آشنایی با شهرستان چادگان اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهرستان چادگان یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی در استان اصفهان می باشد که گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود فرا می خواند. به خصوص در فصل های گرم سال به دلیل داشتن آب و هوای مطلوب و دلچسب که از اصفهان خنک تر می باشد، می تواند میزبان خوبی برای گردشگران محسوب شود. اگر تا به حال به این شهر زیبا سفر نکرده اید و با آن آشنایی ندارید، پیشنهاد می شود این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. شاید با آشنا شدن با این منطقه بخواهید در زمانی مناسب به آن سفر کنید.

تاریخچه شهرستان چادگان اصفهان

در زمان های گذشته چادگان را با نام پاراتاک می نامیدند و در گذر زمان به چادگان تغییر یافت. چادگان از دو بخش چاد و گان تشکیل شده است. کلمه چاد در زبان ترکی شیار، دره و شکاف معنی می دهد و گان نیز به عنوان پسوند نسبت به دنبال آن می آید. شهرستان چادگان در میان دره ای قرار گرفته که نام آن نیز از روی سبک بافت آن گرفته شده است.

در مورد تاریخ شکل گرفتن این منطقه اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما برخی شواهد نشان می دهند که در دوران حکومت صفوی، شاه عباس اول افراد ترک زبان را برای کوچ به این منطقه فرستاد. این منطقه به دلیل برخورداری از آب و هوای مطلوب و نزدیک بودن به زاینده رود، منطقه ای زیبا و آباد محسوب می شد. همچنین در تاریخ آمده است که آخرین پادشاه هخامنشیان، به منظور جمع آوری سپاه خود به این منطقه کوچ کرده و از همین جا به همدان راهی شده است.

در برخی روایات تاریخی نیز درباره اقامت اسکندر در این منطقه آمده است و گفته شده که وی در این منطقه نفوذ بالایی داشته، بدین گونه که روستایی به نام او در نزدیکی های چادگان احداث شده بود. جالب است بدانید که این منطقه همچنان به نام وی یعنی اسکندری خوانده می شود. در همان زمان بود که منطقه پاراتاک کاملا ویران شد و اهالی آن چاره ای جز ترک خانه و محل زندگی خود نداشتند.

به همین دلیل در فاصله دو کیلومتری آن منطقه، شهر جدیدی را بنا و احداث کردند. در حال حاضر اگر به این منطقه بروید، ستون هایی از جنس سنگ که شکسته شده اند را خواهید دید. علاوه بر این ستون ها نیز آثار تاریخی دیگری همچون ظروف سفالی در این منطقه باقی مانده اند که نشان از قدمت چندین هزار ساله آن دارد.

شهرستان چادگان اصفهان

معرفی شهرستان چادگان اصفهان

چادگان که از دیدنی های اصفهان می باشد، در 115 کیلومتری مرکز استان اصفهان و در مساحتی به وسعت 1200 کیلومتر مربع واقع شده است. از شهرهای همجوار و همسایه چادگان می توان از شهرستان هایی به نام کرون، تیران، فریدون شهر و فریدن نام برد. علاوه بر این ها، شهرستان چادگان با استان چهارمحال بختیاری هم مرز می باشد. همین باع شده اگر بخواهید به شهرستان چادگان اصفهان بروید، از استان چهارمحال بختیاری نسبت به اصفهان نزدیک تر می باشد.

از عوامل مهم پیدایش شهرستان چادگان می توان به رودخانه زاینده رود اشاره کرد. شرایط جوی، آب و هوای مطلوب و موقعیت مکانی چادگان، باعث پیدایش این منطقه شده است. همچنین سد زاینده رود در چادگان، این منطقه را به یکی از جاذبه های تفریحی و گردشگری برای گردشگران تبدیل کرده است.

موقعیت قرارگیری این شهر روی یک سری تپه های کم ارتفاع و در میان رشته کوه های زاگرس می باشد و فضایی سرسبز و دل انگیزی در این منطقه به وجود آمده است. همین طبیعت سرسبز و موقعیت مکانی مناسب آن، چادگان را به بهشتی بی بدیل در استان اصفهان تبدیل کرده است.

امکانات تفریحی شهرستان چادگان اصفهان

در شهرستان چادگان اصفهان امکانات تفریحی و رفاهی متعددی برای گردشگران تعبیه شده است. از جمله امکانات تفریحی چادگان می توان به اسکله قایقرانی که دارای قایق های موتوری و پدالی هستند، باشگاه اسب سواری، زمین فوتبال، زمین بسکتبال، زمین والیبال، زمین تنیس، زمین پینگ پنگ، تله کابین، پیست دوچرخه سواری، باند فرود هلیکوپتر و اتوبوس دریایی می باشند.

همچنین رستوران های بزرگ و مجهزی برای گردشگران احداث شده است. از دیگر امکانات تفریحی می توان به استخرها اشاره کرد که هم برای آقایان و هم برای بانوان به صورت جداگانه ساخته شده اند نام برد.

شهرستان چادگان اصفهان

جاذبه های دیدنی شهرستان چادگان

شهرستان چادگان نیز مانند بسیاری از مناطق گردشگری، دارای جاذبه های دیدنی بسیاری می باشد که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

دهکده تفریحی زاینده رود

 یکی از جاذبه های تفریحی شهرستان چادگان، دهکده تفریحی زاینده رود می باشد که در نزدیکی های سد چادگان و ساحل پشت سد قرار گرفته است. در این دهکده، امکانات تفریحی متعددی نظیر اسکله قایقرانی، باشگاه اسب سواری، ماهیگیری، استخر، زمین های ورزشی متخلف، پیست های دوچرخه سواری، تله کابین و… وجود دارد. موقعیت مکانی دهکده تفریحی زاینده رود در دو کیلومتری شهرستان چادگان و در منطقه ای به نام فریدن بزرگ واقع شده است.

روستای انالوجه

یکی از جاذبه های دیدنی شهرستان چادگان، روستایی کوهپایه ای و زیبا به نام روستای انالوجه می باشد. نام این روستا در گذشته به نام ایلچه و آنالوچه و در آخر به انالوجه تغییر یافته است. موقعیت قرارگیری این روستا در دامنه های کوه دالان می باشد و دلیل موقعیت کوهستانی آن، دارای آب و هوایی خنک و مطلوب به خصوص در فصل های بهار و تابستان می باشد.

از جاذبه و امکانات تفریحی روستای انالوجه می توان به پیاده روی در طبیعت سرسبز و با طراوت روستا و کوهنوردی در کوهپایه های اطراف می توان اشاره کرد. این روستا در میان دو شهر داران و چادگان قرار گرفته و جزئی از شهرستان فریدن به شمار می رود. مردم روستای انالوجه به زبان ترکی صحبت می کنند. اما اصالت اهالی روستای انالوجه به ایلات شیراز بازمی گردد که در زمان های قدیم به روستای انالوجه کوچ کرده اند.

شهرستان چادگان اصفهان

خانه معظم الملک میرپنج

یکی از جاذبه های تاریخی شهرستان چادگان خانه معظم الملک میرپنج می باشد که در زمان قاجار برای استفاده شخصی ساخته است. در این خانه تالارها، زیرزمین و اتاق های بزرگ و زیبایی وجود دارد. یکی از جالب توجه ترین بخش های این خانه مربوط به تزئینات داخلی آن می شود که مربوط به سبک اروپایی یک قرن گذشته می باشد.

در مقابل نیز، معماری بیرونی بنا به سبک موقعیت مکانی و فرهنگی آن می باشد و همین تضاد سبک معماری داخلی و بیرونی آن است که باعث شهرت این خانه شده است. در مقابل خانه نیز یک حوض بزرگ وجود دارد. خانه معظم الملک میرپنج در شهرستان چادگان و در خیابان پارک آبشار می باشد.

آرامگاه کاوه آهنگر

در برخی روایات آمده است که اسطوره شاهنامه فردوسی، کاوه آهنگر در روستایی در نزدیکی های شهرستان چادگان آرام گرفته است. این روستا در زمان های گذشته کودلیه نام داشته و از همین رو این روستا را مشهد کاوه یا مشهد آهنگران می نامند. کاوه آهنگر شخصی بود که به منظور کمک به مردم بر علیه ضحاک که پادشاهی ظالم بود برخواست.

در آرامگاهی که کاوه در آن دفن شده است، مزار دختر و پسر وی نیز در آنجا دیده می شود. بسیاری از مردم برای زیارت مقبره این اسطوره به این منطقه راهی می شوند. تمامی اهالی این روستا کاوه را به خوبی می شناختند. این روستا از آب و هوای مطلوبی برخوردار می باشد. آرامگاه کاوه در روستای مشهد کاوه و در حاشیه های زاینده رود قرار دارد.

دریاچه و سد زاینده رود

سد زاینده رود در سال 1349 و در مساحت 45 کیلومتر مربع به منظور تامین آب آشامیدنی و کشاورزی استان های اصفهان، یزد و چهارمحال بهتیاری برروی رودخانه زاینده رود و روی تپه ها سخته شده است. دریاچه زاینده رود در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار گرفته است. بیشترین حجم میزان آب این سد 1470 میلیون مترمربع و حجم مفید آن 1090 میلیون مترمربع می باشد.

دریاچه زاینده رود زیستگاه انواع مختلفی از آبزیان نظیر ماهی قزل آلای رنگی، کپور و زرد می باشد. همچنین امکان ماهیگیری و قایقرانی برای گردشگران وجود دارد. اگر گردشگران قصد برپایی چادر در طبیعت را داشته باشند می توانند در ساحل دریاچه این کار را انجام دهند. دریاچه و سد زاینده رود در نزدیکی های شهرستان چادگان و در فاصله 110 کیلومتری بخش غربی استان اصفهان واقع شده است.

شهرستان چادگان اصفهان

برج کبوتر یا کبوترخانه

یکی از جاهای دیدنی و کمتر شناخته شده در شهرستان چادگان، برج کبوتر یا کبوترخانه نام دارد. این برج را به منظور خانه ای برای پرندگان به خصوص کبوتران از کاه و گل ساخته اند. گاهی اوقات در برخی از برج ها، تعداد لانه پرندگان به قدی زیاد است که حدود 40 هزار پرنده را به راحتی در خود جای می دهد.

اهالی این منطقه برج کبوتر را در جاهای مختلفی از شهر و روستایشان می ساختند تا بتوانند از این پرندگان مراقبت کنند و همچنین از کود آن ها در کارهای کشاورزی استفاده می کردند. اگر به داخل این برج ها نگاه کنید، لانه هایی که برای پرندگان ساخته شده اند را به وضوح می بینید. برج کبوترخانه یا برج کبوتر در شهرستان چادگان و در جاده اصفهان به سمت خوزستان واقع شده است.

روستای حجت آباد

روستای حجت آباد، روستایی ساحلی است که در ساحل زاینده رود و میان کوهستان های زاگرس واقع شده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی این روستا، آب و هوایی مطلوب، چشم انداز بی نظیر و سرسبز، باغ هایی با درختان انبوه و میوه وجود دارد. یکی از ویژگی های خوب روستای حجت آباد این است که گردشگران و مسافران می توانند از میوه های مورد علاقه خود را از درختان این باغ ها بچینند. همچنین گردشگران و مسافران می توانند در سایه سار درختان باغ ها به استراحت بپردازند. روستای حجت آباد در فاصله 130 کیلومتری از غرب استان اصفهان و در دهستانی به نام کبوتران سرخ قرار دارد.

پل اورگان

از جاذبه های تاریخی و دیدنی در شهرستان چادگان می توان به پل اورگان اشاره کرد که در سال 1308 هجری شمسی یکی از اهالی روستای اورگان به نام حاج جلیل آن را برروی رودخانه زاینده رود و به منظور عبور از آن ساخت. پل اورگان به سبک معماری سنتی و با استفاده از مصالح باکیفیت ساخته شده است. به دلیل معماری خوب و استفاده از مصالح با کیفیت، تاکنون در برابر تمام بلایای طبیعی دوام آورده است.

شهرستان چادگان اصفهان

امامزاده عبدالله بن زید

امامزاده عبدالله بن زید در میان مردم محلی بسیار مشهور بوده و به آن معتقد هستند. اهالی محل این امامزاده را بانام امامزاده عبدالله زید حسنی می نامند و بسیار به زیارت ایشان می روند. امامزاده عبدالله زید حسنی در شهر رزوه که از توابع شهرستان چادگان به شمار می رود قرار دارد.

وجه تسمیه شهرستان چادگان

همانطور که در بالا ذکر شد، شهرستان چادگان در گذشته پاراتاک نام داشت. به مرور زمان به چادگان تبدیل شد که چاد در زبان ترکی به معنی شکاف یا دره و گان هم به عنوان پسوند محل به دنبال آن می آید. همچنین به دلیل موقعیت قرارگیری آن در میان کوهپایه های زاگرس، نام چادگان را برای آن برگزیدند.

بهترین زمان سفر به چادگان

شهرستان چادگان به دلیل موقعیت جغرافیایی که در میان کوهپایه های زاگرس قرار دارد و همچنین نزدیک بودن آن به رودخانه زاینده رود، دارای آب و هوای بسیار مطوب و دلپذیر می باشد. بنابراین بهترین زمان سفر به چادگان می تواند نیمه اول سال یعنی فصل های بهار و تابستان باشد. در این فصل ها چادگان دارای چشم اندازی زیبا و سبرسبز به همراه آب و هوای خنک و دلچسب می باشد.

همچنین در فصل بهار که به علت بارندگی ها، دریاچه زاینده رود پرآب می شود بهترین زمان سفر به این منطقه می باشد. اما این بدان معنا نیست که در فصل های دیگر زیبایی به خصوصی نداشته باشد. در اوایل پاییز و اواخر زمستان نیز به دلیل پرآب بودن دریاچه زاینده رود بازدید از این منطقه خالی از لطف نیست.

شهرستان چادگان اصفهان

سوغات چادگان اصفهان

از آنجایی که شهرستان چادگان دارای محصولات دامداری و کشاورزی می باشد و مردم آن هم به این شغل ها مشغول هستند می توان سوغات این منطقه را محصولاتی نظیر گندم، میوه، دوغ و پنیر محلی و… می باشند. اما اصلی ترین سوغات این منطقه را می توان قالی و گلیم دانست. حتی به گونه ای است که قالی و گلیم های خود را به خارج از کشور نیز صادر می کنند.

شهرستان چادگان کجاست و مسیر دسترسی به آن

شهرستان چادگان یکی از شهرستان های استان اصفهان محسوب می شود و حدود 115 کیلومتر از اصفهان فاصله دارد. چادگان از شمال و شمال شرق به تیران و کرون، از غرب و شمال غرب به فریدون شهر و فریدن، از جنوب نیز به استان چهارمحال بختیاری راه منتهی می شود. اگر می خواهید به شهرستان چادگان بروید بهتر است از بخش غربی کشور و بزرگراه شماره 62 استفاده کنید. حدود 42 کیلومتر که در این بزرگراه پیش رفتید به ورودی شهرستان چادگان خواهید رسید. حدود 35 کیلومتر پس از آن به چادگان اصفهان خواهید رسید.

اجاره ویلا در چادگان

اگر به شهرستان چادگان که یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی استان اصفهان محسوب می شود رفتید پیشنهاد می شود در همین منطقه اقامت داشته باشید. اگر به دنبال اجاره ویلا در چادگان بودید، می توانید از میان اقامتگاه هایی که در این شهرستان وجود دارند استفاده کنید. بهتر است اجاره ویلا و سوئیت در چادگان اصفهان را اولویت خود قرار دهید. چادگان از آب و هوای بسیار خوب و دلپذیری برخوردار می باشد. همچنین اقامتگاه های این شهرستان نیز دارای امکانات مناسبی می باشند.

شهرستان چادگان اصفهان