ساختمان شهرداری ارومیه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

ساختمان شهرداری ارومیه بنایی تاریخی و از معروف ترین جاذبه های گردشگری ارومیه است که در میدان انقلاب شهر قرار دارد. میدان انقلاب سه بنای تاریخی دارد که پاتوق عکاسی گردشگران به حساب می آید و بین این بناهای تاریخی، می خواهیم نگاهی به ساختمان شهرداری بیاندازیم پس با ما همراه باشید.

ساختمان شهرداری ارومیه کجاست

در مرکز شهر ارومیه میدانی هست با نام میدان انقلاب که تقاطع بلوار سلیمانی، خیابان کاشانی، خیابان امام و خیابان شهید امینی است. این میدان حال و هوای دلنشینی دارد و دور تا دورش بناهای تاریخی مشاهده می شود. این بنا های تاریخی شامل موزه مردم شناسی ارومیه، ستاد لشگر 64 و شهربانی هستند که کنار ساختمان جدید دادگستری، شما را گذشته ها می برند. ساختمان شهرداری ارومیه در ضلع غربی میدان مجاور استانداری آذربایجان غربی قرار دارد.

شهرداری ارومیه

تاریخچه ساختمان شهرداری ارومیه

قدمت ساختمان شهرداری ارومیه به دوران پهلوی و پادشاهی رضا شاه پهلوی برمیگردد. در سال 1307، رضا شاه دستور داد ساختمان شهرداری ارومیه در این میدان ساخته شود. کسی که معماری این بنای زیبا و دوست داشتنی را برعهده داشت شخصی بود با نام ملا اوستا که در آن سال ها، گفته میشد از حرفه ای ترین معماران ایران بوده. بنای تاریخی ساختمان شهرداری که امروزه نزدیک به یک قرن قدمت دارد، تنها یکبار مورد تخریب قرار گرفت که در سال 1320 بود. در آن سال، روسیه به ایران حمله کرد و اولین شهری که به آنجا رسید، ارومیه بود. به لطف توپ های جنگی که ارتش روسیه استفاده بسیاری از آن ها داشت، ساختمان شهرداری ارومیه آسیب های شدیدی دید.

بعد از آسیب های ساختمان شهرداری به لطف توپ های جنگی روسیه، چون ساختمان شهرداری ارومیه از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار بود، تصمیم گرفته شد تا این بنای ارزشمند مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد لذا در آن زمان، اوستا مهبور که از دیگر معماران برجسته ایرانی بود به همراه یک استاد کار ارمنی، تصمیم گرفتند تا به بهترین شکل ساختمان شهرداری را بازسازی کنند.

ساختمان شهرداری ارومیه

معرفی ساختمان شهرداری ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه در گذشته و دوران حکومت پهلوی، نقش مهمی در خصوص امور دولتی داشت. از همان زمانی که این بنای تاریخی ساخته شد و افتتاح گردید، بسیاری از سخنرانی ها و جلسات مهم در این ساختمان انجام میشد. در شهر ارومیه هرموقع راهپیمایی ها صورت می گرفت در نهایت به ساختمان شهرداری ارومیه ختم می شد و از طرفی، این ساختمان دارای یک بالکن بود که مقامات کشوری می توانستند از طریق آن با مردم گفتگو کنند و همچنین برخی از سخنرانی های مهم به همراه جمعیت خیلی زیاد، از طریق بالکن این ساختمان انجام میشد.

ساختمان شهرداری ارومیه سه طبقه دارد که طبقه زیرین به عنوان زیرزمین برای موتورخانه بوده، در طبقه همکف تمامی واحد های اداری قرار دارند و در طبقه اول هم سالن احتماعات و بالکن جهت سخنرانی و ارتباط با مردم قرار دارد. همچنین با اینکه ساختمان شهرداری دارای چهار ورودی از جهات مختلف می باشد اما ورودی اصلی ساختمان از بخش شمالی است که روبروی میدان انقلاب قرار دارد.

ساختمانی تاریخی که از مواد اولیه همچون سنگ و آجر به همراه چوب و فلز به روش سنتی ساخته شده و حتی درب و پنجره های چوبی هم دارد از معماری به سبک خانه ها و عمارت های قدیمی آلمانی برخوردار است برای همین، زمانی که بین جاهای دیدنی ارومیه به بازدید از ساختمان شهرداری ارومیه می پردازید، حس می کنید در کوچه و خیابان های آلمان و اروپایی هستید که تمامی ساختمان هایشان قدیمی و بعضاً قرون وسطایی هستند. اما این فقط یک بخش کوچکی از کار است و ساختن ساختمان شهرداری به سبک آلمانی یعنی ریزه کاری ها و ظریف کاری هایی که آن زمان، آلمانی ها روی خانه ها و ساختمان های خود پیاده می کردند.

ساختمان شهرداری ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه قرار بود طراحی شبیه عقابی باشد که بال هایش را باز کرده اما چون قبل از آن، در شهر تبریز بنایی با نام ساختمان بلدیه ساخته بودند که معماری آلمانی داشت، تصمیم گرفته شد تا ساختمان شهرداری هم معماری به سبک آن بنا داشته باشد. لازم به ذکر است اینکه طراحی عقاب با بال های باز برای ساختمان شهرداری در نظر گرفته شده بود به این خاطر است که در آن دوران، عقاب با بال های باز نماد آلمان بود.

اما می رسیم به ریزه کاری هایی که در ساختمان شهرداری آلمان مشاهده می شود. اینجا اگر از بخش عرضی، ساختمان را به دو قسمت تقسیم کنیم میبینیم که ساختمان شهرداری تقارن خاصی دارد. تمامی پنجره های این بنای تاریخی بجز پنجره های راه پله، فاصله ای 85 سانتی متری از سطح زمین دارند و فاصله پنجره های راه پله به 30 سانتی متر از زمین می رسد چون پاگرد های راه پله ها به اندازه نیم طبقه بالاتر از هر طبقه قرار دارند. همچنین برخی از قسمت های ساختمان شهرداری هم زاویه ای 45 درجه دارند که به لطف این موضوع، هرکسی که مقابل پنجره بنشیند ویو کامل و زیبایی از شهر ارومیه و مناطق اطراف ساختمان دارد. اگر از بیرون به بنای ساختمان شهرداری دقت کنید، به خوبی متوجه این ریزه کاری ها خواهید شد.

برای اینکه ساختمان شهرداری ارومیه خاص تر باشد و ابهت بیشتری از نظر ظاهری داشته باشد، شکل پنجره های طبقه همکف و اول با یکدیگر تفاوت دارد تا بنا ساده نباشد البته اگر نگاه سطحی به ساختمان شهرداری داشته باشید متوجه تفاوت پنجره ها نخواهید شد لذا کافیست نزدیک به ساختمان شوید و کمی دقت به خرج دهید. در نمای ساختمان شهرداری یکسری خطوط برجسته مشاهده می شود که باعث ایجاد سایه شده و جلوه نما را زیباتر هم می کند. با اینکه ساختمان شهرداری تقارن جالبی دارد از فاصله پنجره ها گرفته تا طراحی ساختمان، اما یکسری ریزه کاری هایی هم انجام شده که ساختمان آنچنان هم متقارن نباشد و ظاهری زیباتر داشته باشد مثلاً یکسری برجستگی در نقاط مختلف ساختمان مشاهده می شود که یا عمودی بوده یا اریب هستند.

در آخر هم خوب است بدانید در آن زمان یعنی دوران حکومت رضا شاه پهلوی، شهرداری رضائیه هنگام ساخت ساختمان شهرداری ارومیه کتیبه ای در بالای این ساختمان حک کرد اما امروزه، روی این کتیبه نشان شهرداری ارومیه قرار دارد. ساختمان شهرداری بعد از اینکه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت، در سال 1387 هجری شمسی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به فهرست آثار تاریخی کشور افزوده شد و امروزه، جزء معدود جاهای دیدنی ارومیه است که به خوبی می تواند شما را به حال و هوای کوچه های قدیمی اروپا و آلمان ببرد.

شهرداری ارومیه

مصالح ساخت ساختمان شهرداری ارومیه

معمولاً بناهای تاریخی در هر کجای ایران از خشت و آجر ساخته شده اند چون در آن زمان خبری از پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فلز نبود. همچنین تصور می شود چون قدمت ساختمان شهرداری ارومیه نزدیک به یک قرن است، پس از مواد به روز تری برای ساخت این بنا استفاده شده اما جالب است بدانید این بنای تاریخی بطور کلی از آجر، سنگ و چوب ساخته شده بطوریکه در نمای ظاهری آجر میبینیم، تا عمق 40 سانتی متری دیوار ها سنگ به کار رفته تا استحکام بنا بیشتر شود، از چوب برای پنجره ها استفاده شده و همچنین ملاتی که برای ساخت این ساختمان بکار رفته هم ملات شفته آهک است. شاید هم برایتان جالب باشد بدانید برای تهیه ملات شفته آهک، ابتدا یک حوضچه به وجود می آورند و مقادیری آهک داخل آن می ریختند و سپس روی آن آهک را اضافه می کردند و آنقدری صبر می کردند تا سنگ و هرچه ناخالصی هست ته نشین شود سپس لایه رویی را برداشته و پس از ترکیب با خاک، استفاده می کردند.

بهترین زمان بازدید از ساختمان شهرداری ارومیه

ارومیه شهری با آب و هوای بسیار دلنشین و دوست داشتنی است. بطور کلی، ارومیه شهری سردسیر به شمار میرود و زمستان های بسیار سردی دارد. از این رو، اگر می خواهید به راحتی و به دور از بارش های سنگین برف و باران و سرمای سوزناک به گشت و گذار میان جاهای دیدنی ارومیه بپردازید، اواسط پاییز تا اواسط بهار زمان خوبی برای سفر به این شهر نخواهد بود. لذا، اواسط بهار تا اواخر تابستان بهترین زمان برای سفر به ارومیه و بازدید از ساختمان شهرداری ارومیه به شمار میرود.

لازم به ذکر است ساختمان شهرداری ارومیه امروزه کاربری اداری دارد و گردشگران این امکان را ندارند تا از داخل این بنای تاریخی بازدید کنند. از طرفی، پیشنهاد می کنیم یک بار در طول روز به بازدید از این بنای تاریخی بپردازید تا معماری زیبای آلمانی آن را از نزدیک و با دقت ببینید و یکبار هم در شب چون شب ها این سازه تاریخی مجهز به نورپردازی شکیلی می شود که جلوه زیبایی هم دارد. همچنین از آنجایی که در اطراف ساختمان شهرداری، بناهای تاریخی دیگر هم قرار دارد که پیش تر ذکر کردیم، حتماً بازدید از آن ها را در برنامه خود داشته باشید.

ساختمان شهرداری ارومیه

جاهای دیدنی اطراف ساختمان شهرداری ارومیه

در کنار دو بنای تاریخی ساختمان شهربانی و ستاد لشگر 64 ارومیه که در اطراف ساختمان شهرداری قرار دارند و معماری تاریخی و دوست داشتنی و خاص هم دارند، بد نیست با برخی از بهترین جاهای دیدنی ارومیه در نزدیکی این بنای تاریخی بیشتر آشنا شوید.

پارک گوللر باغی ارومیه

پارگ گوللر باغی ارومیه در این شهر به پارک دانشجو شناخته می شود. اینجا یکی از زیباترین و جذاب ترین پارک های ارومیه است و بسیاری از مردم شهر بخصوص دانشجوها ساعاتی را در این پارک سپری می کنند تا از هوای تازه و طبیعتی بکر به همراه تزئینات بسیار زیبایی که به وجود آمده لذت ببرند. در این پارک بالای 100 نوع گل کاشته شده و بیش از 500هزار بوته گل از گال های میمون و بومادرانه و لاله گرفته تا پامچال و بنفشه و غیره برای همین، پارگ گوللر باغی ارومیه در کنار نام پارک دانشجو، به پارک گل هم شهرت دارد. از امکانات رفاهی در نظر گرفته شده در این پارک می توان به مسیر اختصاصی دوچرخه سواری و پیاده روی و کافه اشاره کرد.

پارک گوللر باغی ارومیه

کلیسای حضرت مریم

کلیسای حضرت مریم را با نام کلیسای ننه مریم میشناسیم. این کلیسا در نزدیکی میدان انقلاب و ساختمان شهرداری ارومیه قرار دارد و از خاص ترین جاهای تاریخی ارومیه به شمار میرود. اصولاً بازدید از کلیسا ها برای ایرانی ها جذابیت دارد و کلیسای ننه مریم بعد از کلیسای بیت لحم که در شهر فلسطین قرار دارد، دومین کلیسای قدیمی در جهان شناخته می شود برای همین هم هست که این کلیسا از نظر ظاهری هیچ شباهتی به تصوری که از کلیسا داریم ندارد.

کلیسای ننه مریم ارومیه

موزه مردم شناسی ارومیه

اگر دلتان می خواست وارد ساختمان شهرداری ارومیه شوید تا معماری داخلی این بنای تاریخی را از نزدیک ببینید تا متوجه شوید یک قرن پیش و معماری به سبک آلمانی به چه صورت است، ما پیشنهاد می کنیم نگاهی به موزه مردم شناسی ارومیه بیاندازید که در نزدیکی ساختمان شهرداری قرار دارد. موزه مردم شناسی ارومیه همان ساختمان شهرداری است که معماری اروپایی و قدیمی دارد و بنایی است که شما می توانید وارد آن شده و علاوه بر موزه گردی، نگاهی دقیق به معماری داخل بنا هم بیاندازید. بازدید از موزه مردم شناسی ارومیه رایگان نیست و گردشگران در این موزه که از 8 صبح الی 14 باز است می توانند با آداب و رسوم و فرهنگ و سبک زندگی مردم ارومیه در گشته بیشتر آشنا شوند.

موزه مردم شناسی ارومیه

[html_block id=”72382″]

راهنما سایت

آدرس

استان آذربایجان غربی، ارومیه، میدان انقلاب

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه