قله شاه معلم

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

قله شاه معلم از قله های مرتفع استان گیلان است که در بخش جنوب غربی استان گیلان و در نزدیکی دو شهر ماسال و ماسوله قرار دارد. این قله با نام کوه ماسوله داغ نیز شناخته می شود و در خط الراس ماسوله قرار گرفته است. این قله از یک طرف به شهرستان خلخال و از طرف دیگر به استان زنجان اشراف دارد. اگر به کوهنوردی علاقه مند باشید، قله شاه معلم از آن دسته قله هایی است که حتما برای یک بار هم که شده به آن صعود کنید. تا انتهای این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با این قله زیبا و مرتفع بیشتر آشنا شویم.

آشنایی با قله شاه معلم

قله شاه معلم از آن دسته قله هایی است که در هر زمان و فصلی از سال کوهنوردان زیادی را به سوی خود جذب می کند. همانطور که قله توچال در تهران برای پایتخت نشینان شهرت و محبوبیت دارد، کوه شاه معلم نیز برای شمالی ها و به خصوص اهالی رشت از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردار است. این قله دارای ارتفاع 3050 متر از سطح دریا بوده و به عنوان دومین قله مرتفع استان گیلان بعد از قله سماموس رودسر با ارتفاع 3720 متر شناخته می شود. همچنین دارای مختصات جغرافیایی طول 48 درجه و 53 دقیقه و 56 ثانیه و عرض 37 درجه و 12 دقیقه و 36 ثانیه می باشد. این قله به دلیل داشتن مسیر های صعب العبور، معمولا تنها کوهنوردان حرفه ای می توانند به آن صعود کنند و در طول مسیر از زیبایی ها و صلابت آن لذت ببرند.

بسیاری از کوهنوردانی که به شاه معلم صعود کرده اند، بر این باورند که باید این قله را از نزدیک لمس کنید تا به زیبایی، شکوه، استحکام و استواری آن پی ببرید. همانطور که ذکر شد، این قله دارای ارتفاعی حدود 3050 متر از سطح دریا بوده و با توجه به مسیر صعودی که انتخاب می کنید، مابین 650 متر تا 1350 متر تغییر ارتفاع را احساس خواهید کرد. هنگامی که قصد صعود به این قله را داشتید، حتما آب به مقدار کافی همراه خود داشته باشید. چرا که در مسیر صعود به قله، چشمه یا آبشاری وجود ندارد تا کوهنوردان بتوانند از آن استفاده کنند.

قله شاه معلم

مسیرهای صعود به قله شاه معلم

قله شاه معلم که از جاذبه های دیدنی ماسوله به شمار می رود و اغلب عاشقان طبیعت و کوهنوردی به سراغ آن می روند، دارای 2 مسیر صعود از یال شرقی و یال جنوبی می باشد. در ادامه این بخش می خواهیم با مسیرهای صعود به کوه شاه معلم آشنا شویم.

مسیر یال شرقی صعود به کوه شاه معلم

اگر این بار قله شاه معلم را برای کوهنوردی انتخاب کردید و قصد صعود به آن از مسیر یال شرقی را داشتید، باید بدانید که این مسیر صعود از روستای ماسوله و جنب امامزاده ابراهیم شروع می گردد. هنگامی که تازه شروع به کوهنوردی برای صعود به قله کرده اید، چندین کیلومتر آغازین مسیر را بایستی از داخل جنگلی سرسبز عبور کنید که این موضوع می تواند از لذت های صعود به کوه شاه معلم باشد.

همچنین در طول مسیر جنگل، منظره و چشم اندازهای زیبایی از مناطق اطراف را مشاهده خواهید کرد که با تماشای آن ها انرژی بیشتری برای ادامه مسیر خواهید گرفت. در طول مسیر از میان درختان بلند قامت و انبوه و چمنزارهای سرسبز و با طراوت عبور خواهید کرد که این مسیر حدود 1 ساعت زمان می برد. پس از تقریبا 1 ساعت پیاده روی در میان مسیر جنگلی به ابتدای جاده کوهستانی و خاکی خلخال خواهید رسید. لازم به ذکر است که می توانید این مسیر را هم به صورت پیاده و هم با استفاده از ماشین طی نمایید.

مسیر صعود به قله شاه معلم از یال جنوبی

اگر برای صعود به این قله زیبا و پر صلابت، مسیر جنوبی را انتخاب کردید، مسیر آغازین آن از منطقه دولیچال است. این منطقه در کیلومتر 14 جاده خاکی ماسوله – خلخال قرار دارد. از آنجایی که این مسیر دارای شیب تند تری نسبت به دیگر مسیر دارد، کوهنوردان کمتری آن را برای صعود به قله انتخاب می کنند. همچنین مسیرهای پاکوب کمتری برای آن وجود دارد، اما کوتاه ترین مسیر صعود به شاه معلم محسوب می شود.

قله شاه معلم

موقعیت جغرافیایی قله شاه معلم

قله زیبا و مستحکم شاه معلم که در استان گیلان قرار دارد، در خط الراس ماسوله واقع شده و از همین رو، جزء جاذبه های گردشگری ماسوله به شمار می رود. هنگامی که به قله صعود کنید، چشم اندازهای بسیار زیبایی از مناطق اطراف مقابل شما قرار دارند که از تماشای آن ها لذت خواهید برد و تمام خستگی های مسیر را فراموش می کنید. یک طرف این قله مشرف به زنجان و طرف دیگر آن مشرف به خلخال می باشد. نقطه ای که این دو استان به یکدیگر رسیده اند و خط مرزی آن ها شناخته می شود، تصویری بسیار زیبا را پدید آورده اند.

میزان درجه سختی کوه شاه معلم

قله شاه معلم از آن دسته کوه هایی است که دارای مسیرهای صعود مختلفی است و کوهنوردان می توانند بر حسب توانایی، سلیقه و مکان قرار گیری خود یکی از آن ها را برای صعود به قله انتخاب نمایند. در زمان های اخیر که مسیر جاده خاکی ماشین رو برای رسیدن به فاصله نزدیکی از خط الراس را که ساختند، نسبت به گذشته بسیار ساده تر گردیده است. میزان درجه سختی برای صعود به این قله با توجه به توانایی کوهنوردان و کوهپیمایی در این منطقه از 6 الی 20 کیلومتر می باشد.

بهترین زمان صعود به کوه شاه معلم

کوه شاه معلم از آن دسته کوه هایی است که در فصل های زمستان در صورت بارش برف دارای آب و هوایی بسیار سرد بوده و زمان مناسبی برای صعود به قله نمی باشد. اما در این میان برخی از کوهنوردان هستند که قصد دارند صعود زمستانه به شاه معلم را تجربه کنند. اما اگر به دنبال بهترین زمانی هستید که بتوانید به این قله زیبا و پر صلابت صعود نمایید، فصل های بهار، تابستان و حتی پاییز می توانند انتخاب مناسبی باشند. اگر فصل تابستان را برای صعود خود انتخاب می کنید، بهتر است ساعات اولیه صبح را که خبری از گرمای داغ آفتاب نیست انتخاب کرده تا از گرمای آفتاب اذیت نشوید.

در صورتی که فصل های بهار و پاییز را برای صعود انتخاب کنید، بهتر است روزهایی باشد که خبری از بارندگی نباشد تا صعود را برایتان دشوار نکند. اما همانطور که قله توچال برای پایتخت نشینان از محبوبیت بالایی برخوردار است و فارق از زمان خاصی برای بازدید از آن، کوه شاه معلم نیز در ماسوله دارای محبوبیت فراوانی بوده و کوهنوردان زیادی در تمام طول سال آن را به عنوان هدف صعود خود انتخاب می کنند و به سمت آن راهی می شوند.

قله شاه معلم

وسایل لازم برای صعود به کوه شاه معلم

برای صعود به هر قله ای، یک سری لوازم ضروری وجود دارند که حتما در طول سفر بایستی همراه کوهنوردان باشد تا در صورت نیاز به آن ها دچار مشکل نشوند. در این بخش از مطلب می خواهیم به معرفی تمام وسایل ضروری برای صعود به کوه شاه معلم بپردازیم.

  • کفش مناسب کوهنوردی
  • کوله پشتی در ابعاد مناسب
  • آب به مقدار کافی
  • مواد خوراکی به مقدار لازم
  • لباس گرم یا لباس مناسب با فصل
  • عینک آفتابی
  • کلاه نقاب دار
  • کلاه گرم
  • کرم ضد آفتاب
  • جعبه وسایل کمک های اولیه
  • GPS
  • نقشه آفلاین
  • گوشی به همراه پاوربانک
  • باتوم و…

دلیل نامگذاری قله شاه معلم

تا الان ممکن است این سوال در ذهنتان به وجود آمده باشد که چرا نام شاه معلم را برای این قله انتخاب کرده اند. در زمان های بسیار دور یک عارف پیری در حوالی آن منطقه زندگی می کرده و بعدها پس از مرگ او، مقبره وی در همین مکان قرار گرفت.

زمان بندی مناسب برای صعود به کوه شاه معلم

در صورتی که بخواهید به این قله زیبا و مرتفع صعود کنید، بهتر است زمان بندی مناسبی را برای صعود خود در نظر بگیرید. به خصوص اگر فصل صعودتان فصل زمستان باشد، بهتر است به گونه ای زمان صعودتان را تنظیم کنید که در تاریکی هوا با مشکلی مواجه نشوید.

قله شاه معلم

کمپ در قله شاه معلم

برخی از کوهنوردان علاوه بر کوهنوردی در کوه شاه معلم قصد کمپ زدن در آن را دارند تا بتوانند نهایت لذت را در طبیعت گردی و کوهنوردی خود تجربه کنند. اگر شما هم جزء آن دسته از کوهنوردانی هستید که می خواهید در این قله کمپ بزنید، بهتر است برای این کار فصل بهار و تابستان را که هوا مساعد و مطلوب است انتخاب کنید. همچنین به دلیل فقدان امکانات رفاهی در این قله، حتما وسایل ضروری را همراه خود داشته باشید تا بتوانید کمپی بسیار لذت بخش را به راه اندازید. شب هنگام، زمانی که سیاهی شب تمام منطقه را فرا می گیرد، ستاره های درخشان را در دل سیاهی شب مشاهده خواهید کرد که تماشای آن ها بسیار لذت بخش است.

مدت زمان صعود به کوه شاه معلم

از آنجایی که امروزه اغلب کوهنوردان مسیر صعود به کوه شاه معلم را از منطقه خارند انتخاب می کنند، مدت زمانی که برای صعود نیاز است به 5 ساعت و مدت زمان برای برگشت از قله به حدود 3 ساعت و نیم می رسد. این زمان کلا و بر روی هم به حدود 9 ساعت می رسد که برای صعود و برگشت خود مورد نیازتان می باشد.

قله شاه معلم کجاست و مسیر دسترسی به آن

قله شاه معلم یکی از قله های استان گیلان است که به عنوان دومین قله مرتفع گیلان بعد از قله سماموس رودسر شناخته می شود. اگر قصد صعود به این قله را دارید می توانید خود را ابتدا به شهر ماسوله برسانید و سپس وارد جاده ماسوله – ماجلان شوید. در  این مسیر که به حرکت خود ادامه می دهید، در سمت چپ جاده ورودی خلار را خواهید دید که باید وارد آن شده و با ادامه دادن مسیر خود به این قله خواهید رسید.

آدرس قله شاه معلم: استان گیلان، روستای ماسوله

اقامت در ماسوله

شهر ماسوله از آن دسته شهرهای گردشگری و پر جاذبه در استان گیلان است که در تمام طول سال گردشگران زیادی آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند. همچنین جاذبه های این شهر به قدری جذاب و تماشایی هستند که برای گشت و گذار در میان آن ها به چند روز اقامت در ماسوله نیازمند هستید. یکی از اقامتگاه های اقتصادی در ماسوله، سوئیت ها می باشند. لذا اگر شما هم قصد دارید برای سفر به این شهر اقامتگاهی اقتصادی را انتخاب کنید، می توانید به سراغ اجاره سوئیت در ماسوله بروید.

قله شاه معلم

سوالات متداول

قله شاه معلم کجاست؟

قله شاه معلم در استان گیلان و در شهر ماسوله واقع شده است.

ارتفاع قله شاه معلم چقدر است؟

قله شاه معلم دارای ارتفاع 3058 متر از سطح دریا می باشد.

بهترین زمان صعود به قله شاه معلم چه فصلی است؟

از مناسب ترین فصل های صعود به قله شاه معلم فصل بهار، تابستان و پاییز می باشند که در این میان بهار و پاییز از بهترین فصل های سفر به این قله به شمار می روند.

مسیر آغازین یال جنوبی کدام منطقه است؟

اگر یال جنوبی را برای صعود به قله شاه معلم انتخاب کردید، مسیر آغازین از منطقه دولیچال می باشد.

[html_block id=”70981″]

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان، روستای ماسوله

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه