عمارت امیریه بوشهر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

عمارت امیریه بوشهر عمارتی تاریخی و به جا مانده از دوران قاجار در شهر بوشهر است که در محله کوتی این شهر واقع شده و امروزه به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی بوشهر شناخته می شود. بوشهر شهری گرم و ساحلی در جنوب ایران است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و طبیعت زیبایی که در آن وجود دارد، به شهرت رسیده و گردشگران زیادی برای بازدید از انواع جاذبه های دیدنی آن، راهی بوشهر می شوند. در واقع بوشهر شباهت زیادی به یک شبه جزیره کوچک داشته و که یک سمت آن به دریای نیلگون خلیج فارس و سمت دیگر آن نیز به رشته کوه های زاگرس محدود می شوند و این ویژگی توانسته بر زیبایی ها و جاذبه های آن بی افزاید. اگر اهل طبیعت گردی باشید، شهر بوشهر انواع جاذبه های طبیعی زیبا و شگفت انگیزی را در طبیعت خود جای داده که هر کدام از آن ها می توانند جزء جاذبه های مورد علاقه طبیعت گردان باشند. جاذبه ای که در این بخش می خواهیم به آشنایی با آن بپردازیم، عمارتی تاریخی و به جا مانده از روزگار قاجاریان می باشد. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا اطلاعات لازم برای آشنایی با عمارت امیریه بوشهر را به دست آوریم.

عمارت امیریه بوشهر کجاست و مسیر دسترسی

عمارت امیریه بوشهر یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری بوشهر بوده که در محله کوتی و نزدیکی های دریای خلیج فارس قرار گرفته است. در صورتی که بخواهید با استفاده از خودرو به سراغ این عمارت تاریخی بروید، می توانید از مسیر جاده ساحلی استفاده کرده و وارد مسیر خلیج فارس شوید و از طریق لیان وارد خیابان سیراف شده تا به این عمارت زیبا دسترسی پیدا کنید.

ساعت بازدید از عمارت امیریه بوشهر: از ساعت 9 صبح تا 17 بعد از ظهر

آدرس عمارت امیریه بوشهر: استان بوشهر، بوشهر، خیابان ساحلی، پارک خلیج فارس، محله کوتی

عمارت امیریه بوشهر

آشنایی با عمارت امیریه بوشهر

عمارت امیریه بوشهر از جمله قدیمی ترین بناهای تاریخی شهر بوشهر است که در محله کوتی این شهر قرار گرفته و از دوران قاجار به یادگار مانده است. شهر زیبای بوشهر از بهترین شهرهای جنوبی و ساحلی ایران می باشد که انواع جاذبه های دیدنی گردشگری در آن وجود دارند و سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده و به آن سفر می کنند. عمارت امیریه بوشهر نیز همانند بسیاری دیگر از بناهای تاریخی که در بسیاری از شهرهای ایران وجود دارند، در طول عمر خود از کاربری های مختلفی برخوردار بوده است.

در سال 1376 هجری شمسی توسط اداره میراث فرهنگی و بنیاد ایران شناسی، این عمارت تاریخی به موزه مردم شناسی بوشهر تبدیل شود. عمارت امیریه بوشهر از شمال به محله های یهودی های بوشهر، از شرق به محله عرب ها، از غرب به دریا و از جنوب به محله کوتی ها محدود می گردد و به همین جهت دارای موقعت مکانی مناسبی در این شهر می باشد.

تاریخچه عمارت امیریه بوشهر

عمارت امیریه که جزء مهمترین جاذبه های تاریخی بوشهر محسوب می شود و از دوران قاجار در این شهر به جا مانده، توسط اداره میراث فرهنگی و بنیاد ایران شناسی به موزه مردم شناسی بوشهر تبدیل گردیده و با تغییر کاربری مواجه شده است. بر اساس نوشته ای از عبدالکریم مشایخی، زمین های این عمارت تاریخی توسط تاجری بوشهری به نام جمشیدیان خریداری شده بود و در سال 1317 هجری قمری، توسط یکی از حکمرانان کل بنادر و جزایر خلیج فارس به نام احمد خان دریابیگی احداث شد و عملیات ساخت آن تا سال 1319 به پایان رسید.

در زمان اوایل حکومت رضا شاه پهلوی، این ساختمان را به عنوان شهرداری یا همان بلدیه انتخاب کرده بود و شهرداری در آن مستقر شده بود و در حال حاضر شورای شهر بوشهر این عمارت را در اختیار خود گرفته است. در آن زمان شهردار وقت بوشهر شخصی به نام سید حسین سیادت ملقب به سید حسین بلدیه بود که در این ساختمان مستقر بود. در سال 1376 که این ساختمان به موزه مردم شناسی بوشهر تبدیل گردید، در سال 1378 بازسازی هایی بر روی آن انجام شد. عمارت امیریه بوشهر در تاریخ 19 اردیبهشت سال 1378 با شماره 2319 به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت امیریه بوشهر

معماری عمارت تاریخی امیریه بوشهر

ساختمان ها و عمارت های مختلفی را در شهرهای جنوبی ایران خواهیم دید که نمای بیرونی آن ها سفید بوده و مناظری زیبا را پدید آورده اند. عمارت امیریه بوشهر نیز همانند بسیاری دیگر از ساختمان های این شهر دارای نمای بیرونی سفید رنگ می باشد. در رابطه با موقعیت مکانی این عمارت سدیدالسلطنه کبابی می گوید: در مغرب این عمارت محله ای نیست و دریاست و محله عرب ها در مشرق آن و شمال آن محله یهودی ها و محله کوتی ها نیز در جنوب آن قرار گرفته اند. از آنجایی که از تزئینات متنوعی در این عمارت به کار برده شده اند، توجه بسیاری را به خود جلب نموده است. بیشترین مصالحی که برای ساخت این عمارت به کار برده شده اند شامل سنگ های مرجانی، چوب ساج و گچ می شوند.

این ساختمان دارای 2 طبقه بوده که هر طبقه 10 اتاق را در خود جای داده اند و دور تا دور حیاط مرکزی ساختمان را فرا گرفته اند. اتاق های بزرگی که در این ساختمان وجود دارند، از چشم انداز زیبا و تماشایی رو به دریای آبی و نیلگون خلیج فارس بهره مند هستند که در هر طبقه از این عمارت، یک اتاق بزرگ وجود دارند. بر اساس اسناد و مدارکی که از گذشته یافت شده اند، می توان حدس زد که این اتاق ها دارای کاربری پذیرایی یا کنفرانس بوده اند. حیاط این ساختمان در مرکز آن قرار داشته و توسط اتاق هایی که در دو طبقه وجود دارند محاصره شده است. طبقه بالا نیز دارای بالکنی زیبا با نرده های چوبی بوده که ستون هایی سفید رنگ در میان آن ها قرار گرفته اند. یک ایوان بزرگ به همراه دو درگاه ورودی در مقابل ساختمان وجود دارند.

در گوشه ای مشرق این ساختمان، مسیر پلکانی وجود دارد که امکان دسترسی به پشت بام عمارت را فراهم آورده است. از چوب ساج برای ساخت درب ها و پنجره های عمارت امیریه استفاده شده که این درهای دو لنگه مزین به نقش و نگارهای زیبا شده اند. پنجره های کوچکی که بر روی درب های چوبی اتاق ها وجود دارند، نورگیری بهتری را برای فضای داخل اتاق ها فراهم آورده اند. سقف این بنای تاریخی پوشیده از چوب صندل (چندل) بوده و تعدادی ستون های چوبی برای جلوی این عمارت قرار داده شده اند. از آنجایی که عمارت امیریه بوشهر در فاصله نزدیکی از دریای خلیج فارس قرار داشته و رطوبت ناشی از آب دریا این عمارت را تهدید می کرده، ستون های چوبی مقابل ساختمان پوشیده از نوعی پوست درخت نارگیل به نام بند کنبال یا کومبار شده و برای به هم نخوردن ظاهر بنا، گچ کاری هایی روی آن ها انجام شده است.

بسیاری از بخش های این عمارت تاریخی به تزئینات متنوعی مزین شده اند که می توان به مورادی نظیر گچ بری سردرها، نقش و نگارهای در و پنجره های چوبی، گوه های برنجی در درگاه ورودی ساختمان و غیره اشاره نمود. هر کدام از این تزئینات که در بخش های مختلفی از ساختمان به کار رفته اند، زیبایی های چشمنوازی را برای هر یک از بخش های ساختمان پدید آورده اند و سبب گردیده از معروف ترین جاذبه های تاریخی بوشهر شناخته شود.

موزه مردم شناسی بوشهر

پیش تر با تاریخچه و سرگذشت پنهان شده در پس این عمارت تاریخی آشنا شدیم و دانستیم که در سال 1376 این عمارت کاربری های گذشته خود را از دست داد و به موزه مردم شناسی بوشهر تبدیل شد. در حیاط مرکزی این خانه ابزارآلات کشاورزی مختلف و ماکت لنج دیده می شوند که نشان از شغل اغلب اهالی این شهر می باشند. هنگامی که وارد اولین طبقه از این موزه شوید، می توانید مواردی نظیر ماکت بافت تاریخی – فرهنگی شهر چهار محل، نقشه های هوایی بندر بوشهر، تابلوهایی با تصاویر مختلفی همچون اتاق آب، آثار تاریخی طبیعی، اتاق حنابندان و مطبخ یا آشپزخانه را مشاهده نمایید.

طبقه دوم عمارت نیز دیدنی های متنوعی را در خود جای داده که می توانید از اتاق نشیمن بوشهری، اتاق موسیقی سنتی و آئینی بوشهر، مشاغل مختلف مربوط به بازار قدیم بوشهر و صنایع دستی دیدن کنید. نمونه هایی از آبزیان خلیح فارس و صنایع دستی دریایی در بالکن و راهروی طبقه دوم عمارت امیریه بوشهر قرار داده شده اند. تماشای هر کدام از این بخش های متنوع در موزه مردم شناسی بوشهر می تواند ما را با جنبه های مختلفی از شهر آشنا سازند. بازدید از این موزه به دلیل موقعیت مکانی ویژه و معماری چشمنواز آن خالی از لطف نبوده و بسیاری از گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، به بازدید از موزه مردم شناسی بوشهر اقدام می کنند.

شرایط بازدید از موزه مردم شناسی بوشهر

اگر تصمیم داشتید از این موزه تماشایی که جزء جاذبه های دیدنی بوشهر محسوب می شود دیدن کنید، می توانید از ساعت 9 صبح تا 17 بعد از ظهر به بازدید از این عمارت تاریخی اقدام کنید.

عمارت امیریه بوشهر

[html_block id=”72402″]

راهنما سایت

آدرس

استان بوشهر، بوشهر، خیابان ساحلی، پارک خلیج فارس، محله کوتی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 17

یک‌شنبه

9 الی 17

دو‌شنبه

9 الی 17

سه‌شنبه

9 الی 17

چهار‌شنبه

9 الی 17

پنج‌شنبه

9 الی 17

جمعه

9 الی 17
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه