دریاچه خضر نبی

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهر نوشهر دارای جاذبه های دیدنی محبوب و فراوانی می باشد و هرساله سیل عظیمی از گردشگران و مسافران را به خود جذب می کند. دریاچه خضر نبی نوشهر با داشتن زیبایی غیر قابل توصیف و بسیار تحسین بر انگیزی که دارد یکی از جاذبه های مهم گردشگری این شهر به شمار می رود.از آنجا که شرایط اقلیمی این دریاچه دراوایل تابستان بسیار مناسب است در نتیجه این زمان از سال شلوغ ترین تایم دریاچه خضر نبی محسوب می شود. این دریاچه در مرکز بخش کجور قرار دارد و به آن بهشت گمشده کجور می گویند.

معرفی دریاچه خضر نبی نوشهر

دریاچه خضر نبی که یکی از زیبا ترین دریاچه های شمال کشور نام برده می شود، در ارتفاعات کوهستانی و جنگلی کجور و در ارتفاعی حدود 2000 متری از سطح دریا قرار گرفته است و این دریاچه از نظر موقعیت مکانی، در بخش جنوبی نوشهر واقع شده است.

دریاچه خضر نبی نوشهرتوسط یکسری از درختان جنگلی محصور شده است و در ارتفاعات روستای تیمور و در فاصله ای حدود 60 کیلومتر از مرکز شهر نوشهر، که معروف به بام کجور می باشد، واقع شده است. اگر شما هم جز علاقمندان به این دریاچه هستید و دوست دارید از این بهشت گمشده دیدن نمایید، می توانید با عبور از مسیر های مارپیچی صخره های سنگلاخی، خود را به این منطقه حیرت انگیز برسانید و از آن لذت ببرید.

این دریاچه بنا به باور مردمان بومی و قدیمی، دارای تقدس مذهبی می باشد. وسعت این دریاچه شگفت انگیز کمتر از نیم هکتار است و عمق آن حدود 5 متر است. لازم به ذکر است که این دریاچه دارای آب شیرین می باشد و برای درمان انواع بیماری ها مفید است.

از آنجا که این دریاچه در محدوده حفاظت شده البرز مرکزی قرار گرفته است، در نتیجه تاکنون از دست تخریب های انسانی دور و در امان مانده است. اگر به نوشهر سفر کردید، حتما بازدید از این بهشت گمشده را در لیست کارهای خود قرار دهید و از تماشای آن لذت ببرید.

دریاچه خضر نبی

علت نام گذاری دریاچه خضر نبی

علت نامگذاری این دریاچه با عنوان خضر نبی که نام حضرت خضر بوده است، یک باور و اعتقاد قدیمی از بومیان قدیمی و ریش سفیدان روستا می باشد که گفته اند در زمان های گذشته حضرت خضر از این دریاچه عبور کرده است و به همین علت به این دریاچه، خضر نبی می گویند و آنرا اینگونه نام گذاری کرده اند و ریشه در اعتقادات و باور های افراد قدیمی روستا دارد. جالب است بدانید که به این دریاچه، خضر رود کنار و خضر رود نیز می گویند.

چرا به دریاچه خضر نبی بهشت گمشده نیز می گویند؟

جالب است بدانید که برخی از مردم به این دریاچه، بهشت گمشده نیز می گویند. علت این نام گذاری، وجود چشم اندازهای منحصر به فرد طبیعی و همچنین جاذبه های زیبای گردشگری است که بسیار حیرت آور هستند و به این خاطر به دریاچه خضر نبی، عنوان و لقب (بهشت گمشده) داده اند.

ویژگی های دریاچه خضر نبی نوشهر

همانطور که گفته شد، یکی از مهم ترین ویژگی های این دریاچه، عمق 5 متری و شیرینی آب آن است که بومیان برای علاج بیماری هایشان از این آب استفاده می کنند. همچنین دیگر ویژگی که می توان از دریاچه خضر نبی نام برد، آب آن است که از نوع روان می باشد و آب این دریاپس از ورود به رودخانه ای به نام ویسر از طریق رود خیرود، از کنار نوشهر گذر می کند و به دریای خزر می رود.

همنین در حوالی این دریاچه به دلیل حفاظت شده بودن آن، انواع متنوعی از حیوانات وحشی مانند گوزن، شوکا، مرال، خرس های قهوه ای و پلنگ نیز دیده می شود.

جاذبه های دیدنی اطراف دریاچه خضر نبی

در اطراف این دریاچه هیجان انگیز و دیدنی، جاذبه های تفریحی، دیدنی و گردشگری زیادی وجود دارد و باعث جذب گردشگران و مسافران به این نقاط می شود.  در ادامه به چند مورد از آنها می پردازیم و شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.

جنگل گلبند ویسر

جنگل های گلبند یکی از جاذبه های دیدنی و طبیعی بکر گردشگری در اطراف دریاچه خضر نبی می باشد که فاصله آن با این دریاچه زیبا، تقریبا 6 کیلومتر می باشد، یعنی اگر با خودرو شخصی این مسیر را طی کنید، حدودا به 13 دقیقه زمان احتیاج دارید تا خود را به جنگل گلبند ویسر برسانید.

جنگل گلبند یک طبیعت بکر واقع شده در ویسر می باشد که هر انسانی را شگفت زده خواهد کرد و با سرسبز بودنش حس تازگی و طراوت را به انسان القا خواهد کرد.

آدرس جنگل گلبند ویسر: استان مازندران، ویسر، جنگل های گلبند ویسر

دریاچه فراخین نوشهر

بدون شک دریاچه فراخین، یکی از بهترین مکان های طبیعی و بکری می باشد که می توانید به آن سر بزنید. این دریاچه در دل جنگل واقع شده است و هرچه بخواهم آنرا وصف کنم، در انتها در وصف این همه زیبای ناتوانم، چراکه بسیار حیرت انگیز است که یک دریاچه این گونه در جنگل غرق شود و منظره ای این چنین زیبا را بسازد.

دریاچه فراخین از زیبا ترین و بکر ترین دریاچه های ایران است و در اطراف دریاچه خضر نبی قرار گرفته است. نکته جالب ماجرای دریاچه فراخین اینجاست که این دریاچه در تمامی فصول دلبری می کند و گویی بهشت را در دل خود گنجانده است.

در فصل بهار و تابستان این دریاچه پر از آب است و در فصل پاییز با اینکه آب این دریاچه کمتر می شود، اما درختانی که در پاییز با رنگ های زیبایشان چشم نوازی می کنند، انسان را به وجد می آوردند. این دریاچه بسیار دلنشین است و برای ریلکس کردن بهترین گزینه می باشد.

دریاچه فراخین

آبشار نجارده (آلاشور)

آبشار نجارده یا آلاشور نوشهر، در روستای نجارده واقع شده است که واقع در 7 کیلومتری شرق نوشهر می باشد. این آبشار از جمله طبیعت های بکر و دیدنی مازندران به شمار می رود و فاصله آن با دریاچه خضر نبی حدودا 2 ساعت با خودرو می باشد.  این آبشار هرساله سیل عظیمی مسافر و گردشگر را به خود می پذیرد و بهترین زمان سفر به آن فصول بهار، تابستان و پاییز می باشد.

آبشار آلاشور یا همان نجارده در حوزه استحفاظی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع شده‌ و در این محدوده قرار گرفته است و در نتیجه گونه های گیاهی و جانوری با ارزش این منطقه از آسیب های زیست محیطی و انسانی در امان مانده اند.

آبشار آلاشور

آبشار دارنو نوشهر

آبشار دارنو نوشهر یکی دیگر از جاذبه های بکر طبیعی است که دیدن آن می تواند برای شما بسیار هیجان انگیز باشد. آبشار دارنو یکی از زیبا ترین، خاص ترین و بکر ترین آبشار های شمال ایران می باشد و در حدود 25 متر ارتفاع دارد.

بهترین زمان سفر به این آبشار بکر، فصل هایی بهار و تابستان می باشد که آب و هوا بسیار مطبوع است و درختان سرسبز اطراف این آبشار، در زیبا ترین حالت خود قرار گرفته اند. این آبشار در استان مازندران، شهر نوشهر قرار گرفته است و دسترسی به این آبشار بسیار آسان می باشد.

آبشار دارنو

دیو چشمه

دیو چشمه یکی دیگر از جاذبه های بکر و طبیعی اطراف دریاچه خضر نبی می باشد که در 18 کیلومتری دریاچه خضر نبی واقع شده است. دیو چشمه یکی از مقاصد طبیعی و یکی دیگر از جاهای دیدنی نوشهر به شمار می رود.

این چشمه زیبا دارای نیم متر عمق و 5 متر طول و حدودا 3 متر عرض می باشد و در پایین آن، پلکانی به صورت موزاییک کاری شده قرار دارد. علت نامگذاری این چشمه با عنوان دیو چشمه، آب بسیار زیاد و گوارای این چشمه بوده است که از قدیم الایام به آن دیو چشمه می گویند.

دیو چشمه

روستای حیرت

در فاصله 15 کیلومتر از دریاچه خضر نبی، روستای بسیار زیبای ییلاقی با نام روستای حیرت قرار گرفته است. این روستا گزینه مناسبی برای سفر های تابستانی می باشد و بسیار سرسبز و با طراوت است.

این روستای بی نظیر و چشم نواز در 50 کیلومتری شهرستان نوشهر قرار گرفته است و دارای دشت های وسیع و طبیعت بکر و دلپذیری می باشد و به دلیل آب و هوای مطبوعی که دارد، یکی از مقاصد پر طرفدار گردشگران و مسافران به شمار می رود.

البته باید بدانید که سفر به روستای حیرت فقط در فصل بهار و تابستان مناسب است و در فصول دیگر از سال به دلیل بارش برف و باران و همچنین سرمای زیاد، سفر به این منطقه سخت است. پس اگر قصد سفر به این روستا که مانند نامش حیرت آور است، فصول گرم سال را انتخاب نمایید تا بتوانید از آب و هوای مطبوع و دلپذیز این روستا لذت ببرید.

روستای حیرت

بهترین زمان بازدید از دریاچه خضر نبی

از آنجا که دریاچه خضر نبی در منطقه ی جنگلی شمال کشور قرار گرفته است، بهترین زمان بازدید و سفر به این نقطه فصل تابستان می باشد، در این فصل با اینکه شرجی بودن هوا کمی برایتان اذیت کننده می باشد، اما از تغییرات ناگهانی آب و هوا و باران های شدیدی که ممکن است در زمان بازدیدتان شروع به باریدن کنند در امان هستید و می توانید به راحتی به بازدید خود ادامه دهید و از بهشت گمشده لذت ببرید.

پیشنهاد می شود که برای اولین تجربه بازدید از این دریاچه، حتما با تور های طبیعت گردی و لیدر و راهنما به این منطقه سفر کنید، تا از خطرات احتمالی حمله حیوانات وحشی به دور باشید و همچنین برای یافتن مسیر به مشکل نخورید و گم نشوید، چون ممکن است آنتن دهی آنجا چندان قوی نباشد.

هتل ها و اقامتگاه های اطراف دریاچه خضر نبی

همچنین جالب است بدانید که برای اقامت در نزدیکی دریاچه خضر نبی و جاذبه های نزدیک و اطراف آن، می توانید اقامتگاه ها و هتل های متنوعی را برای اقامت خود بر گزینید که در ادامه به آنها اشاره شده است:

  • اقامتگاه ییلاقی امیر حسین داودی ( در فاصله 6.5 کیلومتری دریاچه خضر نبی نوشهر)
  • خانه اقامتگاه بای پید: یک کلبه روستایی دنج و پر از آرامش در دل طبیعت با میزبانی بسیار عالی و نظافت خوب که در فاصله 16 کیلومتری دریاچه خضر نبی واقع شده است.
  • هتل سکینه رمضانی (در فاصله 23 کیلومتری دریاچه خضر نبی نوشهر)

مشکلات پیرامون دریاچه خضر نبی نوشهر

این دریاچه دارای پاره ای از مشکلات اعم از مسیر رسیدن به دریاچه می باشد که کار را برای گردشگرانی که می خواهد از آن دیدن کنند سخت کرده است. یکی دیگر از چالش ها و مشکلات این دریاچه، عده ای از افراد سودجو هستند که بخاطر پیدا کردن گنج، آثار تاریخی و… قسمتی از دیواره طبیعی دریاچه خضر نبی را خراب کرده اند و باعث شده اند که 65 درصد از سطح این دریاچه خشک شود، در واقع این افراد اکوسیستم این دریاچه را برهم ریخته اند.

این دست اندازی به حریم این طبیعت بکر باعث شده که حدود 1000 متر مربع از سطح جنگل های اطراف این دریاچه و واقع در بخش شمالی آن به علت رانش تخریب شوند و همچنین چشمه های اطراف این دریاچه نیز خشک و کم آب شده اند. به امید روزی که انسان برای دسترسی به اهداف خود، طبیعت را به نابودی دچار نکند و کمی با طبیعت مهربان تر باشد.

نکته مهم در سفر به دریاچه خضر نبی نوشهر

در سفر کردن و بازدید از دریاچه خضر نبی نوشهر، به خاطر داشته باشید که اگر می خواهید در اطراف این دریاچه اطراف نمایید، حتما با خودتان کیسه خواب و چادر مسافرتی ببرید. چراکه به دلیل وجود برخی از حیوانات، به این وسایل نیاز پیدا خواهید کرد.

همچنین با خودتان پلاستیک زباله نیز ببرید تا زباله هایتان را داخل پلاستیک بریزید و به طبیعت آسیبی نرسانید. نکته مهم بعدی بردن یک دست لباس اضافه با خودتان است، تا اگر خیس شدید، لباس دیگری برای تعویض همراهتان باشد.

لوازم مورد نیاز در سفر به دریاچه خضر نبی

بردن یکسری از وسایل قطعا به کارتان خواهد آمد و برای دسترسی به آنها در سفر اذیت نخواهید شد. لیست وسایلی که در بازدید و سفر به دریاچه خضر نبی قطعا مورد نیازتان خواهد بود را در ادامه برایتان آورده ایم:

  • وجه نقد
  • کفش کوهنوردی
  • زیر انداز
  • عینک و کلاه آفتابی
  • کوله پشتی
  • آب آشامیدنی
  • هیزم
  • آتش افروز
  • پاور بانک
  • وعده های غذایی
  • سوخت خودرو

دریاچه خضر نبی نوشهر کجاست و مسیر دسترسی به آن

دریاچه خضر نبی در استان مازندران و در روستاهای واقع در شهرستان نوشهر قرار گرفته است. مسیر دسترسی به این دریاچه از چالوس آغاز می شود و وقتی وارد کندوان شدید، در کیلومتر 25 جاده چالوس به کرج، به دو راهی کجور خواهید رسید. بعد از عبور کردن از پل رودخانه چالوس، به جاده آسفالت کجور که به سمت شرق کشیده شده است می رسید.

بعد از طی کردن 4 کیلومتر از مسافت و قبل از رسیدن به آبادی پول مرکز بخش کجور به دو راهی خاکی و جاده روستایی نیمور می رسید. در بخش شمالی، جاده آسفالت از مسیر اصلی جدا شده است و با مسیری که پر از شیب می باشد و راه آن به صورت کوهستانی و مارپیچ است، از این راه، راهتان به روستای نیمور ختم می شود.

دریاچه خضرنبی از روستای نیمور با پای پیاده و به صورت کوهپیمایی حدودا 7 کیلومتر فاصله دارد. همچنین این دریاچه، از روستای میخور نیز با کوه نوردی، تقریبا 3 الی 4 ساعت فاصله دارد. روستای زیبای نیمور، یکی از روستاهای شهرستان نوشهر و بخش کجور می باشد و با شهرستان نوشهر حدودا 60 کیلومتر فاصله دارد.

آدرس دریاچه خضر نبی نوشهر: استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور، روستای نیمور، دریاچه خضر نبی

دریاچه خضر نبی نوشهر

اجاره ویلا و سوئیت در نوشهر

قطعا برنامه ریزی برای یک سفر لذت بخش، از خود سفر واجب تر است. اینکه شما قبل از سفر در نظر بگیرید که در چه جایی می خواهید اقامت داشته باشید و کارهای رزرواسیون محل اقامت را انجام دهید نیز گزینه بسیار مهمی است. چراکه هنگامی که خسته از راه هستید و به مقصد می رسید، نیازمند استراحت در یک مکان آرام را دارید، مخصوصا اگر این مسیر را رانندگی کرده باشید.

در این زمینه و برای راحتی و آسایش شما، لوکس ویلا آماده است تا شما را در مهیا کردن یک مکان آرام ودنج برای اقامت راهنمایی کند. به همین منظور، پیشنهاد ما به شما، اجاره ویلا در نوشهر است تا بتوانید بدون داشتن دغدغه برای اقامت، با خیالی راحت خود را به دل طبیعت بسپارید و از سفرتان لذت ببرید و هرگاه از گشت و گذار خسته شدید به محل اقامتی که رزرو کرده اید برگردید و به آرامی استراحت کنید تا برای گشت و گذار های بعدی آماده باشید و آثاری از خستگی در تنتان نماند.

قطعا سفر به شهرستان نوشهر و بازدید از مناطق دیدنی زیبا و طبیعت بکر آن شما را حیرت زده خواهد کرد و لحظات خوشی را برایتان رقم خواهد زد و خاطرات این سفر دل انگیز در ذهنتان خواهد ماند.

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور، روستای نیمور، دریاچه خضر نبی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه