کاخ چایخوران چالوس

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

اغلب افراد شهر چالوس را با جاذبه های طبیعی و طبیعت سرسبز آن می شناسند. اما بهتر است با این شهر زیبا و سرسبز بیشتر آشنا شویم و جاذبه های دیگری که در آن وجود دارد را بشناسیم و در صورت تمایل سری هم به آن ها بزنیم. زیرا بازید از آن ها خالی از لطف نبوده. یکی از جاذبه های تاریخی که در این شهر وجود دارد و در این مقاله می خواهیم با آن آشنا شویم کاخ چایخوران چالوس می باشد. با لوکس ویلا همراه باشید.

معرفی کاخ چایخوران چالوس

کاخ چایخوران چالوس در مساحتی به وسعت 4 هزار متر مربع که دارای یک طبقه و زیرزمین می باشد ساخته شده است. کاخ چایخوران دارای قدمتی طولانی بوده و به دوران رضاشاه پهلوی باز می گردد. دلیل نام گذاری این کاخ به این دلیل است که از آن در حد توقفی کوتاه به منظور چای خوردن و استراحتی و کوتاه استفاده می شد. جالب است بدانیم که رضاشاه این کاخ را با هدف اشاعه فرهنگ نوشیدن چای فرمان ساخت آن را داد. این کاخ در منطقه ای چالوس بنا شده که کمی از دیگر نقاط مرتفع تر می باشد. امروزه منطقه ای که کاخ چای خوران در آن قرار گرفته است را محوطه کاخ می نامند.

در گذشته وظیفه اداره کاخ چایخوران چالوس به عهده میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان چالوس بوده و کاربرد اداری داشت. اما امروزه اداره کاخ مذکور به بخش خصوصی واگذار شده و در دست بازسازی قرار گرفته است. همچنین در تاریخ 26 اسفند سال 1353 با شماره 1045 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. امروزه این مکان تاریخی و زیبا در اختیار نیروهای مصلح بوده و از آن به عنوان پادگان استفاده می کنند که دچار آسیب هایی شده است.

اگر به چالوس سفر کردید و فرصت و زمان و قصد گردش بیشتری را داشتید می توانید از جاذبه های دیدنی و گردشگری دیگری همچون مرداب کندوچال که در چالوس وجود دارند دیدن کنید.

کاخ چایخوران چالوس

معماری کاخ چایخوران چالوس

همانطور که گفته شد کاخ چای خوران که از دیدنی های چالوس به شمار می رود، دارای مساحتی حدود 4 هزار متر مربع ساخته شده است که دارای یک طبقه به همراه زیرزمین می باشد. این کاخ دارای دو ورودی اصلی بوده که در شرق و غرب بنا قرار دارند. محوطه داخلی کاخ از دو قسمت اصلی و خدماتی تشکیل شده و به وسیله یک راهروی میانی به یکدیگر اتصال پیدا می کنند.

در قسمت اصلی داخلی بنا یک بالکن ستون دار شمالی، دو تالار مربعی شکل در بخش جنوب و یک تالار مستطیلی شکل در بخش شمالی جنوبی قرار گرفته اند. تمام بخش های داخلی بنا با گچبری های زیبا تزئین شده اند. اکنون به قسمت خدماتی محوطه داخلی بنا می رسیم که از دو اتاق، آبدارخانه و دو ایوان در بخش های شرقی غربی تشکیل شده است. در نمای بیرونی کاخ از مصالحی همچون آجر و سنگ استفاده شده و پشت بام بنا نیز به صورت شیروانی طراحی شده است. این کاخ در سال 1354 هجری شمسی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

در محوطه بیرونی کاخ یک حوض آب رو به روی در ورودی کاخ قرار گرفته است و باتوجه به این که تصویر کاخ داخل آب منعکس می کند، زیبایی فضای بیرونی را دو چندان کرده است. همچنین پلکانی برای ورود به کاخ تعبیه شده است. زیرا که کاخ در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین قرار گرفته است. حوض آب نیز در سطح بالاتری از زمین قرار دارد و دو طرف حوض پلکانی وجود دارند که برای دسترسی به سطح بالاتر می باشد.

کاخ چایخوران چالوس

کاخ چایخوران چالوس کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر می خواهید به بازدید از این کاخ بروید، باید خود را به میدان معلم یا میدان مخابرات چالوس برسانید. میدان دارای خروجی جنوبی بوده که باید وارد آن شوید و پارک معلم را پشت سر بگذارید. اکنون به خیابانی مستقیم می رسیم که دارای شیب تقریبا تندی می باشد. این خیابان را تا انتها پیش بروید به ورودی کاخ چایخوران چالوس می رسید که می توانید وارد کاخ شوید و از آن دیدن کنید.

اجاره اقامتگاه در چالوس

چالوس یکی از محبوب ترین و مشهورترین شهرهای شمالی است و به دلیل مسافت کمی که از تهران دارد گردشگران زیادی برای آخر هفته ها و یا ایام تعطیل به سمت آن راهی می شوند. برای اجاره اقامتگاه در چالوس اغلب افراد به سمت ویلا جنگلی می روند. البته که اجاره ویلا جنگلی در چالوس دارای قیمت های کمی بالاتر نسبت به ویلای ساحلی می باشند. همچنین معمولا گردشگران به سمت ویلاهای جنگلی دوبلکس می روند، زیرا صبح ها چشم باز کردن در طبقات بالاتر ویلا که منظره بی نظیری از جنگل را در اختیارشان قرار می دهد بسیار دلپذیر می باشد.

کاخ چایخوران چالوس

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران ، چالوس

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه