غار خون فوشه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

استان گیلان با داشتن جاذبه های بکر و طبیعت بی نظیر خود، به یکی از بهترین مکان های ایران برای گردشگری تبدیل شده است. یکی از مکان های دیدنی که هر سال تعداد زیادی از مردم برای سفر خود آن جا را انتخاب می کنند، غار خون فوشه می باشد. هر چند در گذشته شناخته شده نبوده ولی امروزه بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده و به دلیل قرار گرفتن در شهرستان قلعه رودخان و در بین جنگل های شهر فومن، باعث شده بیش از پیش مسافران به این منطقه علاقه نشان دهند.

همان طور که می دانید کشور ایران به خصوص شمال کشور همواره جاذبه های طبیعی خارق العاده ای وجود دارد که همین مسئله باعث شده است که همه ساله از جانب گردشگران، توریست ها و دوستداران طبیعت گردی مورد توجه قرار بگیرد. همان طور که ممکن است بدانید دریای خزر و شمال عزیزمان ایران به دلیل جاذبه های دیدنی و متعددی که دارد یکی از بهترین گزینه ها برای سفر است که از جمله مکان های خارق که در استان سرسبز گیلان قرار دارد و سفر به آن به دوستدارن طبیعت به شدت توصیه می شود.

غار خون فوشه یا همان غار فوشه از جاذبه های قلعه رودخان است. این مکان یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های دیدنی استان گیلان است که در ادامه قصد داریم به معرفی آن بپردازیم واطلاعاتی را درباره این مکان به شما ارائه دهیم، پس در ادامه برای آشنایی با این غار با لوکس ویلا همراه باشید.

غار فوشه

درباره غار خون

این غار زیبا و دیدنی قدمتی بالغ بر هزار سال دارد که در دل کوه های تالش و در منطقه ی جنگلی که مردمان محلی آن منطقه به آن خون می گویند در روستا فوشه قرار دارد که یکی از روستاهای همجوار قلعه رودخان به شمار می رود و به طور دقیق تر از روستای قلعه رودخان به سمت روستای فوشه 4 کیلومتر فاصله است فوشه از جنوب و جنوب غربی و غرب به جنگل ها و ارتفاعات و کوهستان های زیبا و از شرق و شمال شرقی به روستاهای حیدرالات و قلعه رودخان منتهی می ‌شود و این مکان محل جاری شدن چشمه ی معروف تالش است.

نام این غار از نام همین روستای فوشه گرفته شده که با پیشوند خون شناخته می شود و در زبان محلی به آن چشمه هم می گفتند و همان طور که گفته شد این نام را به علت وجود چشمه ای که در کنار غار است بر آن نهاده اند. این غار همانند غار های دیگر در سراسر کشورمان از اهمیت تاریخی و زمین شناسی برخوردار است.

غار خون فوشه به علت قدمت تاریخی و زیست محیطی از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و در دسته غار های ریزشی قرار می گیرد و در جنوب غربی روستا سرسبز و بکر فوشه واقع شده است.

مشخصات غار خون فوشه

طول غار خون فوشه 300 متر تخمین زده شده و دارای 30 متر عمق می باشد و در موقعیت جغرافیایی ۴۹ درجه و ۹ دقیقه و ۵۴ ثانیه طول شرقی و ۳۷ درجه و ۲ دقیقه و ۴۱ ثانیه عرض شمالی می باشد . غار خون فوشه از طرف جنوب به ارتفاعات برنا و لاسه پشت و تیکاو و از طرف شرق به ارتفاعات مته خوانی و از غرب به ارتفاعات دزدبن منتهی می شود.

این غار زیبا با ارتفاع 930 متر از سطح دریا قرار گرفته و از چهار دهانه می توانید به آن وارد شوید. در ابتدای ورودی این غار که ارتفاع آن به 20/2 متر و 20 سانتی متر و عرض آن به 80/2 متر و ۸۰ سانتی متر می ‌رسد و جهت غار شرقی غربی است ، رنگ خاک متمایل به قرمز می باشد که به دلیل آثار هوازدگی فیزیکی و شیمیایی حاصل از خرد شدن سنگ ‌های موجود در آن منطقه است.

هنگام وارد شده به غار شما با شیبی ملایم به سمت دامنه غار رو به رو می شوید و سپس بعد از طی کردن 10 متر یک سنگ تخریبی در مدخل ورودی غار فوشه فومن جای دارد که همین موضوع باعث شده تا شما برای پیش رفتن حدود یک متر به حالت سینه خیز دربیاید. داخل این غار چند دالان بزرگ در جهت های مختلف دیده می‌ شود که هر کدام از آن‌ ها دارای طول و عمق متفاوتی هستند.

جالب است که بدانید در غار خون فوشه دهلیزهای متعدد و چند دودکش هم به طرف بالا در آن مشاهده می‌ شود که زیبایی منحصر به فردی را به وجود آورده است. هنگام بازدید از قسمت های مختلف غار فوشه شما مخروط‌ های آهکی کف غارها که از مواد معدنی تشکیل شدن و در اثر چکیدن قطره‌ های آب آهکی از سقف غارها و یا از نوک مخروط‌ های استالاکتیت در کف غار تشکیل می‌ شود، را مشاهده می کنید که طول آنها 5 سانتی متر است و به استالاگمیت‌ معروف هستند، همچنین سفال‌ های شکسته و خفاش هم وجود دارد  بیانگر جریان زندگی و حیات در این غار است.

شایان ذکر است که شما هیچ نگرانی بابت اکسیژن در این غار نداشته باشید زیرا دراین غار هیچگونه کمبود هوا و اکسیژنی وجود ندارد. به یاد داشته باشید که برای رفتن به غار حتما امکانات کوه ‌نوردی و غارنوردی را به همراه خود ببرید.

غار خون

تجهیزات لازم برای بازدید از غار خون فوشه

برای این که بتوانید یک سفر ایمن و غار نوردی با امنیت بالا تجربه کنید پیش از سفر به سمت روستا فوشه و غار خون فومن بهتر است که وسایل ضروری و آماده کنید و به همراه خود داشته باشید زیرا که مسیر رسیدن به غار از فراز و نشیب و های بسیاری برخودار است و رعایت نکات ایمنی از اهمیت بسیاری دارد.

از جمله مهم ترین وسایلی که باید با خود به همراه داشته باشید هدلایت یا یک چراغ قوه قوی است، زیرا که همان طور که گفتیم این غار بسیار تاریک است و برای مشاهده زیبایی های آن لازم است که یک منبع نور مناسب به همراه خود داشته باشید. داشتن لباس اضافی و کفش مناسب نیز از دیگر موارد ضروری است که باید حتما به همراه داشته باشید تا با خیالی آسوده این سفر را طی کنید.

اگر هم اهل عکاسی از جاذبه های دیدنی هستید می توانید یک دوربین عکاسی مناسب جهت ثبت زیبایی های این غار به همراه بیاورید و لحظات زیبای سفر خود را در دل جاذبه های طبیعی ثبت کنید. از جمله لوازم مورد نیاز دیگر می توان به لباس یکسره ضد آب و چکمه تقریبا ضروری می باشند و تجهیزات دیگری مثل ابزار صعود و فرود، طناب برای چاه و کارابین پیچ و تسمه برای افرادی که می خواهند یک غار نوردی کامل را تجربه نمایند لازم است، اشاره کرد.

آب و هوای غار خون

به طور کلی شرایط آب و هوایی قلعه رودخان و شهر فومن مرطوب و معتدل می باشد و هم چنین به دلیل قرار گرفتن در ناحیه ای کوهپایه ای دارای آب و هوای سردسیری نسبت به باقی نقاط استان گیلان است. همین نوع آب و هوا سبب شده تا مردم به کشاورزی و دامپروری بپردازند و محصولاتی مثل برنج، پنیر، عسل طبیعی و مرکبات را به فروش برسانند. هم چنین مردم این منطقه مشغول به باغ داری و زنبور داری و تولید صنایع دستی نیز هستند.

نکاتی که باید پیش از بازدید از خون فوشه بدانید!

یکی از مهم ترین مواردی که باید در سفرتان به این منطقه بسیار به آن توجه کنید حفاظت از منابع و عناصر طبیعی موجود در این منطقه است. در طی سفرتان به یاد داشته باشید به سوغات بردن هر یک از این عنصار طبیعی می تواند موجب بهم خوردن نظم طبیعت و نابودی آنجا شود و صدماتی جبران ناپذیر را برای منابع طبیعی جزیره به بار بیاورد.

همچنین باید به این نکته بسیار توجه داشته باشید که حفاظت از محیط زیست جزء مسئولیت های اصلی هر گردشگر است و باید از آسیب رساند به منابع طبیعی به شدت خودداری کنید. همچنین به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • بازدید از غار خون فوشه فومن برای تمامی افراد به صورت رایگان است.
  • در این غار به دلیل وجود خفاش بهتر است تا سکوت را رعایت کنید.
  • برای پیشروی در غار حتما وسایل و تجهیزات مناسب به همراه خود داشته باشید.
  • اگر قصد ماجراجویی در این غار را دارید پیشنهاد می شود که با تیم حرفه ای از این مکان بازدید کنید.
  • لازم است بدانید که هیچگونه امکانات رفاهی و خدماتی برای گردشگران در این منطقه وجود ندارد و از همین رو پیش از شروع سفرتان حتما وسایل مورد نیاز خود را تهیه نمایید.
  • در هنگام بازدید از غار به دلیل قدمت و حساسیت بالای استالاگمیت‌ به هیچ عنوان آنها را لمس نکنید، زیرا که هرگونه تماس با آنها می تواند باعث تخریب و صدمه آنها شود.

غار در روستا فوشه

جاهای دیدنی شهرفومن

شهر فومن به عنوان یکی از مقاصد گردشگری بسیار پر طرفدار شناخته می شود، به همین دلیل بهتر است بعضی از جاهای دیدنی این شهر کوچک اما زیبا را بشناسید تا در هنگام سفر به این منطقه علاوه بر غارفوشه بتوانید از مکان های بیشتری بازدید کنید.

  • پارک فومن که به واسطه مجسمه های داخل آن بسیار شهرت پیدا کرده و چهار مجسمه دختر در پارک به دست بانوان هنرمند فومن در فومن ساخته شده و گردشگران در کنار این مجسمه ها عکس های زیبایی را به عنوان یادگاری ثبت می کنند. همچنین گردشگران زیادی هستند که پارک فومن را به عنوان محلی برای برپایی بساط پیک نیک انتخاب می کنند و ساعاتی را به خوشی در کنار همراهان خود می گذرانند.
  • ییلاقات کوربار یکی از زیباترین و کمتر شناخته شده ترین مناطقی که در نزدیکی های شهر فومن قرار دارد، ییلاق کوربار می باشد که در میان جنگل های سرسبز و انبوه قرار گرفته است. ز آنجایی که این منطقه ییلاقی بوده و دارای هوایی سرد و کوهستانی می باشد بهتر است در فصل های بهار و تابستان به بازدید از این منطقه بروید.
  • منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی از مکان های دیدنی فومن که این منطقه سرسبز و زیبا از سال 1378 توسط سازمان محیط زیست به عنوان مناطق حفاظت شده است. از حیوانات این منطقه می توان به وباه، خرس، پلنگ، قرقاول، گورکن، گربه جنگلی، مرال، تشی، شوکا، شغال، گراز اشاره کرد. اگر می خواهید برای کوهنوردی و جنگل نوردی به این منطقه زیبا بروید، سعی کنید با گروه های کوهنوردی و یا کسانی که با منطقه آشنایی دارند همراه شوید. در مسیر ممکن است به دوراهی هایی برخورد کنید که مسیر برگشت برایتان دشوار شود.
  • رودخانه پلنگ ور که در اطراف آن درختان انبوه و سرسبز کوتاه و بلندی روییده اند و از کوه های تالش در بخش جنوبی ده آلیان سرچشمه می گیرد و در مسیر خود از مزارع کشاورزی روستای سه سار عبور می کند و آن ها را سیراب می کند و از روستا عبور می کند و خارج می شود. گردشگرانی که به بازدید از این رود خانه می روند می توانند در کنار آن قدم بزنند و از طبیعت زیبا و آب و هوای مطبوع آن لذت ببرند.

بهترین زمان بازدید از خون فومن

شهر فومن شهری سرسبز و پر از جاذبه های گردشگری می باشد که از شهرهای استان گیلان به شمار می رود. فومن شهری است که در تمام فصل های طول سال بسیار دیدنی بوده و در هر فصلی زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد و در هر فصلی که به این شهر سفر کنید زیبایی های خاصی را خواهید دید. فومن یک ناحیه ییلاقی به شمار میرود و در ارتفاعات قرار گرفته و با این که غار خون فوشه در یک فرو رفتگی است ولی ارتفاع آن از سطح دریا 1300 متر می باشد.

پاییز این نقطه جغرافیایی پر باران است و امکان سیل در غار خون فوشه وجود دارد. زمستان نیز به قدری سرد است که عده ی کمی می توانند تا این حد کاهش دما را تحمل نمایند. برای این که تجربه ی خوبی از سفرتان داشته باشید بهتر است فصول بهار یا تابستان را برای این منظور انتخاب کنید.

مسیر دسترسی به غار فوشه فومن

غار فوشه که یکی از مناطق دیدنی فومن به شمار می رود در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب غربی روستای فوشه و ۴ کیلومتری قلعه رودخان در دل منطقه جنگلی به نام جنگل خون قرار گرفته است. شما برای رسیدن به این غار بعد از روستا فوشه از جاده اصلی به محله به اسم للکی پرده سر می رسید، ارتفاع این محله 340 متر است که چیزی حدود 20 خانوار جمعیت دارد تا این محله جاده آسفالت است.

کوهپیمایی از منطقه للکی پرده سر و در منطقه جنگلی و از کنار رودخانه برای رسیدن به غار شروع می ‌شود، در مسیر ابتدا به مناطق دامداری دریا لات، کله ماسون، ریحانه، شهرگاه، شیخ جمال، اناردشته، عسکاسون، سیاه پوست عبور می کنید تا به این منطقه که حدود 5 و نیم کیلومتر است و ارتفاع آن 615 مترمی باشد از کنار رودخانه حرکت می‌ کنید ولی بعد از محله سیاه پوست از سمت راست رودخانه تا ارتفاع 70 متری صعود کرده و سپس به صورت افقی حرکت می‌ کنید.

و پس از 1 ساعت و ربع کوهپیمایی به منطقه لیسندی به یک زیرشاخه رودخانه فوشه می ‌رسید که ارتفاع آن 854 متر است و بعد از گذشتن از رودخانه به جهت جنوب غربی حرکت کرده و 10 دقیقه به طرف ارتفاع صعود می ‌کنیم که در اطراف درخت‌ های سرخدار یا کاج جنگلی مشاهده می ‌شود و بعد از 5 دقیقه نیز به سمت جنوب شرقی در شیب به صورت افقی حرکت کرده که به دهانه غار می ‌رسید.

غار در زیر یک خط الراس فرعی قسمت شرقی میاناب که هم در سمت شرق و غرب آن زیر شاخه‌ های رودخانه فوشه جاری است قرار دارد. از للکی پرده سر تا دهانه غار حدود 9 کیلومتر راه است که 3 ساعت و نیم کوهنوردی نیاز است. همانطور که گفته شد برای دست یافتن به این غار باید مسیری در حدود 4 ساعت را کوهپیمایی و از مسیری پر فراز و نشیب عبورکنید.

ولی این مسیر به قدری زیبا و سرسبز است که از دیدن آن نهایت لذت را می برید. تا رسیدن به غار خون فوشه می توانید در فضاهای زیبایی که در مسیر از آنها عبور می کنید اتراق کنید و ضمن استراحت از جاذبه های بکر طبیعی نهایت لذت را ببرید.

آدرس غار فوشه: استان گیلان، شهرستان فومن، ۱۵ کیلومتری روستای فوشه، نزدیکی قلعه ‌ی رودخان

روستا فوشه

رزرو سوئیت در فومن

استان گیلان دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری متعددی است و  سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از این جاذبه ها به این مکان سفر می کنند. از همین رو پیشنهاد می شود که اگر قصد سفر و اقامت در این استان و شهر فومن را دارید، پیش از سفرتان اقامتگاه مورد نظرتان را انتخاب و رزرو نمایید.

اگر می خواهید یک اقامت خوب در سفرتان داشته باشید و قصد مسافرت یک روزه ندارید، سعی کنید قبل از سفر برای اجاره سوئیت در فومن از طریق سایت لوکس ویلا برای رزرو یا بررسی موارد موجود اقدام کنید. شما می توانید با یک اقامت خوب در اطراف غار خون فوشه و در منطقه ی زیبا و دیدنی شهر فومن، تجربه ای فوق العاده از سفر خود داشته باشید.

هم چنین با ماندن در این منطقه می توانید علاوه بر غار خون، طبیعت و مناطق دیدنی فومن که در بالا به چند مورد از آن ها اشاره کردیم را نیز ببینید و سفر بی نظیری برای خود و خانواده بسازید.

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان، شهرستان فومن، ۱۵ کیلومتری روستای فوشه، نزدیکی قلعه ‌ی رودخان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه