امام زاده عبدالله آمل

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

فرقی نمی کند پاییز باشد یا بهار، زمستان یا تابستان، در هر حال گذر از مسیر جنگل های انبوه جاده هراز برای رسیدن به هر مقصدی، برای نمونه امام زاده عبدالله آمل یکی از زیباترین خاطرات هر ایرانی به شمار می آید. در بهار و تابستان سبزی و طراوت برگ ها و در پاییز و زمستان رنگ طلایی و سرخ شان و یا سفیدی برف های نشسته بر روی شاخه ها، بزرگ ترین تابلوی هنری طبیعی در برابر دیدگان ماست. مسیر شهر امام زاده عبدالله آمل از این زیبایی ناب طبیعت آغاز می شود.

برای رسیدن به این شهرک زیبا، باید در جاده هراز 5 کیلومتر مانده به شهرستان آمل به سمت روستای اسکومحله بپیچید. آرامگاه امام زاده عبدالله آمل یکی از نوادگان امام موسی کاظم در این منطقه واقع است. این منطقه گردشگری هم علاقمندان اکوتوریسم (گردشگری مناطق طبیعی) و هم گردشگران مذهبی و فرهنگی را به خود می خواند.

امام زاده عبدالله کجاست

امام زاده عبدالله آمل کجاست؟

امام زاده عبدالله آمل با جمعیتی حدود 9000 نفر (بر طبق سرشماری سال 98) خود یک شهر محسوب می شود. در اطراف این شهر زیبای جنگلی و مذهبی و با فاصله اندک از آن، روستاهای زیادی قرار دارند. هر کدام از این روستاها خود یک جاذبه گردشگری و یکی از مناطق دیدنی اطراف شهر آمل به حساب می آیند. شهرک های ویلایی بسیاری در هر کدام از این روستاها بنا نهاده شده است. هلومسر، اسکومحله، محمدآباد، اسپند، خشکرود، چالی کیاده، چندر محله، کاسمده و میخران هر کدام با نام های خاص و زیبای محلی خود نمونه ای از این روستاها هستند.

در حال حاضر کمربندی تازه احداث شده اطراف شهر، مسیر سفر به امام زاده عبدالله آمل را برای مسافران بسیار تسهیل کرده است. اگر از استان های مرکزی و دیگر استان های کشور قصد سفر به شهرهای مازندران را داشته باشید، استفاده از این کمربندی به عنوان مسیر اصلی به شما پیشنهاد می شود. این کمربندی در گذر از جنگل های انبوه استان مازندران، یکی از زیباترین جاده های شمال کشور می باشد. همچنین در ساخت این کمربندی تا جای ممکن از آسیب به طبیعت و جنگل های منطقه جلوگیری شده.

تاریخچه امام زاده عبدالله آمل

امام زاده عبدالله آمل در داستان تاریخ خود، تجربه دو بار تخریب و بازسازی را دارد. نخستین بار در سال 1343، به علت فرسودگی و کوچکی بنای اولیه، به دستور مقامات وقت، نوسازی بنا آغاز شد و تا سال 1350 به طول انجامید. این بنای زیبا و توریستی، از لحاظ معماری به دلیل ساختار مخروطی شکل گنبد و دیواره های سفید آن، بیشتر به معماری کلیسایی نزدیک بوده است.

در سال 1389 بنا به صلاحدید متولیان و مسئولان این دوره، به علت کلیسایی بودن این ساختار، دستور تخریب و بازسازی مجدد فضا داده شد. این بازسازی تا اکنون ادامه دارد و در طرح جدید شیوه معماری بنا به معماری اسلامی نزدیک شده. به مدعای متولیان امر بازسازی، طرح امام زاده ای جدید این شهر، بزرگ ترین طرح امام زاده ای در شمال کشور می باشد. لازم به ذکر است که در سال های اخیر یک شهرک صنعتی نیز در اطراف امام زاده عبدالله آمل احداث گردیده.

 

مسیر امام زاده عبدالله آمل

 

سبک معماری امام زاده عبدالله آمل

همچون بسیاری دیگر از فضاهای مذهبی اسلامی داخل ایران، بنای زیبای کنونی این امام زاده نیز، مدیون هنر دست هنرمندان زبردست اصفهانی می باشد. این هنروران، برای این امام زاده ضریحی از طلا و نقره به طول۴۶۳ سانتى‌متر، عرض ۳۷۵ سانتى‌متر، و ارتفاع ۲۷۵ سانتى‌‌متر ساخته اند. این ضریح در سا ل 1353 در محل آرامگاه امام زاده عبدالله نصب گردیده. همچنین باید گفت فضای پیرامونی این امام زاده و بقعه آن بسیار وسیع و در حدود 20 هکتار است.

این بنای مذهبی همانند دیگر بناهای خاطره انگیز و روحانی ایران نمادهای خاص و معنوی خودش را دارد. چه کسی می تواند یک امام زاده را بدون سقاخانه یا حوضچه تصور کند؟ در این امام زاده نیز شما با یک سقاخانه قدیمی و حوضچه ای که محلی ها نام آن را حوضچه شفا نهاده اند، مواجه می شوید. روایت های محلی بسیاری از شفا گرفتن افراد در امام زاده عبدالله آمل نقل شده است. مرقدی نیز در کنار امام زاده، به نام مرقد بی بی فاطمه بنا نهاده شده. تمام این آثار با ارزش، ساختاری قدیمی و تاریخی داشته و در صورت نیاز مرمت شده اند.

دیدنی های امام زاده عبدالله آمل

شهرک امام زاده عبدالله آمل همچون دیگر شهرهای استان های شمالی کشور، نه به عنوان یک شهر جدا افتاده و تنها، بلکه به عنوان بخشی از طبیعت و فرهنگ زیبای منطقه، معنا دارد. به این شهرک که سفر کنید می توانید از دیگر جاذبه های گردشگری اطراف شهر آمل و این شهرک نیز بازدید کنید که عبارتند از: امام زاده مظفر و داوود، پارک جنگلی هلومسر، امامزاده عالی کیا سلطان، بازار امام زاده عبدالله، آبشار سنگ درکا، منطقه جنگلی آلاشرود، قدمگاه امام زاده عبد الله.

 

اسکو محله

امکانات امام زاده عبدالله آمل

امام زاده عبدالله به عنوان یک منطقه گردشگری مذهبی در کنار طبیعت، از دیرباز همیشه پذیرای زائران و مسافران از سراسر کشور و حتی جهان بوده است. در عکس های به جا مانده از سال های دور این بنا با آن معماری کلیسایی سفید و زیبا، تصویرهای چادرهای به پا شده سفید و منظم در فضای بیرونی امام زاده عبدالله آمل به چشم می خورد. این چادرها برای اقامت بازدیدکنندگان و زائران بنا نهاده شده بود.

در بازسازی و مرمت جدید بنای امام زاده عبدالله آمل، نیز پیش بینی امکانات رفاهی وسیعی صورت گرفته است. ۲۱۰ زائرسرا و۴۱ باب سوئیت زائر، هتل های درجه یک و دو با سرویس های لازم، بازار و حجره ها، سالن بزرگ غذاخوری، ساختمان بانک، بازارچه، گرمابه عمومی و خصوصی، شهربازی با دید به کوهستان و جنگل های انبوه و امکانات رفاهی از آن جمله اند.

آدرس امام زاده عبدالله آمل

خیلی از شما می خواهید به طور دقیق بدانید امام زاده عبدالله کجاست. امام زاده عبدالله آمل به عنوان یکی از دیدنی های شهر آمل، در 14 کیلومتری این شهر قرار گرفته. در مسیر جاده هراز به سمت آمل باید در 5 کیلومتری این شهر، از جاده اصلی جدا شده و به سمت اسکومحله بپیچید.

نشانی امام زاده عبدالله آمل: استان مازندران،شهرستان آمل،بخش مرکزی، شهرآمل، دهستان بالاخیابان لتکوه، روستای اسکومحله

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران،شهرستان آمل،بخش مرکزی، شهرآمل، دهستان بالاخیابان لتکوه، روستای اسکومحله

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه