آرامگاه شیخ بهایی

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

همان طور که می دانید شهر مشهد به عنوان پایتخت مذهبی ایران شناخته می شود و علاوه بر جاذبه های گردشگری متعددی که دارد، بارگاه امام هشتم نیز در این شهر قرار دارد و سالانه افراد بسیاری به این شهر سفر می کنند. از جمله مکان هایی که در زمان سفرتان به مشهد باید از آن بازدید کنید، آرامگاه شیخ بهایی است. این آرامگاه، بارگاه دانشمند ایرانی بها الدین محمد است و در حرم امام رضا واقع شده است. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی آرامگاه شیخ بهایی این دانمشند بزرگ بپردازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

آرامگاه شیخ بهایی

معرفی آرامگاه شیخ بهایی

همان طور که در ابتدا نیز گفتیم، یکی از مکان هایی که در سفرتان به شهر مشهد مقدس و بعد از زیارت بارگاه امام رضا حتما باید از آن بازدید کنید، آرامگاه شیخ بهایی است که همان طور که گفته شد در حرم امام رضا و در رواق امام خمینی قرار گرفته است و یکی از جاهای دیدنی شهر مشهد محسوب می شود. مزار این دانشمند بزرگ در مزاری با پوششی شیشه ای و سنگی قرار گرفته است. در واقع این مزار و آرامگاه مربوط به دانمشند بزرگ ایرانی بها الدین محمد است که این دانشمند به شیخ بهایی مشهور است. خوب است بدانید که مزار این دانشمند و عالم بزرگ دقیقا در مکانی واقع شده است که این مکان در گذشته محل تدریس او بوده و مساحت آن حدود 102 متر است . این مکان تماما از آینه و کتیبه هایی زیبا و خشونویسی شده  با آینه کاری هایی بی نظیر تزئین و پوشیده شده است. بر روی اغلب کتبه هایی که روی دیوار این آرامگاه نصب شده اند تاریخ تولد و تاریخ مرگ ایشان نوشته شده است.

این عالم و دانشمند به قدری بزرگ است که در سال 2009 میلادی، سازمان یونسکو نام این سال را نجوم و شیخ بهایی نام گذاری کرد  که در ادامه بیشتر توضیحات بیشتر درباره ایشان ارائه می دهیم. تمام ی زائران حرم امام رضا (ع) اغلب بعد از زیارت یا در مسیر رفتن به سمت زیارت بارگاه امام هشتم از آرامگاه شیخ بهایی نیز بازدید می کنند و برای ایشان فاتحه ای می خوانند.

آرامگاه شیخ بهایی کجاست و مسیر دسترسی به آن

همان طور که در ابتدا مقاله نیز اشاره نمودیم، آرامگاه این دانشمند و عالم بزرگ در حرم امام رضا و در رواق امام خمینی در محل تدریس ایشان در گذشته و در بین صحن امام و آزادی واقع شده. که برای رسیدن به این مکان باید از از خیابان پر رفت و آمد و شلوغ طبرسی عبور کنید و به سمت حرم امام رضا بروید و پس از رسیدن به حرم امام رضا و گذر از صحن امام و آزادی خود را به رواق امام خمینی و آرامگاه شیخ بهایی برسانید.

آدرس آرامگاه شیخ بهایی: مشهد-  حرم امام رضا – بین صحن آزادی و امام – رواق امام خمینی

درباره شیخ بهایی

شیخ بهایی یا شیخ بها الدین یکی از دانمشندان معروف در دوره صفویه بوده است که در شهر بعلبک لبنان در سال 935 هجری متولد شد. نام اصلی ایشان محمد بن حسین است که به شیخ بهایی معروف است. این دانمشند بزگ در سن هفت سالگی با پدرش به ایران آمد و مدتی را در دربار، وزیر شاه عباس صفوی بود. در واقع شیخ بهایی در شام متولد شد و اصلیت ایشان برای جبل شام بود، اما همانطور که در ابتدا نیز گفته شد ایشان  در سن کم با پدرشان به سمت ایران آمدند و در شهر قزوین تعدادی دانشمند شیعه یافتند  و در آن شهر ساکن شده اند. شیخ بهایی از همان سن کم به شاگردی نزد پدر و دیگر دانشمندان مشغول بود.

گفته می شود که که این عالم و دانشمند بزرگ در سن 87 سالگی و سال 1030 یا 1031 هجری  در شهر اصفهان فوت شد و چشم بر جهان بست و پس از آن مریدان این عالم بزرگ پیکر  با شکوه ایشان را در حرم امام رضا به خاک سپردند.  یکی از دلایل محبوبیت ایشان کتب و آثار علمی و ادبی بزرگ ایشان است که از جمله می توان کتاب های جامع عباسی، کشکول و بحر الحساب نام برد.

قبر شیخ بهایی

همانطور که اشاره نمودیم قبر شیخ بهایی در رواق امام خمینی و حرم امام رضا واقع شده و در پوششی از سنگ مرمر و شیشه قرار دارد که بر روی قبر این دانشمند بزرگ به زیبایی کار شده و شعری بر روی آن حکاکی شده که این شعر را در کتیبه ای که در ضلع غربی راهرو رواق شیخ بهایی معرق کاری شده است می توان مشاهده نمود. هم چنین بر روی پوشش شیشه ای قبر شیخ بهایی نام ایشان با عنوان فیلسوف و دانشمند ایرانی به زیبایی نوشته شده است و دور تا دور این پوشش شیشه ای ورقه های طلایی رنگ کار شده.

آرامگاه شیخ بهایی

اقامت در مشهد

همانطور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم، مشهد مقدس علاوه بر اینکه بارگاه امام هشتم شیعیان است از جاذبه های توریستی و گردشگری متعددی برخورددار است که بازدید از آنها به تمامی گردشگران توصیه میشود. اگر قصد سفر به شهر مشهد را دارید و می خواهید که مدت زمانی را در این شهر اقامت داشته باشید تا هم از جاذبه های گردشگری آن دیدن کنید و هم به زیارت حرم امام رضا بروید، بهترین انتخاب برای شما اجاره روزانه خانه در مشهد نزدیک حرم است. شما می توانید با اجاره خانه نزدیک حرم هم به حرم امام رضا نزدیک باشید و هم به بازار و مکان های گردشگری این شهر و دسترسی برایتان بسیار آسان تر می شود.

اگر قصد اقامت و اجاره خانه در مشهد را دارید به شما پیشنهاد می شود که از طریق سایت لوکس ویلا مکان مورد نظر خود را انتخاب و رزرو نمایید. پشتیبانان سایت لوکس ویلا همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان جهت رزرو خانه، ویلا، سوئیت و هتل در مشهد و اقصی نقاط ایران هستند.

راهنما سایت

آدرس

مشهد-  حرم امام رضا – بین صحن آزادی و امام – رواق امام خمینی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه