدانید که باغ دلگشا در نیمه اول سال از ساعت 8 الی 23 و در نیمه دوم سال از ساعت 8 تا 22 باز است و علاقمندان می توانند همه روزه به غیر از روزهای عاشورا و تاسوعا، شهادت امام علی، رحلت پیامبر، رحلت امام خمینی و شهادت امام جعفر صادق در ساعتی که ذکر شده، از این مجموعه دیدن کنند.

برای بازدید از باغ دلگشا لازم است که به مبلغ سه هزار تومان بلیط تهیه کنید که این قیمت برای اتباع خارجی ممکن است متفاوت باشد.

اجاره روزانه ویلا در شیراز

اگر قصد سفر به شهر پر آوازه و زیبای شیراز را دارید و می خواهید مدتی را در این شهر اقامت داشته باشید، می توانید از طریق سایت لوکس ویلا به اجاره ویلا شیراز بپردازید و مدتی را در این شهر اقامت داشته باشید و خیالتان از بابت اقامتگاهتان آسوده باشد. پشتیبانان سایت لوکس ویلا همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان جهت رزرو اقامتگاه در اقصی نقاط ایران هستند.

راهنما سایت

آدرس

شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

شماره تماس

هزینه بازدید

۳/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 22

یک‌شنبه

8 الی 22

دو‌شنبه

8 الی 22

سه‌شنبه

8 الی 22

چهار‌شنبه

8 الی 22

پنج‌شنبه

8 الی 22

جمعه

8 الی 22
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه