باغ جهان نما شیراز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

محتوا پنهان

باغ جهان نما شیراز برای همه کسانی که به این شهر زیبا و تاریخی آمده اند آشنا است. کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که به شیراز آمده باشد و به باغ جهان نما سرنزده باشد و از زیبایی ها آن لذت نبرده باشد. شیراز شهری است که رنگ ها در هر فصل سال در باغ های آن، رستاخیزی تماشایی به پا می کنند.

می توان دقایقی طولانی در میان گل های رنگارنگ و خوش عطر قدم زد و لباس خستگی را از تن روح، بیرون آورد. وقتی باد در میان گل ها و درختان سرو و نارنج و صنوبر به گردش در می آید و عطر گل های باغ جهان نما در فضا پخش می شود، هر کسی که از روزمرگی های زندگی خسته شده و به دنبال راهی برای دستیابی به آرامش بوده، حال خوشی را تجربه می کند که به آن نیاز داشته است.

این باغ زیبا و دل ربا یکی از جاذبه های گردشگری استان فارس تبدیل شده است و در یکی از محله های خوش آب و هوای اطراف شیرازقرار دارد. پس اگر علاقمندید که درباره باغ جهان نما و این منطقه تاریخی، باستانی و زیبا بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مقاله با لوکس ویلا همراه باشید تا اطلاعاتی جامع و کامل را در این باره به شما علاقمندان ارائه دهیم و بیشتر با آن آشنا شویم.

باغ جهان نما شیراز

معرفی باغ جهان نما

در جوار آرامگاه حافظ شیرازی باغی دیدنی و ارزشمند قرار دارد. باغی که شما را به سفری در دل تاریخ شهر شیراز مهمان می کند. این باغ باشکوه و مجلل که با نام باغ جهان نما معروف است، بهشتی کوچک در شهر شیراز به شمار می رود. باغ مجلل و باشکوه جهان نما یکی از خیال انگیزترین و زیبا ترین باغ های استان شیراز است.

با گام گذاشتن در این باغ قطعا به معماران آن آفرین می گویید و آن ها را به شدت تحسی می کنید. باغ جهان نما قدیمی ترین باغ شیراز می باشد که با مساحت 2/8 هکتار و با 3500 متر مربع فضای سبز، پر است از درختان سرو و نارنج و گل های خوشبو و رنگارنگ رز، بنفشه، اطلسی، شمشاد و داوودی در این باغ خود نمایی می کنند و به زیبایی آن دو چندان برابر اضافه می کنند.

باغ جهان نما مثل دیگر باغ های ایرانی که با الهام از باغ ایرانی پاسارگاد در دوره هخامنشیان ساخته شده اند، یکی از پرطرفدار ترین جاذبه های گردشگری و توریستی شهر شیراز است. باغ جهان نما به  نام «زینت الدنیا» نیز شهرت دارد و پیش از یورش تیمور گورکانی و در دوران آل مظفر در نهایت شکوه و آبادانی بوده است. دوران زندیه و صفویه، دوران شکوه باغ جهان نما محسوب می شده و بسیاری از جهان گردان و مورخان سر شناس،‌ این باغ را ستوده اند.

جهانگردانی مانند ادوارد براون، شاردن، تاورنیه و جان ملکم این باغ را به شدت می پسندند و مورد تحسین قرار دادند. آب جاری و حیات بخش در میان باغ جهان نما و فواره های آن، به رکن آباد معروف است که حافظ شیرازی در اشعار خود از آن یاد کرده است. با وارد شدن به باغ جهان نما صدای آواز پرندگان رنگارنگ، نوای جویباررد شده از باغ و نسیم فرح بخش که در این باغ می پیچد به استقبالتان بازدیدکنندگان می آیند و آرامش را برایتان به ارمغان می آورد. دیدن این باغ فرصتی است برای دور شدن از هیاهوی شهر و گشت و گذار در عمارتی باشکوه و بی نقص.

عمارت باغ جهان نما به صورت هشت ضلعی بنا شده است. کریم خان زند دستور داد در سال 1185 هجری شمسی، به دور باغ حصار بکشند و این عمارت را بسازند. همچنین، فرمان داد خیابان های اطراف آن را به زیبایی درختکاری و گل کاری کنند. طرح باغ جهان نما را کریم خان زند مانند باغ نظر ایجاد کرد. داخل باغ چهار خیابان، اطراف آن چهار حوض، دو حوض کوچک و دو حوض بزرگ ساخته است. حوض مرمر زیبایی درون عمارت قرار دارد که چهار گوشه آن را چهار شاه نشین دربر گرفته و پنجره های چوبی باغ جهان نما پس از بازسازی و مرمت به دست مالک خصوصی آن به پنجره های آهنی مبدل شده است.

آجر از جمله مصالح اصلی عمارت است و تزئیناتی از جنس نقاشی و کاشی در آن مشاهده نمی شود. با قدم نهادن در باغ جهان نما علاوه بر گشت و گذار در طبیعت دیدنی و زیبا با میراث گذشتگان نیز آشنا می شوید. باغ جهان نما از جمله باغ های تاریخی و زیبای ایران است که دیدن آن در هر فصلی از سال به خصوص در بهار با عطر گل های بهار نارنج، جان و روحتان را تازه می کند و انرژی تان را مضاعف می سازد. پیشنهاد می کنیم حتماً در سفرتان به شیراز به باغ جهان نما سری بزنید و از فضای زیبا و باشکوه آن دیدن کنید و لذت ببرید.

علت نامگذاری باغ جهان نما

همان طور که اشاره شد، باغ جهان نما بیشترین شکوه و زیبایی خود را در دوران کریم خان زند داشت. . برای همین باغ را آن زمان باغ وکیل هم می ‌نامیدند. اگر از بالا باغ جهان نما را نگاه کنیم چهار خیابان می ‌بینیم که دو طرف آنها را درختان سرو و پرتغال فرا گرفته است. در یکی از این خیابان‌ ها جوی آبی ساخته شده که تا دیوار باغ پیش می ‌رود.

این جوی با فواره‌ های کوچکی تزئین شده که صدای گوشنواز آب را به منظره زیبای درختان اضافه می ‌کند در دورانی که فتحعلی شاه والی فارس بود نام آن تغییر کرد و این باغ جهان نما نامیده شد. در دوران تیموریان، تیمور گورکانی آنقدر عاشق باغ جهان نما شده بود که دستور داد نمونه آن را در سمرقند بسازند. برای همین یک باغ جهان نمای دیگر هم در سمرقند وجود دارد که به همین چشم‌ نوازی است.

گویی کریم خان زند به عدد هشت علاقه خیلی زیادی داشته چون جای جای ساختمان و باغ را نماد هایی با عدد هشت فرا گرفته که ذکرکردن آنها خالی از لطف نیست. اولین و مهم ‌ترین این نما د‌ها ساختمان وسط باغ است که عمارت کلاه ‌فرنگی هم نامیده می ‌شود. سقف هشت‌ ضلعی این ساختمان بعد از گذشت این همه سال هنوز هم پا بر جاست. نمای ساحتمان از آجر خالی و بدون تزئین پوشیده شده. اما، برخی کارشناسان اعتقاد دارند این نما قبلا تزئیناتی از جنس کاشی و سنگ داشته که دست بی ‌رحم زمانه آن را از دسترس ما خارج کرده است.

معرفی باغ جهان نما

تاریخچه باغ جهان نما شیراز

شیراز شهر تمدن و ادب فارسی پر از باغ‌ های معروف و بوستان است. ازاین ‌رو شاید به دیدن یک یا دو باغ معروف بسنده و با خودتان فکر کنید تمام این مکان‌ها شبیه به هم هستند. اما در واقع هرکدام از این اماکن ویژگی‌ و زیبایی خود را دارند و به ‌هیچ ‌وجه با هم قابل قیاس نیستند. باغ جهان ‌نما نیز مانند سه باغ معروف دیگر شهر شیراز شکوه و جلال خاص خود را دارد و به‌ عنوان یکی از مشهورترین مکان های دیدنی شیراز میزبان گردشگران است.

جالب است بدانید که شهاب ‌الدین بن عرب شاه که ادیب، شاعر و عالم مسلمان در عهد تیموریان بود، در کتاب عجایب ‌المقدور فی نوائب تیمور، باغ جهان نما را زینت الدنیا نامیده است. اگر تاریخچه باغ جهان نما شیراز را دنبال کنید همان طور که اشاره شد، به قرن هشتم و دوران حکومت آل مظفر و آل اینجو ، قبل از دوره حمله مغولان می‌ رسید.

در این هنگام، باغ جهان نما در کنار باغ ارم شیراز، باغ دلگشا شیراز و باغ تخت شیراز که از مشهورترین باغ‌ های تاریخی شیراز هستند، در اوج زیبایی و آبادانی و سر سبزی قرار داشتند. به ‌طوری‌ که بعد از تصرف ایران به دست مغول ‌ها، تیمور گورکانی یا همان تیمور لنگ دستور داد همانند آن را در سمرقند که وطن او خود بود، بسازند و آن را جهان نما بنامند.

اگر تاریخچه باغ دلگشا را خوانده باشید، می‌ دانید که او در مواجهه با این باغ هم همین دستور را صادر کرده بود. متاسفانه باغ دلگشا و باغ جهان نمای سمرقند، از تند باد های تاریخی جان سالم به‌ در نبرده‌ و دیگر وجود ندارند.

باغ جهان ‌نما در دوره صفویان

حال اگر صفحات تاریخ را تا دوران صفویان ورق بزنیم و به عقب برگردیم، به سفرنامه‌ های همچون شاردن و تارونیه که جهانگرادانی فرانسوی بودند، رو به رو می شویم. طبق نوشته ‌های این دو، باغ جهان نما در دوره صفویان نیز بسیار سرسبز و آباد بوده است. در نوشته‌ های شاردن این چنین می ‌خوانیم که: «دروازه شهر به خیابان بسیار زیبایی منتهی می ‌شود که باریک و بلند است.

در دو طرف این خیابان باغ ‌هایی وجود دارد که طول آنها از خیابان به دویست پا می ‌رسد. هرکدام از این باغ‌ ها سردر و مدخل با شکوهی با طاق نیم ‌گنبدی دارند و بر فراز هر یک از آن ‌ها عمارتی کلاه‌ فرنگی ساخته ‌اند. درهای باغ از دو سمت خیابان رو به ‌روی هم قرار گرفته و قرینه هستند.

در وسط خیابان به حوضی مربع ‌شکل برمی‌ خوریم که پهنای آن به ‌اندازه خیابان است و برای این‌ که بتوان از خیابان گذر کرد، عمارت‌ های سردر به اندازه 30 پا عقب‌ نشینی دارند.» به ‌نظر می ‌رسد باغ ‌هایی که شاردن از آن‌ ها صحبت کرده، باغ جهان ‌نما و باغ نو شیراز هستند که در دوره صفویان از شکوه زیادی برخوردار بوده‌اند.

جان دوباره گرفتن باغ جهان نما در دوره زندیان

با مرگ نادر شاه و سقوط سلسله افشاریان، کشور در وضع بدی قرار گرفت و کشمکش‌ ها برای به ‌دست ‌گرفتن قدرت، خرابی ‌های زیادی به ‌وجود آورد. باغ جهان نما شیراز هم که در وسط درگیری‌ ها قرار داشت تا حد زیادی ویران شد. هنگامی که کریم‌ خان زند به سلطنت رسید و شیراز را به‌ عنوان پایتخت کشور انتخاب کرد، مرمت باغ در دستور کار قرار گرفت و نام آن هم به باغ وکیل تغییر کرد.

در سال 1185 هجری‌ قمری با فرمان کریم ‌خان، عمارتی کلاه ‌فرنگی در قلب باغ جهان نما ساخته شد و اطراف آن را هم حصارکشی کردند. خیابان‌ کشی‌ و درخت‌ کاری ‌هایی زیبایی که اکنون در باغ می‌ بینیم، از اقدامات دیگر کریم‌ خان هستند.

شکوه باغ جهان نما در دوره قاجار

باغ جهان نما در اوایل دوران قاجار در نهایت آبادانی و شکوه بود و از عمارت باغ برای پذیرایی از مهمانان حکومت استفاده می ‌شد. با این ‌حال در اواخر این دوره از رونق افتاد و رو به خرابی رفت. همان‌ طور که در کتاب «ایران و قضیه ایران»، نوشته‌ لرد جرج کرزن (پکه سیاست ‌مدار انگلیسی در دوره قاجاربود، می‌ خوانیم: «در سمت دیگر جاده شهر اصفهان به شهر شیراز، کمی بالا تر از حافظیه، باغ جهان‌ نما قرار دارد که در دوره زندیه، باغ وکیل نام داشت.

در عهد فتحعلی‌ شاه قاجار هنگامی ‌که والی فارس بود، اسم باغ تغییر کرد و عمارتی تابستانه در آن ساخته شد. این باغ شامل محوطه محصور در حدود 200 یارد است که در حال ‌حاضر رو‌ به خرابی است. در اوایل این قرن، عمارت مرکزی آن یا کلاه فرنگی وضع مرتبی داشت و مختص اقامتگاه افراد عالی رتبه انگلیس بود از جمله و.سی.جی.ریچ مأمور مقیم بریتانیا در بغداد که در کردستان اکتشافاتی کرده بود و در۵ اکتبر ۱۸۲۱ میلادی از مرض وبا در گذشت و در باغ همان جا مدفون شد.»

تاریخچه جهان نما شیراز

باغ جهان نما در حال حاضر

در های باغ جهان نما تا سال 1381 هجری شمسی بر روی عموم مردم بسته بود. تا این ‌که مالکیت آن به سازمان مسکن و شهرسازی واگذار شد و شهرداری استان شیراز مدیریت آن را در دست گرفت. بنا بود که باغ پس از مرمت‌های لازم به مجموعه حافظیه متصل شود. بخشی از بازسازی‌ ها در این سال انجام شدند اما کار مرمت اساسی و ادغام باغ به حافظیه هنوز هم در دستور کار قرار دارد. درحال ‌حاضر عمارت باغ جهان‌ نما به موزه‌ ای از آثار مختلف تاریخی تبدیل شده است.

باغ جهان نما و حافظ شیرازی

در باغ زیبای جهان نما شهر زیبای شیراز می توانید درختان سر به فلک کشیده سرو و نارنج را ببینید که در کنار شمشاد ها فضایی سرسبز و زیبا فراهم کرده اند. گل های زیبای اطلسی و داودی باغ تاریخی و دیدنی جهان نما شیراز، تصویری رنگارنگ در مقابل دیدگانتان قرار می دهند. بی دلیل نیست که حافظ شیرین سخن درباره باغ جهان نما و آب رکن آباد چنین سروده است:

خوشا شیراز و وضع بی مثالش          خداوندا نگهدار از زوالش

ز رکن آباد ما صد لوحش الله           که عمر خضر می بخشد زلالش

به شیراز آی و فیض روح قدسی       بجوی از مردم صاحب کمالش

آب رکن آباد و باغ جهان نما شیراز

جوی آب و رودخانه رکن آباد از وسط باغ جهان نما شیراز می گذرد. در گذشته، اغلب باغ های ایرانی طوری طراحی می شدند که جوی آبی از میان آنها عبور کند تا زیبایی آن را چند برابر کند و صدای آب گوش بینندگان را بنوازد. حافظ جویبار رکن آباد و باغ جهان نما را نمونه ای بی نظیر می داند که در بهشت برین هم مانندی ندارد. در شعر حافظ شیرازی هم بارها از آب رکن آباد و زیبایی های باغ جهان نما سخن رفته است:

بده ساقی می باقی که در جنت نخواهی یافت           کنار آب رکن آباد و گلگشت مصلا را

معماری باغ جهان نما

همان طور که پیش تر اشاره کوچکی کردیم، مساحت باغ جهان نما 2/8 هکتار مساحت با 3500 مترمربع فضای سبز می باشد. معماری باغ جهان‌ نما شیراز نمونه شاخص و عیانی‌ از هنرِ باغ‌ سازی به سبک ایرانی اصیل ا‌ست. یکی از چیزهایی که ممکن است درهنگام بازدید متوجه آن نشوید، قرینه ‌گی بسیار زیبای این باغ می باشد، به صورتی که هر فردی که عاشق تقارن باشد، با دیدن پلان باغ جهان نما، شیفته معماری و طراحی آن می ‌شود.

آنچه این باغ را تماشایی ‌اش کرده جز آرام بودنش، درخت‌ های تنومند سرو و کاج و گل‌ های نارنج، شمشاد سبز، بنفشه، رز هفت‌ رنگ، گل ‌های داوودی و اطلسی ا‌ست که در گوشه گوشه آن دیده می ‌شوند. برخی از درخت ‌های قدیمی را کنده کاری کرده‌اند. و در بعضی از قسمت‌ ها، کاشی‌ های نقاشی روی زمین به چشم می ‌خورد. جوی آب معروف رکن آباد از وسط این باغ می‌ گذرد. و درخت ‌ها و گل‌ ها را سیراب می‌ کند و نشستن کنارش آدم را فراغ از غم‌ ها می دهد.

این تقارن در تمام باغ‌ هایی که با الگوی اصیل ایرانی ساخته شده‌اند، وجود دارد. با این ‌حال تحولات تاریخی و شهرسازی ‌ها، همانطور که در باغ ارم و موزه پارس یا همان باغ نظر شیراز می ‌بینیم، سبک اصیل این باغ ‌ها را تغییر داده‌اند. اما خوشبختانه این الگو در باغ جهان نما حفظ شده و روح انسان در مواجه با آن، ناخود آگاه آرام می ‌گیرد.

عمارت باغ جهان نما

عمارت باغ جهان نما که از دوره‌ کریم خان زند تا به ‌حال سالم و مستحکم برجای مانده به ‌شکل هشت‌ ضلعی و از نظر ظاهر تقریبا مشابه عمارت کلاه فرنگی یاعمارت کوشک باغ نظر است. در محوطه‌ داخل عمارت و در وسط، یک حوض از سنگ مرمر یک ‌پارچه ساخته شده و چهار شاه‌ نشین در چهار گوشه‌ آن ایجاد شده است.

اتاق‌ های بین شاه ‌نشین ‌ها دو طبقه می باشد. نمای عمارت کلاه فرنگی باغ جهان نما از آجر است. این عمارت، فاقد کاشی ‌کاری و نقاشی بوده البته ممکن است که پیش از این تزییناتی داشته که با گذر زمان از بین رفته‌ اند و چیزی باقی نمانده است. این عمارت آجری در گذشته پنجره‌ های چوبی داشت که دور تا دور ساختمان را فرا گرفته بودند که توسط مالک خصوصی آن  جهت ترمیم ساختمان آنها را برداشته و به ‌جای آن پنجره‌ های آهنی نصب شده است.

بسیاری از کارشناسان آثار باستانی و معماری اعتقاد دارند این تغییر در جهت تخریب نمای بصری ساختمان بوده و آهن اصولا جایی در نوع معماری کوشک ندارد. فروشگاه‌ های صنایع دستی و سوغات شیراز هم در این عمارت برپا است که بازدید کنندگان می ‌توانند انواع زیورآلات دست ساز و خوراکی‌ های مختص به شیراز را در آن خریداری کنند.

معماری عمارت جهان نما

ساختار باغ جهان نما بهشت شیراز

باغ ایرانی سه ویژگی و طراحی منحصر‌به ‌فرد دارد: اول اینکه در مسیر عبور جوی آب قرار گرفته است، دوم اینکه با دیوارهای بلند محصور شده و سوم اینکه درون باغ، عمارتی تابستانی به ‌همراه استخر آب قرار دارد. این سه ویژگی که در باغ جهان نما نیز وجود دارد، باغ‌ های ایرانی را از سایر باغ‌ ها متمایز می ‌کند.

همان طور که در باغ جهان نما نیز قابل ‌مشاهده است، در معماری باغ‌ های ایرانی چهار خیابان پهن که با درختان مرکبات و سرو تزیین شده‌اند، به عمارتی هشت ضلعی در مرکز باغ منتهی می‌ شوند. در داخل عمارت نیز استخر و فواره‌ای وجود دارد که آب از آنجا جریان می یابد. جوی‌ های آبی که در این چهار خیابان جریان دارند، معمولا دارای فواره‌ های متعددی هستند.

باغ جهان نما از دید افراد معروف

توصیف لرد کرزن، سیاست ‌مدار انگلیسی در دوران قاجار و در کتاب “ایران و قضیه‌ ایران” شاید تصویری دقیق از تاریخ اینجا بدست بدهد. او می ‌گوید: «در سمت دیگر جاده اصفهان به شیراز، قدری بالا تر از حافظیه، باغ جهان‌ نما است که در زمان کریم خان، باغ وکیل نام داشت و در عهد فتحعلی شاه هنگامی که او والی فارس بود اسمش را تغییر دادند و عمارتی تابستانی در آنجا ساختند، شامل محوطه محصور در حدود ۲۰۰ یارد. در اوایل این قرن، عمارت مرکزی آن یا کلاه فرنگی وضع مرتبی داشت.

و مختص اقامتگاه افراد عالی رتبه انگلیس بود». جهان ‌گرد و جواهر فروش معروف فرانسوی، شاردن در دوره‌ی صفویه، و فرصت الدوله‌ شیرازی، از علما و عرفا شهیر، از دیگر افراد مشهوری هستند که به توصیف این مکان پرداخته‌ اند.

جاهای دیدنی اطراف باغ جهان نما شیراز

همانطور که می دانید شهر زیبای شیراز در چندین دوره متفاوت در طول تاریخ سرزمین پهناور و پرشکوه ایران، پایتخت بوده است. به همین خاطر از دوران باستان تا پایان دوران قاجار آثار تاریخی زیبا و باشکوهی در این سرزمین برجای مانده است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به این شهر می کشاند. هر چند در برخی از ادوار دیگر نیز که این شهر، پایتخت ایران نبوده است نیز همواره به لحاظ حکومتی و سیاسی یک از قطب های مهم ایران محسوب می شده است.

به همین دلیل حکام وقت آن شهر از خود بناهای جالب توجهی را برجای گذارنده اند که بر شکوه و قدمت این شهر می افزاید. قطعا پس از بازدید از باغ جهان نما مایل به بازدید از جاذبه های گردشگری شیراز و آثار و بنا های زیبا و تاریخی دیگری دارید که با فاصله کمی از این بنای تاریخی در شهر شیراز واقع شده اند.

باغ جهان نما کمی بالا تر از میدان حافظیه واقع شده است که در اطراف آن بسیاری از بناهای مربوط به دوران قاجار و زندیه ساخته شده اند. اگر مایلید پس از بازدید از باغ جهان نما که به بهشت کوچک شیراز معروف است، از دیگر جاهای دیدنی شیراز که در اطراف آن قرار دارند نیز بازدید نمایید و فکر می کنید  تنها دیدن یکی از بنا های تاریخی آن به تنهایی کافی نخواهد بود و خواهان دیدن مکان های دیدنی دیگری که در شیراز زیبا و تاریخی می باشید با ادامه این یادداشت با ما همراه باشید.

آرامگاه حافظ

اگر بخواهید از باغ جهان نما به سمت آرامگاه حافظ شیرازی بروید کافی است 3 دقیقه رانندگی کنید. به این صورت که وارد بلوار ستارخان شوید. سپس به بلوار بعثت بروید و از آن جا خیابان ملاصدرا را به سوی بلوار دانشجو ادامه دهید تا به بلوار چهل مقام برسید. آرامگاه حافظ را خواهید دید. حافظیه در دوران تاریخی گوناگون مرمت های بسیاری بر روی آن انجام شده است.

آن چه که امروزه در بنای حافظیه می بینید بیشتر مرمت هایی است که در دوران پهلوی زیر نظر آندره گدار معمار و باستان شناس فرانسوی اتفاق افتاده است. یکی از چهره های سیاسی آن زمان با نام علی اصغر حکمت، حامی ساخت بنای یادبود برای شاعر بزرگ ایرانی شد.

خانه فروغ الملک (موزه هنر مشکین فام)

خانه فروغ الملک که امروزه با نام موزه هنر مشکین فام نیز شناخته می شود از جمله بنا های باقیمانده از دوران قاجار است که در فاصله 3.3 کیلومتری از باغ جهان نما قرار دارد. خانه فروغ الملک دارای چهار بخش اصطبل، بیرونی، حمام و اندرونی است. در ضلع غربی موزه هنر مشکین فام که در دوران قاجار محل مسکونی بوده، شاه نشین باشکوه، زیبا و دیدنی عمارت واقع شده است که پنجره های چوبی و تزئینات گره چینی‌ بسیار هنرمندانه ای دارد. این بنا از سال های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۰ با عنوان دبستان فروغ الملک مورد استفاده قرار می گرفته است.

تا سال ۱۳۸۳ که این بنا توسط میراث فرهنگی مورد مرمت قرار گرفت، خانه فروغ الملک مدت ها به حالت مخروبه ای متروک درآمده بود و این حجم از هنر اصیل ایرانی موجود در آن در شرف تخریب و نابودی قرار داشت. بخشی از این بنا که امروزه به عنوان موزه هنر مشکین فام درآمده، نخستین موزه تخصصی هنرهای تجسمی در ایران است و آثار تجسمی و سنتی متنوعی را در آن می توان مشاهده کرد.

خانه فروغ الملک شیراز

موزه پارس

موزه پارس در فاصله 8 دقیقه ای از باغ جهان نما واقع شده است. در موزه پارس علاوه بر آثار و اشیای باستانی باقیمانده از دوران پیش و پس از اسلام، آرامگاه کریم خان زند که بنای آن متعلق به دوران زندیه است هم قرار دارد. موزه پارس با نام های عمارت کلاه فرنگی، آرامگاه وکیل، باغ شازده و باغ حکومتی نیز شناخته می شود.

قدمت اصلی بنای موزه مربوط به دوران زندیه است. یکی از جذابیت های این بنا هشت ضلعی بودن پلن عمارت آن است. نمای بیرونی عمارت کلاه فرنگی را می توان به نوعی جلوگاه بسیاری از هنرهای اصیل ایرانی دانست. از نگاره های گل و مرغ تا ترنج ولچک تا منظره شکارگاه و نقاشی های روایت گر را می توان به حالت قرینه در چهارسوی ساختمان دید.

نا گفته نماند با وجود آنکه این مکان را با نام آرامگاه وکیل میشناسند اما آغا محمد خان قاجار، پس از به قدرت رسیدن دستور نبش قبر کریم خان زند را داد و بقایای جسد وی به کاخ گلستان منتقل شد. اما رضا خان، استخوان های کریم خان زند را مجددا به باغ نظر باز گردانید.

باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی از قدیمی ترین باغ های شیراز است که در مجاورت سعدیه واقع شده است. چشمه قنات گازران که وابسته به جریان آب قناتی است که در آرامگاه سعدی قرار دارد به باغ دلگشای شیراز نیز می رسد و آن را سرسبز می کند. اولین عمارت کلاه فرنگی ایران در باغ دلگشا ساخته شده است. اگر قصد دارد پس از بازدید از باغ جهان نما شیراز به دیدن باغ دلگشا نیز بروید می تواند از کنار گذر شهدای امدادگر، پس از 16 دقیقه رانندگی به این مکان برسید. البته اگر بخواهید از مسیر بلوار جمهوری اسلامی به سمت آن بروید رسیدن به این باغ حدود 18 دقیقه طول می کشد.

شاهچراغ

شاهچراغ که در فاصله سه کیلومتری باغ جهان نما قرار دارد بنا به اعتقاد شیعیان، محل آرامگاه یکی از برادران امام رضا (ع) است. این حرم پس از حرم حضرت امام رضا (ع) در مشهد و آرامگاه حضرت معصومه درقم سومین حرم متبرک و مهم شیعیان در ایران محسوب می شود. بنای آرامگاه شاهچراغ طبق اصول معماری آذری بنا نهاده شده است.

حمام و بازار وکیل

حمام و بازار وکیل که در فاصله 3 کیلو متری از باغ جهان نما واقع شده اند که به دستور کریم خان زند ساخته شده است. از جمله زیبا ترین بخش های حمام تاریخی وکیل می توان به سربینه هشت ضلعی آن اشاره کرد. جالب است که بدانید معماری حمام وکیل بر طبق پیشرفته ترین و اصولی ترین متدهای آن زمان انجام پذیرفته است. به نحوی که حتی در زمان حاضر نیز این بنا را می توان یکی از بهترین آثار معماری دانست. بازار وکیل یکی از بهترین آثار برجای مانده از دوران زندیه به حساب می آید.

فوق العاده بودن بازار وکیل را از اینجا می توان دریافت که این بازار یکی از مشهورترین بازارهای تاریخی و سنتی در سراسر جهان به شمار می آید. طراحی بازار وکیل به نحوی است که این گمانه زنی را پیش می آورد که این بازار بر مبنای بازار قیصریه لار که متعلق به دوران شاه عباس صفوی است طراحی و ساخته شده است.

حمام وکیل

مکان های دیدنی نزدیک به باغ جهان نما

  • موزه هفت تنان: ۴۰۰ متر ( ۲ دقیقه رانندگی)
  • مسجد سلمان: ۵۰۰ متر (۲ دقیقه رانندگی)
  • بازارچه سنتی صنایع دستی جهان نما: ۱ کیلومتر ( ۳ دقیقه)
  • آبشار مصنوعی شیراز: ۲.۱ کیلومتر (۵ دقیقه رانندگی)
  • تنگه الله اکبر: ۲.۲ کیلومتر (۴ دقیقه رانندگی)
  • مقبره خواجوی کرمانی: ۲.۳ کیلومتر (۶ دقیقه رانندگی)
  • شهر بازی لونا: ۲.۲ کیلومتر (۷ دقیقه رانندگی)
  • دروازه قرآن: ۲.۴ کیلومتر (۷ دقیقه رانندگی)

رستوران های اطراف باغ جهان نما

از صدها جاذبه تاریخی و جای دیدنی در شیراز که بگذریم، از غذا های لذیذ و محلی شیراز نمی شود گذشت. شیراز یکی از بهترین شهرهای ایران برای رستوران و کافه گردی و چشیدن طعم بی نظیر غذا های محلی است. اما این موضوع باعث شده در نقاط مختلف شیراز انواع و اقسام رستوران های مختلف تاسیس شود.

در میان این رستوران ها اما، ما میخواهیم برخی از بهترین رستوران های شیراز را معرفی کنیم لذا اگر قصد رستوران گردی در شیراز را دارید و میخواهید با بهترین رستوران هایی که در این شهر وجود دارد بیشتر آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

رستوران هفت خان: رستوران هفت خوان یک رستوران سنتی فرود می باشد، غذا هایی آن شامل انواع خوراک های اصیل ایرانی، انواع غذا های محلی، نوشیدنی های خاص که به عرقیات شیرازو معروفند و دسرهای مختلف می باشد. این رستوران اگر هم علاقمند به غذاهای گیاهی دارید و یا کودک هم به همراه دارید، منوی اختصاصی برای کودکان و گیاه خواران هم دارد و بطور کلی، در رستوران هفت خوان بالای 500 نوع غذا سرو می شود که مانندش را در هیچ جای دیگری چه از نظر قیمت و چه از نظر کیفیت آن هم در همچین محیطی پیدا نخواهید کرد.

رستوران باکویه شیراز: یکی دیگر از رستوران های گران قیمت شیراز، رستوران باکویه است. در این رستوران خبری از غذاهای عادی ایرانی که در سایر رستوران ها مشاهده می شود نیست و رستوران باکویه با خرج کردن خلاقیت، غذا های لذیذ و خاصی را ابداع کرده که همین موضوع، رستوران را جزء معروف ترین و بهترین رستوران های شیراز بخصوص برای علاقمندان به رستوران گردی کرده است.

رستوران باکویه کادری آموزش دیده و حرفه ای دارد که به لطف آن، سرویس دهی در رستوران بی نظیر بوده و غذاهایی هم که از مواد اولیه باکیفیت و مرغوب به صورت روزانه تهیه شده اند هم توسط سرآشپزان مجرب سرو می شود. در این رستوران به غیر از غذا های محلی غذا های دیگری هم سرو می شود که مختص به رستوران بوده و شامل کباب لاری، مرغ لاری، بختیاری مخصوص، چیکن آرت کباب، اسپیسی چیکن، کباب ماهی شیر و غیره هستند و اگر غذا های بدون برنج در رستوران سفارش دهید، در کنارش آن نان های اختصاصی رستوران قرار داده می شود که بسیار لذیذ هستند.

رستوران صوفی شیراز: رستوران صوفی از جمله رستوران های محبوب و باکیفیت در شیراز است و بخاطر اینکه به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده بود و سفارش غذاهای بیرون بر بسیاری هم داشت، تصمیم گرفت شعبه دیگری هم در شیراز افتتاح کند و امروزه، رستوران صوفی با تولید روزانه بیش از 10هزار پرس غذا و بستن قرارداد با اکثر کارخانه ها و شرکت ها، از جمله رستوران هایی است که اکثر شیرازی ها آن را پیشنهاد می کنند. رستوران صوفی شیراز دو منوی غذایی کلی دارد که یکی غذاهای ایرانی و دیگری غذاهای فرنگی هستند.

هرکدام از این منوها هم تنوع بالایی دارند، از جمله غذاهای محبوبی که در این رستوران سرو می شود از نظر مشتریان بهترین غذاهای رستوران صوفی هستند می توان به چلوکباب لاری، چلوکباب درباری، مرغ شکم پر و غیره و غذاهایی هم هستند مانند شکر پلو، کلم پلو شیرازی، کوفته هل که طرفداران خاص خود را دارند اما گفته می شود کلم پلوی شیرازی سرو شده در رستوران صوفی، خوشمزه تر و خاص تر نسبت به اکثر رستوران های شیراز می باشد.

رستوران باغ نارنجستان قوام: در شهر شیراز رستوران های زیادی وجود دارد. در محله رودکی رستوران های سنتی و مدرن با فضای دلنشین وجود دارد که توجه مسافرین و همشهریان گرامی را به خود جلب کرده است. در صورتیکه در یکی از هتل های شیراز در خیابان رودکی اقامت دارید حتما یک وعده شام در این کافه صرف نمایید. رستوران و بیرون بر سنتی قوام در محدوده بلوار پاسداران و در شهر شیراز واقع شده است.

غذا های با کیفیتی که در این رستوران پخته می شود باعث شده تا روزانه تعداد زیادی مشتری برای صرف ناهار و شام به آنجا مراجعه کنند. استفاده از مواد اولیه تازه و با کیفیت مهم ترین نکته در طبخ غذا برای این رستوران است. منو رستوران قوام در شیراز شامل چلوکباب، چلوجوجه، خوراک کوبیده، کباب درباری، کباب بختیاری، شیشلیک، ماهیچه، انواع سالا، انواع نوشیدنی می باشد.

کافه های اطراف باغ جهان نما

اگر می خواهید در بین بازدید از اماکن بسیار جذاب و دیدنی شهر پر آوازه شیراز خستگی به در کنید و استراحتی کوتاه داشته باشید و خود را به یک نوشیدنی گرم و یا آبمیوه خنک دعوت کنید و زمانی کوتاه را برای این کار در نظر گرفته اید می توانید از کافه هایی که در نطدیکی باغ جهان نما هستند استفاده کنید که ما برای شما چند مورد از بهترین های آن را در اینجا آورده ایم. هم چنین شما می توانید در بخش کافه ها انواع نوشیدنی تابستانی، بستنی و قهوه و فالوده شیرازی را میل کنید.

  • کافه فروغ با فاصله 138 متری از باغ جهان نما
  • کافه ماهونی با فاصله 141 متری
  • کافه پارک با فاصله 165 متری
  • کافه کامو با فاصله 172 متری

هتل ها و اقامتگاه های اطراف باغ جهان نما

یکی از مواردی که در سفر باید به آن توجه کنید، اقامت در مقصد است. از آنجایی که باغ جهان نما در ضلع شرقی خیابان حافظ قرار دارد که یک قطب مهم گردشگری شهر شیراز به شمار می رود چون به اکثر جاذبه های دیدینی شیراز نزدیک است، بنابراین وجود هتل ها و اقامتگاه های متعدد و مختلف الزامی است تا مسافران و گردشگران بتوانند در نزدیک ترین مکان به جاذبه های دیدنی اقامت گزینند.

شما اگر می خواهید در نزدیکی باغ جهان نما اقامت کنید، قبل از سفر نحوه اجاره ویلا در شیراز را از سایت لوکس ویلا جست و جو کنید و یا برای رزرو آنلاین اقدام نمایید. هم چنین می توانید از هتل هایی که در اطراف باغ جهان نما و در مرکز شهر شیراز قرار گرفته اند نیز برای اقامت خود استفاده کنید که در این جا چند مورد از آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • هتل پارک سعدی شیراز که در فاصله  174 متری از باغ جهان نما است.
  • هتل پرسپولیس شیراز که با این باغ 418 متر فاصله دارد.
  • هتل رویال شیراز در فاصله 472 متری می باشد.
  • هتل اطلس شیراز که در 552 متری باغ جهان نما واقع شده است.

انواع صنایع دستی و بازار های سنتی شیراز

شما پس از بازدید از جاهای دیدنی شیراز مخصوصا باغ جهان نما شیراز می توانید برای خرید سوغاتی و صنایع دستی استان فارس به بازار ها و بازار چه های صنایع دستی بروید و ضمن بازدید از این مکان های زیبا و قرار گرفتن در شلوغی پر هیجان این بازار ها، خرید خود را نیز انجام دهید. در مغازه ی بازار های شیراز، دست ساخته هایی از صنایع دستی با طرح ها و نقوش سنتی و انواع سوغاتی های استان فارس در کنار آثار باستانی شهر شیراز را می توانید ببینید.

از صنایع دستی شیراز می توان به معرق کاری، خاتم کاری، منبت کاری، انواع طروف مینا کاری شده، صنایع دستی دست بافت مانند فرش دست بافت، گلیم، گیوه، جاجیم و بسیاری از صنایع دستی زیبای دیگر اشاره کرد. شما می توانید صنایع دستی استان شیراز را از بازار هایی مثل بازار وکیل، سرای مشیر و بازار حاجی شیراز خریداری کنید.

صنایع دستی شیراز

بهترین فصل برای بازدید از باغ جهان نما

یکی از زیبا ترین فصول سال برای بازدید از باغ جهان نما شیراز، فصل بهار و علی الخصوص فصل اردیبهشت است. چرا که در این فصل شکوفه های بهاری و نو شدن باغ رنگ ها و جلوه های بسیار زیبایی به این باغ می دهند که حالی خوش به هر بازدیدکننده ای پس از قرارگیری در این فضا دست می دهد.

عطر نارنجی که در فضای باغ می پیچد آن چنان دلنشین است که می تواند خستگی چندین روز را از تن آدم به در کند و آرامش خاصی به انسان ببخشد. گل کاری های موجود در فضای باغ نیز در فصل بهار جلوه و زیبایی دوچندانی می یابند. البته از آن جایی که جاذبه های گردشگری باغ جهان نما، تنها به همین موارد مختصر نمی شود و آنچه که از معماری عمارت و ساختمان های خانه قوام دیدنی است در تمام فصول یکسان است، موجب می شود تا شمار گردشگران در تمامی چهار فصل سال از بازدید و گردش در این مجموعه به شدت لذت ببرند.

ساعت بازدید و قیمت بلیط بازدید از باغ جهان نما

هر چند که تماشای باغ جهان نما شیراز منوط به پرداخت هزینه است، اما این هزینه برای بازدید کنندگان ایرانی به قدری کم از بازدید کنندگان خارجی و توریست است که اصلا به چشم نمی ‌آید. با توجه به اینکه باغ جهان نما از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۸:۳۰ شب دایر است، شما در ساعات مختلفی از روز می ‌توانید به این مکان مراجعه کنید.

کافیست در برنامه سفر خود به شهر شیراز حدودا ۲ ساعت از زمان خود را به تماشای این باغ اختصاص دهید، تا حال و هوای تازه‌ای نصیبتان شود. این باغ در روزهای شهادت فعالیت ندارد. بهای بلیط برای گردشگران داخلی سه هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۱۵ هزار توماندر نظر گرفته شده است.

شماره تلفن باغ جهان نما شیراز: 07132275875

باغ جهان نما کجاست و مسیر دسترسی به آن

باغ جهان نما از باغ ‌های تاریخی و جاذبه های گردشگری استان فارس است و یکی از اولین باغ‌ هایی می باشد که به محض ورود به شیراز در دسترس شما قرار می ‌گیرد و در شمال شرقی شهر شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه قرار دارد. برای دسترسی می‌ توانید از وسایل حمل ‌و ‌نقل عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید.

اگر یکی از اتوبوس‌ های خطوط ۷۶ (پایانه ولیعصر به رکن آباد) یا ۷۳ (میدان کلبه به میدان ارم) را سوار شوید می ‌توانید در  ایستگاه چهار راه حافظیه پیاده شوید و مابقی فاصله را که حدود ۵۰۰ متر است، پیاده طی کنید. اگر قصد استفاده از تاکسی را دارید، خود را از هر جای شهر می ‌توانید به چهارراه حافظیه برسانید و از آنجا با پیاده ‌روی به باغ جهان‌ نما بروید. نزدیک‌ ترین ایستگاه مترو فاصله زیادی با باغ دارد، بنابراین توصیه می ‌کنیم از دیگر وسایل استفاده کنید.

سفر به شیراز به طور کلی می‌ تواند یکی از به یاد ماندنی ‌ترین تعطیلات‌ های زندگی ‌تان باشد. اما بازدید از باغ جهان نما رنگ و بویی آنچنان زیبا به این سفر می ‌بخشد که به این زودی‌ ها فراموش نخواهید کرد. با ورود به این باغ می ‌توانید شاهان و شاهزاده‌ های ایرانی را تصور کنید که در میان خیابان‌ های باغ قدم زده‌اند و حالا شما دارید همان خیابان‌ ها را طی می‌ کنید و همان هوای خنک و دل‌انگیز را نفس می ‌کشید.

آدرس باغ جهان نما شیراز: استان فارس، ضلع شرقی خیابان حافظ، بالاتر از میدان حافظیه

اجاره خانه مبله در شیراز

شیراز علی رغم آن که در منطقه ای خشک و گرم واقع شده است اما مملو از باغ های زیبا و دلنشین است. اساسا باغ های شیراز جلوه ای از باغ بهشت بر روی زمین هستند. محال است به شیراز بروید و با یک بغل خاطره از زیبایی باغ های دلکش این شهر باز نگردید. بسیاری از گردشگرانی که به شیراز سفر می کنند به محیط باغ و حال و هوای آن علاقمندند.

به همین خاطر برای مدتی که در این شهر اقامت دارند به دنبال اجاره روزانه خانه در شیراز هستند. شما می توانید در سایت لوکس ویلا در فر آیندی امن، معتبر و سریع به اجاره باغ در شیراز بپردازید و از صحت معامله خود، اطمینان خاطر داشته باشید.

راهنما سایت

آدرس

استان فارس، ضلع شرقی خیابان حافظ، بالاتر از میدان حافظیه

شماره تماس
هزینه بازدید

1/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

7:30 الی 20:30

یک‌شنبه

7:30 الی 20:30

دو‌شنبه

7:30 الی 20:30

سه‌شنبه

7:30 الی 20:30

چهار‌شنبه

7:30 الی 20:30

پنج‌شنبه

7:30 الی 20:30

جمعه

7:30 الی 20:30
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه