موزه نان کجاست؟

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از جاذبه های گردشگری شهر مشهد، موزه نان مشهد می باشد که توانسته بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود بکشاند. این موزه برای نخستین بار در شهر مشهد بنا شده و در سطح خاورمیانه و ایران بی نظیر است. موزه نان به منظور ترویج استفاده از نان سنتی و دوری از نان های وارداتی و فانتزی ساخته شده است.

موزه نان

با موزه نان بیشتر آشنا شویم

تاریخ تاسیس موزه نان مشهد سال 1390 بوده و در آن تمام مراحل تهیه نان که شامل بذرافشانی، گندم چینی، خرمن چینی، خرمن کوبی و چک زدن می باشد، به نمایش عموم گذاشته شده است. سعی شده در این موزه با به نمایش گذاشتن تمام مراحل تهیه نان، زحماتی که افراد زیادی محتمل می شوند تا نان های خوشمزه بر سر سفره ها بیایند را نشان دهند.

سبک معماری

موزه نان به سبک معماری سنتی ساخته شده و در ساخت آن از مصالح ساده ای همچون آجر ایرانی، کاهگل، چوب و گچ استفاده شده است. هنگامی که از این موزه دیدن کنید، متوجه هنر خلق شده توسط استادکاران حاذق خواهید شد.

موزه نان

فضای داخلی موزه نان

هنگامی که وارد موزه نان شوید، در ابتدا فضای خاک، آتش و گالری عکس نان را مشاهده می کنید که شما را مجذوب خود خواهید کرد. در تمام قسمت های این موزه علاوه بر تجهیزات کشاورزی، مانکن هایی قرار داده شده که کار کردن و زحمت کشیدن افراد برای زندگی را نشان می دهند. مساحت محیط سالن این موزه حدود 27 متر می باشد.

قسمت های مختلف موزه نان

موزه نان تمام مراحل تهیه نان را نشان داده که شامل بخش های زیر می باشد:

غرفه کشاورزی: در غرفه کشاورزی تمام مراحلی که کشاورزان از جمله بذر کاشت، خرمن کوبی و برداشت گندم روی زمین های کشاورزی برای تهیه آرد نان را انجام می دهند، نشان داده شده است.

آسیاب بانی: این بخش از وسایلی که شامل دستاس، آسیاب و آسیاب بادی (آسباد) می باشد، تشکیل  شده است. بخش آسیاب بانی نشان دهنده زحمات زنان و مردانی است که دانه های گندم را به وسیله دستگاه دستاس به آرد تبدیل می کنند. این فضا، زمان گذشته را برای بیننده تداعی می کند.

آتش: غرفه آتش آخرین مرحله تهیه نان را نشان می دهد که انواع مختلفی از تنورها در آن وجود دارد. تنورها شامل : انوع مختلفی از تنورهای سفالی، تنور ساج، تنور سنگکی، تنور مال، تنور عشایری و تنور ایستاده می شوند.

رقص اپر: بخش رقص اپر که به آن آفر یا افر نیز گفته می شود، جذاب ترین بخش این موزه را از آن خود کرده است. رقص اپر مربوط به زمان اشکانیان در جنوب استان خراسان مانند گناباد، خواف و تایباد می شود. رقص اپر نشان دهنده آیین اهالی خراسان بوده که باور های مردم در هنگام کاشت، داشت و برداشت را نمایش می دهد. این رقص شامل هجده حرکت اصلی و هشت حرکت حاشیه است. حرکات حاشیه نیز شامل حرکات بذرافشانی، نگهبانی مزرعه، خرمن کوبی، درو، دعای باران و پخت نان می شود. در آخرین مرحله افراد، دعای شکرگزاری و شادی برداشت محصول را انجام می دهند.

موزه نان

زمان بازدید از موزه نان

موزه نان مشهد در تمام ایام هفته به جز روزهای جمعه و تعطیل از ساعت 7 صبح الی 14:30 بعدازظهر آماده بازدید عموم می باشد. لازم به ذکر است که مدت زمان بازدید از این موزه 1 الی 2 ساعت می باشد. همچنین برای بازدید نیازی به پرداخت هزینه و خرید بلیط نیست.

اماکن دیدنی اطراف موزه نان مشهد

اماکن دیدنی و جذابی در اطراف و نزدیکی موزه نان قرار دارد که علاقه مندان می توانند علاوه بر بازدید از این موزه، از اماکن دیگر نظیر بقعه هارونیه، بقایای مسجد جامع، موزه فردوسی، خانه فردوسی، آرامگاه فردوسی و … دیدن کنند.

موزه نان کجاست؟

موزه نان در شهر مشهد و کیلومتر 17 بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه یزدی، کارخانه گندم دشت مشهد واقع شده است.

شماره تماس: 051 3542 5006

موزه نان

راهنما سایت

آدرس

شهر مشهد و کیلومتر 17 بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه یزدی، کارخانه گندم دشت مشهد

شماره تماس
هزینه بازدید

۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

7 الی 14:30

یک‌شنبه

7 الی 14:30

دو‌شنبه

7 الی 14:30

سه‌شنبه

7 الی 14:30

چهار‌شنبه

7 الی 14:30

پنج‌شنبه

7 الی 14:30

جمعه

7 الی 14:30
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه