شاندیز مشهد فرا تر از یک رستوران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

هرگاه نام شاندیز مشهد به گوشمان می رسد، ذهنمان تنها به سوی رستوران شاندیز می رود. اما خوب است بدانیم که شاندیز تنها یک رستوران نیست و یکی از شهرهای پر جاذبه در مشهد محسوب می شود. در این منطقه جاذبه های گردشگری متعددی وجود دارد که دل هر بیننده ای را فریب می دهد. اگر شما هم تاکنون تصور می کردید که شاندیز فقط یک رستوران در مشهد می باشد بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با شاندیز مشهد بیشتر آشنا شوید، با لوکس ویلا همراه باشید.

معرفی شاندیز مشهد

هر زمان که می خواهیم به مشهد سفر کنیم، تنها هدفمان زیارت حرم مطهر امام رضا و گردش در اطراف حرم می باشد. اما بهتر است با تمام جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر مشهد آشنا شویم و اگر قصد سفر به این شهر را داریم، تنها گشت و گذارمان را محدود به خیابان های اصلی شهر نکنیم و جاهای دیدنی دیگری در مشهد را تجربه کنیم. شاندیز مشهد یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری در استان خراسان رضوی محسوب می شود که با شنیدن تعارفی راجع به آن، هر گردشگری دوست دارد از آن دیدن کند.

منطقه شاندیز مشهد در فاصله 25 کیلومتری از غرب شهر مشهد واقع شده است و دارای آب هوایی بسیار معتدل و مطلوب می باشد. وجود رودخانه های دائمی و فصلی در این شهر باعث شده گونه متنوعی از گیاهان زیبا در آن رشد کنند. اگر به مشهد سفر کردید و قصد دور ماندن از شلوغی و آلودگی شهر را داشتید، یکی از جاهایی که می توانید به آن بروید و به آرامش برسید، بدون شک منطقه شاندیز می باشد.

شاندیز مشهد

تاریخچه شاندیز مشهد

در ابتدا شاندیز تنها یک روستا بود، اما رفته رفته و به مرور زمان از روستا به شهر تبدیل شد و طبق آماری که از سرشماری در سال 1395 در این شهر صورت گرفت، جمعیت شاندیز حدود 38 هزار نفر برآورد شده است. در تاریخچه این منطقه آمده است که در زمان های گذشته، قلعه ای در این شهر قرار داشته که اهالی محل برای در امان ماندن از بلایای طبیعی و همچنین حملات دشمنان، به آن پناه می بردند.

همچنین درمورد نام گذاری شاندیز گفته می شود که این دژ بسیار مقاوم و مستحکم بوده و در کتب مختلف آن را با نام های مختلفی همچون شاه دژ، شاهان دژ، شاندز و شاه دیز خوانده اند. با گذشت زمان این نام ها به شاندیز امروزی تبدیل شد. امروزه از شاندیز به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر مشهد یاد می شود.

جاذبه های طبیعی و دیدنی شاندیز مشهد

هنگامی که با این منطقه زیبا و گردشگری مواجه خواهید شد، شما را از تمام زیبایی های خود متحیر خواهد کرد. در این منطقه رودخانه های فصلی و دائمی متعددی وجود دارند که موجب زیبایی چندین برابر شاندیز شده اند. البته از آنجایی که این منطقه گردشگری بوده، امکانات متنوعی در آن افزوده شده اند.

روستای خادر

یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی شاندیز می توان به روستایی بکر که روستای خادر نام دارد اشاره کرد. بسیاری از گردشگران این روستا را که حدود 5 کیلومتر از مرکز شاندیز فاصله دارد، برای پیک نیک انتخاب می کنند. همچنین علاقمندان به کوهنوردی می توانند به این روستا در منطقه شاندیز بیایند و برای کوهنوردی از قله های اطراف روستای خادر استفاده کنند. هنگامی که به قله این کوه ها برسید، چشم انداز بسیار زیبا و بی نظیری از دیگر روستاهای اطراف شاندیز خواهید دید. به دلیل بکر و دست نخورده بودن این منطقه طرفداران زیادی دارد.

شاندیز مشهد

روستای ابرده

یکی از روستاهای اطراف شاندیز، روستای ابرده می باشد که در میان یک دره واقع شده است و از آب و هوای بسیار مطلوبی برخوردار می باشد. در زمستان ها از نقاط مرتفع این روستا برای تفریحات و ورزش های زمستانی نظیر اسکی استفاده می کنند.

روستای ابرده بالا

به دلیل موقعیت مکانی فوق العاده این منطقه، بهشت مشهد شهرت یافته است و همچنین آب و هوای بسیار دلچسبی دارد. روستای ابرده بالا جزو روستاهایی است که در تمام طول سال زیبایی های خاص خود را دارد و در فصل زمستان و بارش برف، می توان از ارتفاعات آن برای ورزش اسکی استفاده کرد.

اماکن تاریخی شاندیز مشهد

از آنجایی که منطقه شاندیز یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری مشهد به شمار می رود، دارای قدمتی طولانی می باشد، انتظار می رود اماکن تاریخی مختلفی در آن ببینیم. در ادامه با اماکن تاریخی شاندیز بیشتر آشنا خواهیم شد.

آرامگاه شیخ حافظ ابردهی

شیخ حافظ ابردهی که یکی از شاگردان اخی علی بود و در میان سلسله کروبیه دارای جایگاه و منصب ویژه ای بود، در سال 809 هجری قمری چشم بر جهان بست. برای ایشان آرامگاهی در منطقه ابرده شاندیز ساختند و وی در آن آرام گرفت. این آرامگاه دارای بنا و گنبدی زیبا می باشد که امروزه به یکی از اماکن دیدنی و تاریخی شاندیز تبدیل شده است.

کاروانسرای رباط ویرانی در شاندیز

درمورد قدمت کاروانسرای رباط ویرانی اطلاعات درستی وجود ندارد و تنها از برخی مورخان شنیده شده است که متعلق به دوران تیموری می باشد. از کاروانسرای رباط ویرانی به عنوان محلی برای استراحت مسافران استفاده می شد. در سال 1385 قسمتی از این کاروانسرا را به موزه تبدیل کردند و گردشگران امکان بازدید از این موزه را نیز دارند.

شاندیز مشهد

اماکن تفریحی در شاندیز مشهد

شاندیز مشهد که جزو مناطق گردشگری مشهد به شمار می رود، از جاذبه های تفریحی متنوعی برخوردار است. همچنین در سال های اخیر امکانات تفریحی دیگری در این منطقه افزوده شده است.

رصدخانه نجوم رضوی شاندیز

یکی از پرطرفدارترین جاذبه های تفریحی شاندیز مشهد رصدخانه نجوم رضوی می باشد. افرادی که علاقمند به کسب اطلاعات بیشتری درمورد فضا و کهکشان راه شیری می باشند می توانند با مراجعه به رصدخانه نجوم رضوی و با استفاده از تلسکوپ آن ها را مشاهده کنند.

خیابان آبشار

خیابان آبشار در منطقه شاندیز مشهد به دلیل داشتن فضایی سرسبز و تعداد زیاد مغازه های آن، می توان یکی از زیباترین خیابان های کشور به شمار آورد. بسیاری از گردشگران به این خیابان می روند تا با قدم زدن در میان فضای سرسبز و مغازه های متنوع آن روح خود را سرشار از آرامش و طراوت کنند.

پارک جنگلی شاندیز

پارک جنگلی شاندیز در مساحتی به وسعت 30 هزار مترمربع ساخته شده است. یکی از زیبایی های این پارک جنگلی وجود رودخانه ای است که از کنار آن جریان پیدا کرده است. بسیاری از گردشکران برای آن که یک روز را در فضایی طبیعی به همراه امکانات تفریحی بگذرانند راهی این پارک جنگلی می شوند.

مجموعه توریستی و تفریحی گلستان شاندیز

مجموعه توریستی و تفریحی گلستان شاندیز در جنوب شاندیز و در مساحتی حدود 36 هکتار احداث شده است. در این مجموعه توریستی و تفریحی اماکن ورزشی، ویلا و پاساژ ساخته شده است. گردشگران می توانند در این مجموعه علاوه بر تفریح به خرید نیز بپردازند.

موزه شهرداری شاندیز

در موزه شهرداری شاندیز، آثار تاریخی و فرهنگی شهرداری شاندیز دیده می شود. در این مکان فرهنگی بازدیدکنندگان می توانند با فرهنگ های گذشته اهالی شاندیز آشنا شوند. علاوه بر این ها، آثار ارزشمند استاد حسینی پور که شامل تابلوها و نقاشی ها می شوند قرار دارند. همچنین تصاویری از شاندیز قدیم، فیلم های مستند، ابزارهای قدیمی، سنگ قبرهای قدیمی، حیوانات تاکسیدرمی و… وجود دارند که می توان از آن ها دیدن کرد.

شاندیز مشهد

مجموعه توریستی رستوران های پدیده شاندیز

مجموعه رستوران های پدیده شاندیز در مساحتی حدود 506 هزار هکتار ساخته شده است و در این ساختمان 5 طبقه وجود دارد. در این ساختمان یکی طبقه از آن هایپر مارکت می باشد و دیگر طبقات به کسب و کارهای دیگر اختصاص یافته اند. همچنین امکانات تفریحی دیگری نیز وجود دارند که گردشگران می توانند از آن ها استفاده کنند.

اگر به بازدید از شاندیز مشهد رفتید، غذای لذیذ و مشهور این منطقه که به شیشلیک شاندیز شهرت دارد را فراموش نکنید. در این غذای لذیذ شش تکه گوشت گوسفند وجود دارد و آن را به یک غذای بین المللی تبدیل کرده است.

قلعه تاریخی شاهان دژ

اگر به اینمنطقه سفر کردید می تواندی قسمت های مختلفی از قلعه شاهان دژ را مشاهده کنید. در زمان های گذشته این قلعه از اهمیت بالایی برخوردار بوده اما با گذر زمان بسیاری از بخش های آن در برابر آسیب های وارده به آن به ویرانه تبدیل شده است.

روستای ابرده و روستای زشک در اطراف شاندیز

روستای ابرده و روستای زشک، از جاذبه های دیدنی و گردشگری شاندیز به شمار می روند. برخی از گردشگران که با این مناطق آشنا هستند، برای پیاده روی در هوایی تمیز به این روستاها رفته و به پیاده روی در فضایی آرام و دل انگیز می پردازند. وجود رودخانه های فصلی و دائمی در این روستاها، بر زیبایی های آن ها افزوده اند.

تله کابین زشک

اولین تله کابین ساخته شده در شمال شرق کشور، تله کابین زشک می باشد. هنگامی که در کابین این تله کابین ها نشسته اید، می توانید چشم انداز بی نظیری از روستای زشک و اطراف را مشاهده کنید.

شاندیز مشهد

پاراموتور، فرصتی برای پرواز در شاندیز

اگر جزو افرادی هستید که به پرواز و ارتفاع علاقمند هستید و ترس از ارتفاع ندارید، می توانید در پاراموتور شاندیز لذت پرواز در ارتفاع های مشهد را تجربه کنید. برای دسترسی به این مجموعه می بایست خود را به میدان ولیعصر شاندیز مشهد برسانید.

شکم گردی در رستوران های شاندیز

یکی از بخش های جذاب شاندیز می توان به بخش شکم گردی و رستوران های آن اشاره کرد. در این منطقه می توانید غذاهای لذیذی در رستوران های این منطقه پیدا کرد.

رستوران ارم

رستوران ارم شاندیز در سال 1362 تاسیس شده و شامل سه بخش می باشد. این بخش ها شامل بخش سنتی، فضای باز و بخش سالن VIP می باشند. از غذاهای پرطرفدار و لذیذ رستوران ارم می توان به شیشلیک و کباب آن اشاره کرد.

شاندیز مشهد کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر قصد رفتن به منطقه شاندیز مشهد را دارید می توانید از میدان بسیج به اولین خروجی میدان که رسیدید از آن خارج شوید. پس از آن به میدان شریعتی خواهید رسید که می بایست مسیر را به صورت مستقیم پیش بروید. پس از آن به میدان ملک آباد می رسید، از آنجا نیز مسیر مستقیم را پیش بگیرید تا به پل آزادی برسید و وارد بلوار وکیل آباد شوید. از بلوار وکیل آباد حدود 18 کیلومتر پیش بروید و پس از آن به دو راهی طرقبه و شاندیز می رسید. مسیری که به سمت شاندیز می رود را انتخاب کنید و پیش بروید تا به شهر گردشگری شاندیز برسید.

اقامتگاه بومگری ماژان

اگر قصد اقامت در شهر شاندیز را دارید، می توانید از اقامتگاه بومگردی ماژان استفاده کنید. همچنین با زندگی بومیان این منطقه آشنا خواهید شد. اما چنانچه تنها برای گردش یک روزه به شاندیز می روید و به دنبال اقامتگاه مناسب تر و مجهزتری در شهر مشهد هستید، می توانید از سوئیت مشهد نزدیک حرم استفاده کنید. این سوئیت ها دارای فاصله بسیار کمی از حرم بوده و از امکانات مناسبی برخوردار می باشند.

شاندیز مشهد

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، 20 کیلومتری شمال غربی مشهد، شهر شاندیز

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه