آرامگاه نادر شاه افشار مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

از دیرباز تا کنون، شهر مشهد همیشه یکی از مقاصد مذهبی و گردشگری در میان گردشگران داخلی و خارجی بوده است. علاوه بر زیارت حرم امام رضا (ع) اماکن تاریخی و گردشگری دیگری نیز در این شهر وجود دارند که شهر مشهد را به یکی از پرجاذبه ترین و پرطرفدارترین شهرهای کشور کرده است. یکی از جاذبه های تاریخی مشهد، آرامگاه نادر شاه افشار می باشد که در این مقاله می خواهیم بیشتر با آن آشنا شویم، مانند همراه لوکس ویلا باشید.

معرفی آرامگاه نادر شاه افشار مشهد

آرامگاه نادر شاه افشار از معماری بسیار باشکوهی برخوردار است. همچنین وجود موزه نادری در کنار آرامگاه نادر شاه، باعث به وجود آمدن مجموعه ای دیدنی شده است. این موزه نیز از معماری بسیار جالبی بهره برده و باعث جلب توجه بسیاری از بازدیدکنندگان می شود. در این موزه اشیای تاریخی باارزش مانند سلاح و جنگ افزارهای قدیمی نگهداری می شوند و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده شده اند.

تاریخچه آرامگاه نادر شاه افشار در مشهد

سلسله صفویه با روی کار آمدن محمود افغان و اشرف افغان رو به انقراض رفت و نادر شاه افشار قمری از منطقه خراسان به قیام برخواست و موفق به سرکوبی افغان ها، امپراتوری عثمانی و مدعیان محلی شد. نادر شاه افشار در اروپا ملقب به ناپلئون ایران، اسکندر دوم و آخرین جهانگشای شرق بود. در سال 1148 هجری قمری بود که وی در مجلسی در دشت مغان خود را به عنوان پادشاه ایران معرفی کرد. نادر شاه زمانی که شهر مشهد را به عنوان پایتخت ایران معرفی کرد، مقبره خود را در مشهد و در سال های 1143 تا 1145 هجری قمری ساخت.

همچنین نادر شاه افشار در سال 1148 هجری قمری به عنوان پادشاه رسمی ایران معرفی شد و پس از آن موفق به فتح هند شد. اما پس از آن که از هند بازگشت، تصمیم به جا به جایی مقبره خود نمود و خواست که آن را به شهر دیگری منتقل کند. به همین دلیل دستور داد که یک سری سنگ های مرمر و سیاه بزرگ را از دهخوار قان آذربایجان به خراسان انتقال دهند. به دلیل زیاد بودن وزن این سنگ ها، منتقل کردن آن ها از شهری به شهر دیگر بسیار هزینه بر بود. از همین رو سه تا از این قطعه سنگ ها را عالم خراب، خراج عالم و ایران خراب نام گذاری کرده بودند.

سال های آخر عمر نادر شاه بود که تصمیم گرفت مقبره دیگری را به عنوان آرامگاه خانوادگی خود انتخاب کند و نام آن را عمارت خورشید گذاشت. جالب است بدانید که نادر شاه افشار در هیچکدام از مقبره هایی که برای خود انتخاب کرده بود، به خاک سپرده نشد. نادر شاه در جنگی در قوچان سرش را بریدند و به هرات فرستادند. بنابراین جسدش بی سر مانده بود و آن را به صورت موقت در یکی از مقبره های همانجا، به خاک سپردند. پس از چندی که گذشت، آغا محمدخان قاجار جسد وی را به تهران انتقال داد.

تا مدت ها نادر شاه مقبره ای در مشهد نداشت و بالاخره شخصی به نام قوام السلطنه در سال 1296 نزدیک به یکی از همان مقبره هایی که برای خود انتخاب کرده بود، دستور ساخت آرامگاه جدیدی را برای او داد و جسدش را که تنها چند تکه استخوان از آن ها باقی مانده بود از تهران به مشهد منتقل کرد. انجمن آثار ملی ایران در سال 1335 تصمیم گرفت برای وی آرامگاهی را احداث کنند که در شان و منزلت او باشد. ساخت این مقبره از سال 1336 تا سال 1342 به طول انجامید. سرانجام مقبره ای در میان باغ نادری برای وی تاسیس شد.

آرامگاه نادر شاه افشار مشهد

ویژگی های معماری آرامگاه نادر شاه افشار مشهد

آرامگاهی که توسط انجمن آثار ملی ایران برای نادر شاه افشار تاسیس شد در زمین باغ مانندی که دارای 14400 متر مربع بود احداث شد. بنای اصلی مقبره حدود 12 هزار متر مربع می باشد و به چهار بخش تقسیم می شود. این آرامگاه شامل یک بخش مرکزی که مقبره وی در آن قرار دارد می باشد و همچنین دو موزه نیز در آن قرار دارد. قسمتی که مقبره نادر شاه در آن قرار دارد 15 متر در 15 متر می باشد و طرفین آن نیز عرضی حدود 4 متر و ارتفاعی حدود 5 متر دارد. تالار آن نیز دارای طولی به اندازه 5 متر و عرض 8/4 متر می باشد.

در فضای اطراف مقبره 16 ستون که از جنس سنگ و دارای ارتفاعی حدود 26 می باشند وجود دارند. محلی که مقبره در آن قرار گرفته است فضایی مربعی شکل و دارای سقفی با ارتفاع 6 متر می باشد و سکویی با 12 پله، قبر، خیمه ای عظیم برروی قبر به همراه یک سکو که مجسمه نادر شاه افشار که سوار بر اسب می باشد و سه فرد دیگر که دنبال وی می باشند، دو تالار که از آن ها به عنوان موزه استفاده می شود و ابزارهای جنگی که در زمان نادر شاه استفاده می شد و سلاح هایی که برای زمان پیش از نادر شاه بود نیز در این موزه قرار داده شده اند.

همچنین غرفه ای برای فروش کتاب در محل مقبره وجود دارد. بنای مقبره به شکل های مربع و مثلث می باشد. سنگ قبر نادر شاه در این بنای مربعی شکل و در گوشه دو دیوار جای گرفته است. مصالحی که برای ساخت بنای آرامگاه نادر شاه افشار به کار رفته اند سنگ های مقاوم و مستحکم گرانیت کوهسنگی مشهد هستند. همچنین این بنای مربعی دارای دو دیوار که رنگ آن ها قرمز هستند می باشد و به صورت بسته طراحی شده و بخش ستون بندی آن باز می باشد. دیواری که رنگ آن قرمز است مفهوم جنگ را بیان می کند. ستون هایی که در اطراف بنا قرار داده شده، شبیه به کلاه نادر شاه طراحی شده است.

خیمه ای که روی مقبره قرار گرفته است نشان دهنده این است که زندگی نادر شاه در محلی به این شکل شروع شده و در محلی به همان شکل به پایان رسیده است و تداعی گر زندگی عشایری وی بوده است. شاید جالب باشد بدانید در بخش شمالی مقبره نادر شاه، مقبره محمد تقی خان پسیان که سردار خراسان بود، قرار دارد. طراحی بنای آرامگاه نادر شاه افشار به دست مهندسی ایرانی و ماهر به نام هوشنگ سیحون انجام گرفته است. همچنین مجسمه هایی که در مقبره به چشم می خورد با دستان هنرمندی به نام ابوالحسن صدیقی ساخته شده است. آرامگاه نادر شاه افشار در مشهد در سال های 1336 تا 1342 ساخته شده است.

آرامگاه نادر شاه افشار مشهد

موزه نادری

اکنون می خواهیم با بخش های مختلف آرامگاه نادر شاه که شامل موزه نادری می باشد و از دو تالار تشکیل شده است بیشتر آشنا شویم.

اگر به بازدید از موزه نادری اقدام کردید، می توانید از لباس های تاریخی که در ورودی موزه در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهند استفاده کنید و با آن ها عکس بگیرید. همانطور که گفته شد، موزه نادری از دو تالار تشکیل شده است که با نام های تالار شماره 1 و تالار شماره 2 شناخته می شوند که در این قسمت بیشتر با آن ها آشنا می شویم:

تالار شماره 1

اگر برای بازدید از تالار شماره 1 بروید در این موزه وسایلی همچون لوازم سوارکاری دوره های افشاریه تا قاجاریه، سلاح های جنگی دوره افشاریه، چندین نسخه دست نوشته و خطی مانند تاریخ جهان گشای نادری به همراه دو شمشیر نادر شاه قرار دارند را مشاهده خواهید کرد. همچنین اگر به دیوارهای موزه نگاهی کنید تابلوهایی از صحنه های جنگ کرنال نادر شاه که از آثار هنرمند و استاد سید حسین میر منصور را مشاهده می کنید. روی یکی از شمشیرهایی که متعلق به نادر شاه می باشد و السلطان نادر نام دارد بیت زیر با طلا حک شده است:

                                                     هست سلطان بر سلاطین جهان                     شاه شاهان نادر صاحب قران

تالار شماره 2

سال 1373 تالار شماره 2 به مجموعه آرامگاه نادر شاه افشار اضافه شد. در محل ورودی تالار شماره 2 عراده های توپ جنگی قرار داده شده اند. اگر برای بازدید از این موزه بروید انواع مختلفی از سکه ها، لوازم باستانی و مردم شناسی، طروف ارزشمند و برخی از اشیائی که از دوران حکومت صفویه اهدا شده بودند را می توانید مشاهده کنید.

طراحی این تالار بر پایه باغ ایرانی بوده و وجود آبریزها و جویبارها به همراه دیوارهایی که از زنگ گرانیت و نرده های آهنی باعث شده اند ساختار این بنا که به شکل مربع و مثلث می باشد یکی از طراحی های منحصر به فرد باشد.

وجود مجسمه بزرگ نادر شاه که در کشور ایتالیا ساخته شده است به زیبایی ها و دیدنی های این موزه افزوده است.

آرامگاه نادر شاه افشار مشهد

ساعت بازدید و هزینه بلیط آرامگاه نادر شاه افشار

برای بازدید از آرامگاه نادر شاه که از جاذبه های دیدنی مشهد می باشد، می توانید همه روزه به جز ایام تعطیل مانند شهادت امام علی، رحلت امام خمینی، شهادت امام جعفر صادق، تاسوعا و عاشورا، اربعین حسینی، رحلت رسول اکرم و… از ساعت 9 صبح الی 17 بعد از ظهر مراجعه کنید. همچنین قیمت بلیط ورودی آرامگاه نادر شاه و موزه نادری در سال 1400 مبلغی برابر با 5 هزار تومان برای گردشگران ایرانی و 50 هزار تومان برای گردشگران خارجی برآورد شده بود. مدت زمان بازدید از تمام بخش های موزه و آرامگاه حدود 1 ساعت به طول می انجامد. همچنین شرایط کاری این باغ موزه در زمان کرونا، بستگی به وضعیت شهر مشهد دارد.

بهترین زمان بازدید از موزه نادری

از آنجایی که آرامگاه نادر شاه افشار و موزه نادری در باغی سرسبز و دیدنی واقع شده است بهترین زمان بازدید از این موزه می تواند فصل بهار باشد. در فصل بهار این باغ موزه در بهترین و سرسبزترین حالت خود می باشد و از آب و هوای بسیار مناسب و معتدلی برخوردار است.

آرامگاه نادر شاه افشار مشهد

آرامگاه نادر شاه افشار کجاست و مسیر دسترسی به آن

آرامگاه نادر شاه در شهر مشهد،خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا یا همان نادری واقع شده است. این موزه با حرم امام رضا فاصله کمی دارد و همین باعث دسترسی راحت به این مکان شده است. همچنین اگر از خودروی شخصی استفاده نمی کنید می توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی برای رسیدن به موزه نادری استفاده نمایید. اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنید می بایست در ایستگاه شهدا پیاده شده و از آنجا خود را به چهارراه شهدا برسانید.

آدرس آرامگاه نادر شاه افشار و موزه نادری: خراسان رضوی، شهر مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا، باغ موزه نادری

اقامت در مشهد

بسیاری از افرادی که تنها برای زیارت حرم امام رضا و بازدید از برخی مناطق دیدنی به شهر مشهد سفر می کنند و برای اقامت در مشهد به دنبال اقامتگاه هستند، بهترین گزینه می تواند اجاره سوئیت مشهد باشد. سوئیت های مشهد تقریبا از امکانات مناسب و اولیه برخوردار بوده و قیمت های مناسبی برای اجاره دارند. شما می توانید با اجاره این سوئیت ها، هزینه اقامت خود را حد زیادی کاهش دهید.

آرامگاه نادر شاه افشار مشهد

راهنما سایت

آدرس

خراسان رضوی، شهر مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا، باغ موزه نادری

شماره تماس

هزینه بازدید

۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 17

یک‌شنبه

9 الی 17

دو‌شنبه

9 الی 17

سه‌شنبه

9 الی 17

چهار‌شنبه

9 الی 17

پنج‌شنبه

9 الی 17

جمعه

9 الی 17
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه