امامزاده طاهر کرج

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

اگر اهل کرج باشید می دانید که این شهر دارای اماکن تاریخی و تفریحی زیادیست. یکی از این بناهای تاریخی بقعه امام زاده طاهر کرج می باشد که از اماکن مذهبی شاخص در استان البرز بوده و قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد. این بنای تاریخی یکی از مشهور ترین زیارتگاه های کرج به شمار می رود و قسمت هایی از این مجموعه مربوط به دوره معاصر می شود. ما در این مقاله به سراغ بقعه مشهور تاریخی امامزاده طاهر رفتیم تا اطلاعات بیشتری از آن را به شما معرفی نماییم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

درباره امامزاده طاهر کرج

همان طور که گفته شد این بنا یکی از شاخص ترین اماکن زیارتی در البرز می باشد که توانسته به دلیل آرمیدن هنرمندان، نویسندگان، موسیقی دان ها و انسان های مشهور دیگر، بین مردم شناخته شده می باشد. امام زاده طاهر بین زائران نیز به شهرت رسیده و همه ساله عده زیادی از مردم برای رهسپار شدن به این سمت اقدام می کنند. گردشگران نیز در سفرشان به استان البرز برای دیدار از این بنای تاریخی و قبر بزرگان مدفون شده در آن رهسپار می شوند تا با قدم زدن در تاریخ ایران بیشتر با ایران آشنا شوند. امامزاده طاهر در محوطه بزرگی واقع شده و یک گورستان از افراد معروف در کنار بقعه قرار گرفته است.

تاریخ این بنا به صفویه بر می گردد ولی بخشی از آن نیز مربوط به دوره معاصر می شود. البته این بنا در طول زمان دستخوش تغییرات و مرمت هایی قرار گرفته که می توان به بازسازی ساختمان قدیمی زیارتگاه که در سال 1379 انجام شد اشاره نمود. ساختمان قدیمی به دلیل تخریب شدن، توسط مسئولین در آن سال به یک ساختمان جدید با طراحی زیبا مبدل گشت.

امامزاده طاهر کرج

بخش های مختلف امام زاده طاهر

امام زاده طاهر در زمینی به مساحت بالغ بر 6 هکتار ساخته شده و هم چنین مساحت تقریبی خود امامزاده بیش از 1300 متر مربع می باشد. ساختمان امامزاده دارای یک گنبد خانه، شبستان های مربوط به بانوان و آقایان، دو گل دسته، یک ایوان الحاقی و دو رواق شمالی و جنوبی می باشد. موارد دیگری که در این مجموعه قرار گرفته شامل یک صحن بزرگ، فضای سبز زیبا، پارک برای کودکان، قبرستان، پارکینگ برای ماشین ها و وضوخانه می شود و بلوار شمالی این مجموعه نیز دارای آب نمایی زیبا بوده که می توانید با رفتن به این مکان از آن دیدن نمایید.

پارک گفته شده و فضای مخصوص بازی برای کودکان در قسمت جنوبی حرم قرار گرفته اند و مساحتشان شش هزار متر مربع می باشد. در داخل ساختمان جدید که ضریح امام زاده طاهر در آن قرار دارد معماری زیبایی را می بینید که شامل سنگ کاری ها و آینه کاری های جذابی هستند. داخل این ساختمان همانند هر مکان زیارتی دیگری که در نقاط مختلف وجود دارده دارای معماری زیبا بوده و می توانید با رفتن به این مکان به راز و نیاز و دیدار از این معماری بپردازید.

مشاهیر آرمیده در قبرستان امام زاده طاهر

همان طور که گفته شد در قبرستان کنار امام زاده طاهر افراد مشهوری دفن شده اند. این افراد که ایران به نام آن ها افتخار می کند از جمله کسانی هستند که در این قبرستان آرمیده اند و توجه جامعه هنر را همیشه به خود معطوف می دارند. از بین اسامی آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نعمت الله آزموده: به نام “آغاسی” ایشان را می شناختند. وی یکی از خواننده های کوچه و بازاری لاله زار قدیم می باشد.
  • جعفر بدیعی: یکی از روزنامه نگاران معروف که از بنیان گذاران مجله “کیهان” بوده
  • بابک معصومی: از بازیکن های تیم ملی فوتسال
  • استاد غلام حسین بنان: از موسیقی دانان معروف و یکی از اعضای شورای موسیقی رادیو و هم چنین استاد آواز هنرستان موسیقی تهران
  • شاپور جفرودی: شاعر، خواننده، بازیگر تئاتر، آهنگساز، ترانه سرا و شاعر بوده
  • مرتضی حنانه: یکی از برجسته ترین آهنگ سازان و موسیقی دان ها
  • غلام حسین بیگدلی: ادیب، شاعری برجسته، استاد، خوشنویس و پژوهشگر معاصر
  • حبیب الله بدیعی: از نوازندگان ویولن و موسیقی دانی معروف
  • عصمت باقر پور: ایشان یکی از خوانندگان معروف با نام هنری “دلکش” هستند
  • احمد شاملو: یکی از نویسندگان مشهور در نزد ایرانیان است و شاعر، روزنامه نگار، پژوهشگر، مترجم، فرهنگ نویس و از بنیان گذاران کانون نویسندگان پیش و پس از انقلاب
  • تقی ظهوری: یکی از بازیگران معروف ایرانی
  • غزاله علیزاده: از نویسندگان معروف رمان که اثر گخانه ادریسی ها” از اوست
  • احمد اعطا: نام ادبی ایشان احمد محمود است و به عنوان یکی از نویسندگان معروف معاصر شناخته می شود که رمان گهمسایه ها” از آثار برجسته وی می باشد
  • حسن گل نراقی: یکی از خوانندگان معروف که تصنیف “مرا ببوس” از آثار ایشان بوده
  • حسن کامکار: موسیقی دان، بنیان گذار گروه موسیقی کامکار ها و نوازنده ویولن

این موارد تنها بخشی از اسامی افراد معروفی بود که در قبرستان کنار امام زاده طاهر به خاک سپرده شدند. شما با رفتن به این مجموعه تاریخی می توانید از نزدیک شاهد دیگر افراد هنرمند و مشهور تاریخ ایران باشید.

مشاهیر قبرستان امامزاده طاهر

بهترین زمان سفر و بازدید از امامزاده طاهر

کرج در تابستان آب و هوایی بیابانی و خشک دارد و در زمستان سرد و کوهستانی می شود. این شهر رطوبت نسبتا بالایی دارد که بیشتر میزان آن مربوط به دی ماه می باشد و به عدد 52 می رسد. هم چنین از ماه مهر بارندگی های پیاپی این شهر شروع شده و تا اواسط فصل بهار ادامه دارد. پس برای سفر به این شهر و تماشای جاذبه های گردشگری کرج بهتر است زمانی را برای این منظور انتخاب نمایید که بارش های فراوان و سرمای هوا شما را اذیت نکند.

اواخر بهار و اوایل تابستان بهترین زمان سفر به کرج می باشد که در این زمان در زیبا ترین حالت و بهترین هوا قرار دارد. البته فراموش نکنید در پاییز به دلیل رنگ های مختلف درختان، تماشای جاذبه هایی همانند آبشار سپهسالار کرج بسیار دیدنی تر می شوند.

امامزاده طاهر کرج کجاست و مسیر دسترسی

یکی از مسیر هایی که بعد از رسیدن به کرج می توانید برای وارد شدن به بقعه امام زاده طاهر از آن استفاده نمایید، راه خیابان گلشهر می باشد. بدین منظور باید ابتدا به ایران زمین وارد شوید و سپس به سمت خیابان بهشتی در حصارک بالا شوید. خیابان بهشتی را ادامه دهید و سپس از خیابان گلشهر و بلوار امامزاده طاهر به طرف منطقه 3 برانید. کمی بعد به سمت راست پیچیده و تا رسیدن به مقصد این راه را ترک نکنید.

مسافت مسیر گفته شده 5.8 کیلومتر بوده و در حدود 13 دقیقه بدون ترافیک طول می کشد تا به زیارتگاه امام زاده طاهر برسید. فراموش نکنید این مسیر تنها یکی از راه های پیش روی شما برای رسیدن به مقصدتان بود. در  هر نقطه از کرج بودید می توانید از طریق لوکیشن زیر به راحتی مسیرتان را به سمت این بنای تاریخی پیدا کنید. کافیست اینترنت تلفن همراه خود را روشن نموده و سپس از طریق مسیری که گوگل به شما نشان می دهد راهی شوید.

آدرس امام زاده طاهر کرج: استان البرز، کرج، خیابان گلشهر، امامزاده طاهر

امامزاده طاهر

اجاره ویلا و سوئیت در مهرشهر کرج

اکثر کسانی که به کرج سفر می کنند برای اقامت خود نیازمند جایی هستند که بتوانند چند روزی را در آرامش سپری کنند. این شهر جاهای دیدنی زیادی دارد و مکان تاریخی که بتوانید از آن ها دیدن نمایید همانند امامزاده طاهر چند گزینه موجود می باشد. پس اگر شما نیز به دنبال جایی برای ماندن در این شهر هستید می توانید به سایت لوکس ویلا مراجعه کنید و با اجاره ویلا و سوئیت در مهرشهر کرج برای رزرو مکان اقامتی خود اقدام نمایید.

اگر در روز های شلوغ سال قصد دارید به این شهر مراجعه کنید و چند روزی را اقامت داشته باشید، بهتر است قبل از ورود به شهر به فکر مکان اقامتی خود باشید. پس از قبل ویلا یا سوئیت مورد نظرتان را انتخاب نمایید و با تماس تلفنی آن را رزرو نمایید.

راهنما سایت

آدرس

استان البرز، کرج، خیابان گلشهر، امامزاده طاهر

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

5 الی 20

یک‌شنبه

5 الی 20

دو‌شنبه

5 الی 20

سه‌شنبه

5 الی 20

چهار‌شنبه

5 الی 20

پنج‌شنبه

5 الی 20

جمعه

5 الی 20
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه