کلیسای سورت گاراپت

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از مهم ترین و جذاب ترین شهر های جنوبی کشور که در قسمت جنوب غربی واقع شده، آبادان می باشد. این شهر توانسته با دارا بودن جاذبه های گردشگری مختلف توجه عده زیادی از افراد را به سمت خود جذب کند. از مهم ترین جاذبه های شهر می توان به کلیساهای معروف آن اشاره نمود که تاریخچه آن ها خواندنی است. در این مقاله به سراغ معرفی یکی از مهم ترین و قدیمی ترین کلیسا های شهر به نام کلیسای سورت گاراپت آبادان رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

کلیسای سورت گاراپت کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به این کلیسا می توانید ابتدا خود را به میدان انقلاب برسانید و سپس در جهت شرق به سمت بلوار معلم برانید. بعد از رسیدن به توالت عمومی به سمت راست پیچیده و تقریبا 30 متر بعد به طرف چپ بروید تا به مقصدتان که در سمت راست شما قرار دارد برسید. مسافت این مسیر از میدان تا کلیسا در حدود 290 متر بوده و تقریبا یک دقیقه نیز در راه خواهید بود. هم چنین می توانید در صورت تمایل از مسیر دسترسی زیر استفاده کنید تا بتوانید به آسانی با نقشه به مقصد برسید.

آدرس کلیسای سورت گاراپت: خوزستان، آبادان، ابتدای خیابان زند، جنب مسجد بهبهانی ها

کلیسای سورت گاراپت

درباره کلیسای سورت گاراپت

یکی از مهم ترین شهر های ایران که از دیرباز به عنوان شهری دیدنی مورد توجه عده زیادی از افراد سراسر کشور قرار داشت، آبادان می باشد. در این شهر در طول تاریخ مذاهب مختلفی وجود داشته و مردم در طول سال های مختلف ادین و مذهب های متفاوتی داشته اند. این گفته را کافیست با چشم خود در شهر ببینید چرا که مسجد ها، کلیسا ها و دیگر معبد ها برای ادیان دیگر در آن دیده می شود. از بهترین و تاریخی ترین معابد شهر می توان به کلیسای سورت گاراپت اشاره نمود که به عنوان یکی از سه کلیسای این شهر شناخته می شود.

این کلیسا که با نام های کلیسای ارامنه گارپت مقدس و کلیسای ارامنه مانوکیان نیز شناخته می شود به عنوان یکی از مهم ترین آثار ثبت شده در فهرست اسناد ملی به شمار می رود که در سال 1382 در این لیست جای گرفت. جالب است بدانید که در طول تاریخ یک مسجد نیز در نزدیکی کلیسا به وجود آمد و هم اکنون نزدیکی دو معبد از دو دین مختلف می تواند برای گردشگران جالب باشد. یکی از مواردی که باید به آن اشاره نمود این است که کلیسای گاراپت نسبت به دو کلیسای دیگر ین شهر جدید تر بوده و زمان احداث آن به دوران پهلوی بر می گردد.

البته این مورد را نیز باید متذکر شد که دو کلیسای دیگر امروزه تخریب شده اند و به همین دلیل ارزش کلیسای سورت گاراپت بیشتر نیز می باشد. با این حال باز هم نیاز به مراقبت و مرمت های مهم دارد تا این میراث با ارزش برای آیندگان نیز باقی بماند. اگر به آبادان سفر کردید بهتر است بازدید از این کلیسای تاریخی را نیز از دست ندهید تا بتوانید تجربه ای خوب از سفرتان داشته باشید.

معماری کلیسای ارامنه مانوکیان

درباره معماری این کلیسا می توان به چهار در چوبی آن اشاره کرد که بر روی آن نقوشی از صلیب حک شده و با رنگ قهوه ای خودنمایی می کند. این کلیسا درون یک مدرسه قرار گرفته و به همین باید ابتدا به حیاط این مدرسه وارد شوید تا بتوانید نمای سفید رنگ کلیسا را تماشا نمایید. این کلیسا همانند مساجد مسلمانا دارای گنبد بوده و تعداد این گنبدها به دو عدد می رسد. این گنبد ها با آلمینیوم پوشیده شده اند و نمای آن ها بسیار زیباست.

در گنبد کوچکتر می توان یک ناقس را مشاهده نمود که در گذشته برای مراسمات مختلف به صدا در می آمد و کسانی که تمایل برای رفتن به مراسمات را داشتند مطلع می شدند. با ورود به کلیسا شاهد چیدمانی خواهیم بود که بی شباهت با فرهنگ مردم ایران نیست. راهروی کلیسا با فرش های ایرانی پوشیده شده و همین امر نیز به زیبایی فضا کمک شایانی کرده است. در فضای داخلی نیز نیمکت هایی قرار داده شده تا افراد برای مناجات و تجمعات بر روی آن بنشینند.

محراب کلیسا نیز در انتهای راهرو قرار گرفته و یک تابلو از مریم مقدس با عیسی مسیح نیز در آن بر روی دیوار قرار داده شده است. شما هم چنین بر تمامی دیوار های کلیسای سورت گاراپت می توانید نقاشی های مختلف از حضرت مریم یا عیسی مسیح را ببینید که فضای داخلی را معنوی کرده اند. معماری به کار رفته در ساخت این کلیسا که از جاذبه های گردشگری آبادان است، بسیار زیبا و دقیق بوده و تماشای آن را نباید از دست بدهید.

معماری کلیسای ارامنه مانوکیان

تاریخچه کلیسای گاراپت

همان طور که به آن اشاره کردیم این کلیسا در زمان هلوی ساخه شد و تاریخ دقیق احداث آن به سال 1336 (1958 میلادی) بر می گردد و به عنوان یکی از بزرگ ترین تالار های اجتماعات ارامنه در نظر گرفته می شد. در زمان جنگ ایران و عراق این کلیسا همانند مساجد کاربری مشابه آنان را داشت و سنگری برای دفاع رزمندگان محسوب می شد و به همین دلیل در زمان جنگ آسیب های زیاید را متحمل شد. بعد از اتمام جنگ در سال 1375 بازسازی این کلیسا شروع شد و در سال 1378 به پایان رسید.

در همین سال این کلیسا با حضور ارامنه، اسقف، مهمانان کشورهای دیگر، مهمانان داخل کشور و… دوباره بازگشایی شد. در مدت زمان جنگ تحمیلی تعداد ارمنی های شهر بالغ بر 1600 خانواده بود که رفته رفته در طول جنگ این افراد یا از کشور خارج شدند یا به شهر های دیگر ایران پناه بردند. بعد از پایان یافتن این جنگ، تعداد ارامنه بسیار کم شد و عده کمی از آن ها به دیار خود برگشتند.

در حال حاضر نیز تعداد این افراد به قدری کم است که دیگر مراسمات مربوط به آن ها در این کلیسا برگزار نمی شود. از چندی پیش کاربری این کلیسا به یک محل گردشگری تغییر یافته و افراد زیادی برای تماشای آن اقدام می کنند. شما نیز بهتر است در صورت سفر به این شهر حتما از کلیسای سورت گاراپت که یکی از جاذبه های تاریخی این شهر می باشد دیدن نمایید و معماری زیبای آن را تماشا نمایید.

بازدید از کلیسای سورت گاراپت

اگر تمایل داشتید از این کلیسا دیدن نمایید می توانید با هماهنکی قبلی برای مراجعه به آن اقدام کنید. قبل از مراجعه این نکته را در نظر داشته باشید که بازدید از داخل کلیسا در سال 1400 ممنوع بود و گردشگران حق ورود به فضای داخلی کلیسا را نداشتند. اگر بازدید در زمانی که شما قصد دارید به کلیسا مراجعه کنید آزاد بود بهتر است قبل از مراجعه ابتدا بلیط خود را تهیه نمایید که البته همیشه بلیط بازدید از کلیسای سورت گاراپت رایگان بوده است.

راهنما سایت

آدرس

خوزستان، آبادان، ابتدای خیابان زند، جنب مسجد بهبهانی ها

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه