دریاچه توشن گرگان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

دریاچه توشن منطقه ای بکر و فوق العاده سرسبز در فاصله 5 کیلومتری گرگان است که برای چند ساعت آرامش آن هم به ویوی جذاب، مقصدی بی نظیر خواهد بود. دریاچه توشن در فصل گردشگری گرگان که بهار و پاییز می باشد، جزء شلوغ ترین جاهای دیدنی گرگان است برای همین تصمیم گرفتیم این بار شما را با این دریاچه و جذابیت های آن بیشتر آشنا کنیم.

دریاچه توشن گرگان کجاست؟

در جنوب گرگان، منطقه ای وجود دارد که با نام النگدره شناخته می شود. این منطقه طبیعت فوق العاده ای دارد و دارای کوه و جنگل و روستاهای مختلفی هم می باشد. در منطقه النگدره یک روستا هست با نام توشن که نزدیکش یک کوه وجود دارد که نامش برگرفته از نام روستا می باشد و همچنین در جنوبش هم دریاچه ای جذاب و دوست داشتنی قرار دارد که آن هم با نام دریاچه توشن شناخته می شود.

برای دسترسی به دریاچه توشن می بایست به جنوب گرگان مراجعه کنید. در جنوب غربی گرگان بلواری هست با نام بلوار صیاد شیرازی که از میدان پارتیان واقع در تقاطع خیابان ولیعصر و بلوار ناهارخوران شروع می شود و تا میدان باهنر ادامه دارد. در بلوار صیاد شیرازی واقع در فاصله 2 کیلومتر از میدان باهنر و 4 کیلومتری میدان پارتیان، به یک تقاطع می رسیم که ضلع جنوبی آن، جاده اختصاصی توشن است و با استفاده از این مسیر، شما به روستای توشن می رسید و اگر این مسیر را ادامه دهید، در جنوب روستا به مسیر دسترسی به دریاچه توشن خواهید رسید.

سد خاکی توشن

معرفی دریاچه توشن گرگان

دریاچه توشن گرگان درواقع یک سد خاکی است. سدی که با نام سد توشن شناخته می شود و جزء جاذبه های تاریخی گرگان به شمار می رود. این سد خاکی درواقع باعث شده آب در این منطقه جمع شود و دریاچه ای فوق العاده جذاب و دوست داشتنی را به وجود بیاورد البته سد های خاکی همیشه با استفاده از جریان های آب های سطحی که کنترل شده هستند پر می شوند تا آب زمین های کشاورزی و روستاهای اطراف را تامین کنند برای همین سد توشن گرگان در میان روستاهای اطراف ارزش و اهمیت بالایی دارد.

دریاچه توشن گرگان دریاچه آنچنان بزرگی نیست و تنها 300 متر طول دارد و عرض این دریاچ هم 130 متر می رسد. دریاچه توشن گرگان بجز یک طرف دریاچه که مسیر ورود گردشگران و بازدید کنندگان به حساب می آید، از سایر جهات به طبیعت بکر راه دارد برای همین شما در هر کجای دریاچه که بنشینید از ویو زیبا و حیرت آور کوه های جنگلی سرسبز برخوردار می شوید. همچنین ارتفاع دریاچه از سطح دریا نزدیک به 250 متر است لذت آب و هوای دلنشینی هم این منطقه حاکم می باشد.

سد توشن گرگان

تفریحات دریاچه توشن گرگان

آب دریاچه توشن گرگان از چشمه ای با نام چشمه دو برار تامین می شود که در نزدیکی جنگل النگدره قرار دارد البته یک چشمه هم با همین نام هست که در استان تهران واقع در پارک جنگلی لار قرار دارد. به لطف چشمه دوبرار، در دریاچه توشن گرگان ماهی های بسیاری هست بخصوص ماهی های رنگارنگ و زیبا برای همین یکی از جذاب ترین و محبوب ترین تفریحاتی که گردشگران هنگام بازدید از دریاچه توشن گران انجام می دهند، ماهیگیری است البته در نظر داشته باشید اینجا عیچ غرفه ای وجود ندارد که ابزار ماهیگیری ارائه دهد برای همین حواستان باشد پیش از اینکه راهی دریاچه توشن گرگان شوید، ابزار مورد نیاز برای ماهیگیری را فراهم کنید.

دریاچه توشن گرگان در منطقه ای قرار دارد که چپ و راست فقط جنگل و درختان بلند قامت است و تا چشم اجازه می دهد، فقط جنگل و طبیعت مشاهده می شود. یکی دیگر از جذاب ترین تفریحات هنگام بازدید از دریاچه توشن گرگان طبیعت گردی، کمپینگ و پیک نیک است. همانطور که می دانیم، دریاچه توشن گرگان جایی است که هیچگونه امکانات و خدمات رفاهی و غیره ندارد و یک منطقه بکر دست نخورده باقی مانده برای همین چه بخواهید کمپینگ کنید و چه ماهیگیری و حتی اگر هم بخواهید در اطراف دریاچه ساعت ها بنشینید و از هوای دلنشین و ویو زیبا لذت ببرید، باید حتماً هر وسیله ای که لازم هست را با خود به همراه داشته باشید.

در خصوص کمپینگ اما، اینکه شما در کنار دریاچه بساط کمپ خود را پهن کنید صفای دیگری دارد ولی در صورتیکه بخواهید طی ایام شلوغ سال به دریاچه توشن گرگان مراجعه کنید، قطعاً با شلوغی کم نظیری در این منطقه مواجه خواهید شد لذا می توانید با مناطق بکری که در اطراف دریاچه قرار دارد مراجعه کنید تا علاوه بر ویو زیبا از دریاچه و مناطق اطراف، از شلوغی جمعیت هم به دور باشید.

به راستی که هر تفریحی در دریاچه توشن گرگان انجام می دهید، با اینکه اینجا یک منطقه توریستی است و در فصل بهار بسیار شلوغ می شود اما همیشه حواستان به طبیعت باشد و سعی کنید هیچگاه زباله ای در اطراف دریاچه توشن گرگان رها نکنید تا دریاچه همیشه زیبایی همیشگی خودش را داشته باشد.

سد توشن

بهترین زمان بازدید از دریاچه توشن گرگان

به لطف ارتفاع از سطح دریا، وجود جنگل های بسیار سرسبز زیبا در اطراف دریاچه توشن گرگان، بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه دوست داشتنی تنها به این موضوع برمیگردد که شما با کدام فصل سال بیشتر حال می کنید. به عبارت دیگر در فصل بهار، طبیعت زیباترین حالت خود را دارد، همه شکوفه ها باز شده، طبیعت بسیار زیبا و دوست داشتنی می شود و هوای منطقه هم دلنشین خواهد بود ولی در این فصل از سال همه گردشگران می خواهند از دریاچه توشن گرگان بازدید کنند لذا اینجا آنقدری شلوغ می شود که جای پارک در اطراف دریاچه پیدا نمی شود و حتی جایی در نزدیکی دریاچه نیست که بتوانید بساط پیک نیک خود را بچینید و ساعت ها از منظره لذت ببرید.

فصل تابستان هوا با اینکه گرم تر می شود اما چون در اطراف دریاچه توشن گرگان بیشتر جنگل است تا زمین های شالی، خبریا ز هوای گرم و شرجی آزار دهنده در این منطقه نیست اما دریاچه به مراتب خلوت تر از فصل بهار بخصوص اواسط بهار می باشد. اگر به دنبال سرسبزی هستید و حوصله شلوغی را هم ندارید، بازدید از دریاچه توشن گرگان در فصل بهار انتخاب بهتری خواهد بود.

فصل پاییز، طبیعت زیبا و سرسبز جای خودش را به طبیعتی با برگ های زرد و نارنجی می دهد و عاشقان فصل پاییز اگر در این فصل از دریاچه توشن گرگان بازدید کنند شگفت زده خواهند شد. در این ایام هوای منطقه به مراتب سرد است و در کنار آن، احتمال بارش باران در اکثر روزهای فصل هم بالا می باشد. در آخر هم به فصل زمستان می رسیم که هوای دریاچه توشن گرگان بسیار سرد بوده و در کنارش هم در اکثر روز های این فصل شاهد بارش باران های سنگینی و طولانی در این منطقه هستیم اما از سوی دیگر، این سه ماه از سال دریاچه توشن خلوت ترین دوران خود را سپری می کند.

توشن

جاهای دیدنی اطراف دریاچه توشن گرگان

بازدید از دریاچه توشن گرگان نهایت بین 3 ساعت الی 18 ساعت از وقت شما را میگیرد. اگر می خواهید تنها برای ساعاتی به دریاچه توشن گرگان مراجعه کنید و از ویو زیبا و دلنشینش لذت ببرید و سپس به سایر جاهای دیدنی گرگان مراجعه کنید، بد نیست با برخی از مناطق دیدنی معروف این شهر که در نزدیکی دریاچه توشن گرگان قرار دارند آشنا شوید.

بلوار ناهارخوران

در شرق دریاچه توشن گرگان، به یکی از معروف ترین بلوار های گرگان با نام بلوار ناهارخوران می رسیم. همانطور که از نام این بلوار مشخص است، با بلواری طرف هستیم که چپ و راستش فقط رستوران، کافه رستوران، سفره خانه و رستوران های سنتی و باغ رستوران های متنوع قرار دارد و هر مدل غذایی که مد نظر دارید از انواع غذا های ایرانی و سنتی تا انواع غذا های فست فودی و فرنگی را در این بلوار پیدا خواهید کرد. بلوار ناهار خوران بسیاری از بهترین رستوران های گرگان را در خود جای داده و و اینکه نام ناهارخوران برای این بلوار انتخاب شده بخاطر این است که به لطف ویو بسیار زیبایی که این بلوار دارد، بهترین زمان برای غذاخوری در این منطقه در طول روز و وعده ناهار می باشد.

روستای توشن

پیش تر هم اشاره کردیم که در منطقه جنگلی النگدره، روستایی هست با نام توشن که به لطف حضور این روستا، نام کوه و دریاچه نزدیک به این روستا هم توشن گذاشته شده. شما برای دسترسی به دریاچه توشن گرگان باید از روستای توشن عبور کنید اما خود این روستا، شاید جاهای دیدنی آنچنانی نداشته باشد اما یکی از بهترین لبنیات های شهر گرگان را این روستا دارد. در کنار محصولات دامی و لبنی فوق العاده باکیفیتی که روستای توشن ارائه می دهد، روستا دارای ویو بسیار زیبایی از طبیعت اطراف است و اگر حوصله شلوغی اطراف دریاچه توشن گرگان بخصوص در فصل بهار و تابستان و روز های شلوغ سال را ندارید، می توانید برای کمپینگ و ساعاتی لذت بردن از ویو زیبای یک جای بکر و دوست داشتنی به دور از جمعیت 1100 نفری روستا پیدا کنید.

دریاچه توشن

نکات بازدید از دریاچه توشن گرگان

برای بازدید از دریاچه توشن گرگان خود را برای ساعت ها اطراق در اطراف این دریاچه آماده کنید. اینجا آنقدری آرامش بخش و دوست داشتنی است که هیچکس دلش نمی خواهند آنجا را ترک کند. از طرفی، در کنار اطراق کردن در اطراف دریاچه توشن گرگان، بد نیست با خود بساط یک جوجه خوشمزه و خاطره انگیز هم در این دریاچه به همراه داشته باشید. دریاچه توشن بخاطر ماهی های فوق العاده ای که دارد، پاتوق خاطره انگیزی برای ماهیگیری است و همیشه پیشنهاد می شود قبل از اینکه راهی دریاچه شوید اطمینان حاصی کنید که وسایل لازم برای ماهیگری از لنسر و قلاب و غیره تا صندلی برای ساعت ها نشستن در انتظار ماهی را با خود به همراه داشته باشید اما جالب است بدانید در ایام شلوغ سال، در دریاچه توشن گرگان مسابقات ماهیگیری برگزار می شود و هرکس بتواند بیشترین ماهی را از دریاچه بگیرد آن هم در کمترین زمان، برنده میدان خواهد بود.

در اطراف دریاچه توشن گرگان شاید در نگاه اول فقط یه طبیعت و جنگل بکر و زیبا ببینیم اما در برخی از نقاط اطراف دریاچه، گیاهان دارویی و کلی انواع قارچ از خوراکی تا سمی وجود دارد و کافیست مقادیری وقت بگذارید و در این جاهای بکر و سرسبز گشت و گذار کنید تا به این گیاهان دارویی برسید. در آخر هم خوب است بدانید در اطراف دریاچه توشن گرگان طی سال های اخیر، مراکز خدماتی و رفاهی مانند سوپر مارکت و سرویس بهداشتی و غیره قرار داده شده ولی اگر می خواهید در روز های شلوغ به بازدید از این دریاچه بپردازید، بهتر است روی این مراکز رفاهی و خدماتی حساب باز نکنید البته در کنار آن ها، رستوران، چایخانه و رستوران سنتی با ویو زیبای دریاچه هم هست.

سد خاکی توشن گرگان

[html_block id=”72306″]

راهنما سایت

آدرس

استان گلستان، شهرستان گرگان، روستای توشن، جاده توشن

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه