کویر حلوان طبس

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

کویر طبس

کویر حلوان منطقه ای بکر و دوست داشتنی در شرق روستای مصر است که مثلثی شکل می باشد. بخاطر وجود کویرهای معروف مانند خور و بیابانک، مصر و غیره در نزدیکی کویر حلوان، اکثر کویرگردان به سراغ این مناطق می روند و از این رو، کویر حلوان از خلوت ترین کویرهای ایران به شمار میرود. کویر حلوان جاهای دیدنی و مناطق بکر مختلفی دارد که در ادامه میخواهیم  به معرفی آن ها بپردازیم. با لوکس ویلا همراه باشید.

نگاهی به کویر طبس

منطقه طبس از جمله مناطق تاریخی ایران است که جزء قدیمی ترین سکونتگاه های بشر در این سرزمین به حساب می آید. در این منطقه بناهای تاریخی و بخصوص اماکن مذهبی و تاریخی بسیاری وجود دارد و همه ساله میزبان میلیون ها گردشگر از ایران و نقاط مختلف جهان می باشد. در اطراف شهر طبس، کویری با نام حلوان قرار دارد. این کویر بخاطر قرارگیری در مجاورت منطقه و روستای حلوان به این نام معروف شده هرچند عده بسیاری هم هستند که با نام کویر طبس میشناسند.

کویر طبس معروف به عروس کویرهای ایران است و منطقه ای با چشم انداز های بی نظیر، سکوت مطلق و آسمانی پرستاره می باشد. در این منطقه هم پوشش گیاهی وجود دارد و هم پوشش جانوری. پوشش گیاهی غنی منطقه شامل گیاهانی همچون قیچ، نمک پسند، بادام کوهی، تاغ، اسکنبیل، شور بیابانی و غیره هستند و به واسطه این پوشش گیاهی، تنوع جانوری هم در منطقه وجود دارد. جانوران صحرایی کویر حلوان طبس شامل موش صحرایی، آگاما، عقاب طلایی، گرگ، مگس گیر، پامسواکی، شغال، کرکس، سارگپه بیابانی، شاهین و غیره هستند و به کویر گردهایی که میخواهند به کویر حلوان سفر کنند همیشه پیشنهاد شده با خود نقشه ای از موقعیت زندگی جانوران منطقه را به همراه داشته باشند تا وارد قلمرو آن ها نشده و از خطرات احتمالی هم به دور باشند. لازم به ذکر است با ایجاد یک مرز با استفاده از روغن سوخته یا گازوئیل، از نزدیک شدن آن ها جلوگیری کنید.

در  کویر حلوان همانند سایر مناطق کویری، مسیرهای جذاب و هیجان انگیز برای آفرود هم وجود دارد اما در گذشته های دور، در کویر حلوان و بخصوص مناطق و روستاهای اطراف بخاطر وجود معادن بسیار، جاده های خاکی مختلفی در منطقه احداث شده و از این رو، دسترسی به کویر و گشت و گذار در منطقه به لطف وجود این مسیرها  چندان هم سخت نیست.

کویر حلوان

کویر حلوان کجاست؟

کویر حلوان در غرب استان خراسان جنوبی یا بیرجند قرار دارد. در اطراف کویر حلوان، روستاهای بیشه علیا، خیرآباد، نسقنج و غیره واقع شده و کویر گردها برای دسترسی به کویر حلوان باید وارد جاده خور به طبس شوند و هنگامی که به روستای بیشه علیا رسیدند، وارد جاده هودر شده و به روستای حلوان برسند.  بطور کلی، از سمت غرب برای دسترسی به کویر حلوان می بایست به روستای خور و سپس جاده خور به طبس رسید و از سمت شرق هم ابتدا به شهر طبس رسیده و سپس در شهر طبس از طریق جاده خور به روستای بیشه علیا رسید. برای دسترسی به شهر طبس می توان از روستاهای فردوس، دیهوک و بردسکن استفاده کرد و برای دسترسی به روستای خور هم جاده دامغان به جندق و نائین به خور بهترین مسیرها هستند.

بهترین زمان سفر به کویر طبس

کویر حلوان در شرق کویر مرکزی ایران قرار دارد و از مناطق گرم و خشک منطقه به شمار می رود. فصل تابستان قطعاً بهترین زمان برای سفر به کویر حلوان نخوواهد بود چراکه در این زمان هوای منطقه با شدت گرم بوده و نمی توان حتی برای چند دقیقه در کویر ماند. در فصل تابستان آب ها به سرعت تبخیر می شوند و نمکزارهای بسیاری در منطقه به وجود خواهند آمد. فصل پاییز و تا اوایل بهار بهترین  زمان برای سفر به شهریار خواهد بود. با شروع شدن فصل کویر گردی کزه اوایل پاییز است، افراد بسیاری به کویر حلوان سفر می کنند و این منطقه مملو از کویر گرد خواهد شد اما در فصل زمستان از تعداد کویرگردها کم می شوند چراکه حلوان در روزهای سرد سال آب و هوایی سرد و خشک دارد و هوای منطقه به شدت سوزناک می باشد.

کویر طبس

مسیرهای دسترسی به کویر حلوان

کویرگردها برای دسترسی به کویر طبس از دو بخش غربی و شرقی دسترسی خواهند داشت. برای دسترسی به کویر حلوان از سمت شرق، کویر گردها باید خود را به شر طبس برسانند در شمال غرب طبس به روستا و کویر حلوان برسند. از سمت غرب

فاصله تهران تا کویر طبس

بیشتر مهمانان کویر حلوان کویر گردهای تهران هستند. برای سفر به کویر حلوان از شهر تهران خود را برای سفری 10 ساعته آماده کنید. بطور کلی دو مسیر برای دسترسی به کویر حلوان از شهر تهران وجود دارد که یکی از شهر اصفهان و دیگری از شهر سمنان عبور می کند. اگر از شهر اصفهان میخواهید به کویر حلوان دسترسی داشته باشید، در جنوب تهران وارد آزادراه خلیج فارس شده و با عبور از شهرهای قم و کاشان به شهر کوچک نائین می رسید. در شمال شرق نائین جاده ای هست که شما را به روستاهای مصر و خور و بیابانک می رساند و با  عبور از روستای خور، در نهایت به روستای حلوان خواهید رسید.

مسیر دوم دسترسی به کویر طبس از شهر تهران، جاده تهران به مشهد است. در این جاده ابتدا خود را به شهر سمنان برسانید و در جنوب شرقی سمنان، وارد جاده حسینیان یا سمنان به سرکویر شوید تا به روستای حسینیان برسید. در جنوب حسینیان هم جاده ای وجود دارد که از طریق آن به روستاهای جندق، خور و حلوان دسترسی خواهید داشت. این مسیر کمتر از 800 کیلومتر مسافت داشته و بیش از 10 ساعت هم طول میکشد تا از طریق سمنان به کویر حلوان رسید.

فاصله اصفهان تا کویر حلوان

از خلوت ترین کویرهای نزدیک به اصفهان، کویر طبس است. کویر طبس تا شهر اصفهان فاصله ای کمتر از 7 ساعت دارد و کویرگرد ها برای دسترسی به حلوان از شهر اصفهان می بایست مسافتی 560 کیلومتری را طی کنند. مسیر اصفهان به حلوان از شهر نائین عبور می کند و می بایست در شرق اصفهان وارد جاده نائین شده و مسیر را به صورت مستقیم ادامه دهید تا با عبور از شهر نایئن به روستاهای چوپانان، فرخی، خور و در نهایت روستای حلوان برسید.

فاصله بیرجند تا کویر طبس

کویر حلوان در خراسان جنوبی قرار دارد و در میان کویرگردهای بیرجندی هم از محبوبیت بالایی برخوردار است.  از شهر بیرجند دو مسیر برای دسترسی به کویر حلوان وجود دارد که یکی از روستای دیهوک و دیگری از روستای فردوس عبور می کند. نزدیک ترین مسیر، روستای دیهوک است و در غرب بیرجند وارد جاده شده و در انتهای جاده به روستای دهنو می رسید. روستا را به سمت شمال ترک کرده و با عبور از دیهوک و طبس به حلوان خواهید رسید. این مسیر بالای 350 کیلومتر مسافت داشته و میانگین زمانی آن هم 4 ساعت و 30 دقیقه می باشد.

مسیر دوم در شمال بیرجند قرار دارد و در شمال بیرجند وارد جاده می شوید و در انتهای آن به روستای فردوس می رسید. روستا را به سمت غرب ترک می کنید و با هبور از روستاهای قانی آباد و ناروان به شهر طبس رسید و در غرب طبس هم جاده حلوان را مشاهده خواهید کرد. این مسیر کمتر از 500 کیلومتر مسافت داشته و کمتر از 6 ساعت هم میانگین زمانی آن خواهد بود.

فاصله طبس تا کویر حلوان

کویر حلوان تا شهر طبس فاصله ای کمتر از 100 کیلومتر دارد و به همین دلیل، اکثر کویرگردها کویر حلوان را با نام کویر طبس هم میشناسند. فاصله 90.3 کیلومتری طبس تا کویر حلوان از روستاهای جوادیه و بیشه علیا عبور می کند و از شهر طبس هم کمی بیش از یک ساعت طول میکشد تا به حلوان رسید.

روستای حلوان

جاهای دیدنی کویر طبس

کویر حلوان طبس جاهای دیدنی آنچنانی ندارد و فقط کویر گردی در این منطقه لذت بخش است اما روستای حلوان که در مجاورت کویر طبس واقع شده، روستایی تاریخی بوده و همچنان بافت قدیمی و تاریخی خود را حفظ کرده است. روستای حلوان در گذشته های دور، منطقه ای با 13 برج نظامی بوده و از این جهت، ارزش بالایی داشته است. امروزه اما از این 13 برج نگهبانی تنها 5 برج سالم باقی مانده و برخی طی عوامل طبیعی و برخی هم در طول جنگ های مختلف نابود شده اند.

تفریحات کویر حلوان

در کویر حلوان نمکزارها و شنزارهای مخملی بسیاری وجود دارد عمده تفریحات گردشگران در این منطقه که از بکرترین کویر های ایران به شمار می رود، پیاده روی بر روی شنزارها و تپه ها است. اما برای پیاده روی این نکته را در نظر داشته باشید باید به صورت آهسته و پیوسته حرکت کنید تا دیرتر خسته شوید. بطور کلی یک کیلومتری پیاده روی در کویر معادل 3 کیلومتر پیاده روی در مسیر آسفالت و عادی است. اگر هم با تورهای آفرود و خودروهای آفرود می خواهید به کویر  حلوان سفر کنید، سافاری و شیب زدن های هیجان انگیز را از دست ندهید. لازم به ذکر است در کویر حلوان نمکزارهای بسیاری وجود دارد که بزرگترین آن ها در روستای خیرآباد واقع شده و از این مناطق دوری کنید چراکه احتمال گیر کردن در باتلاق های نمکی وجود دارد.

در کویر حلوان مسیرهای صاف هم وجود دارد و یکی از جذاب ترین ترین تفریحات گردشگران در این منطقه، سند  بوردینگ می باشد. برخی به بالای تپه ها مراجعه می کنند و با استفاده از سند بوردینگ سر خوردن روی شنزارها را تجربه خواهند کرد و برخی هم با استفاده از طناب به خودروی آفرودی متصل شده و اسکی روی شن را تجربه می کنند که در نوع خود بسیار هیجان انگیز می باشد. از تفریحات دیگر کویر حلوان می توان به کمپ در کویر، لذت دورهمی ها در اقامتگاه های بوم گردی و تماشای مناظر کویری بسیار  زیبا اشاره کرد.

در جنوب کویر حلوان کوه های مختلفی وجود دارد و در برخی از ایام سال، همایش های کوهنوردی در آنجا برگزار می شود. اگر علاقمند به کوهنوردی هستید پیشنهاد می کنیم در این همایش ها شرکت کرده و از کوهنوردی های دسته جمعی و پیدا کردن دوستان جدید نهایت لذت را ببرید.

تفریحات کویر حلوان

اقامتگاه های بوم گردی حلوان

کویر حلوان به قدری زیبا است که اکثر کویرگردان تصمیم بر این دارند  با همراه داشتن چادر و کیسه خواب، شب ها را در کویر سپری کنند. کمپینگ در حلوان محبوب ترین تفریح در میان کویر گردها است اما با این حال، افراد مختلفی هم هستند که میخواهند در اقامتگاه های بوم گردی اقامت داشته باشند. در روستای حلوان اقامتگاه های بوم گردی مختلفی وجود دارد که میخواهیم بهترین آن ها را معرفی کنیم.

اقامتگاه بوم گردی ستاره کویر حلوان

معروف ترین اقامتگاه بوم گردی در روستای حلوان، اقامتگاه بوم گردی ستاره کویر است. این اقامتگاه بخاطر قیمت های خوب و امکانات مختلفی که دارد در میان مردم محبوب بوده و در فصل های سیزن کویر گردی، باید از یک الی دو هفته قبل نسب به رزررو اقامتگاه اقدام کنید. اقامتگاه بوم گردی ستاره کویر حلوان در شمال روستای حلوان واقع شده و دسترسی نزدیک تری هم به کویر دارد. در این اقامتگاه بوم گردی 6 باب اتاق وجود دارد که از امکاناتی همچون سرویس خواب برخوردار هستند اما تمامی اتاق ها به صورت کف خواب بوده و سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه رستوران به صورت عمومی می باشد. همچنین برای اینکه حس سنتی زندگی ارائه شود، در تمامی اتاق ها خبری از تلویزیون نیست.

اقامتگاه بوم گردی ستاره کویر حلوان از زیباترین اقامتگاه های بوم گردی منطقه است و در حیاط اقامتگاه که اتاق در  اطرافش قرار دارند علاوه بر حوضی کوچک، گل و  گیاهان زیبایی هم قرار داده شده تا مسافران شب ها در این حیاط به دور هم نشسته و از آسمان و شب نشینی نهایت لذت را ببرند. همچنین اقامتگاه بوم گردی ستاره کویر حلوان در سالذ 1394 تاسیس شده و تا به امروز، جزء بهترین اقامتگاه های بوم گردی منطقه به شمار می رود.

اقامتگاه بوم گردی ستاره کویر حلوان

اقامتگاه بوم گردی نسترن

از دیگر اقامتگاه های پرطرفدار روستای حلوان می توان به اقامتگاه بوم گردی نسترین اشاره کرد که در نزدیکی مسجد حلوان قرار دارد. اقامتگاه بوم گردی نسترن 40 نفر ظرفیت  دارد و دارای 5 باب اتاق می باشد. از این اتاق ها 2 اتاق دارای ظرفیت 8 نفره و 3 اتاق دارای ظرفیت 6 نفره هستند و تمامی اتاق ها به صورت کف خواب می باشند. اقامتگاه بوم گردی نسترن از امکانات مطلوبی برای سبک زندگی سنتی برخوردار است که شامل پنکه روزمیزی و بخاری برقی می باشد همچنین همانند سایر اقامتگاه های بوم گردی، خبری از سرویس بهداشتی و حمام در اتاق ها نبوده  به صورت مشترک در حیاط اقامتگاه واقع شده اند.

حیاط اقامتگاه بوم گردی نسترن دارای گل و گیاهان رنگارنگ بوده و به خوبی تزئین شده اند. در مرکز خیاط حوض قرار داده شده و شب نشینی در حیاط اقامتگاه بوم گردی نسترن یکی از جذاب ترین تفریحاتی است که کویر گردها در اینجا انجام می دهند.

اقامتگاه بوم گردی نسترن

نکات مهم سفر به کویر حلوان

کویر گردی را هر کسی بلد نیست و  باید دوره های آموزش برای سفر به کیور گذراند یا بارها با افراد حرفه ای به کویر سفر کرد تا فوت و فن ها و نکات مهم کویر گردی را یاد گرفت. برای سفر به کویر لوازم ضروری بسیاری باید به همراه داشته باشید که مهم ترین آن ها، آب و غذا است. هر انسان بطور میانگین 4 لیتر آب در روز مصرف می کند اما در کویر بخاطر گرمای هوا و فعالیت های سنگینی همچون پیاده روی، به مقدار آب بیشتری نیاز است برای همین با توجه به فعالیت ها و مدت و زمان حضور در کویر، آب به مقدار لازم به همراه داشته باشید. در کنار آب و غذا، پوشش در کویر مهم ترین فاکتور ملزومات لازم برای سفر به کویر است و همیشه توصیه می شود بجای استفاده از کرم های ضد آفتاب، از کلاه، شال گردن و لباس های نازک و آستین بلند استفاده کنید.

چه میخواهید شب را در دل کویر سپری کنید و چه میخواهید به اقامتگاه های بوم گردی منطقه مراجعه کنید، باید کیسه خواب به همراه داشته باشید تا از ورود حیوانات و سرمای شب های کویر در امان بمانید. جانوران صحرایی بسیار خطرناکی در کویر زندگی می کنند که می توانند صدمات جبران ناپذیری را به انسان ها وارد کنند. اگر میخواهید شب را در کویر با چادر زدن سپری کنید، حتماً با استفاده از گازوئیل یا روغن سوخته مرزی بین خود با حیوانات ایجاد کنید و از طرفی موقع خواب هم از بسته بودن زیپ های چادر و کیسه خواب خود مطمئن باشید.

برای سفر به کویر حلوان سعی کنید به صورت گروعی سفر کرده و افراد حرفه ای هم همراهتان باشد. کویر حلوان منطقه ای خلوت و بکر است و سفر تنهایی خطرناک خواهد بود. در این منطقه هیچگونه آنتن موبایلی وجود ندارد و برای مسیر یابی باید از نقشه و موقعیت یاب ها استفاده کنید.

اقامتگاه های بوم گردی نزدیک به کویر حلوان بسیار خوش قیمت هستند و از آنجایی که کویر حلوان نسبت به سایر کویرهای معروف از جمله مصر، مرنجاب و غیره از محبوبیت کمتری برخوردار می باشد، نرخ اجاره روزانه اقامتگاه های بوم گردی منطقه هم به مراتب کمتر بوده و با هزینه ای معقول تر می توانید تجربه زندگی سنتی در منطقه کویری را داشته باشید.

کویر طبس

راهنما سایت

آدرس

شماره تماس

هزینه بازدید

ساعات بازدید از این جاذبه

مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه