رودخانه بابلرود بابلسر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

سرتاسر استان مازندران پر از جاذبه های دیدنی و گردشگری بوده و هر چه از زیبایی ها و دیدنی های این استان بگوییم بازهم کم است. هرچه پیش تر می رویم و به عمق مازندران می رسیم جاذبه هایی بیشتر مقابل دیده هایمان قرار می گیرند و می توانیم بیشتر از دیدن آن ها لذت ببریم. رودخانه بابلرود بابلسر یکی از جاذبه های این استان محسوب شده و از ترکیب سه رودخانه تشکیل شده است که در این مقاله می خواهیم با آن آشنا شویم، همراه لوکس ویلا باشید.

معرفی رودخانه بابلرود بابلسر

شاید تا به حال نام بابلرود به گوشتان رسیده باشد. اما اگر با این نام و جاذبه آشنایی ندارید می توانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با این جاذبه دیدنی و گردشگری بیشتر آشنا شویم. رودخانه بابلرود از ترکیب رودخانه های آذررود، اسکلیم رود و کارسنگ رود در سد البرز تشکیل شده و طول آن به 78 کیلومتر می رسد.

این رودخانه علاوه بر نام بابلرود، با نام دیگری نظیر رود بابل و باوُل رود نیز شناخته می شود که یکی از رودهای پرآب خطه شمال را تشکیل داده است. سرچشمه این رودخانه از ارتفاعات البرز بوده و در مسیر از میان شهرستان های بابل و بابلسر عبور کرده و در نهایت در دریای مازندران تخلیه می شود.

رودخانه بابلرود بابلسر

رودخانه بابلرود از کجا عبور می کند؟

از آنجایی که این رودخانه طولی برابر با 78 کیلومتر دارد، در مسیر خود شالیزارهای بندپی را آبیاری کرده و پس از آن از ده بابل کنار و بالاتجن قائمشهر نیز عبور می کند. پس از آن شهر بابل و ده گنج افروز را پشت سر گذاشته و سر از شهرستان بابل در می آرود.

ده هایی که در بخش جنوبی و غربی بابلسر هستند را آبیاری کرده و در نهایت به دریای خزر وارد می شود که مقصد نهایی آن محسوب می شود. شما می توانید در هر کدام از این نقاط زیبا که رود بابلرود عبور می کند به بازدید آن بروید و از زیبایی آن بهره مند شوید.

جاذبه های دیدنی و تفریحی رودخانه بابلرود

یکی از جذاب ترین تفریحات رود بابلرود می توان به پیاده رو کنار رودخانه اشاره کرد که می توانید با قدم زدن در آن و در کنار رودخانه لذت ببرید و البته رایگان می باشد. بهترین زمان برای قدم زدن در پیاده رو کنار رودخانه می تواند غروب هنگام باشد. چرا که تابش و انعکاس نور آفتاب در حال غروب در آب رودخانه و همچنین انعکاس تصاویر اطراف می تواند صحنه بسیار دل انگیز و زیبایی را رقم بزند. اسکله هایی که در اطراف رودخانه وجود دارند نیز می توانید یکی دیگر از جاذبه های این رودخانه به شمار روند.

جاذبه های دیدنی و تفریحی بابلرود تنها به اینجا ختم نمی شود و شما می توانید با رفتن در دل بابلرود از دیگر جاذبه های تفریحی آن لذت ببرید. می توانید با سوار شدن در قایق های پدالی که در این رودخانه قرار دارند از حرکت در آب بابلرود بهره مند شوید. از این رودخانه برای ورزش های اسکی روی آب و قایقرانی نیز استفاده می شود.

همچنین اگر بعد از تفریحات رودخانه ای هوس خوردن یک میان وعده و یا وعده غذایی را در سر داشتید می توانید از رستوران، کافی شاپ و سفره خانه های سنتی نیز استفاده کنید. اگر هم دنبال جایی برای استراحت و گشت و گذار بیشتر بودید می توانید سری به پارک ها و فضای سبز اطراف بزنید. برای استفاده از امکانات رفاهی نظیر نمازخانه و یا سرویس بهداشتی می توانید به همین پارک ها مراجعه کنید. در کل می توان گفت که بازدید از رودخانه بابلرود را برای یک روز تعطیل حتما در برنامه گردشگری خود قرار دهید.

روی همین رودخانه یک پل فلزی ماشین رو در سال 1313 هجری شمسی به دست مهندسان آلمانی و سوئدی ساخته شده که بخش غربی و شرقی بابلسر را به یکدیگر متصل می کند. این پل حتی در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. جالب است بدانیم که این پل، نخستین پل ماشین روی شهرستان بابلسر به شمار می رود. پل مذکور 80 متر طول، 8 متر عرض و 16 متر ارتفاع می باشد.

علاوه بر پل ماشین رو، یک پل دیگر که پل معلق می باشد قرار گرفته و قدمت آن به دوره حکومت پهلوی می رسد. همچنین این پل نماد شهر بابلسر به شمار می رود. موقعیت مکانی این پل در خیابان پاسداران بوده و در تاریخ بهمن 1386 با شماره 20674 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

اگر در این میان خواستید از جنگل های بابلسر دیدن کنید، بازدید از جنگل نارنجلو را در لیست گردشگری خود قرار دهید.

رودخانه بابلرود بابلسر

سدهای رودخانه بابلرود

از آنجایی که آب این رودخانه دارای دبی بالایی می باشد، چندین سد بر روی آن احداث کرده اند و یکی از مهمترین آن ها سد البرز یا سد آیت الله صالحی نام دارد که در بخش لفور شهرستان سوادکوه شمالی واقع شده است. این سد بزرگترین سد خاکی کشور به شمار می رود. سد مذکور دارای طولی برابر با 838 متر، ارتفاع 78 متر و حجم آب ذخیره 150 میلیون متر مکعب می باشد و در سال 1378 به مرحله بهره برداری رسیده است. این سد خاکی در منطقه ای احداث شده است که دارای اهمیت تاریخی بسیار زیادی می باشد.

سد دیگری برروی رودخانه بابلرود احداث شده است که سد خاکی سنبل رود در سوادکوه می باشد. این سد دارای ارتفاع 22.5 متر بوده و در 35 کیلومتری جنوب شهرستان بابل واقع شده. سد خاکی سنبل رود در سال 1377 بهره برداری شده است. سد لاستیکی نیز یکی دیگر از سدهای بابلرود می باشد که دارای طول 60 متر و ارتفاع 2.8 می باشد.

بهترین زمان بازدید از رودخانه بابلرود

اگر قصد دارید به بازدید از رودخانه زیبای بابلرود که از جاذبه های دیدنی بابلسر می باشد راهی شوید، بهتر است نیمه اول سال را انتخاب نمایید. اگر می خواهید از ورزش ها  تفریحات آبی رودخانه استفاده کنید فصل بهار و تابستان و اویل پاییز می تواند بهترین زمان باشد. زیرا آب رودخانه دارای دمای مناسبی بوده و از سرمای هوا خبری نیست.

اگر در زمستان به بازدید این جاذبه دیدنی بروید شاید به علت برودت هوا نتوانید از تفریحات آبی استفاده کنید. اگر سفر شما به این منطقه در زمستان بود می توانید از رستوران ها و کافه های اطراف رودخانه استفاده کنید و از تماشای رودخانه بذت ببرید. اما به صورت کلی که بخواهیم جمع بندی کنیم در میابیم که در هرزمان که دوست داشته باشید می توانید به بازدید از این رودخانه زیبا اقدام نمایید.

رودخانه بابلرود بابلسر

رودخانه بابلرود بابلسر کجاست و مسیر دسترسی به آن

همانطور که در بالا ذکر شد بابلرود 78 کیلومتر مسافت داشته و مسیر عبوری آن از شهرستان های بابل و بابلسر بوده و گردشکران می توانند در هر نقطه ای که بخواهند به بازدید این رودخانه بروند و از تفریحات و دیدنی های آن لذت ببرند.

آدرس رودخانه بابلرود بابلسر: استان مازندران، شهرستان بابلسر

رزرو اقامتگاه در بابلسر

بابلسر یکی از شهرهای پرطرفدار و پرجاذبه از استان مازندران بوده که علاوه بر ساحل و دریا نیز جاذبه های دیدنی و تفریحی دیگری دارد که در تمام طول سال گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. اگر می خواهید به این شهر سفر کنید بهتر است رزرو اقامتگاه در بابلسر را در اقدامات پیش از سفر قرار دهید تا بتوانید اقامتگاه خوبی را برای خود رزرو کنید. یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین اقامتگاه ها اجاره ویلا بابلسر می باشد. ویلاهایی که در این شهر وجود دارند به ویلا ساحلی، جنگلی و استخردار تقسیم می شوند که شما بر حسب سلیقه و هزینه مدنظر خود می توانید یکی از آن ها را اجاره کنید.

رودخانه بابلرود بابلسر

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، شهرستان بابلسر

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه