سفری کوتاه به دریاچه سد لتیان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

قبل از هرچیز بهتر است بدانیم که نام دریاچه سد لتیان، پیش از انقلاب فرحناز بوده و پس از انقلاب نام آن به لتیان تغییر پیدا کرده است. ساخت سد لتیان باعث به وجود آمدن دریاچه ای در پشت آن شده که وسعت آن حدود 330 هزار هکتار می باشد. سد لتیان دارای سدی بزرگ و بتنی بوده و یکی از اماکن تفریحی و گردشگری در نزدیکی استان تهران می باشد. منطقه سد لتیان دارای آب و هوای معتدل و خوبی بوده و می تواند یکی از جاذبه های گردشگری به شمار آید. این دریاچه به منظور تامین آب شرب استان تهران، آبیاری زمین های زراعی و کشاورزی ورامین و تولید آب و برق، مطالعات و تحقیقات آن را آغاز نمودند و در سال 1346 از آن بهره برداری کردند. همچنین دریاچه لتیان حدود 30 درصد از آب شرب استان تهران را تامین می کند.

دریاچه سد لتیان

همه چیز درباره سد لتیان

سد لتیان بین دو کوه جاجرود و بندک قرار گرفته و به صورتی است که از دو طرف این سد را احاطه کرده اند و از زیبایی های لتیان به شمار می آید. از دیگر زیبایی های این منطقه می توان از پارک جنگلی لتیان و تلو نیز یاد کرد. یکی از مهمترین دلایلی که افراد زیادی این منطقه را برای تفریح انتخاب می کنند، وجود آرامش بی حد و حصر و آب و هوای بی نظیری است که می توان در آنجا پیدا کرد.

تاریخچه سد لتیان

همانطور که در بالا ذکر شد، نام سد لتیان پیش از انقلاب فرحناز بوده و پس از انقلاب به لتاین تغییر پیدا کرد. نام لتیان الهام گرفته از یکی از روستاهای استان لواسان بوده و همچنین این روستا زمانی که لتیان در حال احداث بود به زیر آب رفته و اهالی روستای لتیان به شهر لواسان رفتند و در آن جا سکونت کردند. ناگفته نماند سد لتیان در مسیر رودخانه جاجرود قرار گرفته و در فاصله ارتفاع 1600 متری از سطح دریا ساخته شده است.

دریاچه سد لتیان

اماکن تفریحی اطراف سد لتیان

دریاچه سد لتیان و محله های اطراف آن می تواند تفرجگاهی بی نظیر برای ساکنین تهران باشد. گردشگران می توانند سد لتیان را برای یک روز تفریحی و یا آخر هفته ها انتخاب کنند و از طبیعت آن جا نهایت لذت را ببرند. از دیگر اماکن تفریحی اطراف سد لتیان می توان به تپه سد پیاز، گلندوک، قاضی آباد، کلاک، نجارکلا، آبشار ناران، دشت هویج، سبو بزرگ، سبو کوچک و منطقه حافظت شده ورجین اشاره کرد.

همچنین یکی از تفریحات دریاچه سد لتیان ماهیگیری بوده که افراد می توانند به آنجا بروند و برای وعده غذایی خود ماهی هایی نظیر ماهی سفید و کپور کراس تازه از آب بگیرند و از هوای دلچسب این منطقه در کنار عزیزان خود لذت ببرند. علاوه بر ماهیگیری نیز می توان از قایق سواری در این دریاچه یاد کرد که یکی از تفریحات پر طرفدار گردشگران به شمار می آید.

افزون بر این ها امکان دوچرخه سواری نیز در این منطقه برای همگان وجود دارد. علاوه بر تمام این ها، می توانید از جاذبه های دیگری نظیر پارک جنگلی لتیان، پارک جنگلی تلو و کاخ شاه که در نزدیکی سد لتیان هستند، لذت ببرید. اگر اهل گردش بیشتر هستید می توانید به روستاهای اطراف سد رفته و از گردش و تفریح در آن مناطق بهره مند شوید و یک روز به یاد ماندنی برای خود بسازید و از شلوغی شهر دور شوید.

دریاچه سد لتیان

پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو یا پارک جنگلی غزال دارای چشم انداز بی نظیری به دریاچه سد لتیان و کوه های البرز دارد. تلو به دو بخش بالا و پایین تقسیم شده و چهارمین رتبه پارک جنگلی استان تهران را به لحاظ وسعت از آن خود کرده است. شما می توانید از مسیر اتوبان شهید بابایی و اتوبان زین الدین به این پارک دسترسی پیدا کنید.

پارک جنگلی لتیان

علاوه بر پارک جنگلی تلو، پارک جنگلی لتیان نیز از دیگر جاذبه های گردشگری اطراف سد لتیان بوده که یکی از مجموعه های تفریحی بزرگ شمال شرق تهران را تشکیل می دهد. این پارک جنگلی حدود 1000 هکتار وسعت داشته و از جنوب اتوبان شهید بابایی می توان به آن دسترسی پیدا کرد.

بهترین زمان گردش در سد لتیان

از آنجایی که سد لتیان در منطقه لواسان قرار داشته و دارای آب و هوای خنک تری نسبت به تهران می باشد، بهترین زمان برای رفتن به این منطقه به منظور گردش و تفریح، ماه های نیمه اول سال یعنی فصول بهار و تابستان می باشد را انتخاب کنید که هوای تهران گرم تر است. اما اگر قصد دارید در فصول سرد سال نیز این منطقه را برای گردش انتخاب کنید باید کمی مجهز تر و لباس های گرم تری را با خود به همراه ببرید.

دریاچه سد لتیان کجاست و مسیر دسترسی به آن

سد لتیان در فاصله 25 کیلومتری تهران و جنوب استان لواسان واقع شده است. برای دسترسی به این منطقه خوش آب و هوا دو مسیر وجود دارد که شما می توانید بر حسب موقعیت فعلی خود، یکی از آن ها را انتخاب کنید:

مسیر تهرانپارس: برای استفاده از این مسیر باید خود را به سه راه تهرانپارس و جاده دماوند رسانده و از آنجا  به سمت جاجرود بروید. پس از آن که به پل جاجرود رسیدید، جاده ای که به سمت شمال می رود و با جاجرود موازی می باشد را پیش بگیرید و مسیر را ادامه دهید. پس از طی کردن حدود 5 کیلومتر وارد جاده ای آسفالتی می شوید و به سمت سد لتیان می روید.

مسیر اتوبان شهید بابایی: اتوبان شهید بابایی از شمال شرق تهران را پیش گرفته و به سمت لواسان بروید. به لواسان بزرگ می رسید، اکنون جاده به دو بخش تقسیم می شود، مسیر سمت راست که به سمت جنوب شرق می باشد را ادامه دهید، و پس از مدت کمی به سد لتیان می رسید. بهتر است بدانیم که دوچرخه سوارانی هم هستند که این جاده را برای دوچرخه سواری انتخاب می کنند.

دریاچه سد لتیان

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، تهران، سد لتیان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه