مسجد علیقلی آقا اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

اصفهان شهری با صد ها جاذبه دیدنی و تاریخی است که بسیاری از آن ها قدمتشان به دوران صفویه یا قاجاریه برمیگردد. در بین اینهمه جای دیدنی و تاریخی، مسجد علیقلی آقا بنایی تاریخی و بسیار باارزش بخصوص میان ساکنان اصفهان است چون قدیمی ها با این مسجد تاریخی خاطره ها دارند. با لوکس ویلا همراه باشید تا با مسجد علیقلی آقا بیشتر آشنا شوید.

مسجد علیقلی آقا کجاست و مسیر دسترسی

مسجد علیقلی در قلب شهر اصفهان و منطقه بیدآباد قرار دارد. منطقه بیدآباد جزء مناطقی قدیمی اصفهان است یعنی همچنان بافت قدیمی و تاریخی خود را حفظ کرده و اهالی این منطقه هم بومی هستند. در نظر داشته باشید منطقه بیدآباد در شمال کاخ چهل ستون، میدان نقش جهان اصفهان و منطقه بازار قرار دارد.

در منطقه بیدآباد برای دسترسی به مسجد علیقلی اصفهان، چون خیابان چهارباغ یکی از خیابان های اصلی و مهم اصفهان به شمار میرود، ما مبدأ را خیابان چهارباغ پایین در نظر میگریم. در خیابان چهارباغ پایین نزدیک به استادیوم تختی، چهارراهی هست که ضلع شرقی آن خیابان ابوالرزاق و ضلع غربی آن خیابان مسجد سید است. در خیابان مسجد سید 350 متر جلوتر به چهارراهی می رسید که سمت راست یعنی ضلع شمالی آن خیابان بید آبادی قرار دارد. در خیابان بید آبادی نیز پس از 400 متر کوچه علیقلی آقا و مسجد علیقلی آقا را مشاهده خواهید کرد.

آدرس مسجد علیقلی آقا اصفهان: اصفهان – منطقه بید آباد، خیابان بید آبادی، کوچه علی قلی

مسجد علیقلی آقا اصفهان

تاریخچه مسجد علیقلی آقا اصفهان

در زمان حکومت صفویان، افرادی بودند که با نام خواجه سرایان شناخته میشدند. علیقلی آقا یکی از همین خواجه سرایان بود اما چون فردی نیکوکار به شما می رفت بین مردم از محبوبیت بالایی برخودار بود. ایشان در طول حیات خود توانست در منطقه بید آباد اصفهان مسجد، حمام، کاروان سرا و بازاری را به نام خود بسازد و این بناهای تاریخی امروزه جزء باارزش ترین جاذبه های گردشگری اصفهان به شمار می روند.

علیقلی آقا در زمان حکومت شاه سلطان حسین صفوی این بنای تاریخی را ساخت و با بررسی کتیبه هایی که روی سر در مسجد هست، ساخت این بنا در سال 1122 هجری قمری به پایان رسیده هرچند چون منطقه بیدآباد اصفهان زادگاه علیقلی آقا معروف به علیقلی خان بوده و ایشان هم فردی نیکوکار به شمار میرفته، بناها و خانه های دیگری هم توسط ایشان ساخته شده اما حمام، مسجد، کاروان سرا و بازار این منطقه به نام ایشان ثبت شده. همچنین مسجد حمام علیقلی آقا در تاریخ 22 آذر سال 1313 هجری شمسی در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت.

مسجد علیقلی آقا

معماری مسجد علیقلی آقا

مسجد علیقلی آقا مثل هر مسجد تاریخی و باارزش شهر اصفهان، معماری زیبای به سبک دوران صفویه دارد هرچند چون بعد از حکومت صفویه و در زمان قاجاریان، کتیبه هایی به مسجد اضافه شده. مسجد علیقلی آقا دو ورودی غربی و شمالی دارد و یکی به عنوان ورودی اصلی و دیگری به عنوان ورودی فرعی شناخته می شود. ورودی غربی در خیابان علیقلی آقا قرار دارد و زمانی که به انتهای این خیابان می رسید، در یک سو حمام علیقلی آقا را مشاهده می کنید که بخش هایی از آن ویران شده هرچند بخش های دیگر حمام علیقلی آقا توسط شهرداری اصفهان دچار مرمت و بازسازی شده و همچنین کاشی های بسیار زیبای این بنای تاریخی به کاخ چهل ستون منتقل شده تا در بهترین شرایط از آن ها مراقبت شود.

وارد حیاط مسجد که می شویم، حیاطی دلنشین و دوست داشتنی می بینیم و در مقابل هم شبستان مسجد قابل مشاهده است و این شبستان به لطف کاشی کاری های ظریف و زیبایی که دارد، ویو خاصی را به وجود آورده البته در نظر بگیرید با اینکه مسجد علیقلی آقا در دوران حکومت صفویه ساخته شده اما این شبستان زیبا در دوران حکومت قاجاریه ساخته شده و از معماری این شبستان هم مشخص است که قدمتش به دوران قاجاریه برمیگردد. طبق کتیبه ها و بررسی هایی که روی شبستان مسجد علیقلی آقا صورت گرفته، شبستان در سال 1297 هجری قمری ساخته شده است و در آن زمان هم ناصرالدین شاه قاجار پادشاه ایران بود. به راستی که این کتیبه های به خط نستعلیق روی کاشی های لاجوردی را استاد عبدالجواد نوشته و استاد محمد اسماعیل زحمت کاشی کاری شبستان را برعهده گرفته.

شبستان مسجد علیقلی آقا دربی چوبی دارد و روی آن هم خاتم کاری زیبا صورت گرفته. در مقابل آن 8 ستون بزرگ سنگی میبینیم که در کنار خاتم کاری درب چوبی نمایی خاص و دست داشتنی به وجود آورده.  شبستان مسجد علیقلی آقا در قسمت شرقی حیات مجموعه قرار دارد اما در قسمت جنوبی هم محرابی بسیار زیبا مشاهده می شود و این محراب از سنگ مرمر ساخته شده و به لطف این سنگ مرمر، جلوه ای بسیار زیبا به مجموعه بخشیده بطوریکه بسیاری از گردشگران زمانی که میخواهند از مسجد علیقلی آقا بازدید کنند ابتدا از تماشای این محراب مرمری زیبا لذت میبرند.

حال به سراغ خود مسجد علیقلی آقا می رویم. سردری بسیار زیبا با کاشی هایی به رنگ آبی لاجوردی که رویشان کتیبه ها و اشعار زیبایی با خط نستعلیق می بینیم اما به رنگ قهوه ای. در سال 1212 هجری قمری استاد علی نقی امامی زحمت این کتیبه ها و اشعار سردر مسجد را کشیده. اینکه پیش تر گفتیم کتیبه های سردر و صحن مسجد نشان می دهد این بنای تاریخی در دوران حکومت صفویان ساخته شده بخاطر این است که در این اشعار و کتیبه ها، نام های علیقلی آقا و پادشاه صفوی شاه سلطان حسین صفوی مشاهده می شود.

وارد مسجد می شویم و اوج ظرافت و زیبایی معماری ایرانی دوران صفویه را مشاهده خواهیم کرد. دور تا دور مسجد از دیوار ها تا سقف، آجرکاری و کاشی کاری های بسیار ظریف و دیدنی هست. برخلاف سردر و صحن مسجد که کاشی های لاجوردی مشاهده می شود، بر روی دیوارهای داخل مسجد علیقلی آقا کاشی های زرد رنگ می بینیم و بجای اشعار و کتیبه ها، روی این کاشی ها آیات قرآن به رنگ سیاه نوشته شده است. کاشی کاری های ظریف و دیدنی و آیات قرآنی داخل مسجد را هم استاد عبدالجواد و محمد اسماعیل انجام داده اند. لازم به ذکر است علاوه بر بخش بیرونی مسجد، داخل این بنای تاریخی هم در دوران حکومت قاجاریان هم بازسازی ها و مرمت هایی را به خود دیده است.

مسجد علیقلی آقا

دیگر بناهای تاریخی علیقلی آقا

پیش تر اشاره کردیم علیقلی آقا فقط یک مسجد در منطقه بیدآباد اصفهان نساخت بلکه یک مجموعه ای احداث کرد که شامل مسجد، حمام، مدرسه، چهارسوق، کاروان سرا و بازار است. مسجد علیقلی آقا با اینکه صد ها سال از عمرش میگذرد جزء جذاب ترین جاهای تاریخی اصفهان به شمار میرود. مقابل مسجد در همان کوچه علیقلی آقا حمام قرار دارد که بخش های زیادی از آن ویران شده اما همچنان یک موزه ای دیدنی بین جاذبه های گردشگری اصفهان به شمار میرود. بازار علیقلی آقا اما، جزء قدیمی ترین بازارهای اصفهان به شمار میرود و مغازه داران این بازار همان قدیمی های منطقه بیدآباد هستند

بازار علیقلی آقا که بازاری نسبتاً کوچک به شمار میرود، طراحی به سبک دوران صفویه دارد بطوریکه سقف بازار یک گنبدی بزرگ است و نوک آن یک سوراخی ایجاد شده. اما هدف از این سوراخ برای روشنایی یا تهویه هوای بازار نبوده بلکه کاسبان با استفاده از زاویه و شدت نوری که از این سوراخ عبور می کند می توانند زمان را تخمین بزنند. این بنای تاریخی هم مانند مسجد از آجر ساخته شده و کاشی کاری ها و تزئینات صفویه در جای جای بازار به چشم میخورد. بطور کلی، ساکنان منطقه بید آباد اصفهان که همگی از قدیمی های منطقه هستند و اصالت خود را حفظ کرده اند می گویند بید آباد سه رکن اصلی دارد یکی مسجد، یکی بازار و دیگری حمام علیقلی آقا است.

مسجد علیقلی آقا اصفهان

جاهای دیدنی اطراف مسجد علیقلی آقا اصفهان

پیش از اینکه جاهای دیدنی نزدیک به مسجد علیقلی آقا را معرفی کنیم، دو نکته را در نظر داشته باشید. منطقه بیدآباد چون جزء مناطق قدیمی و تاریخی اصفهان به شمار می رود و کوچه های تو در تو و باریک دارد و حال هوای قدیمی را ارائه می دهد، مراجعه با خودروی شخصی کمی دشوار خواهد بود. از طرفی، چون منطقه بید آباد یکی از مناطق شلوغ و پررفت و آمد اصفهان محسوب می شود، ما پیشنهاد می کنیم برای بازدید از مسجد علیقلی آقا از سامانه های حمل و نقل عمومی استفاده کنید. بر فرض مثال ایستگاه متروی شهدا نزدیک ترین مترو به مسجد است و همچنین کلی اتوبوس و تاکسی هم هست که از خیابان های نزدیک به مسجد مانند چهارباغ و مسجد سید عبور می کنند.

همانطور که گفتیم، علیقلی آقا تنها یک مسجد نساخته برای همین، در کنار بازدید از مسجد علیقلی آقا حتماً در مقابل نگاهی هم به حمام علیقلی آقا و بازار قدیمی آن بیاندازید. کمی جلوتر و در خیابان بیدآبادی زورخانه و پارک علیقلی آقا هم هست و چون فاصله کمی تا مسجد دارند پیاده هم می توانید از آن ها بازدید کنید. از دیگر بناهای تاریخی و جاذبه های دیدنی اصفهان نزدیک به مسجد علیقلی آقا می توان به بقعه شیخ ابومسعود رازی، استادیوم تختی، مسجدهای سید و میرزا باقر اشاره کرد. البته که در جنوب مسجد علیقلی آقا و با کمتر از 2 کیلومتر فاصله به میدان دروازه دولت، کاخ چهل ستون، باغ هشت بهشت و میدان نقش جهان و با ده ها جاذبه تاریخی و باارزشش خواهید رسید.

علیقلی آقا اصفهان

رزرو ویلا در اصفهان

اگر تصمیم دارید برای اقامت در اصفهان بجای پرداخت هزینه های گزاف به هتل ها، به اجاره روزانه خانه، آپارتمان و ویلا روی بیاورید، تا دلتان بخواهد در این شهر انواع و اقسام خانه ها و آپارتمان های مبله بخصوص اقامتگاه های به سبک سنتی هست آن هم با قیمت های ایده آل. همچنین برای اجاره ویلا استخردار در اصفهان هم اقامتگاه های خوبی در مرکز شهر و و مناطق اطراف هست ولی شهرستان چادگان و باغ بهادران در اطراف شهر، جزء بهترین مناطق برای اجاره ویلا استخردار در اصفهان و اقامت در ویلاهای لوکس با استخرهای روباز و سرپوشیده با کلی امکانات و سرگرمی هستند.

سوالات متداول

مسجد علیقلی آقا اصفهان کجاست؟

اصفهان، منطقه بیدآباد، خیابان بیدآباد، کوچه علیقلی آقا

علیقلی آقا که بود؟

از خواجه سرایان دوران صفویه و پادشاهی شاه سلطان حسین و فردی نیکوکار بود.

علیقلی آقا چه بناهایی را به نام خود کرد؟

مسجد، حمام، بازار، چهارسوق و کاروانسرای علیقلی آقا.

سه رکن اصلی محله بیدآباد اصفهان کدام اند؟

مسجد، حمام و بازار علیقلی آقا

راهنما سایت

آدرس

اصفهان – منطقه بید آباد، خیابان بید آبادی، کوچه علی قلی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

6 الی 21

یک‌شنبه

6 الی 21

دو‌شنبه

6 الی 21

سه‌شنبه

6 الی 21

چهار‌شنبه

6 الی 21

پنج‌شنبه

6 الی 21

جمعه

6 الی 21
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه