مرداب هسل چالوس

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

مرداب هسل چالوس که نام دیگر آن تالاب کنیچال می باشد و در استان مازندان قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی خطه ی شمال محسوب می شود. اگر به هر نقطه از کشور سفر کنید می توانید جاذبه های دیدنی و گردشگری متعددی را مشاهده کنید. در شهرهای شمالی کشور که همیشه یکی از گزینه های انتخاب سفر و گردش هستند، علاوه بر دریا و جنگل، جاذبه های گردشگری بسیار زیبایی نظیر مرداب ها را دارند که گردشگران را به سمت خود جذب می کنند.

همه چیز درباره مرداب هسل

مرداب هسل یا همان تالاب کنیچال یکی از جاذبه های گردشگری چالوس است که در یکی از جنگل های انبوه و سرسبز و در فاصله 10 کیلومتری شهرستان چالوس قرار گرفته است. همه ما می دانیم که جنگل ها از جمله مکان های گردشگری و استراحتی در شهرهای شمالی کشور هستند که گردشگران زیادی برای گذراندن اوقات فراغت خود به سمت آن ها می روند. هنگامی که وارد جنگل می شوید و برای دیدن این مرداب به سمت آن روانه می شوید، اگر دقت کنید حالت اسیدی هوا و ترش مزگی آن را احساس خواهید کرد و این نشان از نزدیک شدن شما به مرداب هسل است. این مرداب در ارتفاع 250 متری از سطح دریا و در مساحتی به وسعت حدود 1 هکتار قرار دارد. این مرداب همانند مرواریدی در میان درختان بلند قامت جای گرفته و در زیر سایه سار آن ها جای خوش کرده است.

از آنجایی که این مرداب توسط باران های موسمی که در فصل پاییز آغاز می شوند و تا فصل بهار ادامه دارند، پرآب می شود. در فصولی که بارش باران های موسمی وجود دارد، عمق این مرداب به 15 متر می رسد. لازم به ذکر است که در فصل تابستان و گرما آب مرداب تبخیر شده و مقدار بسیار کمی در آن باقی می ماند به صورتی که حتی کف مرداب قابل مشاهده است. همچنین از هیچ رود و یا جویباری پر نمی شود. طبق مطالعات و آمارهای به دست آمده در سال 1385، مساحت این تالاب به 3.800 متر می رسید. از جانوارنی که در اطراف این تالاب زندگی می کنند می توان به لاک پشت ها و دیگر دو زیستان اشاره کرد. همچنین پوشش گیاهی مرداب هسل از درختانی نظیر راش، شمشاد، سیب ترش جنگلی، ممرز، داغداغان، انار جنگلی، بابونه، انجیر جنگلی، زمنج و فشکی واش تشکیل شده است.

در مسیری که برای رسیدن و دیدن تالاب کنیچال پیش می روید، از زیبایی ها و سرسبزی هایی که در مسیرتان قرار دارد لذت می بریرد. چون هیچ کجا از جهان این زیبایی ها را نمی توان پیدا کرد. هنگامی که از میان درختان عبور می کنید، طبیعت را با تمام وجود احساس می کنید. علاوه بر درختان انبوه، شنیدن صدای جانوران می تواند شما را به آرامشی بی نظیر دعوت کند و شما را از شلوغی شهر دور می کند. در زمان های گذشته این مرداب دارای میزان آب بیشتری بوده و برخی از نقاط آن دارای عمقی بالغ بر 15 متر نیز بوده است. جالب است بدانید آبی که در این مرداب وجود دارد، از کف و کانون آن تراوش می کند و در پر آب شدن آن هیچ رود یا رودخانه ای نقش ندارند. به اندازه نیم سانتی متر جلبک بر روی سطح آب دیده می شود و به گونه ای سطح آن را می پوشاند که هیچ گونه حفره ای در میان آن وجود ندارد.

اگر به جلبک قسمت هایی از مرداب که در زیر سایه درختان وجود دارند نگاه کنید، آن ها را به رنگ سبز و جلبک های بخش کانونی مرداب را به رنگ نارنجی خواهید دید. همچنین بخش کانونی هنگامی که نور خورشید به آن می تابد، رنگ آن به سرخ روشن تبدیل خواهد شد. درختانی کهنسال و تنومند در نزدیک مرداب وجود دارد که در زیر آن چشمه ای دیده می شود که آن را زیرآب هسل می دانند. شیاری در بخش شرقی این مرداب دیده می شود و در زمان هایی که آب مرداب به حالت سر زیر می رسد، می تواند از طریق آن شیاری که در سمت راستش وجود دارد، به طرف دره چالوس روانه می شود و در آن تخلیه می شود.

هنگامی که مشغول تماشای این مرداب هستید، از آرامشی که در آن وجود دارد، شما نیز سرشار آرامش خواهید شد و حس و حال عجیبی را در شما به وجود می آورد. همچنین زمانی که مشغول تماشای هسل هستید، متوجه آن خواهید شد که هیچ حرکت و موجی در آن صورت نمی گیرد و در تمام طول مدت آرامش خود را حفظ می کند. اصلی ترین دلیل زیبایی این مرداب، وجود جلبک هایی است که روی سطح آن قرار دارند و باعث شده اند در هر نقطه ای از مرداب به رنگ های سبز، نارنجی، قرمز و یا صورتی دیده شوند و مانند جادویی در دل طبیعت می باشد. مرداب زیبای هسل از آن دسته طبیعت های زیبایی است که حتما یک بار هم که شده باید به بازدید از آن اقدام نمود و از زیبایی های آن بهره مند شوید. یکی دیگر از مرداب های زیبای شهر چالوس، مرداب کندوچال نام دارد و شما می توانید علاوه بر این مرداب، از مرداب کندوچال چالوس نیز دیدن کنید.

مرداب هسل نوشهر

دلیل نام گذاری مرداب هسل

مرداب زیبای هسل که در دل طبیعتی زیبا از چالوس قرار گرفته است، شاید برایتان جالب باشد که هسل به چه معنا بوده و چرا این مرداب را هسل نام گذاری کرده اند؟ اگر به سراغ معنی واژه هسل بروید خواهید دید که کلمه هسل در گویش محلی مازندرانی، به معنای آب راکد می باشد و دلیل نام گذاری این مرداب نیز همین می باشد. اما مرداب هسل با نام هایی همچون: کنیچال، گن اچال، مشل، کنو چال، مهاز چال و هسل شناخته می شود. بسیاری از بومیان منطقه این مرداب را با نام مرداب مشل یا مداب مشعل می شناسند.

پوشش جانوری مرداب زیبای هسل

در گذشته در مرداب هسل گونه های متنوع و زیاد جانورانی همچون: لاک پشت، زالو و وزغ در آنجا دیده می شد، اما با ساختن مسیر جاده ای به آنجا و رفت و آمد گردشگران و مسافران از آن منطقه، امروزه تعداد جانوران موجود در اطراف تالاب کنیچال کم شد و حتی برخی از آن ها دیده نمی شوند. همانطور که گفته شد، این تالاب زیستگاه مناسبی برای جانوران دو زیست می باشد. در گذشته حیواناتی از جمله: پلنگ و یوزپلنگ از این تالاب به عنوان آبشخور استفاده می کردند.

پیش از آن که منطقه مدراب هسل به جنگل های ملی تبدیل گردد، اهالی روستاهای اطراف همچون روستای طلاجو، سینوا و سینوا چشمه دام های خود را برای چرا به آن منطقه می بردند. اما زمانی که در حال قدم زدن و استراحت در میان جنگل و اطراف مرداب هستید، صدای آواز پرندگان به گوشتان خواهد رسید که آرامشی رابه شما منتقل می کنند.

پوشش گیاهی تالاب کنیچال یا مرداب هسل

از آنجایی که مرداب هسل در میان جنگلی سرسبز جای گرفته، درختان انبوه و سر به فلک کشیده ای اطراف آن وجود دارند که بر زیبایی مرداب افزوده اند. هنگامی که وارد این جنگل سرسبز و زیبا می شوید، چیزی به جز زیبای و سرسبزی به چشمتان نمی خورد. از میان درختان سر به فلک کشیده و تنومندی که عبور می کنید، طراوت، تازگی و خنکی را به وضوح لمس خواهید کرد و سرتاسر وجودتان را آرامش و انرژی زیادی فرا خواهد گرفت. سکوت و آرامش هسل، آرامش عجیبی را به شما منتقل می کند. از جمله پوشش گیاهی که در تالاب کنیچال یا مرداب هسل دیده می شوند درختانی نظیر: شمشاد، راش، ممرز، انجیلی، و درختان دارای میوه جنگلی نیز همچون: انجیر، انار، سیب ترش جنگلی، انگور جنگلی و در نهایت گیاهان دارویی مانند: فشکی واش، بابونه و زمنج می باشند.

مرداب هسل نوشهر

بهترین زمان سفر به مرداب هسل

در تمام طول سال گردشگران زیادی مرداب هسل را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند و در تمام فصول به سراغ آن می روند و از تماشای آن و گشت و گذار در میان طبیعت زیبای اطراف آن لذت می برند. اما در برخی از مواقع سال زیبایی این مرداب به اوج خود می رسد و طبیعتی که مرداب را در خود جای داده از آب و هوایی بسیار دلنشین تر و لذت بخش تر بهره می برد. زمان سفر به هسل کاملا بستگی به سلیقه گردشگران داشته و در ادامه با تمام فصول و زیبایی های هسل آشنا خواهیم شد.

فصل بهار: اگر از عاشقان طبیعت به رنگ سبز هستید حتما فصل بهار را برای دیدن مرداب هسل انتخاب کنید. در این فصل هوای شمال نیز بسیار مطلوب تر و دلچسب تر از دیگر فصول سال می باشد.

فصل تابستان: همانطور که می دانیم، مرداب هسل از باران های موسمی پرآب می شود و در فصل تابستان نیز کم آب شده و زیبایی خاصی ندارد. حتی به دلیل شرجی بودن هوا در این منطقه شاید مورد پسند همگان نباشد. هوای منطقه نیز رو به گرما و شرجی شدن رفته و ممکن است برای برخی از گردشگران تحمل این گرما کمی دشوار می باشد. در فصل های بهار و تابستان، به دلیل وجود درختان و گیاهان سرسبز، رنگ مرداب سبز می شود.

فصل پاییز: اگر عاشق فصل پاییز و دیدن طبیعتی به صورت رنگارنگ هستید، حتما فصل پاییز را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید. حتی در این فصل مرداب هسل از بارش باران های موسمی پرآب شده و زیبایی آن صد چندان می شود.

فصل زمستان: اگر فصل زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب می کنید باید بدانید که مرداب هسل در زمستان نیز از زیبایی خاص خود برخوردار است. در زمستان نیز حتی برخی درختان همچون انجیلی و ممرز به رنگ سبز می باشند.

در سفر به تالاب کنیچال چه چیزهایی همراه خود ببریم؟

برای سفر و بازدید از مرداب هسل حتما نیازی نیست که شب را در جنگل سپری کنید. همانطور که می دانیم، مرداب زیبای هسل در دل جنگلی سرسبز قرار گرفته و برای آن که به سمت آن راهی شویم، نخستین چیزی که نیاز داریم، کفش مناسب پیاده روی می باشد. مرداب زیبای هسل که از جاذبه های گردشگری چالوس به شمار می رود نیز همانند دیگر طبیعت هاست که اگر بخواهیم به بازدید آن برویم باید لوازم و تجهیزاتی که برای هر طبیعت گردی دیگری همراه خود می بریم، همراه داشته باشیم.

اولین چیزی که باید همراه داشته باشیم کفش مناسب پیاده روی و کوله پشتی است که بتوانیم تمام وسایل مورد نیاز نظیر آب و غذا و مواد خوراکی به مقدار کافی، پتو برای شب مانی و لباس اضافی گرم و مناسب از جمله چیزهایی است باید در هر طبیعت گردی همراهمان باشند. مواد خوراکی و آب به مقدار کافی نیز در کوله پشتی خود قرار دهید تا اگر قصد اتراق در جنگل را داشتید، با مشکل کمبود امکانات مواجه نشوید. نکته ای که باید در نظر داشته باشیم این است که مراقب طبیعت باشیم و آسیبی به آن نرسانیم. همچنین کیسه زباله ای همراهمان باشد که در آخر تمام زباله ها را در آن قرار دهیم و آن ها را در طبیعت رها نکنیم.

امکانات رفاهی در اطراف مرداب هسل

منطقه ای که مرداب هسل در آن واقع شده است، از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار نبوده و از امکانات رفاهی آن تنها می توان به سرویس بهداشتی در ایستگاه محیط بانی اشاره نمود. هیچ گونه سوپر مارکت، فروشگاه، رستوران و بوفه ای در اطراف و نزدیکی های این جنگل وجود ندارد. لذا بایستی پیش از سفر تمام وسایل و امکانات لازم و ضروری خود را تهیه نمایید و همراه خود به داخل جنگل ببرید. به خصوص اگر قصد شب مانی و کمپ زدن در این طبیعت را دارید، بهتر است وسایلی نظیر چادر، کیسه خواب، آب آشامیدنی و مواد خوراکی به مقدار کافی، لباس گرم و… را همراه داشته باشید تا در طول سفر با مشکلی مواجه نشوید.

مرداب هسل نوشهر

مرداب هسل کجاست و مسیر دسترسی به آن

مرداب هسل در فاصله 10 کیلومتری شهر چالوس، 15 کیلومتری شمال غربی شهر مرزن آباد و در جنگلی انبوه به نام مشل موزی قرار گرفته است. جنگل مشل موزی از بخش شمال و شمال غرب به گاوسرای مشعل و همچنین منطقه مشعل موزی، از بخش جنوب به جنگل های سوته لار و کردشت از از سمت شرق نیز به منطقه مشعل لات می رسد. نا گفته نماند جنگل مشل موزی نام های دیگری همچون مشعل، محمدآباد و فین نیز دارد.

برای رسیدن به این منطقه زیبا، یکی از فرعی های جاده چالوس شما را به مرداب هسل می رساند. برای دسترسی به این مرداب ابتدا باید وارد جاده چالوس شوید، 10 کیلومتری شهر چالوس بعد پلیس راه، در سمت چپ شما جاده ای فرعی قرار گرفته است. تنها نشانی این مسیر پلیس راه است و تابلوی راهنمایی وجود ندارد. وارد فرعی شوید، جاده ای جنگلی پیش رویتان است که منتهی به روستای سینوا می شود. در این مسیر پل رودخانه را باید رد کنید، حدود 300 متر که پیش بروید یک دو راهی مقابل شما قرار می گیرد. برای رفتن به مرداب هسل باید وارد مسیر سمت راست شوید. پس از این که مسیر کوتاهی را پشت سر گذاشتید به منطقه ای به نام جنگل بانی خواهید رسید.

اینجا همان جایی است که باید خودروی خود را پارک کنید و ادامه مسیر را پیاده بروید. برای رسیدن به مرداب هسل از مسیر پاکوب مشخص شده بروید. مدت زمانی که برای رسیدن به مرداب لازم است، حدود نیم ساعت تا یک ساعت می باشد. همچنین در این منطقه امکاناتی نظیر آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی وجود دارد.

آدرس مرداب هسل چالوس: استان مازندران، 10 کیلومتری چالوس

مرداب هسل نوشهر

اقامت در چالوس

چالوس یکی از توریستی ترین شهرهای شمالی کشور است که گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور به آن سفر می کنند. این شهر زیبا و سرسبز جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوعی را در خود جای داده که از بهترین جاذبه های برای گردش و استراحت به شمار می روند. در این میان گردشگران زیادی را خواهیم دید که هدف آن ها از سفر به چالوس، گشت و گذار در میان دیدنی ها و مکان های تفریحی این شهر می باشد و قصد دارند زمان بیشتری از سفر خود را به گردش و تفریح سپری کنند. در این صورت برای اقامتگاه خود به سراغ اقامتگاهی می روند تا بتوانند در هزینه های خود صرفه جویی کنند. بسیاری از گردشگران هستند که برای اقامتگاه خود به دنبال اقامتگاه های اقتصادی هستند که هزینه کمتری را پرداخت کنند.

بسیاری از گردشگران هستند که برای اقامتگاه خود به دنبال اقامتگاه های اقتصادی هستند که هزینه کمتری را پرداخت کنند. اگر به شهر چالوس سفر کردید و برای اقامت در چالوس به دنبال اقامتگاهی با قیمت مناسب بودید می توانید از اجاره روزانه خانه در چالوس استفاده کنید. زیرا برای اجاره اینگونه خانه ها می توانید هزینه کمتری بپردازید و در هزینه اقامتگاه خود صرفه جویی کنید. چالوس جاهای بسیار زیبا و طبیعت های فوق العاده ای دارد که می توانید بسیاری از زمان خود را در گشت و گذار صرف کنید. البته بهتر است بدانید که اینگونه اقامتگاه ها به لحاظ امکانات و تجهیزات تکمیل بوده و تنها قیمت آن ها از ویلا و کلبه های جنگلی ارزان تر است.

سوالات متداول

مرداب هسل چالوس کجاست؟

مرداب هسل در فاصله 15 کیلومتری از چالوس قرار گرفته و از جاذبه های دیدنی چالوس به شمار می رود.

بهترین زمان بازدید از مرداب هسل چالوس چه فصلی است؟

فصل های بهار و پاییز از بهترین زمان هایی هستند که می توانید از مرداب هسل چالوس دیدن کنید.

هزینه ورودی مرداب هسل چالوس چقدر است؟

بازدید از مرداب هسل چالوس رایگان بوده و نیازی به پرداخت هزینه نیست.

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، 10 کیلومتری چالوس

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه