دشت مشا دماوند

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهرستان دماوند در نزدیکی پایتخت و با فاصله دو ساعته از آن، همواره یکی از گردشگر پذیر ترین نقاط ایران بوده. از مهم ترین شاخصه ها و ویژگی های این شهر این است که دماوند در کوهپایه رشته کوه های البرز و قله معروف دماوند واقع شده است. با این حال دماوند جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار دیگری را نیز در خود جای داده است. پیشنهاد می کنیم در سفر به این شهر حتما لیستی از جا های دیدنی آن و بهترین رستوران های دماوند تهیه نمایید تا بتوانید برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق نزدیک به تهران شهر دماوند است که با آب و هوای دلچسب و جاذبه های دیدنی که دارد در بین گرداشگران یکی از مناطق محبوب به شمار می رود. این مکان برای افرادی که قصد گذراندن تعطیلات آخر هفته خود را در دل طبیعت دارند و به دنبال دور شدن از شلوغی های روزمره خود هستند گزینه بسیار مناسبی است.

دشت مشا از جمله جاذبه های دیدنی و محبوب شهر دماوند است که در دل دره ای سرسبز و خوش آب و هوا واقع شده. در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم و اطلاعاتی را در خصوص این منطقه خوش آب و هوا و دیدنی به شما ارائه دهیم.

مشا

درباره دشت مشا دماوند

دشت مشا یکی از دشت های وسیع و دیدنی در شهر دماوند است. فاصله این دشت تا تهران ۷۹ کیلومتر می باشد. در نواحی اطراف این دشت پیست اسکی آبعلی با امکانات تفریحی متعددی وجود دارد که می توانید از آن بازدید نمایید. این دشت در میان آبعلی و دماوند قرار دارد و با وجود زیبایی های خود مورد توجه قرار می گیرد.

دشت مشا یکی از دشت های وسیع و پر جاذبه در روستا های دماوند است. این منطقه از مهم ترین و زیبا ترین جاذبه های طبیعی دماوند برای گردشگران به شمار می آید. این روستا در فاصله ۶ کیلومتری از شمال غربی دماوند و در کنار جاده هراز واقع شده است. روستا مشا دارای جاذبه های دیدنی بی شماری می باشد و این دشت تنها بخشی از زیبایی های به شمار می آید.

قرار گرفتن این روستای بکر و دیدنی در میان دره ای موجب شده تا از جذابیت های زیادی برخوردار باشد. موقعیت جغرافیایی این دشت بسیار مناسب است. از تفریحات مهم در اطراف این دشت می توان به شهر آبعلی اشاره کرد که با وجود پیست های اسکی خود بسیار مشهور است و جذابیت های زیادی برای گردشگران دارد. قرار گرفتن این دشت در میان شهر های آبعلی و دماوند موجب اهمیت موقعیت جغرافیایی آن شده است.

با توجه به اینکه بخش هایی از جاده هراز نیز در این مسیر قرار دارد، شرایط آب و هوایی مناسبی در این منطقه حاکم می باشد. شما علاقه مندان و گردشگران در تمامی فصل های سال می توانید از زیبایی های این منطقه دیدن نمایید. هر ساله گردشگران زیادی از زیبایی های این منطقه استقبال می کنند. این منطقه دارای طبیعتی دنج با شرایط آب و هوایی معتدل و مناسب است.

معرفی دشت مشا

اگر می خواهید، از استرس های روزانه و زندگی شهری دور بمانید، می توانید به دشت مشا بسیار بکر در دماوند بروید. این منطقه دارای ارتفاعات بسیار جذابی است و از چشم اندازهای بسیار زیبایی برای گردشگران برخوردار می باشد. هوای پاک و برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب از مهم ترین امتیازات این منطقه است.

دشت مشا در میان شهر دماوند و آبعلی واقع شده از لحاظ طبیعی نیز دارای چشم انداز های بکری می باشد. این منطقه کوهستانی با ارتفاعات خود می تواند بسیار مورد توجه باشد. این دشت زیبا یکی از مکان های دیدنی دماوند برای گردشگران به شمار می آید. در راهنمای دیدنی های دماوند و مکان های تماشایی که نباید از دست دهید، می توانید با جاذبه های این شهر بیشتر آشنا شوید.

در فصل های مختلفی از سال این منطقه و نواحی اطراف آن دارای زیبایی های خاص خود هستند. وجود دره، مناظر کوهستانی، روستا ها و … از مهم ترین زیبایی های دشت مشا برای گردشگران می باشد. با توجه به اینکه این دشت از دو بخش مختلف تشکیل شده است، دارای زیبایی های متنوعی می باشد. بخش هایی از این دشت دارای بافتی روستایی است و بخش دیگر آن نیز به ارتفاعات دماوند ختم می شود. در این مناطق بافت های جدید تری از ساختمان سازی می بینید و شاهد ویلا های مختلفی هستید.

با توجه به بالا بودن حجم گردشگران در این منطقه سعی شده تا به یکی از مناطق توریستی در دماوند تبدیل شود. این منطقه از سال های اخیر جزو یکی از محل های گردشگری و اقتصادیبه شمار می رود. توصیه می کنیم به جای سفرهای پر هزینه و پر خرج به شمال کشور و یا دیگر مناطق به دشت زیبا و خوش آب و هوا مشا سفر کنید. در این منطقه می توانید از نزدیک با زندگی روستایی نیز آشنا شوید و در این مورد اطلاعات کسب کنید.

دشت مشاع دماوند

روستا مشا

مُشا یا مُشاء نام یکی از روستا های شهرستان دماوند واقع در استان تهران است. جمعیت این روستا بر اساس آخرین سر شماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵هجری شمسی، برابر با ۱۵۴۲ نفر بوده ‌است. اهالی این روستا مازندرانی هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می کنند.

موقعیت جغرافیایی این روستا در ۶ کیلومتری شمال غربی شهر دماوند و در کنار جادهٔ هراز قرار دارد. این روستا در دره ‌ای قرار دارد و کوه «میان ‌رود» در شمال و غرب و «گردنهٔ امامزاده هاشم» در ۴ کیلومتری غرب این روستا است. بقعه امامزاده هاشم در ضلع شمال غربی جادهٔ هراز در بلندی ۲۷۲۰ متر از سطح دریا و مشرف به دشت مُشا است.

دره «پشت بن» در ۳ کیلومتری شمال شرق این روستا می ‌باشد. یکی از نقاط مورد توجه در شهرستان دماوند، دشت مشا می باشد که با توجه به موقعیت سوق الجیشی مناسب و قرار گرفتن در میان شهر دماوند و شهر آبعلی و با در بر گرفتن قسمتی از جاده هراز و نزدیکی به پیست آبعلی و هوای خنک و کوهستانی در همه فصول مورد استقبال فراوان کسانی است که به دنبال محیطی دنج به عنوان محل استراحت و آرامش قرار گرفته که در جهت گام برداشتن به باغ شهر گام بر می دارد.

دشت مشا محیطی است که می توان هم از زیبایی های طبیعت لذت برد و هم از بکری و هوای تمیز آن استفاده کرد رفتن به دشت مشا باعث می شود اندکی از استرس های زندگی شهر نشینی دور شده و به آرامش نسبی برسیم و با توجه به موقعیت خاص خود در فصول مختلف تجربه ای متفاوت از مناطق دیگر را با هر توان و بودجه ای را می دهد.

تقسیم بندی دشت مشا

دشت مشا از دیر باز مورد اقبال و توجه بوده است از اسامی قدیمی دشت مشا می توان به محله های فرامرز، فراخ دره، چهارتخت، قاضی لش، کمربندک و اسپی دارک و….. اشاره نموده امروزه با گسترش ساختمان های ویلایی با تقسیم بندی ها و شهرک های جدید روبرو هستیم این دشت با 858 هکتار در هر نقطه ای جذابیت خاص خود را دارد و جایگاه مناسبی بین سلایق مختلف دارا می باشد.

آب و هوا دشت مشا

دشت مشا منطقه دماوند ، واقع در شهر تهران است و یکی از جاذبه های مهم گردشگری این شهر به شمار می رود. دشت مشا یک منطقه بسیار بکر و خوش آب وهوا می باشد که در میان کوه های بلند قامت و سر به فلک کشیده شهرستان بسیار چشم نواز دماوند قرار دارد. دشت مشا یک پناهگاه خوب و امن و آرامش بخش برای فرار از شلوغی ها  هیاهوی شهر است که می توان به آن پناه برد و از آن کمی آرامش دریافت کرد و از زیبایی های بی حد و اندازه و بی کران این منطقه نهایت لذت را برد.

دشت مشا دارای آب و هوای بسیار خنک و معتدلی است و آب و هوای این منطفه در تابستان به بهترین حالت خود می رسد و نسیم خنکی در ای فصل می وزد که روح انسان را نوازش می کند.

این منطقه به دلیل آب وهوای بسیار خوبی که دارد، طرفدارای بسیاری بین طبیعت دوستان دارد و به آب و هوای مطبوعش معروف است. همچنین شما می توانید کلبه های زیبایی که در این منطقه واقع شده اند را برای اقامت انتخاب کنید تا از آب و هوای فوق العاده این منطقه لذت ببرید.

سبک زندگی مردم دشت مشا

مردم منطقه دشت مشا مردمانی بسیار شریف و مهمان نواز و مهربان هستند و محصولات محلی و ارگانیزه آنها بسیار با کیفیت و مقرون به صرفه می باشد و ضمن بازدید از این منطقه می توانید از محصولات طبیعی و فراورده های لبنی مردم روستا خرید کنید.

مردمان منطقه دشت مشا برای گرمایش خانه هایشان در فصول سرد، که هوا به شدت سر و یخ بندان می شود، از بخاری های هیزمی استفاده می کنند و از این بخاری ها گاها برای پخت غذا و دم کردن چای نیز استفاده می کنند.

سبک زندگی مردمان این منطقه، همراه با طبیعتی بسیار بکر و آب و هوای مطبوع و بسیار دل انگیزی آغشته شده و باعث شده که طبیعت در خون آنها ریشه کند و انرژی مردمان این منطقه مثبت باشد و حس و حال بسیار نابی به گردشگران القا کنند و با مهمان نوازی و روی خوش از آنان استقبال نمایند.

منطقه مشا

دیدنی های دشت مشا

این روستا به دلیل موقعیت جغرافیای بسیار مناسبی که دارد از جاذبه های دیدنی متعددی برخوردار است از همین رو توصیه  می شود که در هنگام بازدید از دشت مشا دماوند از این مناطق نیز دیدن کنید و از این حجم از زیبایی لذت ببرید. از جمله دیدنی های روستای مشا می توان به چشمه اعلا و امامزاده دو برادر اشاره نمود که بازدید از این مناطق دیدنی خالی از لطف نیست. ما در ادامه معرفی مختصری از این مناطق را در اختیار شما قرار می دهیم.

چشمه اعلا

یکی از مناظر دیدنی در دشت مشا، چشمه اعلا است. این چشمه در فاصله ۴ کیلومتری از دماوند واقع شده و به این دشت وسیع و زیبا نزدیک می باشد. این چشمه دارای محوطه ای بسیار بزرگ است که هر ساله گردشگران زیادی برای استفاده از آب و هوای مناسب و آرامش این منطقه راهی سفر می شوند. این منطقه برای تفریح و گشت و گزار و همچنین برای درمان بسیار مناسب است. این چشمه دارای خواص درمانی بسیار زیادی می باشد.

امامزاده دو برادر

یکی دیگر از جاذبه هایی که در دشت مشا قرار دارد و شما می توانید از آن دیدن کنید، امامزاده دو برادر است. این امامزاده با نام امامزاده هادی و حارث نیز شناخته می شود. فاصله این امامزاده تا امامزاده ابراهیم دشتک ۲ کیلومتر می باشد.

این امامزاده در ارتفاعات منطقه واقع شده اند و دارای چشم اندازهای زیبایی هستند همچنین ارزش معنوی و مذهبی این اماکن موجب جذب گردشگران می شود. بنای هشت ضلعی این امامزاده دارای دو برج سنگی است که در فاصله ۶ متری از یکدیگر قرار گرفته اند. این امامزاده نیز قدمت بسیار بالایی دارد. تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد این دو بنا متعلق به قرن ۶ و ۷ می باشند.

تفریحات و فعالیت های دشت مشا

این منطقه دارای تفریحات و فعالیت های بکر و طبیعی منحصر به فردی می باشد که از آنها می توان به کوهنوردی، جنگل نوردی، پیاده روی، کمپینگ، آب تنی و عکاسی اشاره کرد که هر کدام می توانند به نحوی باعث شادی و طراوت روح شوند و هر کدام از این تفریحات و فعالیت ها، طرفداران و علاقمندان خود را دارد و همین امر باعث شده که این منطقه، منطقه ای بسیار جذاب برای گردشگران باشد، چراکه تفریحات و فعالیت های طبیعی این منطقه بسیار هیجان انگیز و خاص هستند.

وسایل مورد نیاز برای کمپ زدن در دشت مشا

همراه بردن چادر مسافرتی و کیسه خواب در هنگام سفر به دشت مشا از جمله ابزاری است که به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. در هر فصلی از سال که به این منطقه سفر کردید سعی کنید که حتما لباس گرم با خود ببرید و بیشتر از یک دست لباس گرم همراه تان باشد. زیرا در تمامی فصول سال، آب و هوای دشت مشا خنک است و به دلیل وجود رطوبت بالا در این منطقه، لباس ها به سرعت خیس می شوند و خشک شدن آن ها فرآیندی است که به زمان زیادی نیاز دارد.

در این منطقه، سرویس بهداشتی عمومی وجود ندارد ولی مردمان مهمان نواز آن معمولا اجازه استفاده از سرویس منازل شان را به شما می دهند. می توانید بسیاری از اقلام خوراکی مورد نیاز خود را از مردم محلی آن جا خریداری نمایید. همان طور که اشاره شد این منطقه همچنان بکر بودن خود را حفظ کرده و جان سالمی از آلودگی های زیست محیطی معاصر به در برده است.

در هنگام سفر به دشت مشا حتما با خود چند کیسه زباله به همراه داشته باشید و از آلوده کردن محیط پاک و دلنشین آن به طور جدی خود داری نمایید تا همان طور که این طبیعت به شما، یک حال خوب ارزانی می دارد شما نیز از خراشیدن چهره آن با زباله خودداری کرده باشید.

کمپ کردن در مشا دماوند

جاهای دیدنی اطراف دشت مشا

منطقه زیبا و دیدنی دماوند، در هر نقطه اش طبیعتی جالب و زیبا دارد که گردش در آن برای هر علاقمند به طبیعتی یا هر فردی که از شلوغی و روزمرگی زندگی شهری خسته شده باشد، دلنشین است. هنگامی که سفر و گردش در این مکان زیبا را آغاز می کنید، گزینه های بسیار زیادی را به عنوان مقصد می توانید انتخاب کنید تا از سفر خود لذت بیشتری ببرید.

برخی از گردشگران که به قصد بازدید از دشت مشا، به این منطقه سفر می کنند، مایلند تا از نقاط دیگر دماوند هم بازدید به عمل آورند. اگر شما هم جز آن دسته از افراد هستید با ادامه این یادداشت همراه باشید تا چند مورد از مکان های تفریحی دماوند در اطراف دشت مشا را به شما معرفی کنیم.

آبشار گروبار: آبشار گروبار با ارتفاع 20 متری در میان تنگه ای با کوه های بسیار مرتفع با ارتفاع حدود 2230 متری از سطح آب قرار دارد. هم چنین لازم است بدانید که در مسیر دره گروبار به سمت آبشار شما می توانید از آبشار آینه رود، جنگلک نیز دیدن نمایید. در واقع این سه آبشار در مسیر های این دره قرار دارد و باعث خلق جاذبه ای خارق العاده در این منطقه شده است.

بهترین زمان برای سفر به این منطقه خوش آب و هوا، فصل بهار و فصل تابستان است. زیرا که با فرا رسیدن فصل بهار و فصل تابستان، پوشش گیاهی این منطقه رنگی تازه و سرسبز پیدا می کند و تمام چشمه ها و آبشار های این منطقه پر آب تر می شوند.

پیست آبعلی: از قدیمی‌ ترین پیست‌ کشور و از بهترین جاهای دیدنی دماوند است که امکانات قابل ‌قبولی برای بازدید کنندگان دارد. در این پیست می ‌توانید از امکانات و تفریحات با قیمت نسبتا مناسبی بهره‌ مند شوید. تفریحات این مجموعه مختص فصل زمستان نیست و امکان انجام ورزش‌ هایی مانند اسب ‌سواری و تنیس در تابستان برایتان مهیا است. این پیست که در نزدیکی و در جاده هراز قرار دارد، شامل چند پیست اسکی ‌بازی است که هرکدام از امکاناتی مانند تله ‌کابین و تله ‌اسکی برخوردار هستند. تفریحات پیست اسکی آبعلی اسکی، تیوپ‌ سواری، سورتمه‌ سواری، برف‌ بازی و تفریحات تابستانی می باشد.

چشمه اعلا: آب چشمه اعلا، از باران و برف سالیانه که به خاک نفوذ می‌ کنند، می ‌جوشد. برف‌ های روی قله دماوند مسیری بسیار طولانی را از میان لایه ‌های مختلف در داخل کوه طی می‌ کنند تا به مخزنی در دل کوه برسند. چشمه اعلا دماوند تا کنون از آسیب موجودات زنده در امان مانده‌ است. چشمه اعلا با دو مظهر مشخص در شمال شهر دماوند و جنوب ارتفاعات دماوند واقع است.

اطراف چشمه پوشیده شده از رسوبات آبرفتی دوران چهارم زمین‌ شناسی و آهک‌ های سخت دولومینت است. مظهر چشمه در مجاورت همین آب معدنی طبیعی از رشته آب‌ های بیکربناته کلسیک سبک سرد و خوراکی است.

رودخانه و چشمه های دیگر: اگر کف این دشت را مشاهده کنید، تمام آن را چشمه هایی فرا گرفته که از زمین می جوشد و باعث زیبایی و طراوت این منطقه شده است. همچنین اگر در فصل بهار که میزان بارندگی در این منطه بسیار بالاست بروید، کم پیش می آید که جای خشکی روی زمین دشت بتوانید پیدا کنید. از میان این دشت زیبا، رودخانه ای خروشان و پرآب می گذرد. این رودخانه از کوه های مرتفع اطرف دشت سرچشمه می گیرند و باعث سرزندگی و زیبایی هرچه بیشتر این دشت شده است.

بهترین زمان سفر به دشت مشا

ییلاق شکردشت از جمله استثنا ییلاقاتی است که با وجود حضور پرشمار گردشگران، هنوز حالت بکر و زیبای و تمیز خود را از دست نداده. می توان گفت که بهترین زمان برای سفر به این منطقه خوش آب و هوا، فصل بهار و تابستان است. زیرا که با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان، پوشش گیاهی این منطقه رنگی تازه و سر سبز پیدا می کند و تمام چشمه ها و آبشار های این منطقه پر آب تر می شوند. همچنین در این فصول این منطقه از آب و هوای دلچسب و دلپذیری برخوردار است.

یک حقیقت در مورد این منطقه آن است که در هر فصل سال، مناظری فوق العاده در آن پدید می آید، اما از آن جایی که در فصل بهار این دشت غرق در گل های رنگارنگ و زیبا می شود و مه غلیظی اطراف آن را فرامی گیرد و حالتی ابر مانند ایجاد می کند، اکثر گردشگران فرصت بازدید از دشت مشا در فصل بهار را از دست نمی دهند.

از طرف دیگر، این منطقه در فصل زمستان، بارش های شدیدی از برف را تجربه می کند و جاده های عبور و مرور آن در شرایط سخت و ناهموار قرار می گیرند، به همین خاطر در این دو فصل به غیر از بومیان و طبیعت گردان حرفه ای، کمتر مسافری این منطقه را برای گردشگری انتخاب می کند. اما اگر در فصول بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید خاطره ای بسیار رویایی و خیال انگیز از گردش در دشت مشا در ذهن تان نقش خواهد بست.

دشت مشا کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای رسیدن به دشت مشا از تهران باید به بزرگراه زین‌ الدین به سمت جاده دماوند رفت و مسیر تهران به سمت پردیس را پیش گرفت و به سمت جاده هراز حرکت کرد. قبل از پیست اسکی آبعلی، در سمت راست، جاده ‌ای آسفالت شده دیده می‌ شود که تابلو آن شما را به سمت دشت مشا راهنمایی می‌ کند. از تهران تا دشت مشا مسیری در حدود یک ساعت و بیست دقیقه در پیش دارید.

آدرس دشت مشا: استان تهران، منطقه دماوند،  جاده هراز، روستا مشا، دشت مشا

اجاره ویلا و سوئیت در مشا دماوند

این دشت از چشم اندازهای بسیار زیبایی برای گردشگران برخوردار می باشد. با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی مناسب این منطقه بسیاری از گردشگران دوست دارند، در این منطقه اسکان داشته باشند. این دشت از بخش ای مختلفی تشکیل شده است، شما می توانید در هر یک از ابن بخش ها اقامت کنید.

بخش هایی از این دشت دارای بافت روستایی و بخش هایی دارای بافت ویلایی است. شما در صورت علاقه می توانید در هر یک از بخش های این دشت اسکان کنید. با توجه به اینکه در سال های گذشته فرمانداری کارهای مختلفی برای جذب توریست در این منطقه داشته است، این منطقه به یکی از مناطق گردشگری و اقتصادی تبدیل شده که امکان اسکان برای گردشگران را نیز فراهم کرده است.

زمانی که برای بازدید از دشت مشا می روید و قصد اقامت در شهر دماوند را دارید و می خواهید زمانی به دور از شلوغی های روزمره تان، از این مکان سر سبز و خوش آب و هوا لذت ببرید، می توانید از طریق سایت لوکس ویلا به اجاره ویلا در مشا دماوند بپردازید. هم چنین می توانید پیش از شروع سفرتان از این طریق مکان مورد نظرتان را رزرو نمایید.

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، منطقه دماوند،  جاده هراز، روستا مشا، دشت مشا

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه