روستا شیب دراز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

محتوا پنهان

قشم یکی از جزیره های زیبا در جنوب کشور که با جاذبه های دیدنی و باستانی بسیاری که دارد توانسته گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب کند و با قدمتی زیاد چون نگینی در دلِ خلیج همیشه فارس خود نمایی می‌ کند. هر چند که تمام نقاط این منطقه از کشور دیدنی است ولی در این مقاله به سراغ روستای شیب دراز رفتیم تا با این جاذبه بیشتر آشنا شویم.

این روستا در بخشی از شهرستان قشم به نام شهاب قرار دارد که واقع در استان هرمزگان می باشد و در 70 کیلومتری جنوب شهر قشم قرار گرفته است. روستای شیب دراز بخش زیادی از میراث طبیعی جزیره قشم مانند زیستگاه گونه های گیاهی و جانوری و طبیعت بکر و دست نخورده را در خود جای داده است. روستای شیب دراز در دهستان سوزا می باشد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳9۵، جمعیت آن 507 نفر یعنی 97 خانواده بوده‌ است.

در این مقاله جاذبه های گردشگری روستای شیب دراز با عکس و آدرس و هر آنچه را که باید از این مکان دیدنی بدانید را برای شما عنوان کرده ایم پس برای آشنایی بیشتر با این روستای میرخوش آب و هوا و بسیار زیبا، ادامه این مقاله را از دست ندهید و با لوکس ویلا همراه باشید تا تمامی اطلاعات درباره این روستا را بدانید.

معرفی روستا شیب دراز

معرفی و علت نامگذاری روستا شیب دراز

همانطور که پیش تر گفته شد روستای شیب دراز از میراث طبیعی زیادی برخوردار است از همین رو برای حفاظت و حفظ این منطقه ارزشمند و این زیستگاه استثنایی، بخش های زیادی از جزیره از جمله  ساحل تخم‌ گذاری لاک  ‌پشت‌ های پوزه‌عقابی روستای شیب دراز را زیر پوشش ژئوپارک قشم قرار دادند.

در این روستا جانوران زیاد و ارزشمندی به تخم گداری و زاد و ولد می پردازند و گاهی بخشی از آنها در این منطقه زندگی می کنند که از اهمیت بسیار بالایی برای مردمان آن منطقه و مسئولان اکو سیستم قشم دارد. بسیاری معتقد هستند که علت نامگذاری این روستا، طرز قرار گیری آن به صورت شیب بسیار تند به سمت دریا است.

حضور لاکپشت های پوزه عقابی در این روستا بسیار اهمیت دارد زیرا اقتصاد و در آمد عده ای از مردمان این روستای گردشگری به این موضوع بستگی دارد البته برخی از زنان و مردانی که در این روستا زندگی می کنند، با تولید و فروش صنایع دستی و ارائه خدمات برای اسکان مسافران، صید ماهی و قایقرانی به اقتصاد روستا کمک کرده و راهی برای کسب درآمد برای خود ایجاد کرده اند.

پوشش جانوری در روستا شیب دراز

در ساحل زیبای روستای شیب دراز آبزیان متعدد و زیادی وجود دارد اما این آبزیان در همه ی فصل های سال در این منطقه حضور ندارند و فقط در فصول مخصوص به خودشان به ساحل این روستا می آیند. یک سری از آبزیان مانند تلال، خرچنگ، هامور، شیر ماهی، سفره ماهی، لاک‌پشت،  گدیر و سنگ سر آبزیانی هستند که فقط در فصل تابستان به ساحل روستا شیب دراز می‌ آیند.

همچنین  در فصل زمستان آبزیانی مثل  صافی، ماهی مرکب، کرفه، یوبو، سفره ماهی ازنوع گادوم و کوسه به ساحل این روستای ارزشمند می آیند. علاوه بر این آبزیان روستای شیب دراز یکی از با اهمیت ترین زیستگاه های پرندگان مهاجر همانند انواع کاکایی، پرستوی دریایی، سلیم، آبچلیک، فلامینگو، کفچه نوک، عقاب ماهی‌گیر و سبزه قبا به شمار می رود.

یکی از مهم ترین علت های شهرت و اهمیت این روستا دارا بودن خاک ماسه ای مناسب جهت تخم گذاری گونه ای از لاکپشت ها به اسم لاکپشت پوزه عقابی می باشد که در ادامه ی مطلب توضیحات بیشتری را درباره ی چگونگی این موضوع برایتان آورده ایم.

لاکپشت های پوزه عقابی در ساحل روستا شیب دراز

روستای شیب دار هر ساله از هفته ی دوم اسفند ماه تا هفته ی دوم اردیبهشت ماه منتظر مهاجرت این لاک پشت ها برای تخم گذاری می باشد و آنها مساحتی حدود هزار کیلومتر را از آن طرف اقیانوس طی می کنند تا به خاک ماسه ای روستای شیب دراز برسند و در آنجا تخم گذاری کنند.

از سال ۱۳۸۱ تا به امروز بر اساس یک  تصمیم از سوی سازمان منطقه آزاد قشم، مردم محلی جزیره قشم به ویژه جوانان و نوجوانان  روستای شیب ‌دراز گروهی به اسم ناتوران خمیس که به معنای مجافظان لاک پشت ها می باشد، تشکیل دادند و با گذراندن دوره ‌های آموزشی، نقش زیادی در حفاظت از تخم این جانوران و کمک به بقای نسل آنها ایفا کردند.

مثلا پس از تخم گداری با انتقال این تخم‌ ها به محوطه فنس کشیده که جایی امن و شبیه ‌سازی شده به محل تولد آن‌ها می باشد، شرایط را برای تداوم نسل این‌ گونه فراهم و از آن‌ها مراقبت می ‌کنند. در سال ۱۳۸۸ طرح مدیریت اکوتوریسم و حفاظت از لاک ‌پشت‌های پوزه‌ عقابی در قشم به عنوان یکی از ۱۰ طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در کشور ژاپن شناخته شد.

در سال ۱۳۹۵ به عنوان یکی از طرح‌ های اثرگذار محیط‌ زیستی موفق به گرفتن جایزه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور شد. در بهمن ماه، سال  ۱۳۹۰، روستا شیب ‌دراز با وسعت ۶۰ هکتار با حمایت برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ‌است.

لاکپشت های روستا شیب دراز

تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی

پس از طی کردن مسیر زیاد این لاک پشت های ماده از آب خارج می شوند و بعد از قرار گرفتن در ماسه های مناسب روستای شیب دراز به‌ طور متوسط ۴۰ تا ۱۵۰ تخم می‌ گذارند و آنها را در چاله‌ هایی به عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی ‌متر که قبلا حفر کرده‌اند پنهان کرده و آنها عمولا نسبت به سایز چاله حدود 70 تا 120 تخم می گذارند.

تخم ‌های لاکپشت ها برخلاف پوست شکننده تخم‌مرغ‌ های معمولی حالتی نرم و انعطاف ‌پذیر دارند که با افتادن در چاله‌ ای به آن عمق نمی‌ شکنند و آنها سعی دارند که با احتیاط و ظرافت زیاد چاله ها را پر کنند به صورتی که با قسمت های دیگر ساحل هم سطح شود و اثری از آنها باقی نماند و از دور مشخص نباشند آنها برای حفاظت از محل تخم های خود گاهی خاک را در جاهای دیگری از ساحل نیز به هم می‌ ریزد تا رد گم کند و کسی متوجه مکان تخم گذاری آنها نشود. بعد از تخم‌ گذاری در ساحل به سمت آب حرکت می کنند.

درست برخلاف لاک‌ پشت‌های پوزه عقابی ماده، لاک پشت های پوزه عقابی نر در طول زندگی هرگز پا به ساحل نمی ‌گذارند. لاک‌ پشت‌ ماده با عبور از ۳۰ سالگی هر سه تا چهار سال یک بار به همان ساحل محل تولد خود بازمی ‌گردند تا تخم‌ گذاری کنند. در روستای شیب دراز به تمام لاک ‌پشت‌هایی که برای اولین بار به ساحل این روستا برای تخم گذاری، می‌آیند پلاکی شامل کد و نام جزیره زده می‌ شود.

لاک ‌پشت‌ پوزه عقابی جزو یکی از هشت گونه لاک ‌پشت های شناخته شده موجود در سطح جهان محسوب می‌ شود که از بین این هشت گونه لاک پشت فقط پنج گونه از آن‌ها در دریای خلیج ‌فارس و دریای عمان زندگی می‌ کنند که این میان آنها فقط دو نوع هستند که ساحل های ایران را برای تخم ‌گذاری انتخاب می ‌کنند که لاک‌ پشت پوزه عقابی یکی از آن‌ دو نوع می باشد.

شکل ظاهری لاک پشت های پوزه عقابی

شکل ظاهری این لاکپشت ها به این صورت است که دارای پوزه منحنی شکل و تیز هستند و بدن آنها صاف و پهن می باشد. این لاکپشت ها نسبت به لاک پشت هایی که در خشکی و یا در رودخانه و برکه ها زندگی می کنند جثه بسیار بزرگ تری دارند که طول این نوع خاص لاک پشت پوزه عقابی در حدود ۷۰ سانتی ‌متر و پهنای آن بین ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌ متر و وزن آن به ‌طور تقریبا ۴۰ کیلوگرم است.

علت مشهور شدن این لاک ‌پشت‎‌ها به لاک پشت پوزه عقابی، شکل آرواره‌های آن‌ ها است. پوزه این نوع از لاک پشت  به علت نوع غذا مصرفی  آنها یعنی مرجان‌ های نرم و حلزون‌ های دریایی فرمی شبیه به منقار عقاب دارد.

تخم گذاری لاکپشت ها

خطر انقراض لاک پشت های ساحل روستا شیب دراز

متاسفانه این لاک پشت ها به دلایل زیادی در معرض نابودی و خطر انقراض قرار دارند. یکی از تاثیر گذار ترین علت ها تغییر و تخریب زیستگاه طبیعی این ‌گونه ارزشمند و آلودگی‌ های محیط ‌زیستی است که در اطراف آنها تشکیل می شود. از دلایل دیگر می توان به مصرف تخم‌ های این جانور به ‌عنوان ماده غذایی از سمت مردم محلی، خورده شدن تخم ها توسط روباه و سگ‌های جزیره و یا خرید و فروش لاک این لاکپشت ها به عنوان وسایل تزئینی اشاره کرد.

البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که دو ماه پس از زمان تخم گذاری بچه لاکپشت ها شب هنگام از تخم های خود بیرون می آیند، و به صورت کاملا غریزی به سمت آب دریا حرکت می کنند. بچه لاک پشت ها باید قبل از روشن شدن هوا خود را به دریا برسانند وگرنه زمانی که هوا روشن شود، خوراک پرندگان و خرچنگ‌ ها می ‌شوند. متاسفانه بر اساس آمار های گرفته شده، تنها یک درصد نوزادان لاک‌ پشت‌ها به سن بلوغ می ‌رسند.

بچه لاک‌پشت‌های پوزه عقابی وزنی کمتر از ۲۰ گرم و طولی برابر با پنچ سانتی‌ متر دارند. همانطور که گفته شد پرستو‌های دریایی، حواصیل‌ها، کاکایی‌ها و حتی خرچنگ‌ها جان نوزادان لاک‌پشت ‌ها را تا پیش از رسیدن به دریا تهدید می‌کنند. بیرون آمدن این نوزادان های لاکپشت از تخم و حرکت آهسته آن‌ها به سوی دریا یکی از زیباترین منظره‌ هایی است که می ‌توان در ساحل روستای شیب دراز به تماشای آن نشست و از آن لذت برد.

حمایت ژئوپارک قشم از لاکپشت ها

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لاک پشت ها در برابر خطرات و حمایت از آنها سازمان ژئوپارک قشم تصمیم گرفت آنها تحت نظر خود قرار بدهد. این کار باعث شد آگاهی مردم نسبت به اهمیت لاکپشت های پوزه عقابی بالا تر برود و مشارکت مردم بومی آن منطقه در جهت حفظ این بیشتر شود. لاک ‌پشت‌های پوزه عقابی برای تخم‌ گذاری خود به ‌دنبال محیطی آرام و امن می ‌گردند.

آن‌ها معمولا با بالا آمدن سطح آب و در هنگام شب‌ به ساحل روستای شیب دراز می ‌آیند و اگر کوچک‌ ترین خطری در اطراف خود حس کنند به اقیانوس برمی‌ گردند. سواحل جنوبی روستا شیب دراز یکی از مهم ‌ترین مکان‌ های تخم‌ گذاری لاک‌ پشت پوزه عقابی در ایران محسوب می ‌شود. پس از ۴۵ تا ۷۰ روز درست از نیمه‌ های اردیبهشت تا اوایل تیر ماه باید در انتظار تولد و بیرون آمدن این بچه لاک‌ پشت‌ها از تخم هایشان بود.

حمایت ژئوپارک از لاکپشت ها

آب و هوای روستای شیب دراز

رئستای شیب دراز که در حاشیه جزیره قشم قرار دارد در بیشتر ایام سال دارای آب و هوای گرم است. با گرم تر شدن هوا رطوبت در این روستای ساحلی بالا می رود. جزیره ی قشم با توجه به منطقه جغرافیایی که در آن قرار دارد دارای آب و هوایی گرم است. آب و هوای روستا شیب دراز در طول سال متغیر است و این تفاوت آب و هوا روی گردشگری هم تاثیر دارد، به طوری که در تابستان هوای این منطقه بسیار گرم است و برای گشت و گذار اصلا مناسب نیست.

در فصل بهار هم آب و هوا برای گشت و گذار خوب است و هم اینکه هوا سرد نیست و می تونید از تفریحات دریایی لذت ببرید. توجه داشته باشید که آب و هوای روستای شیب دراز در فصل پاییز و زمستان خنک و سرد است و برای گشت و گذار مناسب می باشد، اما در این فصول بخاطر سرد بودن آب دریا نمی توانید سراغ شنا و غواصی در سواحل این روستا بروید.

فصل تابستان هم، همانطور که می دانید بسیار گرم است و با توجه به اینکه اغلب جاذبه های قشم و روستای شیب دراز طبیعی و روباز است، این فصل برای گردشگری اصلا مناسب نیست. البته که فصل تابستان بهترین زمان برای شنا و تفریحات دریایی است همچنین برای خرید ارزان می توانید این فصل را در برنامه ی خودتان قرار دهید.

سوغاتی های روستای شیب دراز

یکی از گزینه هایی که قطعا برای بسیاری از مردم مهم است، خرید سوغات از مکانی است که به آن سفر می کنند. این امر به اشتغال زایی این منطقه نیز کمک شایانی کرده است. روستا شیب دراز قشم دارای سوغات جذابی می باشد که شما می توانید از آن ها به عنوان هدیه دادن به دوستان و خانواده خود و یا به عنوان یادگاری استفاده کنید.

صنایع دستی مردمان محلی این روستا بسیار قابل توجه می باشد. از صنایع دستی معروف روستای شیب دراز می توان به گلابتون‌ دوزی، خوس‌  دوزی، شک‌ بافی، سیس‌ بافی، کپوبافی، لچک ‌سازی، توربافی، گرگوربافی، سبد بافی، گلیم‌ بافی و تزیینات روی انواع صدف اشاره کرد که در ادامه برای شنا چند نومونه از این صنایع دستی زیبا را توضیح می دهیم.

گلابتون دوزی

گلابتون ‌دوزی یکی از صنایع دستی استان هرمزگان با قدمت حدودا دو هزار سال می باشد. گلابتون دوزی یکی از برجسته ‌ترین صنایع دستی‌های زنان هنرمند جنوب کشور به حساب می‌ آید که گویای فرهنگ، آداب و رسوم مردم مناطق مختلف جزیره قشم است. گلابتون‌ دوزی به اسم های کمان دوزی، زرد وزی نیز معروف است و آن را با این نام ها نیز می‌ شناسند.

در این صنایع دستی از نخ ‌های طلایی و دایره‌های چوبی استفاده می ‌شود که از آن‌ها با عنوان کم یا کمان یاد می‌ کنند. ابزار اصلی گلابتون‌ دوزی همین کمان چوبی با سوزنی به نام قلاب است. نخ مورد استفاده نیز عموما نقره‌ای یا طلایی است که روی پارچه‌ هایی به رنگ زرد، مشکی، سبز، فیروزه‌ای، زرشکی، نارنجی دوخته می ‌شود و گاهی ازتزئیناتی مثل پولک و منجوق نیز در گلابتون دوزی استفاده می‌ شود.

گلابتون دوزی

شک‌ بافی

شک، نوعی نوار باریک با تزئینات و زینت داده شده از جنس نخ پنبه‌ ای است که برای تزیین بقچه و لباس‌های محلی و سایر چیزهای که جلوه تجملاتی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به ‌صورت عمده در لباس بندری برای دمپای شلوارها به کار می ‌رود.

برای تولید آن قرقره‌هایی به رنگ نقره و طلا و بالشتکی پارچه ‌ای به کار گرفته می‌ شود که آنها را با ماسه، آهک و گچ پر می ‌کنند. به این قرقره‌ها خوس و به شک بافی، خوس دوزی نیزگفته می شود. در شک بافی هاونی چوبی که به آن چوغن نیز می‌ گویند، پایه و تکیه‌ گاه بالشت قرار می گیرد.

تزیینات روی صدف های دریایی

در سواحل زیبای حاشیه دریای خلیج فارس و در روستای شیب دراز، انواع مختلفی از صدف‌های دریایی وجود دارد. مردمان محلی با جمع‌ آوری صدف خام از سواحل و با چسباندن، طراحی و رنگ ‌آمیزی آن ‌ها وسایل پر کاربردی همچون لوستر، پرده، مجسمه، انواع قاب و تابلوهای هنری و زیورآلات می‌ سازند و آنها را به فروش می رسانند که این صنایع دستی در روستاها و شهر‌های جنوبی در میان گردشگران و مسافران آن منطقه بسیار پرطرفدار است.

تزئین روی صدف

امکانات رفاهی موجود در روستا شیب دراز

از جمله امکاناتی که به علت توریستی شدن روستا شیب دراز در این ناحیه به وجود آمده می توان به مواردی هم چون رستوران، کافی شاپ، سفره خانه، آنتن دهی خوب، موقعیت های مناسب تصویر برداری و عکاسی، اسکله، سوئیت، اقامتگاه بومگردی، فروشگاه، مسجد، سرویس بهداشتی و پمپ بنزین و گاز اشاره نمود. شاید وجود این امکانات باعث شده تا گردشگران نگاه ویژه ای به روستای شیب دراز داشته باشند و حتی اگر این منطقه مقصد آن ها نباشد برای دیدن آن اقدام کنند.

اقامت در روستا شیب دراز قشم

برای دیدن تمامی نقاط این روستا شما به بیشتر از 24 ساعت زمان نیاز دارید تا بتوانید از تمامی نقاط این روستا بهره ی کافی ببرید. لذا می توانید برای اقامت در روستای شیب دراز از هتل یا اقامتگاه های موجود در این روستا بهره ببرید. در تمام طول سال به علت وجود جاذبه های دیدنی و گردشگری، گردشگران و مسافران زیادی آن را انتخاب می کنند و به سمت آن روانه می شوند. برای اقامت در این شهر گزینه های مختلفی همچون اجاره ویلا های استخردار، ویلا جنگلی، ویلا ساحلی، آپارتمان های مبله و سوئیت های مبله وجود دارند که گردشگران با توجه به سلیقه و بودجه خود می توانند یکی از آن ها را برای اقامت خود انتخاب کنند.

اقامت در مسافرخانه‌ ها و هتل‌ های نزدیک به روستا شیب دراز مهم‌ ترین مزیتی که دارد این است که این دست از اقامتگاه‌ ها امکانات رفاهی بسیار کاملی را در اختیار شما قرار داده و تجربه ‌ای شبیه زندگی در منزل شخصی ‌تان را در اختیارتان قرار می ‌دهد و شما می توانید با خیال راحت در آنجا بمانید.

بنابراین اگر میانه خوبی با زندگی بدون امکانات در طبیعت ندارید، اقامت در هتل ‌ها و مسافرخانه ‌های نزدیک به روستا شیب دراز بهترین گزینه برای شماست. شب را تا صبح در هتل یا مسافرخانه به سر برده و صبح‌ ها با اتومبیل شخصی به روستا شیب دراز و جاذبه های دیدنی اطراق آن بروید و از بودن در منطقه لذت ببرید.

اقامت در اقامتگاه‌ های بومگردی  موجود در منطقه شیب دراز یک گزینه عالی برای شماست که پیشنهاد می کنیم حتما به آن فکر کنید. با اقامت در این اقامتگاه‌ ها هم زندگی سنتی را تجربه کرده و هم می‌ توانید 2-3 روزی در روستا شیب دراز  اقامت داشته و به استراحت بپردازید. با اقامت در اقامتگاه‌ های محلی هر روز صبح زود بیدار شده از فضای طنین ‌انگیز صبح لذت ببرید و روزتان را با جیک‌جیک گنجشکان و آواز پرندگان شروع کنید. و با منطره زیبای دریا رو به رو شوید

اقامتگاه های بوم گردی موجود در این منطقه به دلیل مناظر فوق العاده زیبا خود و ساختار سنتی و قدیمی اش، اشتیاق زیادی را برای مسافران و گردشگران به وجود می آورد. ما چند نمونه از بهنرین اقامتگاه ها را برای پیشنهاد به شما در ادامه آورده ایم.

اقامتگاه بومگردی فین دلفین

اقامتگاه بومگردی فین دلفین، یکی از اقامتگاه‌ های پرطرفدار و بسیار جذاب در روستای شیب دراز است به علت اینکه  در سواحل زیبا روستا شیب دراز و در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر قشم واقع شده است. این اقامتگاه بومگردی در قالب پنج کلبه چوبی ساخته شده و هر کلبه دارای امکانات جداگانه از جمله سرویس بهداشتی، حمام و تراس ۶ متری، یک تخت تک نفره، یک تخت دو نفره، هیتر برقی و اسپیلت است.

اتاق‌ های این مجموعه در ۱۸ متر برای سه نفر در نظر گرفته شده‌اند. اقامتگاه فین دلفین دارای کافی ‌شاپ ساحلی است که می‌ توانید برای سفارش غذا از آن برنامه ‌ریزی کنید و از ویو بی نظیر دریای خلیج فارس حین خردن غذا لذت ببرید. علاوه بر آن در محوطه ی این اقامنگاه بومگردی منقل و باربیکیو تعبیه شده که امکان پخت و پز را نیز به شما می دهد.

از این اقامتگاه تا ساحل تخم‌ گذاری لاک‌پشت پوزه عقابی کمتر از پنج دقیقه فاصله دارید و به راحتی در زمان مشخص تخم گذاری به صورت پیاده هم می توانید به دیدن لاکپشت ها بروید.

اقامتگاه فین دلفین

اقامتگاه بومگردی هودج

این اقامتگاه بومگردی که در نزدیکی ساحل تخم ‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، اسکله گردشگری برای دیدن دلفین‌ها، جزیره هنگام با ساحلی آرام برای شنا و تفریح و ماهیگیری قرار دارد. این اقامتگاه بومگردی به صورت کاملا سنتی از خشت و گل ساخته شده و فاقد تخت خواب می باشد و سرویس خواب آنها به صورت کف خواب سنتی است.

اقامتگاه هودج شامل سه اتاق گاه‌گلی پنج نفره می باشد که سرویس بهداشتی و حمام خارج از واحد ها تعبیه شده و در اقامتگاه هودج می ‌توانید با هماهنگی از قبل انواع غذا های محلی مثل میگو، ماهی مرکب و قلیه ماهی را سفارش داده و میل کنید. از امکانات رفاهی این اقامتگاه بومگردی می توان به سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، کولر گازی، بالکن، پارکینگ، باربیکیو، آلاچیق، لوازم آشپزی و وسایل پخت و پز، جعبه کمک های اولیه، کپسول آتش نشانی و فضای سبز اشاره کرد.

همچنین یکی از مزیت های بسیار خوب این اقامتگاه بومگردی این است که کارکنان آن مسلط به زبان انگلیسی هستند و برای توریست هایی که روستا شیب دراز را مقصد سفر خود قرار می دهند، بسیار مناسب است. در حیاط این مجموعه سنتی تخت برای دورهمی شبانه دور آتش و شب ‌نشینی طراحی شده و این اقامتگاه بومگردی از نیمه اسفند تا اواخر خرداد ماه برنامه ‌ای رایگان برای بازدید از ساحل تخم‌ گذاری لاک‌ پشت‌های پوزه عقابی را برای مسافران خود دارد.

اقامتگاه بومگردی خاله خورشید

اقامتگاه بوم ‌گردی خاله خورشید خانه‌ای قدیمی است که بنای اولیه آن متعلق به دوران پهلوی و سال ۱۳۱۲ است. این اقامتگاه در نزدیکی ساحل روستا شیب دراز واقع شده است و ساحل بکری برای شنا کردن دارد. اقامتگاه خاله خورشید دارای دو سوئیت می باشد که سوییت دو خوابه آن سرویس بهداشتی و آشپزخانه مجزا ندارد و شما می‌ توانید از سرویس‌ های بهداشتی موجود در فضای باز این اقامتگاه بومگردی استفاده کنید، اما سوییت تک خوابه اقامتگاه خاله خورشید دارای سرویس بهداشتی و آشپزخانه اختصاصی است.

درمجموع این اقامتگاه برای ۱۰ نفر ظرفیت دارد ولی اگر برای سفر با جمعیت بیشتری برنامه‌ ریزی کردید، نگران نباشید، چون اقامتگاه های اطراف با اقامتگاه بومگردی خاله خورشید همکاری دارند و با هماهنگی مدیریت این مجموعه می‌ توانید از اتاق ها و خدمات آن‌ها استفاده کنید.

این مجموعه کاملا به ‌صورت سنتی است و فاقد تخت می باشد و از سرویس خواب سنتی در آن استفاده می کنند. اقامتگاه بومگردی خاله خورشید دارای قسمت های مختلفی مثل زدن طرح حنا روی دست، عکس گرفتن با لباس های محلی، و شک بافی است.

اقامتگاه خاله خورشید

اقامتگاه بومگردی خانه دوست

اقامتگاه بومگردی خانه دوست قشم، خانه ‌ای قدیمی با قدمت ۸۰ سال و مساحت ۱۴۰۰ متر مربع در بندر تاریخی سوزا و ساحل جنوبی جزیره قشم می باشد که در فاصله ۲۲ کیلومتری شهر قشم و ۱۹ کیلومتری روستای شیب دراز قرار دارد. این اقامتگاه در سال ۱۳۹۶ پس از بازسازی و مرمت بنای قدیمی افتتاح شد. اقامتگاه خانه دوست در ۹ اتاق با فضا و معماری سنتی متناسب با اقلیم قشم طراحی شده و آماده پذیرش حداکثر ۴۰ نفر است.

از میان این ۹ اتاق، دو اتاق دارای سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی هستند. در اقامتگاه خانه بومگردی دوست صبحانه به ‌صورت رایگان برای میهمانان سرو می ‌شود و مهمانان می‌ توانند برای ناهار و شام انواع غذاهای محلی منطقه همچون زیبون، کلمبا، هواری، عنکاس، ماهی مرکب، پودینی کوسه یا سفره ماهی، هواری چکو میگو، پلو بچه میگو و برنج دیشو را سفارش دهند که توسط مردم بومی طبخ می‌شوند و هزینه ی جداگانه دارند.

این اقامتگاه فضایی را به شیوه سنتی همچون اتاق عروس و داماد آینه ‌کاری و تزیین کرده است و گردشگران می‌ توانند در این اتاق عکس یادگاری بگیرند. فاصله این اقامتگاه تا روستای شیب دراز کمتر از ۱۸ دقیقه است.

کمپینگ در روستا شیب دراز

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که معمولا کمپ کردن را در سفر برمی گزینید و می خواهید در سفر به روستای شیب دراز نیز از کمپینگ برای اقامت خود بهره ببرید، باید با تجهیزات کامل و به همراه داشتن لوازم ضروری اقدام نمایید. بسیاری از کسانی که به این منطقه سفر می کنند به قصد کمپ کردن و طبیعت گردی به دور از هیاهوی شهر برای این مورد اقدام می کنند.

شما نیز می توانید با به همراه داشتن لوازم ضروری برای کمپینگ و چادر زدن در روستا شیب دراز  به این روستا بروید. برای این منظور مطمئن شوید که مواردی هم چون چادر مسافرتی ضد آب، کیسه خواب، کیسه زباله، کرم ضد آفتاب و.. را به همراه داشته باشید.

وسایل مورد نیاز برای کمپینگ در روستا شیب دراز

  • کیف کمری و کوله یک ‌روزه برای پیاده‌ روی در منطقه برای طبیعت گردی
  • کیسه خواب، زیر انداز و چادر مسافرتی ضد آب
  • کیف کمک‌ های اولیه، کرم ضد آفتاب و کلاه آفتاب‌ گیر و عینک آفتابی
  • هیزم خشک برای بر پا کردن آتش
  • حتما قبل از سفر به این منطقه از اطلاعات هوا شناسی و وضعیت آب و هوایی استان با خبر شوید.
  • حتما باید تجهیزات روشنایی مثل چراغ قوه و باتری اضافه همراه خود داشته باشید.
  • از انجام کار هایی مثل ریختن زباله، شکستن شاخه های درختان و شکار حیوانات به شدت بپرهیزید.
  • برای  پیاده‌ روی در منطقه کفش راحت و مناسب را فراموش نکنید.
  • هنگام سفر به این منطقه و بازدید از طبیعت زیبای آن، مانند یک گردشگر حرفه‌ ای عمل کنید و حتما کیسه زباله برای جمع‌ آوری زباله‌ های تولیدی خود به همراه داشته باشید.
  • غذا به تعداد وعده هایی که در کمپ هستید تهیه کنید و باکس های آب معدنی همراه خود داشته باشید.
  • وسایل کمپ، بادگیر و لباس گرم در فصول سرد سال

جاذبه‌ های اطراف روستای شیب دراز

روستای شیب دراز دارای موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی از نظر دارا بودن جاذبه های دیدنی و گردشگری در اطراف خودش می باشد که در کنار بازدید از روستا شیب دراز و لاک پشت های پوزه عقابی، می توانید از آنها نیز دیدن نمایید و لحظات خوشی را رقم بزنید در ادامه چند مورد از جاذبه های زیبای دیدنی و گردشگری که در اطراف روستای شیب دراز واقع شده اند را برایتان آورده ایم.

اسکله کندالو

اسکله کندالو در نزدیکی روستا شیب دراز قرار دارد و می توان از طریق آن به روستای شیب دراز دسترسی پیدا کرد. این اسکله امکان پلو گرفتن دو قایق را همزمان با هم دارد و به علت شناور بودن این اسکله باعث می شود که گردشگران به راحتی بیشتری و بسیار آسان اقدام به سوار و پیاده شدن از قایق ها کنند.

ساخت اسکله شناور در کندالو با همکاری مسئولین مربوطه از جمله اداره بنادر و دریا نوردی و سازمان منطقه آزاد قشم صورت گرفته است. متاسفانه گفته ها و حدس و گمان هایی بر استاندارد نبودن این اسکله زده شده که صحت آن تا کنون مشخص نشده است.

اسکله کندالو

جزیره ناز

این جزیره جزو یکی از پدیده های هفت گانه در جزیره قشم می باشد که در یک کیلومتری ساحل در احاطه آب ‌های فیروزه‌ای خلیج همیشه فارس قرار دارد. برای بازدید از جزیره ناز باید منتظر جزر و مد آب باشید و یا این جزایر را از سکوی صخره‌ای که دارای چشم‌اندازی متفاوت از خلیج فارس، تنگه هرمز، جزیره لارک و ساحل قشم می باشد، تماشا کنید و طلوع یا غروب آفتاب را از زاویه ‌ای متفاوت و در دل آب و با منظره ای توصیف نشدنی ببینید.

علت نامگذاری این جزیره به این اسم، این می باشد که نیمی از روز به خشکی متصل می‌ شود و نیمی دیگر از روز در آب قرار دارد. اهالی جزیره نام ناز را نیز به ‌دلیل رفتاری که از این جزیره دیده‌اند، انتخاب کرده‌اند. گویا دریای خزر ناز جزیره را می کشد. جزایر ناز زمانی که سطح آب دریا بالا می‌ آید، تنها از ساحل قشم قابل تماشا هستند.

اما زمانی که سطح آب پایین می ‌رود، راه نسبتا باریکی بین این دو جزیره باز می‌ شود که مسیری ایجاد شده و می ‌توان با پای پیاده آن را طی کرد و خود را به جزایر ناز رساند. به شما توصیه می شود قبل از بازدید از این جاذبه دیدنی حتما از ساعات جزد و مد دریا با خبر شوید زیرا ممکن است برای ساعاتی در این مکان بماند و تا پایین آمدن آب امکان خروج از جزیره را نداشته باشید.

دره ستارگان

دره ستارگان جزو پدیده های زمین شناسی به شمار می رود و یکی دیگر از عجایب هفت گانه جزیره قشم است. این دره متشکل از مخروط‌ های نوک ‌تیز، ستون‌ های عظیم و دیواره‌ های بلند می باشد که در اثر فرسایش ناشی از رگبارهای فصلی، آب‌ های سطحی و تند باد ها شکل گرفته‌ است و لایه و حفره‌ های متعددی درون هر ستون این دره وجود دارد که هوا به ‌راحتی به درون آن‌ ها نفوذ می‌ کند.

همین ویژگى‌ های دره ستارگان باعث شده است که این دره به ‌عنوان بخشى از ژئوپارک قشم در میراث یونسکو ثبت جهانی شود. ژئوپارک جزیره قشم تنها ژئوپارک در سطح خاورمیانه به شمار می ‌رود. برخی از بومی‌ های این منطقه بر این باور هستند که برخورد یک ستاره یا شهاب سنگ به زمین، باعث پرتاب ‌شدن سنگ و خاک به هوا شده که در نتیجه آن این دره شکل گرفته است.

به همین دلیل آن را ستاره افتاده نامیده‌اند. طبق باور های برخی از مردم محلی منطقه قشم، دره ستارگان محل زندگی اجنه و ارواح است که شب‌ها در آن رفت ‌وآمد می‌ کنند و صدای آن ها در این منطقه شنیده می شود.

دره ستارگان

جنگل های حرا

جنگل حرا در قشم، یکی از جاذبه‌ های خاص ایران و از جلوه‌های بی ‌نظیر طبیعت است که برای دیدن آن باید با قایق به دل آب‌های شور خلیج فارس بزنید و به شمال غرب جزیره قشم حرکت کنید. این جاذبه که شهرتی جهانی دارد، جزو میراث طبیعی کشور به شمار می‌ رود.

جذابیت‌ جنگل حرا زمانی است که این درختان در‌ آب فرو رفته و با پایین آمدن سطح آب، جنگل شگفت ‌انگیزی  از آب بیرون می ‌زند و هر بیننده‌ای را حیرت ‌زده می ‌کند. جنگل حرا قشم با وسعتی معادل ۸۲,۳۶۰ هکتار در سال ۱۳۵۱ به‌عنوان منطقه حفاظت شده حرا معرفی شد، سپس در سال ۱۳۵۴ با افزایش وسعت به ۸۵,۶۸۶ هکتار، عنوان پارک ملی را از آن خود کرد.

تا اینکه این جنگل دیدنی قشم در سال ۱۳۵۶ به شبکه جهانی انسان و زیست‌ کره یونسکو ملحق شد. این منطقه هم‌ اکنون توسط اداره کل محیط زیست استان هرمزگان محفاظت می ‌شود. جنگل حرا فقط به جزیره قشم اختصاص ندارد و تا حوالی بندر پهل، بندر خمیر و جزیره هرمز امتداد یافته است.

عده‌ای از مردم بومی در زمان مد به این جنگل‌ ها می ‌آیند تا به ماهیگیری یا هرس شاخ و برگ درختان مشغول شوند. بهترین زمان سفر به جنگل‌ حرا اواخر پاییز، زمستان یا اوایل بهار است زیرا  زمانی است که هوای خوبی بر منطقه حاکم است. جزر و مد آب در جنگل‌ حرا تقریبا هر ۶ ساعت یک‌ بار رخ می ‌دهد.

رستوران های روستا شیب دراز

قطعا یکی از مواردی که در سفر همه به آن احتیاج دارند، رفتن به رستوران و خوردن غذاست. داخل روستا شیب دراز می توانید به رستوران هایی با غذا فوق العاده رفته و از اقامت خود در این روستا لذت ببرید. یکی از این رستوران ها، رستوران دریا می باشد. این رستوران دارای غذا های با کیفیت فوق العاده و قیمت اقتصادی است که دارای فضایی سنتی و انواع غذا های دریایی می باشد.

رستوران عمو زینل دارای وعده های صبحانه، ناهار و شام می باشد و امکان سفارش غذا های دریایی خاص مانند حواری، قلیه ماهی، بریانی و میگو نیز در این رستوران وجود دارد. این رستوران دارای تخت های سنتی با ویو رو به دریا می باشد و در یک اقامتگاه بومگردی قرار دارد که می توانید آن مکان را برای اقامت هم انتخاب کنید.

اگر به دنبال غذا های فست فودی و سریع هستید و می خواهید به یک فست فودی داخل روستا شیب دراز بروید ما به شما فست فودی و فلافلی خانم سرودی را معرفی می کنیم که معروف ترین غذای این مجموعه فلافل های خوشمزه با ادویه های تند و محلی منطقه است.

تفریحات روستا شیب دراز

تفریح در روستا شیب دراز  و اطراف آن می ‌تواند در حین سفر و استراحت و بازدید از این مکان برای شما بسیار لذت بخش باشد. شما  می‌ توانید در این روستا و با تجهیزات مناسب و در دریای خلیج فارس به ماهیگیری مشغول شده و لحظاتی پر از آرامش داشته باشید. با توجه به بادگیر بودن این منطقه، اگر قصد سرگرم کردن کودکان خود را هم دارید، می ‌توانید بادبادک همراه خود بیاورید و هوا کنید و شادی را برای فرزندان خود را به وجود بیاورید. چندین تفریح دیگر در ازراف این سد می توان انجام داد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

ماهیگیری

شما می توانید در سواجل  روستا شیب دراز ، به ماهیگیری پرداخته و از این تفریح آبی نیز لذت ببرید. عده زیادی از مردمی که در  جزیره قشم  ساکن هستند و حتی دیگر شهر های کشور برای ماهیگیری و تفریح به سواحل این منطقه می ‌آیند و این مکان را مقصد خود قرار می دهند. از آنجایی که جزیره قشم  همواره از هوای دلچسبی و مطلوبی برخوردار است و مسیر رسیدن به آن هم بسیار هموار و دارای دسترسی آسان می باشد، شما هم می‌ توانید اگر قصد سفر به جنوب را داشتید با همراه داشتن لوازم و تجهیزات مناسب برای ماهیگیری و تفریح به این سواحل  بروید.

عکاسی

همان گونه که گفته شد در این منطقه ترکیب زیبایی از طبیعت شامل سواحل زیبا، دریای آبی، اسب ها و دیگر موارد کنار هم گرد آمده اند و از این رو علاقمندان آماتور و حرفه ای عکاسی می توانند در سکوت، خلوت و دنجی این منطقه به تجربه فوق العاده ای از عکاسی منظره و طبیعت دست پیدا کنند.

بهترین زمان بازدید از روستا شیب دراز قشم

با توجه به اینکه تابستان هوای جزیره قشم و به خصوص روستا شیب دراز بسیار گرم و طاقت فرسا می شود سفر به این روستا با استقبال کمتری مواجه است. از این رو برای جذب مسافر بیشتر مراکز خرید قشم تخفیفات خوبی را ارائه می دهند و شما می توانید در این فرصت اجناس با کیفیت را با قیمتی مناسب تهیه کنید.

برای شنا کردن در ساحل روستا شیب دراز که یکی از مناطق دیدنی قشم به شمار می رود و آب های نیلگون خلیج فارس، بهترین زمان فصول گرم سال است، به طوری که از اوایل فروردین تا اواخر مهرماه بهترین زمان برای سفر است. روستای شیب دراز از هفته دوم اسفند تا هفته دوم اردیبهشت ماه میزبان لاک‌ پشت‌های پوزه عقابی است. پس این تاریخ فرصت مناسبی برای سفر و مشاهده این ‌گونه جانوری منحصر به ‌فرد می باشد و به شما پیشنهاد می شود این تاریخ را در اولویت برای سفر به این روستا قرار دهید.

بهترین زمان بازدید از شیب دراز

روستا شیب دراز کجاست و مسیر دسترسی به آن

روستای شیب دراز در جنوب ایران در بخش شهاب دهستان سوزای شهرستان قشم قرار گرفته و این روستا در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر قشم استان هرمزگان است. برای رسیدن به روستای شیب دراز قشم باید خود را به جزیره قشم برسانید. از تهران تا قشم بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر مسافت در پیش روی شما است. شاید طی کردن این مسافت با ماشین شخصی سخت به نظر برسد اما به ‌همراه داشتن ماشین در مقصد به شما کمک می کند.

شما می ‌توانید با ماشین شخصی از دو مسیرخود را به قشم برسانید، در مسیر اول شما به یزد می روید و از آنجا خود را به سیرجان برسانید و در ادامه از سیرجان راهی بندرعباس شوید. از بندرعباس با طی کردن مسیری نیم ساعته به بندر پل می ‌رسید که در آنجا می ‌توانید ماشین شخصی خود را با شناورهای خودرو بر به جزیره قشم ببرید. در مسیر دوم شما باید از تهران به سمت شهر اصفهان و شیراز بروید و از آنجا به جهرم و لار در جنوب استان فارس راهی شوید.

از این مسیر شما مستقیم به بندر پل می ‌رسید. اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که ماشین را با خود به قشم نبرید، می ‌توانید آن را در بندرعباس بگذارید و از اسکله شهید حقانی به مقصد قشم سوار اتوبوس‌های دریایی شوید. فقط دقت داشته باشید که ساعات کاری اتوبوس‌های دریایی ۶ صبح تا ۱۱:۳۰ دقیقه شب است و در صورت طوفانی بودن دریا اتوبوس دریایی حرکت نخواهد کرد.

برای رفتن به جزیره  قشم و رسیدن به روستا شیب دراز می‌ توانید از قطار هم استفاده کنید و از ایستگاه قطار تهران خود را به ایستگاه بندرعباس برسانید و آنجا از طریق اسکله شهید حقانی به جزیره قشم بروید. زمان تقریبی این سفر از تهران حدود ۱۹ ساعت خواهد بود.

اما بی ‌شک سریع‌ ترین راه برای رفتن به جزیره قشم، سفر هوایی است که شما را در کوتاه ‌ترین زمان ممکن به فرودگاه قشم می ‌رساند. سفر هوایی شما از تهران به قشم یک ساعت و ۵۰ دقیقه زمان می‌ برد. از قشم تا روستای شیب دراز ۳۲ کیلومتر مسافت در پیش روی شما خواهد بود که می‌ توانید در مدت ۳۰ دقیقه با خودرو سواری و یا اگر با خودرو شخی خود رفته اید، از طریق جاده شهرک کورزین جدید به جاده شیب دراز و از آنجا به مقصد یعنی روستای شیب دراز بروید.

آدرس روستا شیب دراز: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای شیب دراز، جنب دهیاری

اجاره ویلا در قشم

جزیره قشم به عنوان یکی از مناطق توریست پذیر ایران توانسته همه ساله عده ی زیادی از افراد را به خود جذب نماید. این منطقه تبدیل به یکی از جزیره های تماشایی در ایران شده و با داشتن جاذبه های طبیعی بسیاری که در دل خود دارد مسافران زیادی را به سمت خود می کشاند. شما می توانید برای بازدید از جاذبه های طبیعی جزیره قشم همانند روستا شیب دراز که موضوع مقاله  ما بود، به این جزیره سفر کنید و چند روزی را در جزیره قشم مهمان مردم خون گرم و مهمان دوست این ناحیه باشید.

سعی کنید قبل از سفر برای انتخاب مکان اقامتی خود و هم چنین هزینه اجاره ویلا در جزیره اطلاعاتی را جمع آوری کنید. برای این منظور می توانید به سایت لوکس ویلا رفته و با اجاره ویلا در قشم اقدام به انتخاب اقامتگاه مورد نظر خود کنید. اگر در فصل زمستان و نوروز که جمعیت بالاست می خواهید به این جزیره بروید، قبل از ورود به قشم اقامتگاه خود را انتخاب کنید تا در هنگام ورود دچار مشکل نشوید.

راهنما سایت

آدرس

استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای شیب دراز، جنب دهیاری

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه